وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه – قسمت 16 – 3 "

 

      1. کنترل: پیوند بین آموزش و اجرای برنامه به فعالیت های سازمانی جهت مشاهده هزینه-اثربخش.

 

    1. پژوهش: تعیین روابط بین پیامدهای اجرای برنامه، آموزش یادگیری و انتقال به کار و حرفه و کاربرد آن در عمل .

 

    1. مداخله[۴۶]: تأیید نتایج ارزیابی در زمینه ای که در آن انجام گرفته است.

 

  1. بازی قدرت[۴۷]: ماهرانه به کار بردن داده های ارزیابی به جهت خط مشی سازمانی، که طیفی از اهداف آموزش تا سیاسی را در بر می‌گیرد دانسته اند.

اما آنچه واضح و روشن است این که ارزیابی بسته به هدف و منظورعامل یا مجری ارزیابی برای مقاصد مختلفی به کار برده شده است. اما شاید در زمینه آموزش و نظام آموزشی مهم ترین هدف آن آگاهی از وضعیت موجود و فاصله آن با وضعیت مطلوب پدیده یا موضوع مورد ارزیابی باشد، که بدان وسیله بتوان با

 

    1. ۱٫Stark ↑

 

    1. ۲٫John Sadlk ↑

 

    1. ۳٫Schwarz & Westerheijden ↑

 

    1. ۴٫Mc Neil ↑

 

    1. ۵٫Cecilia ↑

 

    1. ۶٫Curriculum ↑

 

    1. ۷٫Eisner ↑

 

    1. ۸٫H. Rugg ↑

 

    1. ۸٫H. Rugg ↑

 

    1. ۹٫Cheong cheng ↑

 

    1. ۱۰٫Zais ↑

 

    1. ۱۱٫Tanner ↑

 

    1. ۱۲٫Seylor & Alexander ↑

 

    1. ۱۳٫Taba ↑

 

    1. ۱۴٫ National Research Council ↑

 

    1. ۱۵٫Beauchamp ↑

 

    1. ۱۶٫Tyler ↑

 

    1. ۱۷٫Klein ↑

 

    1. ۱۸٫goal ↑

 

    1. ۱۹٫aims ↑

 

    1. ۲۰٫educational objectives ↑

 

    1. ۲۱٫Lewy ↑

 

    1. ۲۲٫William ↑

 

    1. ۲۳٫Smith ↑

 

    1. ۲۴٫Bloom ↑

 

    1. ۲۵٫Aronson ↑

 

    1. ۲۶٫Teichler ↑

 

    1. ۲۷٫Designed Curriculum ↑

 

    1. ۲۸٫Expectational Curriculum ↑

 

    1. ۲۹٫Delivered Curriculum ↑

 

    1. ۳۰٫ Experienced Curriculum ↑

 

    1. ۳۱٫New Ton ↑

 

    1. ۳۲٫Barnett ↑

 

    1. ۳۳٫Ferez ↑

 

    1. ۳۴٫Richardson ↑

 

    1. ۳۵٫Middle Harst ↑

 

    1. ۳۶٫Baker ↑

 

    1. ۳۷٫Neave ↑

 

    1. ۳۸٫Harvay & Green ↑

 

    1. ۳۹-International Network of Quality Assurance Agencies in Higher Education ↑

 

    1. ۴۰٫Rattcliff ↑

 

    1. ۴۱٫Patton ↑

 

    1. ۴۲٫Epestein ↑

 

    1. ۴۳٫Constructiveism ↑

 

    1. ۴۴٫Negotiation ↑

 

    1. ۴۵٫Inter vention ↑

 

" دانلود پایان نامه های آماده – ۲-۱۱- ویژگی‌های کودکان نارساخوان – 8 "

 

اما مطالعات همدیگر شناختی دقیق نشان داده که میزان شیوع در بین پسران و دختران مشابه است. در بین افرد مبتلا به مشکلات خواندن تفاوتی از نظر شیوع در دو جنس گزارش نشده است(سادوک و سادوک۵،۲۰۰۷،ترجمه ی رضاعی،۱۳۸۸).[۱۱]

 

۲-۹- ملاک های تشخیص نارساخوانی:

 

