مقدمه الف- آشنایی با شخصیت و اندیشهی جان راولز 17 ب- پیشینهی پژوهش 19 فصل اول مفهومشناسی عدالت و عدالت سیاسی 23 1-1. عدالت 23 2-1. عدالت سیاسی 24 3-1. سیر مفهومی عدالت در اندیشهی سیاسی غرب 25 فصل دوم توصیف 29 1-2. اهمیت و جایگاه نظریهی راولز 29 2-2. بیان نظریه 30 3-2. راولز پیشی مقدمه الف- آشنایی با شخصیت و اندیشهی جان راولز 17 ب- پیشینهی پژوهش 19 فصل اول مفهومشناسی عدالت و عدالت سیاسی 23 1-1. عدالت 23 2-1. عدالت سیاسی 24 3-1. سیر مفهومی عدالت در اندیشهی سیاسی غرب 25 فصل دوم توصیف 29 1-2. اهمیت و جایگاه نظریهی راولز 29 2-2. بیان نظریه 30 3-2. راولز پیشین و پسین 32 4-2. اصول عدالت در نظریهی راولز 35 5-2. رئوس مطالب نظریهی راولز 37 6-2. نتایج سیاسی نظریهی راولز 39 فصل سوم بسترهای فکری راولز 41 1-3. انگیزهی نظریهپردازی راولز 41 2-3. آبشخورهای فکری جان راولز 42 1-2-3. لیبرالیسم 42 2-2-3. انسانگرایی 50 3-2-3. سکولاریسم 52 4-2-3. انسانشناسی وظیفهگرا 54 5-2-3. کثرتگرایی 58 6-2-3. نسبیتگرایی معرفتشناختی 60 7-2-3. کانتیسم 63 فصل چهارم بررسی نظریهی راولز، ویژگیها و مبانی آن 79 1-4. نقد راولز بر نظریههای رقیب 79 1-1-4. دیدگاه راولز دربارهی نظریهی سودگرایی 80 2-1-4. دیدگاه راولز دربارهی نظریهی شهودگرایی 84 3-1-4. دیدگاه راولز دربارهی نظریهی کمالگرایی 87 2-4. راولز پیشین 89 1-2-4. کثرتگرایی 90 2-2-4. قراردادگرایی 91 3-2-4 وضع نخستین 93 4-2-4 پردهی بیخبری 94 5-2-4. عقلانیت 94 6-2-4. اصول عدالت 96 3-4. راولز پسین 97 1-3-4. پراگماتیسم 97 2-3-4. مدارای دموکراتیک 107 3-3-4. اجماع همپوشان 109 4-3-4. اصل همگانی عدالت 110 5-3-4. ایمان عقلایی به امکان تحقّق یک نظام عادلانه 112 6-3-4. ایدهی مفهوم سیاسی عدالت 112 7-3-4. ایدهی اجماع همپوشان 114 8-3-4. شرط همگانی مفهوم عدالت 116 فصل پنجم اندیشههای منتقد راولز 121 1-5. فیلسوفان مسلمان 121 2-5. کمالگرایان 122 3-5. جامعهگرایان 132 4-5. تکثرگرایان ارزشی 137 5-5. چندفرهنگیگرایان 139 6-5. برابریخواهان 142 7-5. آزادیخواهان (لیبرتارینها) 145 8-5. فمینیستها 151 فصل ششم تحلیل 153 1-6. بررسی نقدهای راولز بر نظریههای رقیب 153 2-6. دسته بندی و بررسی نقدهای وارد بر راولز 155 1-2-6. انتقادهای وارد بر مبانی و بستر فکری راولز 155 1-1-2-6. نقد لیبرالیسم 155 2-1-2-6. نقد انسانگرایی 157 3-1-2-6. نقد سکولاریسم 160 4-1-2-6. نقد انسانشناسی وظیفهگرا 161 5-1-2-6. نقد کثرتگرایی 166 6-1-2-6. نقد نسبیتگرایی معرفتشناختی 169 7-1-2-6. نقد پراگماتیسم 172 8-1-2-6. قرارداد اجتماعی 172 2-2-6. انتقادهای ناظر بر محتوای راولز 175 1-2-2-6. بیتوجّهی به فلسفهی اخلاق 175 2-2-2-6. وضعیت اصیل 175 3-2-2-6. بیتوجّهی به معیارهای عدالتپژوهی 176 4-2-2-6. پردهی بیخبری 177 5-2-2-6. فرضی بودن وضع نخستین و اشکالات آن 177 6-2-2-6. پارادوکس در تصور پیشین «خیر» و سعادت 181 7-2-2-6. عدم توجّه به تلقیهای دیگر از «خیر» 182 8-2-2-6. اصول