در این پایان نامه، قصد داریم روش های آشکار نمودن علایم ترافیکی در تصاویر گرفته شده از آنها و شناسایی این علایم را مورد بررسی قرار دهیم. سپس با استفاده از بهبود روشهای موجود سیستمی را ارایه دهیم که با استفاده از یک دوربین فیلمبرداری سوار شده روی یک وسیله متحرک و یک دستگاه گیرنده GPS Data Logger محل نصب علایم ترافیکی استاندارد را شناسایی و با توجه به آن، ارزیابی کند که آیا علامت در جای مناسبی نصب شده است یا خیر؟ این سیستم می تواند کمک شایانی به مهندسین بزرگراه، برای حفظ ونگهداری از جاده ها نماید. برای اینکار، بایستی که سیستم پیشنهادی ابتدا علایم ترافیکی را تشخیص دهد. در این پروژه، با استفاده از تجزیه وتحلیل لکه واعمال آستانه مناسب، اشیا را در تصویر شناسایی نموده؛ سپس با استفاده از تجزیه وتحلیل هیستوگرام رنگ وتجزیه وتحلیل ابعاد، لکه های اضافه حذف می شوند و با دقت 83.71% علایم ترافیکی بدرستی آشکار شدند. در مرحله بعد باید علایم شناسایی شوند، برای اینکار، علایم ترافیکی را با توجه به رنگ وشکل آنها گروه بندی کرده وبا استفاده از MLEV، بردارهای ویژگی هر علامت را استخراج کرده و با استفاده از بردارهای استخراج شده،یک شبکه عصبی، آموزش می بیند. ابتدا شکل کلی علامت و سپس پیام علامت با استفاده از شبکه عصبی طبقه بندی می شود؛در این مرحله، علایم با دقت 84.74% شناسایی شدند. در مرحله بعد با استفاده از تطابق زمانی، محل نصب هر علامت ترافیکی بدست می آید، وفاصله آن با محل وقوع عارضه(مثل پیچ بعدی) محاسبه می گردد و با توجه به نوع علامت شناسایی شده، ارزیابی می شود. نتایج بدست آمده نشان می دهد که سیستم پیشنهادی می تواند در بهبود وضعیت علایم جاده ای بسیار موثر باشد. فهرست مطالب 1-مقدمه. 1 1-1-دلایل احساس نیاز به سیستم شناسایی علایم ترافیکی.. 1 1-1-2 علایم ترافیکی.. 2 1-1-2-1:علایم اخطاری(هشدار دهنده) 2 1-1-2-2-تابلوهای انتظامی(مقرراتی) 3 1-1-2-3-تابلوهای اخباری(اطلاعاتی) 3 1-1-2-4-علایم راهنمای مسیر. 4 1-1-2-5-علایم مکمل.. 4 1-1-2-6-تابلوهای محلی.. 4 1-2 کاربرد آشکارسازی وشناسایی علایم ترافیکی 5 1-2-1 سیستم های پشتیبان راننده. 6 1-2-2 سیستم های دستیار راننده. 7 1-3 اهداف پایان نامه. 9 1-3- 1 آشکارسازی علامت ترافیکی.. 9 1-3-1-1 آشکارسازی بر اساس رنگ… 10 1-3-1-2 آشکارسازی بر اساس شکل.. 10 1-3-1-3 آشکارسازی بر اساس شکل ورنگ… 11 1-3-1-4 آشکارسازی بر اساس یادگیری ماشین.. 12 1-3-2 کلاس بندی وشناخت علایم ترافیکی.. 12 1-3-2-1 کلاس بندی با شبکه های عصبی مصنوعی.. 13 1-3-2-2 کلاس بندی با استفاده از تطبیق الگو. 14 1-3-2-3 شناخت علامت توسط دیگر طبقه بندی کننده ها 14 1-3-2-4 OCR and Pictograms Recognition. 15 1-4 بهدست آوردن موقعیت جغرافیایی محل نصب علایم ترافیکی، ارزیابی محل نصب آن. 15 1-5 ساختار این پایان نامه. 16 2-پیشینه تحقیق.. 17 2-1 مقدمه. 17 2-2 پیشینه تحقیقاتی سیستمهای آشکارسازی علایم ترافیکی.. 