تشخیص نارسا خوانی عمدتأ زمانی شروع می شود که والدین یا معلمان متوجه می‌گردند کودک علی رغم توانایی‌های عمومی ، در زمینه خواندن ، با مشکل مواجه است . در غالب موارد ابتدا بررسی های لازم پیرامون ماهیت نارساخوانی و امکان وجود ضایعه عصبی توسط پزشکان متخصص انجام می پذیرد . در بررسی های مقدماتی جهت یافتن علت یا علل احتمالی نارسا خوانی کودک ، آزمایش های کامل پزشکی به عمل آمده ، تاریخچه زندگی کودک ، شرایط دوران جنینی ، چگونگی تولد ، روند دوران رشد کودک پیش از مدرسه ، بیماری ها ، تصادفات و ضربه های مغزی احتمالی مورد مطالعه دقیق قرار می‌گیرد . زمانی که در بررسی‌های اولیه شواهدی از ضایعات جزئی مغزی مشاهده شد ، کودک جهت بررسی ها و آزمایش‌های دقیق تر به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می‌گردد . درپی معاینات دقیق پزشکی و آزمایش های عصبی چنان‌چه ابتلای کودک به نارساخوانی مورد تأیید قرار بگیرد کودک جهت ارزیابی‌های بیشتر و تنظیم برنامه های ترمیمی و درمانی به متخصصان روانی – تربیتی معرفی می شود. هدف اصلی از جریان تشخیص ، تفکیک هر نوع اختلال احتمالی دیگری است که ممکن است کودک همراه با نارسا خوانی دچار آن بوده باشد . همچنین هر گونه برنامه ریزی مطلوب ترمیمی و آموزشی بعد از جریان دقیق تشخیص مقدور نخواهد بود . لازم به تذکر است که روانشناسان و متخصصان آموزش استثنائی قبل از تجویز یا اجرای هر نوع برنامه آموزشی ویژه ، سعی می‌کنند با انجام مجموعه ای از آزمون ها ، رابطه‌ احتمالی نارساخوانی کودک را با هوش عمومی ، پیشرفت تحصیلی ، ادراک مهارت های حرکتی ، توانایی های کلامی و سازگاری های انطباقی او تبیین نمایند . نتایج حاصل ، اساس برنامه ریزی جامع و اصلاحات اولیه توسط مربیان مجرب و ورزیده استثنائی و متخصص در زمینه آموزش خواندن و روش‌های درمان ” نارسا خوانی ” خواهد بود . از آنجایی که تاکنون روش واحدی در اصلاح نارساخوانی مورد تأ کید و توصیه قطعی قرار نگرفته است، ‌بنابرین‏ ضروری است مربیان استثنائی و کار شناسان نارساخوانی ، با روش های اصلاح نارسا خوانی آشنا شوند. ملاک‌های تشخیص نارساخوانی در کتاب راهنمای آماری و تشخیصی بیماری های روانی (DSM- IV-TR) عبارت است از:

 

    • پیشرفت در زمینه‌ی خواندن بر مبنای آزمون های میزان شده‌ فردی، به طور قابل توجهی پایین تر از آن است که با توجه به سن زمانی هوش سنجیده شده، آموزش متناسب با سن انتظار می رود.

 

    • مشکل یادشده در بند فوق به طور قابل توجهی در پیشرفت تحصیلی با فعالیت‌های روزمره زندگی که مستلزم خواندن است،اختلال ایجاد می‌کند.

 

  • اگر کودک یاد شده دارای مشکل دیگری مثل مشکلات حسی، ذهنی یا جسمی باشد، اختلال در خواندن باید فراتر از حدی باشد که معمولا با آن نقص همراه است.

۲-۱۰- طبقه بندی نارساخوانی:

 

در افراد نارساخوان باید نارساخوانی اکتسابی۱ و رشدی۲ را از هم متمایز کرد(بیتون،۲۰۰۴). نارساخوانی اکتسابی نارساخوانی است که برای بزرگسالانی که قبلا خواندن را فرا گرفته‌اند به کار می‌رود[۱۲]

 

مقابل نارساخوانی رشدی به مشکلات خواندنی اشاره دارد که در دوره‌ رشد مهارت‌های خواندن بروز می‌کند. نارساخوانی اکتسابی دارای دو زیر گروه است که با انواع مشکلات در کلمات مشخص می‌شود که شامل نارساخوانی سطحی است، افرادی که می‌توانندکلمات بی معنی را به درستی رمزگشایی کنند و بخوانند.[۱۳]

 

اما آن‌ ها با بهره گرفتن از قوانین آوایی که آموخته‌اند در تلفظ کلمه‌هایی که در آن‌ ها قاعده‌ای وجود ندارد، آن چه را که نظرشان می‌رسد اشتباه می‌خوانند.

 

زیر گروه دیگر نارساخوانی اکتسابی، نارساخوانی واج شناسی است که افراد توانایی خواندن کلمات واقعی را دارند اما در رمزگشایی کلمات بی معنی ناتوان هستند(کلوزرت۱،۲۰۰۵).

 

کلوزرت(۲۰۰۵)، در این ارتباط دو مسیر تشخیص کلمه را مطرح ‌کرده‌است.

 

الف) مسیر خرده واژه که با استفاده ازکلمه رمزگشایی تشخیص داده می‌شوند.

