استاد راهنما
دکتر فرزاد فخیمی
استاد مشاور
دکتر محمد رضا محسنی ازغندی
شهریور 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول
کلیات تحقیق ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… 3
1-1- مقدمه ……………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………. 4
1-2- بیان مسئله تحقیق. 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 8
1-4- سوالات تحقیق. 9
1-5- فرضیه های تحقیق. 10
1-6- هدف اصلی تحقیق. 11
1-7- قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق. 11
1-8-تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی. 12
فصل دوم
ادبیات تحقیق ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… 14
2-1- مقدمه ……………………………………………………………………. ……………………………………………………………………. 15
2-2- رضایت شغلی. 16
2-2-1-تعریف رضایت شغلی. 16
2-2-2- ماهیت رضایت شغلی. 19
2-2-3-اهمیت رضایت شغلی. 20
2-2-4-عوامل موثر بررضایت شغلی. 20
2-2-5- آثار وجود پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی در سازمان 28
2-2-6- نظریه های رضایت شغلی. 33
2-2-7-روش های ارزیابی و سنجش رضایت شغلی. 38
2-2- 8- رویکردهای اساسی به رضایت شغلی. 45
2-3- تعهد سازمانی. 46
2-3-1- تعاریف و مفاهیم تعهد سازمانی. 46
2-3-2- ابعاد تعهد سازمانی. 48
2-3-3- اهمیت تعهد سازمانی. 51
2-3-4- عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی. 52
2-3-5- انواع تعهد. 58
2-3-6- دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی. 61
2-3-7- دیدگاههایی در مورد کانونهای تعهد سازمانی. 62
2-3-8- تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی. 64
2-3-9- سایر دیدگاهها درباره تعهد سازمانی. 67
2-3-10- راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی. 70
2-3-11- نقد تعهد سازمانی. 71
2-3-12- نتایج و پیامدهای تعهد سازمانی. 71
2-4- رابطه بین تعهد سازمانی ورضایت شغلی. 72
2-5- سوابق پژوهش های داخلی و خارجی. 74
2-6- آشنائی با بانک سینا. 77
2-7- ارائه مدل مفهومی. 80
فصل سوم
روش شناسی تحقیق. 82
3-1- مقدمه ……………………………………………………………………. ……………………………………………………………………. 96
3-2- روش تحقیق. 83
3-3- جامعه آماری تحقیق. 84
3-4- نمونه آماری و روش نمونه گیری. 84
3-5- روش و ابزار گردآوری اطلاعات. 85
3-6- روایی و پایایی پرسشنامه. 86
3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 87
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها. 95
4-1- مقدمه ………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………. 96
4-2- ویژگیهای عمومی پاسخدهندگان. 97
4-3- آزمون فرضیههای تحقیق. 100
4-4- رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی. 106
4-4-1- آزمون فرضیه اصلی اول. 106
4-4-2- آزمون فرضیه اصلی دوم. 116
4-4-3- آزمون فرضیه اصلی سوم. 106
4-5- مدل نهائی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی (فرضیه اصلی تحقیق) 116
فصل پنجم
خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادات. 118
5-1- مقدمه خلاصه . 118
5-2- خلاصه پژوهش. 119
5-3- نتایج پژوهش. 120
5-4- محدودیتهای پژوهش. 123
5-5- پیشنهادات . 123
5-6-پیشنهاداتی به سایر پژوهشگران. 124
منابع و مآخذ . 125
ضمائم و پیوست ها . 135
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1:عوامل اولیه موثر بر رضایت شغلی. 23
جدول2-2: چهار دیدگاه مختلف تعهد. 63
جدول2-3: رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی. 74
جدول 3-1: مولفه های مربوط به رضایت. 85
جدول 3-2: مولفه های مربوط به تعهد. 86
جدول 3-3: نمره دهی به پرسشها در طیف لیکرت 86
جدول 3-4:پایائی پرسشنامه رضایت. 87
جدول 3-5: پایائی پرسشنامه تعهد. 87
