فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول(کلیات تحقیق)
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………. 1
بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………………….. 4
ضرورت واهمیت تحقیق ……………………………………………………………………………………………………… 5
اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………….. 6
سوال وفرضیه …………………………………………………………………………………………………………………….. 7
سازماندهی تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………. 7
تعاریف اصطلاحات(عملیاتی-مفهومی) …………………………………………………………………………………. 8
فصل دوم(ادبیات تحقیق)
نظریه ها …………………………………………………………………………………………………………………………… 10
پیشینه تحقیق(داخلی) …………………………………………………………………………………………………………. 14
پیشینه تحقیق(خارجی) ………………………………………………………………………………………………………. 16
تعریف جرأت ورزی …………………………………………………………………………………………………………. 18
اولین پژوهش ها وآموزش های جرأت ورزی ………………………………………………………………………. 19
شخصیتهای جرأت ورز و غیرجرأت ورز ……………………………………………………………………………… 21
جرأت ورزی در جمعیت های بالینی و غیربالینی …………………………………………………………………… 21
ویژگیهای رفتاری و شخصیتی جرأت ورزی ………………………………………………………………………….. 23
نسبی بودن جرأت ورزی …………………………………………………………………………………………………….. 24
روش های ارزشیابی و آموزشی جرأت ورزی…………………………………………………………………………. 25
تبیین ساختار و ساز و کار رویکردهای رفتاری درباره اختلال غیر جرأت ورزی و درمان آن ………… 27
دل قوی دار ……………………………………………………………………………………………………………………….. 28
فصل سوم(روش تحقیق)
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 33
نوع تحقیق از نظرروش تحقیق……………………………………………………………………………………………… 34
جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………………….. 34
نمونه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………… 34
ابزار جمع آوری(کتابخانه ای- میدانی) …………………………………………………………………………………. 35
پایایی و روایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………. 36
روش های آماری تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………. 36
فصل چهارم(تجزیه و تحلیل داده و یافته های تحقیق)
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………… 38
الف)یافته های توصیفی پژوهش ………………………………………………………………………………………… 38
ب)یافته های مربوط به فرضیه پژوهش ……………………………………………………………………………….. 39
فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………… 42
محدودیتها ………………………………………………………………………………………………………………………. 42
پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………….. 43
منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 44
پیوست و ضمائم ……………………………………………………………………………………………………………… 47
مقدمه:
در دهه های اخیر جرأت ورزی توجه بسیاری از روان شناسان و پژوهشگران بالینی را به خود جلب کرده است. اهمیت جرأت ورزی در ارتباط های میان فردی، نقش مؤثر آن در فعالیتهای اجتماعی و فراوانی رفتارهای غیر جرأت ورزانه در جمعیتهای بالینی سبب شده است که در این زمینه پژوهشهای زیادی صورت گیرد و برنامه هایی تحت عنوان جرأت ورزی، طرح ریزی شود(بارتل، وتیلاک و فرانکس،1974، مارشال، کلتنر و مارشال،1981؛ ای ملکمپ، و اندرهات و دوریز،1983؛ استاک، دی ویل، وپنل،1983؛ دوبیاومک ماری،1985؛ بی سی نین، مک مکاری،
چیزلت،1985؛ استیوارت،1986؛ و هروکافمن،1987؛ اینگرام و سالزبرگ،1990؛ کیپر،1992؛ وین هارت، کاری، کاری و وردشیاس،1998).انجام پژوهشهای عملی و بالینی در مورد مفهوم جرأت ورزی و ویژگیهای آن و همین طور آموزش و درمان رفتارهای غیرجرأت ورزانه، بیشتر به کارهایی مربوط است که به شرح مفصل جرأت ورزی پرداخت. وی در توصیف و تبیین این مفهوم به تضاد میان بارز ساختن هیجان خشم و بازداری از اضطراب، توجه خاصی نشان می داد. وی اولین دانشمندی بود که اصطلاح جرأت ورزی را به کاربرد و آموزش آن را مدنظر قرار داد(هریوت وپریچارد،2004) روانشناسان معتقد هستند افراد کم جرأت نمی توانند به صورت مناسب با اطرافیان خود تعامل داشته باشند. این افراد احساس گناه، بی اعتمادی و سلطه پذیری در روابط اجتماعی را تجربه می کنند و ترس، اضطراب و افسردگی از خود نشان می دهند(پاچمن وفوی،1978؛ لفرووست،1981؛ پالرمو و نیکلی،1990؛ وان گاندی،2002؛) همین طور میزان پذیرش خود و عزت نفس در این افراد پایین است(پرسل، برویک وبیگل1974؛ لورومور1980؛ دلوتی 1981؛ لفرووست،1981) این افراد ممکن است به جای رفتارهای منفعلانه، اقدام به پرخاشگری و رفتارهای آزارگرانه کنند(اسوارت، چانگ و فارور
فرم در حال بارگذاری ...