 

ب) مسیر واژگانی که با بهره گرفتن از شناخت بینایی کلمه بدون نیاز به رمز گشایی تشخیص داد.[۱۴]

 

در کودکان دارای اختلال در مسیر خرده واژگانی، مهارت مناسب برای رمزگشایی دارند و قادر به خواندن کلمات واقعی در سطح عادی هستند اما قادر به رمزگشایی کلمات بی معنی را ندارند. آن‌ ها بر حسب”نارساخوانی واج شناختی”گذاشته می‌شود. کودکان دارای اختلال در مسیر واژگان، لازم برای رمزگشایی دارند و قادر به خواندن کلمات واقعی که از الگویی قاعده مندی در تلقظ هستند. همیشه این کودکان به دنبال این هستند که از یک الگوی قاعده مند تبعیت کنند. ‌به این کودکان”نارساخوان سطحی” گفته می‌شود. کلوزرت در بررسی‌های موردی مختلف شواهدی از این دو نوع نارساخوانی رشدی گزارش ‌کرده‌است.

 

یکی دیگر از طبقه بندی‌ها،نارساخوانی نوع P2و نوع L ۳ درک بیکر۴(۱۹۹۷و۲۰۰۶).

 

ابتدا خواندن واسطه اولیه برای ‌نیم‌کره‌ی راست است. در شرایطی مثل نیاز به خواندن که از فرآیندهای بسیار پیچیده زمانی است تغییر مکان می‌دهد وبیشتر واسطه فرآیندهای ‌نیم‌کره‌ی چپ است. با این حال برخی از کودکان همچنین بیش از حد راهبردهای ‌نیم‌کره راست استفاده می‌کنند. به جای اینکه جای راهبردها را تغییر دهند که می‌تواند مانع رشد راهبرهای ‌نیم‌کره‌ی چپ شود. او این نارساخوانی را نوع P نامید زیرا این نوع در یادگیری و خواندن تمایل دارند که بیشتر از راهبردهای بینایی- ادراکی استفاده کنند و در نوع نارساخوانی نوع L اتکای بیش از حد روی راهبردهای زبانی و معنایی که در مرحله شروع یادگیری وجود دارد که درتمام یادگیری خود از این روش استفاده می‌کند.

 

به نظر می‌رسد هریک از این دو نوع برای رشد شبکه های عصبی ، روان خوانی ضروری است و در کدهای صوتی گفتار نقش اساسی در رمز گشایی محرک‌های بینایی زبان دارند. این محرک‌های رمزگشایی شده به عنوان نماینده شکل املایی کلمه ذخیره می‌شوند. این رشد با مواجهه سازی و آموزش اتفاق می افتد که به روان خوانی اجازه‌ رشد می‌دهد.

 

۲-۱۱- ویژگی‌های کودکان نارساخوان:

 

همان طوری که قبلاً اشاره شد به فردی نارساخوان اطلاق می‌گردد که بدون علت مشخص جسمانی، عاطفی و یا فرهنگی تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین سطح هوش عمومی و توانایی او در خواندن مشاهده می‌شود.

" دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه – فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها – 10 "

 

۳-۲ نوع و روش پژوهش

 

پژوهش حاضراز نوع کاربردی است. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. نظرسنجی از جامعه آماری از طریق پیمایش و با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه نظرسنجی صورت گرفته است. اطلاعات مربوط به شرکت‌های پیمانکار نیز از طریق مطالعه سندی(قراردادها، شرح خدمات، و…) استخراج شده است.

 

۳-۳ مراحل انجام پژوهش

 

گام های اجرای پژوهش حاضر به شرح زیر است:

 

    1. تجزیه و تحلیل مدل های مختلف برون سپاری از منظر استفاده و کاربرد آن ها در کتابخانه ها

 

    1. استخراج شاخص ها و مؤلفه های برون سپاری متناسب با سطح خدمات ارائه شده در سازمان کتابخانه‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

 

      1. انتخاب مؤلفه ها و پیشنهاد آن ها برای ارزیابی برون سپاری با توجه به مدل مفهومی اولیه

 

    1. طراحی پرسشنامه اولیه

 

    1. شناسایی جامعه و نمونه آماری

 

    1. سنجش اعتبار و پایایی پرسشنامه از طریق اخذ نظرات متخصصان و محاسبه آلفای کرونباخ

 

    1. ویرایش و تدوین نهایی پرسشنامه ارزیابی برون سپاری در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و واحد های ذینفع و توزیع پرسش نامه

 

    1. اخذ نظرات

 

  1. تجزیه و تحلیل و تدوین پایان نامه

 

۳-۴ جامعه آماری پژوهش

 

جامعه آماری به کل افرادی گفته می شود که از جهات خاص مربوط به نقطه نظرهای تحقیق دارای صفات مشترک بوده و مشمول نتایج پژوهش مورد نظر باشند (فرهنگی، صفرزاده، ۱۳۸۵). جامعه آماری این پژوهش را ۹۰ نفر ‌از کلیه مدیران(ارشد، میانی و صفی) و کارکنان شاغل در معاونت ها و ادارات که به نوعی با فعالیت های برون سپاری درگیر بوده اند، تشکیل می‌دهد.