جدول 4-1: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان براساس جنسیت 97
جدول4-2: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان براساس سن 98
جدول 4-3: فراوانی پاسخ دهندگان براساس تحصیلات 99
جدول 4-4: فراوانی پاسخ دهندگان براساس سابقهکاری 100
جدول 4-5آزمون نرمال بودن دادهها 101
جدول 4-6 : ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل درونی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان 106
جدول4-7: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل درونی رضایت شغلی با تعهد عاطفی کارکنان. 107
جدول 4-8: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل درونی رضایت شغلی با تعهد مستمر کارکنان. 108
جدول 4-9 : ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن عوامل درونی رضایت شغلی و تعهد هنجاری کارکنان. 109
جدول4-10: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل بیرونی رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان. 109
جدول 4-11: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل بیرونی رضایت شغلی با تعهد عاطفی کارکنان. 110
جدول 4-12: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن عوامل بیرونی رضایت شغلی و تعهد مستمر کارکنان. 111
جدول 4-13: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن عوامل بیرونی رضایت شغلی و تعهد هنجاری کارکنان. 112
جدول 4-14: نتایج آزمون t تک نمونه. 113
جدول 4-15:نتایج آزمون t مستقل براساس جنسیت 114
جدول4-16:-نتایج آزمون تحلیل واریانس برای سن 115
جدول4-17:-نتایج آزمون تحلیل واریانس برای مدرک تحصیلی 116
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1 : نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس جنسیت 97
نمودار 4-2: نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس سن 98
نمودار 4-3 :نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس مدرک تحصیلی 99
نمودار 4-4 :نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس سابقهکاری 100
نمودار 4-5: پراکندگی عوامل درونی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان 107
نمودار 4-6: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل بیرونی رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان. 110
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 2-1:عوامل اساسی موثر در میزان و سطح رضایت شغلی 24
شکل 2-2:اشکال تعهد سازمانی. 50
شکل 2-3:عوامل ضروری،عوامل همبسته و پیامد های تعهد سازمان 52
شکل2-4: فرآیند اجتماعی شدن و تاثیر آن بر تعهد سازمانی 56
شکل2-5:عوامل مؤثر و نتایج ناشی از تعهد سازمانی 67
شکل 2-6:مدل مفهومی رضایت شغلی و تعهد سازمانی 81
شکل4-1: بار عاملی استاندارد تحلیل عاملی مقیاس سنجش رضایت شغلی 102
شکل 4-2:آماره معناداری (t-value) تحلیل عاملی مقیاس سنجش رضایت شغلی 103
شکل4-3: بار عاملی استاندارد تحلیل عاملی مقیاس سنجش تعهد سازمانی 104
شکل 4-4:آماره معناداری (t-value) تحلیل عاملی مقیاس سنجش تعهد سازمانی. 105
شکل 4-5:نتایج تائید مدل نهائی تحقیق. 116
شکل4-6:آماره t-value نتایج تأیید مدل نهائی تحقیق 117
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسائی و بررسی رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا در شعب شرق استان تهران صورت گرفته است. بنابراین در ابتدا ابعاد رضایت شغلی و ابعاد تعهد سازمانی شناسائی شده و سپس روابط بین مولفه های شناسائی شده در قالب یک مدل معادلات ساختاری ارائه گردیده است. براساس مطالعات انجام گرفته مولفه های رضایت شغلی عبارتند از: عوامل درونی، عوامل بیرونی، و ویژگی های فردی و همچنین مولفه های تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری می باشد.