17 2-2-1 آشکارسازی بر اساس رنگ… 18 2-2-2 آشکارسازی بر اساس شکل.. 19 2-2-3آشکارسازی بر اساس شکل ورنگ… 22 2-2-4 آشکارسازی بر اساس یادگیری ماشین.. 24 2-2 پیشینه تحقیقاتی سیستمهای شناخت علایم ترافیکی.. 24 2-3-1شناخت علایم ترافیکی بوسیله شبکه های عصبی.. 25 2-3-2 شناخت علایم ترافیکی بوسیله تطبیق الگو. 26 2-3-3 شناخت علامت توسط دیگر طبقه بندی کننده ها 27 2-3-4 OCR and Pictograms Recognition. 28 3-آشکارسازی علایم ترافیکی.. 30 3-1 مقدمه. 30 3-2 دلایل دشواری مقایسه بین تکنیکهای آشکارسازی علایم. 30 3-3 مشکلاتی که سر راه آشکارسازی و شناسایی علایم ترافیکی قرار دارد. 31 3-3-1میزان نور متغیر است و قابل کنترل نیست.. 31 3-3-2حضور اشیا دیگر. 32 3-3-3تفاوت ظاهری علایم. 33 3-3-4تغییر فیزیکی علامت.. 34 3-3-5 تغییر رنگ علامت.. 35 3-3-6 حرکت بلوری.. 35 3-4 رویکردهای آشکارسازی علایم ترافیکی.. 36 3-4-1 آشکارسازی علایم ترافیکی بر اساس رنگ… 36 3-4-1-1 بررسی اجمالی فضاهای رنگی.. 37 3-4-1-2-1 قطعه بندی آستانه رنگی.. 41 3-4-1-2-2 پیوستن پویای پیکسل.. 42 3-4-1-2-3 تبدیل به HSI/HSV.. 42 3-4-1-2-4 رشد دادن منطقه. 42 3-4-1-2-5 شاخص گذاری رنگ… 43 3-4-2 آشکارسازی بر اساس شکل.. 43 3-4-2-1 Hierarchal Spatial Feature Matching. 44 3-4-2-2 Hough Transform.. 44 3-4-2-3 Similarity Detection. 45 3-4-2-4 Distance Transform Matching. 45 3-4-3 آشکارسازی علامت با استفاده از شکل ورنگ… 46 3-4-4 آشکارسازی بر اساس یادگیری ماشین.. 47 4-شناسایی علایم ترافیکی.. 49 4-1 مقدمه. 49 4-2 شناسایی اشکال توسط ماشین.. 49 4-2-1 مشکلاتی که در این راه وجود دارند. 50 4-2-1-1 چرخش،بازتاب(آینه)،ترجمه،تغییر مقیاس… 51 4-3 الگوریتمهای شناخت علایم ترافیکی.. 52 4-3-1شبکه های عصبی.. 53 4-3-1-1 شبکه های پس انتشار. 54 4-3-1-2 پرسپترون چند لایه. 54 4-3-2 تطبیق الگو. 55 4-3-3 کلاس بندی با PSO.. 56 4-3-4 کلاس بندی با SVM… 57 4-3-5 شناخت علایم ترافیکی توسط OCR and pictogram.. 61 5-طراحی و پیاده سازی سیستم وارزیابی آن. 62 5-1 مقدمه. 62 5-2آشکارسازی علامت بوسیله ،تجزیه وتحلیل لکه. 62 5-2-1 تعریف لکه. 62 5-2-2شناسایی مناطق مورد علاقه: 65 5-2-3فیلترهای میانه دوبعدی.. 66 5-2-4 استخراج لبه های اشیا: 68 5-2-5 حذف لکه های زاید. 70 5-2-5-1تجزیه وتحلیل هیستوگرام رنگها 72 5-2-5-2 تجزیه وتحلیل ابعاد علامت: 74 5-2-6بلوک دیاگرام آشکارسازی علایم ترافیکی : 77 5-2-7 نتایج بدست آمده برای بخش آشکارسازی علایم ترافیکی.. 77 5-3 شناسایی علایم ترافیکی: 79 5-3-1شیوه ای بازگشتی برای تقسیم بندی شکل براساس بردار ویژه. 79 5-3-1-1 محاسبه ماتریس کواریانس: 79 5-3-1-2 استخراج دو مقدار ویژه. 80 5-3-1-3 ناحیه بندی شکل بر اساس بردارهای ویژه. 81 5-3-1-4 محاسبه مقادیر ویژه وبردارهای ویژه؛ زیر ناحیه ها 82 5-3-1-5 محاسبهbounding-box: 83 5-3-2 استخراج پارامترهای مستقل از مقیاس،انحراف،دوران. 