 

۳-۵ نمونه و روش نمونه گیری پژوهش

 

پژوهش حاضر ۹۰ نفر از کارکنان و مدیران اداره های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است. و به علت محدود بودن تعداد افراد، از هیج روشی برای نمونه گیری استفاده نشده است و به شیوه سرشماری انجام شده است.

 

۳-۶ ابزار جمع‌ آوری داده ها

 

در این پژوهش برای اندازه گیری متغیر های مستقل و وابسته از پرسشنامه[۸۳] محقق ساخته استفاده گردیده است. در این پژوهش به منظور تعیین استراژی مناسب جهت برون سپاری، پرسشنامه ای تنظیم و پس از کنترل کافی زیر نظر اساتید راهنما و مشاور مورد استفاده قرار گرفت. برای پاسخ گویی به هریک از پرسش ها در مقیاس فاصله ای از طیف لیکرت استفاده شده است. بدین معنی که برای هر پرسش، پنج گزینه از بسیار کم تا بسیار زیاد در نظر گرفته شده است. ‌بنابرین‏ پاسخ های مختلف پاسخگویان به هر یک از پرسش ها در یکی از پنج گزینه فوق قرار می‌گیرد.

 

۳-۷ روایی و پایایی ابزار پژوهش

 

۳-۷-۱ روایی[۸۴]

 

به منظور بررسی صحت، مناسب و خوب بودن پرسشنامه روایی و پایایی پرسش نامه مورد آزمون قرار خواهد گرفت. مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری می‌تواند خصیصه و ویژگی که برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟ موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می‌تواند پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد.

 

روایی پرسش نامه در این پژوهش با بهره گرفتن از روایی محتوایی و ظاهری تعیین شده است. در این پژوهش از آنجایی که معیارهای مورد استفاده در پرسش نامه از مبانی نظری و تحقیقات گذشته استخراج گردیده است و اساتید راهنما و مشاور، پرسش های پرسشنامه را از نظر کمیت و کیفیت تأیید کرده‌اند، دارای روایی محتوا است . از طرف دیگر دارای روایی ظاهری است زیرا اساتید راهنما و مشاور، بر توانمندی سنجش ابزار اندازه گیری از جهت ظاهری مانند روشن و بدون ابهام بودن پرسش ها صحه گذاشتند.

 

۳-۷-۲ پایایی[۸۵] پرسشنامه

 

مقصود آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام «ضریب پایایی» استفاده می‌کنیم و اندازه آن معمولاً بین صفر و یک تغییر می‌کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک، معرف پایایی کامل است (فرهنگی، ۱۳۸۵).

 

در این پژوهش به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. روش آلفای کرونباخ یکی از روش های محاسبه پایایی است این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسش نامه یا آزمون هایی که خصیصه های مختلفی را اندازه گیری می‌کند، به کار می رود. برای محاسبه آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیرمجموعه پرسش های پرسشنامه (زیرآزمون)، واریانس کل را محاسبه کرد سپس با بهره گرفتن از فرمول آن مقدار ضریب آلفا را محاسبه نمود. در این پژوهش ضریب اعتماد پرسشنامه ۸۲۵/۰ درصد برآورد گردید ‌بنابرین‏ می توان گفت که پرسشنامه از ضریب اعتبار بالایی برخوردار می‌باشد.

 

۳-۸ روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها

 

تجزیه و تحلیل داده ها فرایندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع‌ آوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمده اند، خلاصه، کدبندی، دسته بندی و … در نهایت پردازش می‌شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها برای تجزیه و تحلیل داده های این پردازش فراهم آید (خاکی، ۱۳۷۹).

 

پردازش و تحلیل داده های این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS صورت پذیرفته است. تجزیه و تحلیل آماری این پژوهش از آماره های توصیفی و استنباطی استفاده شده است که با توجه به اهمیت موضوع، محقق سعی ‌کرده‌است تا به جمع‌ آوری اطلاعات صحیح اقدام و آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در این پژوهش به منظور شرح و توصیف یافته ها از آمار توصیفی و با توجه به اهداف پژوهش برای آزمون فرضیه‌ها از آمار استنباطی (t تک نمونه) استفاده شده است.

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

 

۴-۱ مقدمه

 

تجزیه و تحلیل داده ها جهت بررسی پرسش ها و آزمون فرضیه‌ها برای هر نوع پژوهشی از اهمیت خاصی برخوردار است. بدین منظور، داده های خام با بهره گرفتن از فنون و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌گیرد.

