در سال 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی اضطراب امتحان و پیش بینی آن بر حسب اضطراب جدایی و سبک دلبستگی دانش آموزان ششم ابتدایی شهر هشتبندی در سال 1392 بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان سال ششم ابتدایی شهر هشتبندی و روش نمونه گیری بصورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بود که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 243 نفر محاسبه که جهت اطمینان 250 نفر در مطالعه وارد شدند. از پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی مشخصات دموگرافیک، مقیاس اضطراب ساراسون، پرسشنامه اضطراب جدایی و آزمون اختلال دلبستگی استفاده شد. با مراجعه به مدارس سطح شهر و انتخاب نمونه ها، پرسشنامه های مورد نظر به دانش آموزان و والدین آنها داده شده و پس از مهلت یک هفته ای از آنان درخواست گردید که پس از تکمیل به مدرسه محل تحصیل دانش آموز تحویل نمایند. دادهها پس از جمع آوری کدگزاری شده و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با آزمونهای آماری توصیفی شامل، فراوانی و میانگین و انحراف معیار و آزمونهای آماری استنباطی شامل همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مقایسه اضطراب امتحان در دو گروه جنسیتی، تفاوت اضطراب امتحان میان دو گروه جنسیتی دانش آموزان معنادار بود. در هر دو جنس اضطراب امتحان با سبک دلبستگی ایمن در سطح 05/0> P رابطه معنادار و معکوس داشت. اما رابطه اضطراب امتحان با سبک دلبستگی دلبستگی دوسوگرا در گروه پسران نیز معنادار بود. اضطراب امتحان با سبک دلبستگی ایمن در سطح 05/>0 P نیز رابطه معنادار و معکوس داشت. بین انواع اضطراب امتحان و وجود یا عدم وجود اضطراب جدایی ارتباط معناداری وجود نداشت. در نهایت میتوان نتیجه گرفت که اضطراب جدایی با اضطراب امتحان ارتباط داشته و پیش بینی کننده معناداری برای آن میباشد. با تغییر سبکهای فرزندپروری میتوان اضطراب امتحان و اضطراب درسی دانش آموزان را کاهش داد.
واژه های کلیدی: اضطراب امتحان، اضطراب جدایی، سبک دلبستگی، دانش آموز، دوره ابتدایی
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات پژوهش
صفحه
1-1 مقدمه
13
1-2 ضرورت پژوهش
15
1-3 اهداف پژوهش
16
1-4 فرضیه ها و سؤالات پژوهش
16
1-5 تعاریف اصطلاحات:
16
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1 اختلال اضطراب جدایی ( Separation Anxiety)
19
2-2 همه گیر شناسی
19
2-3 سبب شناسی
20
2-4 تشخیص و ویژگیهای بالینی
21
2-5- سیر و پیش آگهی
24
2-6 درمان
24
2-7 سبکهای دلبستگی
25
2-8 دلبستگی در بزرگسالان
26
2-9 پیامد های دلبستگی
30
2-10 اضطراب
31
2-11 علائم اضطراب
36
2-12 بیماریهایی كه در اثر اضطراب ایجاد میشود:
37
2-13 نظریههای روانكاوی
40
2-14 اضطراب امتحان
44
2-15 اضطراب امتحان و ویژگیهای شخصیتی
46
فصل سوم: روش اجرا
3-1 روش و نوع پژوهش:
50
3-2 جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری:
50
3-3 ابزار پژوهش و ویژگیهای روان سنجی
50
3-3 روش اجرای پژوهش:
51
3-4 تجزیه و تحلیل دادهها:
54
فصل چهارم: نتایج
و
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 بحث
69
5-2 نتیجه گیری
70
5-3 پیشنهادها:
70
منایع:
71
چکیده انگلیسی
75
پیوستها
78
فهرست جدولها
4-1) ویژگیهای جمعیت شناختی