83 5-3-2-1پارامتر (eigen-ratio) 84 5-3-2-2 پارامتر (compactness) 84 5-3-2-3 پارامتر (normal-angle) 85 5-3-2-4 پارامتر(center) 86 5-3-3 آزمایش مستقل بودن پارامترها(دوران،انتقال،مقیاس) 87 5-3-4 تقسیم بندی علایم ترافیکی بر اساس شکل ظاهری ورنگ آنها 91 5-3-5 شناسایی شکل کلی علایم ترافیکی،توسط شبکه های عصبی.. 96 5-3-6 آموزش شبکه های عصبی.. 97 5-3-6-1 آموزش شبکه عصبی برای شناسایی شکل کلی علامت.. 98 5-3-6-2 آزمایش صحت کلاس بندی در شبکه عصبی.. 99 5-3-7 شناسایی پیام علامت.. 102 5-3-8 بلوک دیاگرام سیستم شناسایی علایم ترافیکی بوسیله شبکه عصبی.. 104 5-3-9 نتایج شناسایی علایم ترافیکی.. 105 5-4 تعیین محل نصب علامت و ارزیابی آن. 106 5-4-1 سیستم موقعیت یاب جهانی چگونه کار میکند. 107 5-4-2 محاسبه محل نصب علامت.. 109 5-4-3 ارزیابی علامت ترافیکی.. 111 5-4-4 رسم نقاط بر روی نقشه. 112 5-4-4-1 سیستم اطلاعات جغرافیای(GIS) 112 5-4-4-2 تجزیه وتحلیل World file. 114 5-4-5-2 رسم یک نقطه جغرافیایی.. 120 5-4-5 نتیجه اجرای کلی الگوریتم وارزیابی نقاط بدست آمده. 123 6-نتایج وپیشنهادات.. 128 7-منابع. 129 8-چکیده انگلیسی.. 137 1-مقدمه ابتدا در این فصل به معرفی علایم ترافیکی وسیستمی که علایم ترافیکی را شناسایی کند، می پردازیم وسپس کارهایی که برای شناسایی صحیح علامت لازم است ،مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ درنهایت هم ساختار این پایان نامه را توضیح میدهیم. 1-1-دلایل احساس نیاز به سیستم شناسایی علایم ترافیکی تمایل انسانها به آسایش هرچه بیشتر و حمل و نقل آسان، سبب ایجاد وسایل نقلیه زمینی گردیده است. با رشد جمعیت، هر روزه به تعداد وسایل نقلیهای كه در خیابانها وجادهها تردد میكنند افزوده میشود. با توجه به این تعداد بیشمار وسایل نقلیه، نیاز به كنترل آنها به منظور جلوگیری از تصادفات تا حد ممكن و در نتیجه كاهش تلفات جانی و مالی فراوان كاملاً احساس میشود. بخش عمدهای از وظیفه كنترل و هدایت وسایل نقلیه در خیابانها و جادهها توسط علائم راهنمایی و رانندگی صورت میگیرد. بنابراین مشاهده علائم و عمل كردن به پیام آن ها بوسیله رانندگان ضروری و مهم میباشد. با توجه به اهمیت این مسأله اگر بتوان سیستم خودكاری برای تشخیص علائم واعلام پیام آنها به رانندگان طراحی نمود، كمك زیادی به آرامش رانندگان خواهد کرد و عبور ومرور روان خواهد شد و بدین ترتیب كلیه رانندگان بویژه رانندگان مبتدی میتوانندتمركز بیشتری بر روی كنترل وسیله نقلیه داشته باشند. 1-1-2 علایم ترافیکی علایم راهنمایی و رانندگی مانند انواع چراغ ها، تابلوها، خط کشی ها، نوشته ها، ترسیم ها ونیز علایم تعیین سمت عبور که باید روی راه ها کشیده شود، براساس قانون الحاق ایران به کنوانسیون عبور ومرور در جاده و کنوانسیون مربوط به علایم راهها-مصوب 1354 تهیه شده اند. تشخیص، انتخاب، تهیه، جانمایی، نصب ، ترسیم و نگهداری علایم عمودی و افقی راهنمایی و رانندگی درشهرها بر اساس دستورالعملی خواهد بود که