نوع تحقیق با توجه به هدف، کاربردی و از نظر ماهیت وروش، به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. برای گردآوری دادههای مربوط به سنجش مولفههای تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته رضایت شغلی شامل 15 پرسش و پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی می یر و آلن شامل 24 پرسش استفاده شده است. برای بررسی روایی، پرسشنامه در اختیار چند تن از اساتید قرار گرفته و از روایی آن اطمینان حاصل شد. برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید در این پژوهش برای پرسشنامه رضایت شغلی 714/0و برای پرسشنامه تعهد 859/0 بدست آمد و پایائی هر دو پرسشنامه مطلوب برآورد گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل 140 نفر از مدیران و کارکنان بانک سینا در شعب شرق استان تهران است. براساس محاسبات انجام شده پرسشنامه در نمونهای به حجم 105 نفر توزیع شد. همه پرسشنامههای ارجاع داده شده قابل استفاده بوده و مورد بررسی قرار گرفته است.
برای اطمینان از مقیاس طراحی شده از تکنیک تحلیل عاملی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. فرضیههای تحقیق نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری آزمون شد. همچنین تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و LISREL صورت گرفته است.
نتایج نشان می دهد همبستگی مثبت و معناداری بین عوامل درونی رضایت شغلی با هر سه بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری کارکنان وجود دارد. همچنین همبستگی مثبت و معناداری بین عوامل بیرونی رضایت شغلی با هر سه بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری کارکنان وجود دارد. همچنین وضعیت تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا نشان میدهد هر سه نوع تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر در کارکنان وجود دارد. نتایج بررسی شدت و ضعف میزان ابعاد مختلف تعهد براساس ویژگیهای فردی کارکنان نشان داده است اختلاف دیدگاه زنان و مردان در رابطه با هریک از ابعاد تعهد سازمانی، تفاوت معناداری ندارد. همچنین افراد دربازههای سنی مختلف و با مدرک تحصیلی متفاوت دیدگاه یکسانی در زمینه ابعاد تعهد سازمانی دارند. در پایان برای سنجش رابطه دو سازه اصلی تحقیق یعنی رضایت شغلی و تعهد سازمانی از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است براساس محاسبات انجام شده بار عاملی استاندارد سازه رضایت شغلی با سازه تعهد سازمانی مثبت و معنادار است. بنابراین رضایت شغلی بر تعهد سازمانی تاثیر گذاراست.
کلید واژه ها: بانک سینا، تعهد سازمانی،رضایت شغلی
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
یکی از مهم ترین وظایف هر سازمان و نهاد اجتماعی رسیدن به اهداف است. امروز سازمان ها جهت نیل به اهدافشان به نیروی انسانی متعهد به عنوان اصلی ترین و ضروری ترین عامل نیاز دارند. سازمانهای موفق برای رسیدن به اهداف خود بیشترین سرمایه گذاری روی منابع انسانی انجام میدهند و سازمانهای ناموفق تنگناهای زیادی برای آنها به وجود میآورند. به همین دلیل، استفاده کارآمد از منابع انسانی امری ضروری است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد. رضایت شغلی و تعهد سازمانی، از جمله نگرش هایی هستند که به عنوان ضرورت اصلی عامل انسانی در سازمان ها مطرح هستند.
در این پژوهش ، به موضوع رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا می پردازیم .امیدواریم این پژوهش بتواند زمینه های مناسبی را جهت ارتقاء سطح کیفی کارکنان بانک و سایر سازمانها را فراهم آورد.
1-2 بیان مسئله تحقیق
رضایت شغلی و تعهد سازمانی از موضوعهای مهم مدیریتی است که مدیران به نوعی درصدد افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان خود هستند، زیرا افزایش ضریب رضایت شغلی و تعهد سازمانی نقش مهمی در تحقق اهداف سازمان ایفاء میکند.
رضایت شغلی نتیجه ارزیابی ویژگیهای شغلی است و عبارت است از ارزیابی شخص در مورد شغل خودش؛ اینکه در یک ارزیابی کلی آیا فرد احساس مثبتی به عوامل شغلی خود دارد یا نه (قلی پور و امیری، 1388،ص 22).