" خرید متن کامل پایان نامه ارشد – ۱-۵-۲- تعریف مفهومی رفتار شهروندی سازمانی – 4 "

 

از طرفی، افرادی که اعتقادات مذهبی قوی‌تری دارند، میزان پایین‌تری از هیجانات منفی و افسردگی را تجربه، از حمایت اجتماعی بالاتر و اضطراب کمتری برخوردار و در نهایت احساس شادمانی بیشتری در زندگی خود دارند. مذهب، بسیاری از نیازهای اساسی انسان را برآورده می‌کند و خلاءهای اخلاقی، عاطفی و معنوی او را پر می‌کند، امید و قدرت را در فرد تحکیم نموده و خصوصیات اخلاقی، معنوی را در فرد و اجتماعات استحکام داده، پایگاه بسیار محکمی برای انسان در برابر مشکلات و مصائب و محرومیت‌های زندگی ایجاد می‌کند. از آنجایی که معنویت یکی از نیازهای درونی انسان بوده و برخی صاحب نظران، آن را متضمن بالاترین سطوح زمینه‌های رشد شناختی- اخلاقی و تلاش همواره آدمی برای معنا بخشیدن به زندگی و پاسخ به چراهای زندگی می دانند، همچنین، ه عنوان توانایی تجربه شده ای به حساب می‌آید که به افراد امکان دستیابی به دانش و فهم بیشتر را می‌دهد و زمینه را برای رسیدن به کمال و ترقی در زندگی فراهم می‌سازد، ‌بنابرین‏ می‌تواند در شادی و روحیه بالای افراد نقش پر رنگی داشته باشد(ساغروانی، ۱۳۸۸).

به طورکلی مذهب و داشتن نگرش مذهبی به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر شادمانی افراد شناخته شده است. باور به اینکه خدایی هست، که موقعیت‌ها را کنترل می‌کند و ناظر بر بندگان خویش است، تا حد زیادی اضطراب را کاهش می‌دهد. به طوری که اغلب افراد مؤمن، رابطه خود با خداوند را مانند یک دوست بسیار صمیمی، توصیف می‌کنند و معتقدند که می‌توان از طریق توسل به خداوند، موقعیت‌های غیرقابل کنترل را به طریقی کنترل نمود. به نظر می‌رسد، جهت‌گیری مذهبی می‌تواند موجب احساس شادکامی گردد. در واقع، رابطه شخصی با وجودی برتر، سبب چشم انداز مثبتی در زندگی می‌شود(مظفری و هادیان فرد، ۱۳۸۴). ‌بنابرین‏ این تحقیق به دنبال آن است تا مشخص کند که آیا بین هوش معنوی و شادکامی با رفتار شهروندی سازمانی رابطه ای وجود دارد؟

 

۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش

 

جذب و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص از دشواری های عمده سازمان‌ها می‌باشد. ولی دشوارتر از آن ایجاد شرایطی جهت تداوم فعالیت آنان و حفظ انگیزه کاری است. در واقع نیروی انسانی مهمترین نقش را در افزایش و کاهش بهره وری سازمان به عهده دارند، یعنی اگر سازمان از بیشترین سرمایه و بهترین تکنولوژی و امکانات برخوردار باشد اما فاقد نیروی انسانی مولّد و با انگیزه باشد، به هدف خود نخواهد رسید. لذا توجه به متغیرهای مؤثر در بهبود عملکرد نیروی انسانی سازمان‌ها و یافتن رابطه میان این متغیرها بسیار ضروریست. به همین علت بررسی نگرش های کارکنان در سازمان های مختلف به دلیل نتایج قابل ملاحظه ای که می‌تواند بر بهبود رفتارهای سازمانی داشته باشد طی چند دهه گذشته مورد توجه محققان و صاحب نظران علم مدیریت منابع انسانی بوده است(مهداد، ۱۳۸۵).

سازمان‌های بالنده دارای ویژگی‌های متعددی هستند. وقتی یک سازمان به سوی دست‌یابی به سطح بالای بهره‌وری حرکت می‌کند یعنی تلاش برای رسیدن به مرحله بالندگی را آغاز ‌کرده‌است. یکی از مهمترین عوامل مؤثر در بهره‌وری استفاده بهینه از نیروی انسانی در سازمان است. در نتیجه اگر بخواهیم نیروی انسانی سازمان‌ها کارآمد و کارایی و بهره‌وری شغلی در سطح مطلوب را داشته باشد باید از یافته ها و اصول روانشناسی در محیط کار استفاده کنیم. افرادی که از هوش قوی برخوردارند از نظر اجتماعی متعادل، شاد و سرزنده‌اند و هیچ گرایشی به ترس و نگرانی ندارند و احساسات خود را به طور مستقیم بیان و راجع به خود مثبت فکر می‌کنند. آنان مراقبت چشمگیری برای تعهد، پذیرش مسئولیت و قبول چارچوب اخلاقی دارند و در روابط خود با دیگران بسیار دلسوز و با ملاحظه‌اند و از زندگی عاطفی غنی، سرشار و مناسبی برخوردارند. آنان همچنین خود، دیگران و دنیای اجتماعی اطراف خود بسیار راحت برخورد می‌کنند (هینز[۱۱]؛ ۲۰۰۲، به نقل از خائف الهی، ۱۳۸۲).

