وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد: بررسی میزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه شهر بابل

 
تاریخ: 27-06-98
نویسنده: مدیر سایت

هدفهای جزئی…………………………………………………………………………………………………………. 10 سوالات اصلی…………………………………………………………………………………………………………. 11 سوالات جزئی…………………………………………………………………………………………………………. 11 تعریف واژگان و اصطلاحات……………………………………………………………………………………… 12 تعریف واژگان و اصطلاحات …………………………………………………………………………………….. 12 فصل دوّم : ادبیات وپیشینه پژوهش مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 16 برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید   مفاهیم وتعاریف فناوری اطلاعات وارتباطات………………………………………………………………….. 17 سیر تاریخ تحول وپیشرفت فناوری اطلاعات وارتباطات……………………………………………………. 29 نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود کیفیت آموزش………………………………………………… 30 مواد و وسایل آموزشی………………………………………………………………………………………………. 31 امکانات وخدمات فناوری اطلاعات وارتباطات………………………………………………………………… 32 اینترنت ( شبکه ی شبکه ها)……………………………………………………………………………………….. 32 کاربردهای اینترنت وانواع فعالیت های اینترنتی………………………………………………………………… 33 امکانات وسرویس های اینترنتی ………………………………………………………………………………….. 34 پست الکترونیکی ……………………………………………………………………………………………………. 34 سرویس انتقال پرونده های کامپیوتری……………………………………………………………………………. 35 کتابخانه دیجیتالی ( الکترونیکی )…………………………………………………………………………………. 35 گروه های خبری …………………………………………………………………………………………………….. 36 ایجاد مدارک بر روی شبکه جهانی وب…………………………………………………………………………. 36 جستجوی خودکار(موتورهای جستجو)………………………………………………………………………….. 36 ارتباط سمعی وبصری……………………………………………………………………………………………….. 37 کامپیوتر…………………………………………………………………………………………………………………. 37 کاربرد ونقش کامپیوتر در آموزش…………………………………………………………………………………. 38 چند رسانه ای………………………………………………………………………………………………………….. 41 نرم افزارها……………………………………………………………………………………………………………… 41 تلویزیون………………………………………………………………………………………………………………… 42 ویدئو …………………………………………………………………………………………………………………… 42 مزایای کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات درآموزش ………………………………………………………. 42 نقش واهمیت آموزش و پرورش در توسعه ی فناوری اطلاعات وارتباطات……………………………. 43 برنامه درسی……………………………………………………………………………………………………………. 44 عناصر برنامه درسی………………………………………………………………………………………………….. 47 نقش فناوری اطلاعات وارتباطات در برنامه ی درسی……………………………………………………….. 49 روش ها و فنون تدریس……………………………………………………………………………………………. 56 روش سخنرانی………………………………………………………………………………………………………… 58 روش نمایشی…………………………………………………………………………………………………………. 60 آموزش برنامه ای……………………………………………………………………………………………………… 61 روش یادگیری تاحد تسلط…………………………………………………………………………………………. 62 روش بحث گروهی………………………………………………………………………………………………….. 63 روش مشارکتی………………………………………………………………………………………………………… 65 روش واحدها………………………………………………………………………………………………………….. 67 روش حل مساله………………………………………………………………………………………………………. 69 فناوری اطلاعات و ارتباطات ونقش معلمان……………………………………………………………………. 75 پیشینه پژوهش تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………………………. 79 تحقیقات خارجی…………………………………………………………………………………………………….. 85 جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………… 88 فصل سوّم : روش شناسی پژوهش مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 19 جامعه، نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………… 92 ابزار جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………….. 95 روایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………. 99 پایانی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………….. 99 نحوه اجرای پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده………………………………………………………………………… 99 روش آماری تجزیه وتحلیل داده ها……………………………………………………………………………… 100 فصل چهارم : توصیف داده ها مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… 102 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان…………………………………………………………… 102 بررسی توصیفی داده ها…………………………………………………………………………………………….. 105 سایریافته ها…………………………………………………………………………………………………………… 136 توصیف وتجزیه وتحلیل مصاحبه………………………………………………………………………………… 133 توصیف وتجزیه وتحلیل مشاهده…………………………………………………………………………………. 