رضایت شغلی نوعی احساس خشنودی است که در نتیجه دستیابی به هدفها بدست میآید(ساعتچی و همکاران، 1387)
عوامل تأثیر گذار بر رضایت شغلی را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
الف- عوامل درونی-محتوایی[1] یا صفات و ویژگیهای کار همانند معنی دار بودن کار، مهارت کافی فرد، تنوع در کار و …؛
ب- عوامل زمینه بیرونی[2] از جمله دستمزد، امنیت شغلی، ابهام نقش، ساختار سازمانی، شرایط فیزیکی کار و…؛
ج- ویژگیهای فردی همچون سن، سطح مهارت، جنسیت، هوش، سلامت جسمی و فردی و …(هزاوه ای و صمدی، 1386،ص 3)
پژوهشگران، رضایت شغلی را از دیدگاه های گوناگون تعریف و توجیه نمودهاند:
به نظر هاپاک[3] (1935)رضایت شغلی مفهومی پیچیده و چند بعدی است و با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی ارتباط دارد (شفیع آبادی،1385،ص9)
گینزبرگ [4]و همکارانش ( 1951 ) که رضایت شغلی را از دید گاه های گوناگون مورد توجه قرار دادهاند به دو نوع رضایت شغلی اشاره میکنند:
1) رضایت درونی از دو منبع حاصل میشود:
اول : احساس لذتی که انسان صرفاً از اشتغال به کار و فعالیت به دست میآورد.
دوم: لذتی که بر اثر مشاهده پیشرفت، انجام برخی مسئولیتهای اجتماعی، به ظهور رساندن تواناییها و رغبتهای فردی به انسان دست میدهد.
2) رضایت بیرونی که با شرایط اشتغال و محیط کار ارتباط دارد و هر لحظه در حال تغییر و تحول است . از عوامل رضایت بیرونی به عنوان مثال شرایط محیط کار، میزان دستمزد و پاداش، نوع کار و روابط موجود بین کارگر و کارفرما را میتوان نام برد (شفیع آبادی1385،ص100-99)
با توجه به دیدگاه های گوناگون پژوهشگران، میتوان نتیجه گرفت که رضایت شغلی، دارای مفهومی پیچیده و چند بعدی است که با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی ارتباط دارد و نوعی سازگار عاطفی با شغل و شرایط اشتغال دارد. اما تعهد سازمانی ، یک نگرش سازمانی است ، که عموماً به عنوان تعیین هویت با یک سازمان خاص بیان میشود .
تعهد سازمانی[5] مبین نیرویی است که فرد را ملزم می کند در سازمان بماند و با تعلق خاطر در جهت تحقق اهداف سازمان کار کند (میر و هرسویچ[6] ، 2001)
تعهد سازمانی یک نگرش مهم شغلی و سازمانی است که تأثیر مثبت بر عملکرد سازمانها دارد و تحقیقات نشان میدهد افرادی که دارای تعهد کمتری هستند خروج از کار و غیبت از کار در آنها بیشتر است(یعقوبی و همکاران، 1388).
به طور کلی تعهد سازمانی حالتی است که فرد، سازمانی را معرف خود بداند و آرزو کند در عضویت آن سازمان باقی بماند. (Robbins, 2005)
پژوهش گران، تعهد سازمانی را از دیدگاه های گوناگون تعریف و توجیه نمودهاند:
جان مایر و ناتالی آلن[7] ( 1987 )، بر این باورند که تعهد سازمانی سه جزء می باشد:
1)تعهد عاطفی[8]: شامل وابستگی عاطفی کارکنان به تعیین هویت با سازمان و درگیر شدن در فعالیتهای سازمانی است . کارکنانی با تعهد عاطفی قوی به سازمان خود وفادار خواهند ماند.
2)تعهد استمراری[9] : شامل تعهدی که مبتنی بر ارزش نهادن به سازمان است و کارمند در زندگی سازمان سهیم می شود.کارکنان دارنده این نوع تعهد ، به علت آگاهی از هزینه های ترک
فرم در حال بارگذاری ...