 

توجه به رشد هوش معنوی در محیط کاری منجر به یافتن پاسخ چرایی کار توسط افراد می شود، در نتیجه کارکنان تمام وجودشان را به سازمان می آورند و کار را به عنوان یک مأموریت‌ بیشتر از یک شغل، فرض می‌کنند و عملکردی مفیدتر خواهند داشت. محققان بیان می‌کنند که تشویق معنویت در محیط کار می‌تواند منجر به مزایا و منافعی از قبیل افزایش خلاقیت، افزایش صداقت و اعتماد، افزایش حس تکامل شخصی، افزایش تعهد سازمانی، بهبود نگرش های شغلی کارکنان همچون افزایش رضایت شغلی، مشارکت شغلی و نیز کاهش نیات ترک محیط کار، افزایش اخلاق و وجدان کاری، انگیزش بیشتر و نیز عملکرد و بهره وری بالاتر شود (فتاحی و همکاری، ۱۳۸۶). لذا مدیران سازمان ها می‌توانند با بهبود جو حاکم بر سازمان از طریق اجازه مشارکت فعّالانه به کارکنان در امور سازمان و دادن مسئولیت در جهت اهداف سازمان به آن ها و به دنبال آن تقویت هوش معنوی این افراد و نهایتاً ایجاد شادی درونی در آنان، بدین طریق احتمال افزایش بهره وری در سطح فردی، گروهی و سازمانی را سبب شوند. ‌بنابرین‏ به خاطر اهمّیت گسترده ای که موضوع دارد، آن را از دو جهت، یکی ‌اهمیتی که برای جامعه و دیگری، ارزشی که برای پژوهشگر به عنوان یک روانشناس سازمانی قرار است در یکی از سازمان های این مملکت با تخصص خود انجام وظیفه نماید، مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه ‌به این که تاکنون نقش عوامل فردی و محیطی بسیاری در بروز رفتار شهروندی از سوی پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته است، اما آنچنان که باید و شاید نقش دو متغیر پیش بین این پژوهش به خصوص، هوش معنوی کمتر مورد توجه متخصصین بوده است. لذا در این پژوهش سعی می شود در کنار عوامل روانشناختی، اثر هوش معنوی، مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان با کسب یافته های جدید و انعکاس آن مسئولین ذیربط قدمی مؤثر در راه بهره ور تر شدن سازمان ها، برداشت.

۱-۴- اهداف پژوهش

 

تبیین قدرت پیش‌بینی کنندگی ابعاد هوش معنوی درخصوص رفتار شهروندی سازمانی

 

تبیین قدرت پیش‌بینی کنندگی ابعاد شادکامی درخصوص رفتار شهروندی سازمانی

 

۱-۵- تعاریف مفهومی متغیرها

 

۱-۵-۱- تعریف مفهومی هوش معنوی

 

هوشی است که با کمک آن فرد به عمیق ترین معانی، ارزش‌ها، اهداف و بالاترین انگیزش‌های خود دست می‌یابد(زوهر و مارشال، ۲۰۰۰).

 

۱-۵-۲- تعریف مفهومی رفتار شهروندی سازمانی

 

مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقش های سازمان می‌شوند (اپل بام و همکاران[۱۲]، ۲۰۰۴؛ به نقل از اسلامی و سیار، ۱۳۸۶).

 

۱-۵-۳- تعریف مفهومی شادکامی

 

شادی واژه ای است که معانی مختلفی مانند لذت آنی، لذت طولانی و لذت از کل زندگی را شامل می شود. بسیاری از روانشناسان بر این باورند که در مفهوم شادی حداقل سه جزء عاطفی، اجتماعی و شناختی وجود دارد. جزء عاطفی باعث حالات هیجانی مثبت، جزء اجتماعی منجر به روابط اجتماعی گسترده و مثبت با دیگران و جزء شناختی موجب برخورداری از تفکری است که وقایع روزمره با خوش بینی تعبیر و تفسیر می شود(فرانسیس[۱۳] و بولگر[۱۴]، ۱۹۹۷).