152 فصل پنجم: خلاصه ونتیجه گیری مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… 156 یافته های مربوط به سوالات……………………………………………………………………………………….. 156 سایر یافته های تحقیق………………………………………………………………………………………………. 163 محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………… 164 پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………. 165 منابع…………………………………………………………………………………………………………………….. 167 ضمائم     فهرست جدول­ها عنوان                                                                                                          صفحه جدول شماره (2-1) سیر تاریخی تحول و پیشرفت ICT …………………………………………………. 24 جدول شماره (2-2) ویژگی های عناصر، در مراحل متفاوت ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به برنامه­ی درسی ……………………………………………………………………………………………………….. 48 جدول شماره (2-3) مقایسه رویكردهای یاددهی یادگیری مكاتب رفتارگرایی و ساختارگرایی …… 54 جدول شماره (3-1) رشته تدریس، تعداد مدارس و تعداد معلمان ……………………………………….. 94 جدول شماره (3-2) اطلاعات مربوط به پرسشنامه  معلمان ………………………………………………… 97 جدول شماره (4-1) توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب جنس ……………………………. 102 جدول شماره (4-2) اطلاعات توصیفی در خصوص ویژگی های سنی و مدت زمان خدمت در آموزش و پرورش پاسخگویان ………………………………………………………………………………………………………….. 103 جدول شماره (4-3) توزیع فراوانی و درصد بر حسب استفاده معلمان از كامپیوتر و نرم افزارهای كامپیوتری در كلاس………………………………………………………………………………………………. 105 جدول شماره (4-4) ارزیابی سطح معناداری از طریق آزمون خی دو  …………………………………. 106 جدول شماره (4-5) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در خرده مقیاس استفاده از كامپیوتر و نرم افزارهای كامپیوتری …………………………………………………………………………………………. 108 جدول شماره (4-6) توزیع فراوانی و درصد بر حسب استفاده معلمان از اینترنت و سرویس­های اینترنتی در كلاس …………………………………………………………………………………………………. 110 جدول شماره (4-7)ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو…………………………………………….. 110 جدول شماره (4-8) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در خرده مقیاس استفاده از اینترنت و سرویس های اینترنتی………………………………………………………………………………………………. 113 جدول شماره (4-9) توزیع فراوانی و درصد بر حسب استفاده ی معلمان…………………………… 114 جدول شماره (4-10) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو …………………………………………. 115 جدول شماره (4-11) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در خرده مقیاس تلویزیون و ویدئو پروژكتور          116 جدول شماره (4-12) آزمون T تک متغیره برای بررسی میزان استفاده معلمان از فناوری اطلاعات و ارتباطات…………………………………………………………………………………………………………….. 117 جدول شماره (4-13) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو …………………………………………. 118 جدول شماره (4-14) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در مورد نقش ICT در روش تدریس . 120 جدول شماره (4-15) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو………………………………………….. 121 جدول شماره (4-16)  فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در مورد نقش ICT در تهیه و تولید مواد آموزشی……………………………………………………………………………………………………………….. 123 جدول شماره (4-17) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو………………………………………….. 124 جدول شماره (4-18) اطلاعات توصیفی در مورد موانع كاربرد ICT در برنامه درسی……………… 126 جدول شماره (4-19) آزمون U من ویتنی بین مدارسی كه ازICT  استفاده می كنند با مدارسی كه از ICT استفاده نمی كنند……………………………………………………………………………………. 127 جدول شماره (4-20) میزان استفاده از ICT و نقش ICT در روش تدریس و تهیه مواد آموزشی به تفکیک جنسیت………………………………………………………………………………………………….. 129 جدول شماره (4-21) ضریب همبستگی بین میزان استفاده از ICT و نقش ICT در روش تدریس و تهیه مواد آموزشی با سن معلمان ……………………………………………………………………………. 130 جدول شماره (4-22) ضریب همبستگی بین روش تدریس و میزان استفاده از اینترنت، تلوزیون و ویدئو پروژكتور و کامپیوتر …………………………………………………………………………………… 132 جدول شماره (4-23) ضریب همبستگی بین میزان استفاده از اینترنت، تلوزیون و کامپیوتر در تهیه و تولید مواد و منابع آموزشی ………………………………………………………………………………………. 133 جدول شماره (4-24) مشاهده امکانات مدارس …………………………………………………………………………………… 154 جدول شماره (5-1) مراحل چهارگانه و سوالات مربوط ……………………………………………………………………… 161     فهرست نمودارها عنوان                                                                                                              صفحه نمودار شماره (4-1) فراوانی جنسیت …………………………………………………………………………. 