به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب وزیر کشور می رسد و در جاده ها به عهده وزارت راه وترابری می باشد. در مواقع اضطراری راهنمایی و رانندگی و پلیس راه می توانند خود اقدام به انتخاب نوع علایم و محل استفاده و در صورت لزوم تهیه و نصب آنها به طور موقت نموده و مراتب را بر حسب مورد ، به شهرداری و یا وزارت راه و ترابری اعلام نمایند. مفاهیم رنگ و شکل علایم و تابلوها و چگونگی رفتار رانندگان پس از دیدن آنها ، که درکتاب های آموزشی باید ارائه شود، از سوی کار گروهی متشکل از نمایندگان وزارت کشور، وزارت راه و ترابری و راهنمایی و رانندگی تهیه و به همراه این آیین ن امه برای اطلاع عمومی در اختیار مراجع صلاحیت دار و با همکاری شوراهای اسلامی شهرها در اختیار عموم مردم قرار می گیرد]1[. علایم ترافیکی در ایران به شش دسته کلی تقسم بندی میشوند: 1-1-2-1:علایم اخطاری(هشدار دهنده):از این علایم برای آگاه ساختن راننده نسبت به خطرات احتمالی موجود در مسیر استفاده میشود.این علایم معمولا با مثلث قرمز رنگ نمایش داده میشود. شکل 1‑1:علایم اخطاری]1[ 1-1-2-2-تابلوهای انتظامی(مقرراتی):با استفاده از این نوع علایم،دستورالعملی را به راننده متذکر میشوند ویاممنوعیت یا محدودیتی را گوشزد میکنند. شکل 1‑2:علایم انتظامی]1[ 1-1-2-3-تابلوهای اخباری(اطلاعاتی):این علایم معمولا اطلاعات مشخصی ومعینی را به رانندگان درباره منطقه می دهند. شکل 1‑3:علایم ورود به منطقه]1[ شکل 1‑4:علایم اخباری]1[ 1-1-2-4-علایم راهنمای مسیر:این علایم معمولا جهت حرکت وفاصله تا مقصد را مشخص میکنند. شکل 1‑5:علایم راهنمای مسیر]1[ 1-1-2-5-علایم مکمل:جهت اختصاص علایم رانندگی به گروه خاصی از وسایل نقلیه ویا تکمیل معنی علایم رانندگی دیگر کاربرد دارد. شکل 1‑6:علایم مکمل]1[ 1-1-2-6-تابلوهای محلی:با توجه به خصوصیات محل نصب علایم، طراحی میشوند. شکل 1‑7:علایم محلی]1[ 1-2 کاربرد آشکارسازی وشناسایی علایم ترافیکی[1] آشکارسازی وشناسایی علایم ترافیکی در سالهای اخیر بیشتر مورد استقبال محققان قرار گرفته است وتحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است،این علاقه ناشی از محدوده وسیع برنامه های کاربردی در این حوزه است، معمولا این برنامه ها دارای قابلیتهای زیر هستند:
- نگهداری بزرگراهها:امروزه برای اینکه وضعیت ظاهری علایم ترافیکی را بررسی کنند وهم چنین بررسی مکان نصب این علایم،باید یک اپراتور انسانی بهطور مستمر به نوارویدیویی که از بزرگراهها گرفته شده است، نگاه کند.این کار بسیار کسل کننده و زجرآور است،زیرا علایم ترافیکی در زمانهای مختلفی پدیدار میشوندواپراتور توجه زیادی برای این کار باید به خرج بدهد.“Esprit European project AUTOCAT”درحال حاضر پیشقدم شده تامحل علایم ترافیکی را بهصورت اتوماتیک جمع آوری کند.
- فهرست علایم موجود:بهطوراساسی برنامه های کاربردی ای که برای این کار طراحی شده اند هم درشهر وهم در بزرگراه شبیه هم هستند و وظایف یکسانی دارند.