 

۱-۶- تعاریف عملیاتی متغیرها

" فایل های دانشگاهی- ۲ . ویتامین ب۲ – 1 "

 

ویتامین ب۱به دلیل اثرات آن روی سیستم اعصاب و طرز تلقی روانی به عنوان یک ویتامین روحیه[۲۶] شناخته شده است. (میندل،۱۳۷۵،۵۹)

 

کمبود میزان تیامین با بخشی از فعالیت های مغزی ارتباط داشته و به همین خاطر به عنوان ویتامین اعصاب شناخته شده است. (کارپر،۱۳۷۹،۳۹۱)

 

ویتامین ب۱ به علت اثر سود بخشی درسیستم عصبی ویتامین فکر نامیده می شود.ویتامین ب۱ هم چنین به علت تاثیر مستقیمی که بر واکنش های روانی دارد آن را ویتامین اخلاق می‌نامند. (اوبرین،۱۳۷۳،۲۲)

 

منابع تیامین:حبوبات،گوشت،مرغ،ماهی،تخم مرغ،کنجد،سویا،آجیل،غلات،بادام و گردو. (تبیان)

 

۲ . ویتامین ب۲ [۲۷] :

 

کمبود مواد ضروری در بدن از قبیل ریبو فلاوین واکنش های غیر طبیعی و ناراحت کننده ای را در افراد به وجود می آورد.هریک از این مواد برای تولید انرژی بافت ها ی مغز و سلسله اعصاب نهایت ضرورت را دارد.در نهایت کمبود این مواد،افراد را دچار ناراحتی های روانی کرده و اختلالاتی درآن ها مانند افسردگی، اضطراب،عصبانیت،استرس،پرخاشگری،تغییر شخصیت ‌و از دست دادن کنترل اعصاب به وجود می آورد.در زمان فشارهای روانی،بدن نیاز بیشتری ‌به این ویتامین دارد. (واتسن،۱۳۷۱،۳۸)

 

منابع ریبوفلاوین:لبنیات،جگر،گوشت،سبزی جات،تخم مرغ،سبوس گندم،اسفناج. (ویکی پدیا)

 

۳٫ ویتامین ب۳ [۲۸] :

 

از علائم کمبود نیاسین عبارت است از اختلال های گوناگون در سیستم عصبی.اگر کمبود نیاسین ادامه یابد موجب آسیب سیستم عصبی مرکزی همراه با ناراحتی عصبی می شود. (ویلیامز،۱۳۸۳،۱۶۱)

 

نیاسین ماده ای است که عمل طبیعی مغزو اعصاب تا حد زیادی مدیون آن است.عدم تکافوی این ماده حیاتی در مغز که از نرسیدن بعضی از مواد لازم و یا خوردن بیش از اندازه موادی از قبیل آنتی ویتامین ها ناشی می‌گردد واکنش غیر عادی روانی و هیجانات عصبی و عاطفی به وجود می آورد. (واتسن،۱۳۷۱،۲۸)

 

کمبود نیاسین به سروتونین و تیریپتوفان ارتباط پیدا می‌کند.وقتی بدن به مقدار کافی به نیاسین دسترسی ندارد هرمقدار تیریپتوفانی را که در اختیار داشته باشد برای رفع نیاز خود، به نیاسین تبدیل می‌کند که خود این عمل باعث کمبود سروتونین دربدن شده و همان طوری که قبلا گفته شد کمی سروتونین در بدن خود باعث عدم تعادل حالات روحی می شود. (فروزین،۱۳۷۸،۳۹)

 

علائم و نشانه های کمبود نیاسین:اضطراب،کاهش حافظه،بی ثباتی عاطفی،اغتشاش شعور،توهم،رفتار پارانوئیدی (کژپنداری)(دیگران را دشمن خود پنداشتن)زوال عقل،آگاه نبودن به زمان و مکان،اختلال آگاهی و توجه،اختلالات روانی و جنون،آشفتگی های روحی وافسردگی شدید است. (زیمرمن،۱۳۸۶،۱۲)

 

کمبود نیاسین می‌تواند سبب تغییرات منفی شخصیت شود به همین دلیل است که نیاسین را ویتامین شخصیت می خوانند. (میندل،۱۳۷۲،۹۹)

 

در دهه­های اخیر پژوهش­های متعددی درباره نقش کمبود ویتامین­ها و مواد معدنی در ارتکاب جرم انجام شده است.هیپ چن کمبود ویتامین ب۳ را یکی از علل اصلی فزون­کنشی در کودکان و نوجوانان می­داند و بر این باورست که خطر بروز بزهکاری آتی در کودکان فزون­کنش،به مراتب بیشتر از کودکان دیگر است. (میندل،۱۳۷۵،۱۰۶)

 

منابع نیاسین:گوشت،شیر،تخم مرغ،مغزها،غلات،پنیر،بادام زمینی،کنجد،حبوبات،مرغ،ماهی،جو. (تبیان)

 

۴٫ ویتامین ب۵ :

 

دانشمندان به تازگی به نتایج بسیار جالب و مهمی درباره ی برخی از ویتامین ها و تاثیر آن بر روی شخصیت و رفتار افراد رسیده اند.یکی از این ویتامین ها ویتامینی به نام اسیدپانتوتونیک است.کلمه پانتوتونیک از زبان یونانی قدیم گرفته شده است و معنی آن همه جا و همه چیز است و به اصطلاحی دیگر،معنی آن همه کاره است و وجه تسمیه آن نیز بدان علت است که این ماده که از خانواده ویتامین ب است،نقش بسیار حساس و همه جانبه ای را در تبدیل مواد غذایی به انرژی داشته و کمبود آن در مغز موجب اخلال در امور عادی آن شده و باعث تغییر حالت و رفتار انسان می‌گردد. (واتسن،۱۳۷۱،۸۲)