103 نمودار شماره (4-3) میزان استفاده معلمان از كامپیوتر و نرم­افزارهای كامپیوتری در كلاس………… 105 نمودار شماره (4-6) میزان استفاده معلمان از اینترنت و سرویس های اینترنتی ………………………. 109 نمودار شماره (4-7) میزان استفاده ی معلمان از تلویزیون و ویدئو پروژكتور در كلاس…………….. 110     فهرست هیستوگرام ها عنوان                                                                                                                 صفحه        هیستوگرام شماره (4-2)(الف): میزان سن پاسخ دهندگان………………………………………………. 104 هیستوگرام شماره (4-2)(ب): مدت زمان خدمت معلمان در آموزش و پرورش …………………. 104    چکیده امروزه تغییرات ناشی از فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی تاثیر بسزایی بر كار و زندگی مردم گذاشته و با همه سبك­ها و روش­های گذشته به مقابله پرداخته است. بطوری­كه هر چه زمان می­گذرد ناكارآمدی نظام­های آموزشی بیشتر آشكار می شود و نیاز به تحول در نظام‌‌ آموزشی متداول بیشتر احساس می شود. اساسا نیاز به تغییر در نظام­های آموزشی نیازی ذاتی است. هر رویكرد جدیدی نیز به هر تقدیر بر نظام­های آموزشی تاثیر گذار هستند. در چنین اوضاعی كه ICT به عنوان رویكرد جدید تمام ابعاد زندگی بشر را متاثر كرده است، ساده­اندیشی است اگر تصور كنیم این رویكرد بر نظام آموزشی ما بی­تاثیر خواهد بود. بنابراین عاقلانه­تر آنست كه به جای ایستادن در مقابل موج نوآوری­های آموزشی سوار بر این امواج شویم (چوبینه، 1382). با توجه به تاثیرات غیر قابل انكار فناوری اطلاعات و ارتباطات بر كلیه­ی فرایندهای یاددهی یادگیری در این پژوهش به بررسی نوع و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در روش­های تدریس، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تهیه و تولید مواد آموزشی، موانع كاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی، مراحل چهارگانه كاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاثیر میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عملكرد تحصیلی دانش­آموزان پرداخته شده است، تا شاید گامی كوچك در جهت روشن نمودن ارزش و سودمندی كاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش باشد. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل معلمان و دانش آموزان مدارس متوسطه بابل در سال تحصیلی 88-87 بود. نمونه ی آماری معلمان 196 نفر و نمونه­ی آماری دانش­آموزان شامل كل دانش­آموزان مقاطع اول، دوم، سوم رشته­های علوم انسانی، تجربی و ریاضی­فیزیك بود. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده شده است. ضریب آلفای كرانباخ پرسشنامه 1/78 بود. از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده­های بدست آمده از پرسشنامه استفاده شد. با استفاده از روش­های آماری توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، نمودار و جدول) و روش های آماری استنباطی (آزمون T، ضریب همبستگی و U من ویتنی) به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. یافته ها نشان داد که میزان استفاده از ICT در میان معلمان كمتر از حد متوسط است. معلمان بیشترین نقش ICT را در روش تدریس باعث پیاده شدن روش های مورد علاقه دانش آموزان و استفاده از روش های مختلف تدریس و … می­دانند. همچنین معلمان بیشترین میزان استفاده از ICT را در تهیه و تولید مواد و منابع آموزشی در تكثیر راحت جزوات با استفاده از پرینتر و مطالعه­ی اطلاعات گردآوری شده از اینترنت و … و كمترین میزان استفاده را در تهیه و ساخت نرم افزارهای آموزشی و گفتگوی اینترنتی با متخصصان بیان كردند. از مهمترین موانع موجود در مدارس برای استفاده از ICT را تعداد ناكافی رایانه و فرصت زمانی اندك تدریس بیان نمودند. این موانع در مصاحبه نیز كمبود امكانات، تعداد زیاد دانش­آموزان و ناآشنایی با ICT  را موانع موجود برای استفاده از ICT دانستند. در مشاهده نیز وضعیت مدارس، گویای كمبود امكانات و كم­توجهی به كاربرد ICT بودند. تجزیه و تحلیل مصاحبه­ها نیز نشان دادند كه استفاده از ICT در برخی مدارس در مرحله ظهور كننده و در برخی دیگر در مرحله­ی كاربردی قرار دارد. آخرین نتایج این تحقیق نیز حاکی از نقش مثبت استفاده از ICT در مدارس بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان داشت.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : بررسی اعتبار تولیدات علمی ایران بر پایه ارزش استنادی آنهاپایان نامه ارشد : بررسی تاثیر مهارت های زندگی بر عزت نفس، سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی، اضطراب »