- سیستم های پشتیبان راننده:[2]تشخیص علایم رانندگی وکلاس بندی آنها موضوعی است که در سیستم های پشتیبانی از رانندگی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.خودروهای هوشمند در آینده باید برخی از تصمیمات،مانند میزان سرعت و انتخاب مسیر را با توجه به علایم رانندگی اتخاذ کنند.اگرچه در آینده میتوان این سیستم را بخشی از یک وسیله نقلیه کاملا خودکار دانست،اما در حال حاضرمیتوان از این سیستم برای محدود کردن اتوماتیک سرعت وسیله نقلیه ویا دادن هشدارهای لازم به راننده استفاده کرد. اگر سرعت بیش از حد مجاز باشد و یا در زمانی که راننده،در حال انجام حرکت غیر قانونی است، به او علامت یا هشداری دهد]3[.
در قرن بیست ویکم، اتومبیل بخش لاینفکی از زندگی را اشغال کرده است، پس باید راننده ها از قوانین ومقرراتی که توسط علایم ترافیکی گوشزد میشود تبعیت کنند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، سیستمهای دستیار راننده وسیستمهای پشتیبان راننده برای افزایش راحتی واطمینان ایجاد شدند]4[. 1-2-1 سیستم های پشتیبان راننده اتومبیلهای های مدرن، در نوع حسگرها، کامپیوتر وتکنولوژی ارتباطی تغییرات بزرگی نسبت به گذشته داشته اند؛ بهعنوان مثال میتوان سیستم های کروزکنترل تطبیقی (ACC[3]) ، (LDWA[4])، (BLIS[5]) را برشمرد.این سیستم های پشتیبان راننده بهطور خودکار بخشی از کار رانندگی را بهعهده میگیرد، درنتیجه رانندگی راحتتر وامن تری را برای راننده به ارمغان میآورد ]5[. خطای انسانی عامل 90% تصادفات رانندگی است، در بسیاری از این حوادث، راننده تلاشی برای اجتناب از این برخورد انجام نمیدهد. این نشان از سهل انگاری و غفلت راننده درباره حادثه است]6،7[. فلسفه وجود سیستم های پشتیبان راننده؛ کاهش تعداد تصادفاتی است که با خطای انسانی انجام میگیرد.پس با کمک این سیستم ها میتوان از جنبه های زیان بار حوادث(مرگ ومیر، صدمات مالی، ایجاد ترافیک) جلوگیری کرد وآنها را کاهش داد. این سیستم ها با افزایش راحتی رانندگی، روان کردن جریان ترافیک، باعث کاهش تولید گازهای گلخانه ای و هم چنین کاهش هزینه ها میگردد]8[. 1-2-2 سیستم های دستیار راننده[6] سیستم های دستیار راننده، کمک شایانی را به رانندگان ارائه میدهند. بسیاری از این سیستمها به منظور افزایش امنیت وراحتی در طی دهه گذشته در وسایل نقلیه بهکار گرفته شده اند، بهعنوان مثال میتوان به سیستمهای کنترل ثبات خودرو(VSC[7])،سیستمهای هدایت برقی کمکی (EPAS[8])،کنترل ضد رول آور(ARC[9]) اشاره کرد. برخی از این دستیارهای راننده وظایف خاصی را برای بهبود عملکرد، در رانندگی انجام میدهند، برخی دیگر نیز برای همراهی وهمکاری با انسان طراحی شده اند. مخالفان طرحهای کاملا اتوماتیک سیستمهای دستیار راننده، به این نکته اشاره میکنند که این سیستمها باعث سلب اقتدار و مسئولیت انسان میشوند. از آنجا که سیستمهای دستیار راننده معمولا با یک راننده انسان همکاری میکنند، پس در نتیجه عملکرد آنها به واکنش خوب و سنجیده عامل انسانی هم بستگی دارد. بنابراین باید عملکرد راننده انسان را هم در ارزیابی این حلقه موثر دانست. تاهمین اواخر برای آزمایش نمونه های اولیه این سیستمها از شبیه سازهای رانندگی استفاده میکردند، این فرایند هزینه و زمان زیادی را به سیستم تحمیل میکرد. امروزه از روشی مبتنی بر شبیه سازی کامپیوتری بههمراه رانندگان انسانی بهعنوان جایگزین روش قبلی استفاده میشود، چون که دقیقا رفتارهایی که انسان در شرایط مختلف بروز می دهد را نمیتوان تعیین کرد]9[.
فرم در حال بارگذاری ...