جدول4-2: میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب امتحان در نمونه های مورد مطالعه پسران
جدول 4-3: میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب امتحان در نمونه های مورد مطالعه دختران
جدول 4-4: توزیع فراوانی اضطراب امتحان در دانش آموزان بر حسب جنسیت
جدول4-5: میانگین و انحراف معیار سبک
دلبستگی در نمونه های مورد مطالعه به تفکیک جنسیت
جدول4-6 : خلاصه نتایج آزمون تی مقایسه میانگینهای اضطراب امتحان دانش آموزان پسر و دختر
جدول4-7: ضرایب همبستگی پیرسون بین اضطراب امتحان و سبک دلبستگی در نمونه های مورد مطالعه به تفکیک جنسیت
جدول4-8: ضریب همبستگی پیرسون بین اضطراب امتحان و سبک دلبستگی در نمونه های مورد مطالعه
جدول 4-9 : شیوع اضطراب امتحان در گروه پسران بر حسب اضطراب جدایی
بین انواع اضطراب امتحان و وجود یا عدم وجود اضطراب جدایی ارتباط معناداری وجود نداشت (36/0=X2، 2=Df، 83/0=P)
جدول 4-10: شیوع اضطراب امتحان در گروه دختران بر حسب اضطراب جدایی
جدول 4-11: خلاصه نتایج آزمون تی مستقل جهت مقایسه میانگینهای اضطراب امتحان دانش آموزان بر حسب اضطراب جدایی پسران
جدول 4-12: خلاصه نتایج آزمون تی مستقل جهت مقایسه میانگینهای اضطراب امتحان دانش آموزان بر حسب اضطراب جدایی دختران
جدول 4-13 ضرایب رگرسیون استاندارد شده و استاندارد نشده متغیرها
1-1 مقدمه
مفهوم دلبستگی از یک واژه یونانی Storage که نوعی عشق بین والدین و کودک است گرفته شده و تعریف آن از نظر واترز این است که دلبستگی رفتارهایی را شامل میشود که سبب نزدیکی به نگاره دلبستگی است. این رفتارها شامل توجه داشتن، لمس کردن، نگاه کردن، وابسته بودن و اعتراض به طردشدگی است. از منظر بالبی نیز دلبستگی پیوند عاطفی پایداری است که ویژگی آن گرایش به جستجو و حفظ مجاورت با شخص خاص به ویژه در زمان استرس است (برجعلی، 1388). تفاوتهای فردی در الگوی فعال درونی موجب شکل گیری سبکهای دلبستگی متفاوتی میگردد. بررسی اولیه در زمینه سبکهای دلبستگی از سوی اینسورث و همکاران (1978، به نقل از برجعلی 1388) انجام گرفت و سه الگوی دلبستگی ایمن، ناایمن اجتنابی و دلبستگی ناایمن اضطرابی-دوسوگرا شناسایی شد. افراد با سبکهای دلبستگی متفاوت، راهکارهای متفاوتی را برای تنظیم عواطف و پردازش اطلاعات هیجانی به کار میبرند . طبق نظریه اریکسون، کودکی که دلبسته ایمن است از نظر روانی به دنبال استقلال است و شروع به فاصله گیری از والدین؛ تجربه محیط و به دنبال یادگیریهای تازه است. اما کودکی که وابسته ناایمن به ویژه از نوع مضطرب است از هرگونه تجربه جدید و فاصله گیری از والدین خودداری کرده و مستعد انواع اختلالات اضطرابی در سالهای آینده بوده و ورودش به مهد و مدرسه مشکل و هرگونه جدایی به سختی صورت میگیرد(برک، 1385).
از طرفی سبک دلبستگی اضطرابی میتواند با اختلالات اضطرابی همراه باشد. یکی از انواع اختلالات اضطرابی که با شروع در دوران کودکی میتواند معرف اختلالهای اضطرابی باشد اختلال اضطراب جدایی است. آمارهای متنوعی در خصوص شیوع اختلالات اضطرابی در بین کودکان ارائه شده است. در کودکان 2 تا 4 ساله 17% و در مطالعه ای دیگر در کودکان زیر 12 سال 6/2 تا 2/41% عنوان شده است. وجود سه نشانه از ناراحتیهای مفرط جدایی مانند نگرانی شدید و مداوم از محروم شدن و آسیب دیدن، ترس و درماندگی از جدایی، شکایتهای جسمانی، کابوسهای
فرم در حال بارگذاری ...