بین برای سلامت روان هستند ومیتوان در جهت افزایش عملکرد شغلی و بهرهبری سازمان برتوانمندسازی افراد بر ابعاد فوق پافشاری کرد .
با توجه به این نتایج میتوان گفت افرادی که از نظر جسمانی ( عملکردن کامل بدن که سلامتی زیست شناختی را در نظر میآورد ) و کارکرد اجتماعی ( طرز فکر در ارتباط با کارکرد اجتماعیاش در اجتماع و ارتباط با افراد دیگر ) در وضعیت متناسبی قرار دارند . میتوانند عملکرد مناسبی در رابطه با شغل خود داشته باشد .
از این رو ، پژوهشهای متفاوتی در این حوزه می تواند نواقص و کاستیهای موجود را مشخص و راه را برای برطرف کردن آنها هموار سازد . احتمالا یکی از عواملی که می تواند روی عملکرد معلمان اثرگذار باشد ویژگیهای شخصیتی آنان است گرچه اطلاع از درون انسانها و شخصیت آنان کار بس مشکلی است اما شناخت شخصیت یک روزنه بسیار گویا دارد و آن رفتارهای بارز افراد است . همچنین پژوهش در باب عملکرد شغلی و رفع مشکلاتی که منجر به افزایش سلامت روان میگردد در صنعت و سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار است .
پژوهشگر به دنبال یافتن جوابی برای این سؤال است که رابطه بین ویژگیهای شخصیتی (درونگرایی و برونگرایی ) و بهزیستی روانشناختی با سلامت روان در معلمان دوره ابتدایی چگونه است ؟
اهمیت و ضرورت
برحسب آمارهایی که کشورهای مختلف ارائه می دهند ، تعداد افراد مبتلا به مشکلات روانی بهطور مداوم روبه ازدیاد است . بهعنوان مثال براساس پژوهشهایی که در آمریکا انجام شده پیش بینی میشود که از هر 20 نفر انسان یک نفر به بیمارستان روانی خواهد رفت و یک نفر دیگر بطور موقت خارج از بیمارستان دچار اختلال روانی خواهد شد ( شاملو ، 1381) . بعضی پژوهشهای اولیه در ایران نیز رشد روزافزون مشکلات روانی را تأیید می کند . بهعنوان مثال ، شیوع اختلالهای روانی از 7/11% در مطالعه باش ( صاحبالزمانی ، 1342 ) تا 2/43% در بررسی داویدیان ، ایزدی ، نهاپتیان و معتبر (1353) رسیده است . دیگر مطالعات انجام شده در این زمینه نیز ارقام مشابهی را گزارش می کنند . بنابر ازدیاد روزافزون مشکلات روانی که بخشی از اعتبارات دولت را به خود اختصاص میدهد و اثرات اجتماعی ناگواری درپی دارد ، توجه مسئولین و متخصصین به این مشکلات ودر نتیجه به بهداشت روانی را میطلبد . ارتباط تنگاتنگ بیماریهای جسمی با مشکلات روانی ضرورت توجه به بهداشت روانی را دوچندان می کند . ازآنجائیکه به لحاظ تئوریک هدف آموزش و پرورش و بهداشت روانی یکی است . به این معنی که مقصود هر دو ساختن انسانهایی سالم ، مفید و خوشبخت است ، ضرورت چنین بررسیهایی در آموزش و پرورش مشخص میشود .
اگر وضعیت سلامت روانی معلمان شناسایی شود و در جهت بهبود سلامت روانی این قشر از اجتماع برنامه ریزی شود و آنگاه اینکار باعث بهتر شدن عملکرد تحصیلی دانش آموزان خواهد شد و این امر باعث کاهش نرخ افت تحصیلی میشود که این امر کمک شایانی را به اقتصاد آموزش و پرورش خواهد کرد .
از طرف دیگر تماس نزدیک معلم با دانش آموزان و نفوذی که وی برآنها دارد نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا می کند ، این تأثیر و نفوذ رفتار معلم در دانش آموزان ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم صورت پذیرد و بهصورتهای گوناگون بروز کند ، لذا مطالعه سلامت روانی آنان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است . زیرا معلمان بهصورت مستقیم و غیرمستقیم درآینده کشور نقش تعیینکننده دارند .
همچنین یافته های این پژوهش می تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد :
– انتخاب معلمان با بصیرت بیشتر .
– ارتقاء سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق ارتقاء سطح سلامتی معلمان .
– برآورد میزان آسیبپذیری درجهت تدوین برنامه های پیشگیری از فرسودگی شغلی و ازکارآفتادگی معلمان .