 

ب۵ به عنوان ویتامین ضد استرس شناخته شده است،زیراعملکردغده آدرنال را بهبود می‌بخشد.غده آدرنال عضوی است که بدن ‌را در مقابل استرس‌حمایت می‌کند.کمبودب۵ باعث افسردگی،اضطراب،اختلال شخصیت،افزایش سطح کلسترول بدخون وکاهش سطح پتاسیم می شود. (تبیان)

 

از دشمنان این ویتامین الکل و قهوه است. (میندل،۱۳۷۵،۶۶)

 

منابع پانتوتنیک اسید:تخم مرغ،گوشت،ماهی،دل و جیگروقلوه،مرغ،بوقلمون،شیر،بادام زمینی،لوبیا،سویا، پنیر،نخودفرنگی،غلات،ذرت،گل کلم،بروکلی،گوجه فرنگی،سیب زمینی،عدس و جوانه گندم می‌باشند. (تبیان)

 

۵٫ ویتامین ب۶ [۲۹]:

 

در کشور آمریکا یک مرکز تحقیقاتی بسیار پیشرفته راجع به مطالعه درباره ی بیماری افسردگی،وجود داردکه هر ساله میلیون ها دلار خرج تحقیق و تفحص درباره ی این بیماری می‌کند.همان طوری که قبلا گفتیم این روزها بیماری دپرسیون بیداد می‌کند و ده ها میلیون نفر در سراسر جهان ‌به این بیماری دچارند و در بعضی از آن ها آن قدر بیماری شدید است که تمام علائق خود را نسبت به افراد خانواده،محیط زندگی،آینده و حتی خودشان از دست می دهندو بالاخره همه ساله درسراسر جهان گروه بسیاری از آن ها دست به خود کشی می‌زنند و یا با انجام کارهای خطرناک مثل ایجاد آتش سوزی،خرابکاری وایجاد اغتشاش خسارات زیادی به بار می آورند این مرکز تحقیقات،با مطالعات و تحقیقات زیاد ‌به این نتیجه رسیده است که کمبود ویتامین ب ۶ در بدن باعث پیدایش بیماری دپرسیون یا افسردگی می شود.این دانشمندان اعتقاد دارند که ویتامین ب ۶ که معمولا همراه غذا وارد بدن می شود باماده ای به نام سروتونین که درمغز به مقدار زیادی به شکل خاصی وجود دارد،رابطه دارد.وقتی مقدار سروتونین در مغز کاهش یابد افسردگی یا دپرسیون در انسان ایجاد می شود.البته خود مغز سروتونین رااز ماده ای به نام تیریپتوفان می‌سازد که خود یک اسید آمینه است و در بسیاری از مواد پروتئینی یافت می شود ولی برای آنکه بدن بتواند این تیریپتوفان را از لابه لا ی غذاهای پروتئینی جذب کند وجود ویتامین ب ۶ برایش نهایت ضرورت را دارد.بدین ترتیب شما برای فرار از افسرده شدن باید غذاهایی بخورید که دارای ویتامین ب۶ فراوان باشد. (فروزین،۱۳۷۸،۳۴)

 

ویتامین ب ۶ را ویتامین تغذیه کننده ی اعصاب می‌نامند.ویتامین ب ۶ برای تولید گلوکز و تولید نیاسین نیز کاربرد دارد. (ترنوس و بروی هایر،۱۳۸۷،۴۱)

 

علائم و نشانه های کمبود ویتامین ب۶: اختلالات عصبی،افسردگی و اضطراب. (رابینسون،۱۳۷۸،۱۱)

 

منابع پیریدوکسین:حبوبات،جو،موز،بادام زمینی،کشمش،آجیل،تخم مرغ،گوشت،ماهی،جوانه گندم،غلات با سبوس،سیب زمینی،جگر. (تبیان)

 

۶٫ ویتامین ب ۷ [۳۰] :

 

علائم و نشانه های کمبود بیوتین:کمبود بیوتین باعث تغییر وضعیت روحی روانی می شود که دارای علائم عصبی از جمله افسردگی،توهم و اضطراب می‌باشد. (زیمرمن،۱۳۸۶،۴)

 

فاکتور دخیل در کمبود :الکل و کافئین.

 

منابع بیوتین:تخم مرغ،گریپ فروت،هندوانه،توت،جگر،گل کلم،موز،حبوبات،قارچ،بادام،پیاز. (تبیان)

 

۷٫ ویتامین ب۹ [۳۱] :