– شناخت افراد یا گروههای درمعرض خط
با توجه به این نتایج میتوان گفت افرادی که از نظر جسمانی ( عملکردن کامل بدن که سلامتی زیست شناختی را در نظر میآورد ) و کارکرد اجتماعی ( طرز فکر در ارتباط با کارکرد اجتماعیاش در اجتماع و ارتباط با افراد دیگر ) در وضعیت متناسبی قرار دارند . میتوانند عملکرد مناسبی در رابطه با شغل خود داشته باشد .
از این رو ، پژوهشهای متفاوتی در این حوزه می تواند نواقص و کاستیهای موجود را مشخص و راه را برای برطرف کردن آنها هموار سازد . احتمالا یکی از عواملی که می تواند روی عملکرد معلمان اثرگذار باشد ویژگیهای شخصیتی آنان است گرچه اطلاع از درون انسانها و شخصیت آنان کار بس مشکلی است اما شناخت شخصیت یک روزنه بسیار گویا دارد و آن رفتارهای بارز افراد است . همچنین پژوهش در باب عملکرد شغلی و رفع مشکلاتی که منجر به افزایش سلامت روان میگردد در صنعت و سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار است .
پژوهشگر به دنبال یافتن جوابی برای این سؤال است که رابطه بین ویژگیهای شخصیتی (درونگرایی و برونگرایی ) و بهزیستی روانشناختی با سلامت روان در معلمان دوره ابتدایی چگونه است ؟
اهمیت و ضرورت
برحسب آمارهایی که کشورهای مختلف ارائه می دهند ، تعداد افراد مبتلا به مشکلات روانی بهطور مداوم روبه ازدیاد است . بهعنوان مثال براساس پژوهشهایی که در آمریکا انجام شده پیش بینی میشود که از هر 20 نفر انسان یک نفر به بیمارستان روانی خواهد رفت و یک نفر دیگر بطور موقت خارج از بیمارستان دچار اختلال روانی خواهد شد ( شاملو ، 1381) . بعضی پژوهشهای اولیه در ایران نیز رشد روزافزون مشکلات روانی را تأیید می کند . بهعنوان مثال ، شیوع اختلالهای روانی از 7/11% در مطالعه باش ( صاحبالزمانی ، 1342 ) تا 2/43% در بررسی داویدیان ، ایزدی ، نهاپتیان و معتبر (1353) رسیده است . دیگر مطالعات انجام شده در این زمینه نیز ارقام مشابهی را گزارش می کنند . بنابر ازدیاد روزافزون مشکلات روانی که بخشی از اعتبارات دولت را به خود اختصاص میدهد و اثرات اجتماعی ناگواری درپی دارد ، توجه مسئولین و متخصصین به این مشکلات ودر نتیجه به بهداشت روانی را میطلبد . ارتباط تنگاتنگ بیماریهای جسمی با مشکلات روانی ضرورت توجه به بهداشت روانی را دوچندان می کند . ازآنجائیکه به لحاظ تئوریک هدف آموزش و پرورش و بهداشت روانی یکی است . به این معنی که مقصود هر دو ساختن انسانهایی سالم ، مفید و خوشبخت است ، ضرورت چنین بررسیهایی در آموزش و پرورش مشخص میشود .
اگر وضعیت سلامت روانی معلمان شناسایی شود و در جهت بهبود سلامت روانی این قشر از اجتماع برنامه ریزی شود و آنگاه اینکار باعث بهتر شدن عملکرد تحصیلی دانش آموزان خواهد شد و این امر باعث کاهش نرخ افت تحصیلی میشود که این امر کمک شایانی را به اقتصاد آموزش و پرورش خواهد کرد .
از طرف دیگر تماس نزدیک معلم با دانش آموزان و نفوذی که وی برآنها دارد نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا می کند ، این تأثیر و نفوذ رفتار معلم در دانش آموزان ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم صورت پذیرد و بهصورتهای گوناگون بروز کند ، لذا مطالعه سلامت روانی آنان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است . زیرا معلمان بهصورت مستقیم و غیرمستقیم درآینده کشور نقش تعیینکننده دارند .
همچنین یافته های این پژوهش می تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد :
– انتخاب معلمان با بصیرت بیشتر .
– ارتقاء سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق ارتقاء سطح سلامتی معلمان .
– برآورد میزان آسیبپذیری درجهت تدوین برنامه های پیشگیری از فرسودگی شغلی و ازکارآفتادگی معلمان .
– شناخت افراد یا گروههای درمعرض خط
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...