عدالت: آزادی، تمایز 182 9-2-2-6. اقتضای ظالمانهی اصل دوم 183 10-2-2-6. نسبیت عدالت و معیارناپذیری مطلق آن 184 11-2-2-6. ایدئولوژیک و جانبدارانه و بومی بودن نظریهی راولز 185 12-2-2-6. فقدان نوآوری 186 13-2-2-6. فقدان انسجام و شفافیت لازم و ابهام و تفسیرپذیری زیاد نظریه 187 14-2-2-6. خنثا و تهی بودن عدالت در نظریهی راولز 188 15-2-2-6. معطوف بودن به پوچی و پوچگرایی 189 16-2-2-6. عدم توجّه به بسیاری از تلقیهای دیگر از عدالت 190 17-2-2-6. تردیدپذیر بودنِ ضدیت با فایدهانگاری 190 18-2-2-6. نگاه غیرساختاری و انتزاعی به عدالت اجتماعی 191 خاتمه علل توجّه صاحبنظران به دستآورد راولز 193 منابع: 199 کتابنامه فارسی: 199 مقالات: 201 منابع انگلیسی: 203 منابع اینترنتی: 204 پیشگفتار حال و هوای ماه رمضان و تشنگی و گرمای تابستان سال هشتاد و هشت، یکی از ماندگارترین خاطرات مرا رقم زد، طرح ضیافت، طرحی آموزشی-تبلیغی در دانشگاه فردوسی. بنا بود برای دانشجویان، درس جنگ نرم را تدریس کنم، بگذریم از حال و هوای آن روزها و ماجرای انتخابات و حساسیتها و سر و صداهایی که بود و گذشت و… کمابیش بهخیر گذشت. دربارهی موضوعی که قرار بود برای دانشجویان تدریس کنم کم و بیش اندوختهای داشتم، اما روزها، روزهایی بود که هر سری و صدایی بوی سیاست میداد، و نه سیاست به معنای مقدسی که میشناسیم، حال شاید بتوانی تصور کنی عبارت «جنگ نرم» آن هم در فضای هیجانزدهی دانشگاه با دانشجویان چه میکرد و با من چه میکرد. ن و پسین 32 4-2. اصول عدالت در نظریهی راولز 35 5-2. رئوس مطالب نظریهی راولز 37 6-2. نتایج سیاسی نظریهی راولز 39 فصل سوم بسترهای فکری راولز 41 1-3. انگیزهی نظریهپردازی راولز 41 2-3. آبشخورهای فکری جان راولز 42 1-2-3. لیبرالیسم 42 2-2-3. انسانگرایی 50 3-2-3. سکولاریسم 52 4-2-3. انسانشناسی وظیفهگرا 54 5-2-3. کثرتگرایی 58 6-2-3. نسبیتگرایی معرفتشناختی 60 7-2-3. کانتیسم 63 فصل چهارم بررسی نظریهی راولز، ویژگیها و مبانی آن 79 1-4. نقد راولز بر نظریههای رقیب 79 1-1-4. دیدگاه راولز دربارهی نظریهی سودگرایی 80 2-1-4. دیدگاه راولز دربارهی نظریهی شهودگرایی 84 3-1-4. دیدگاه راولز دربارهی نظریهی کمالگرایی 87 2-4. راولز پیشین 89 1-2-4. کثرتگرایی 90 2-2-4. قراردادگرایی 91 3-2-4 وضع نخستین 93 4-2-4 پردهی بیخبری 94 5-2-4. عقلانیت 94 6-2-4. اصول عدالت 96 3-4. راولز پسین 97 1-3-4. پراگماتیسم 97 2-3-4. مدارای دموکراتیک 107 3-3-4. اجماع همپوشان 109 4-3-4. اصل همگانی عدالت 110 5-3-4. ایمان عقلایی به امکان تحقّق یک نظام عادلانه 112 6-3-4. ایدهی مفهوم سیاسی عدالت 112 7-3-4. ایدهی اجماع همپوشان 114 8-3-4. شرط همگانی مفهوم عدالت 116 فصل پنجم اندیشههای منتقد راولز 121 1-5. فیلسوفان مسلمان 121 2-5. کمالگرایان 122 3-5. جامعهگرایان 132 4-5. تکثرگرایان ارزشی 137 5-5. چندفرهنگیگرایان 139 6-5. برابریخواهان 142 7-5. آزادیخواهان (لیبرتارینها) 145 8-5. فمینیستها 151 فصل ششم تحلیل 153 1-6. بررسی نقدهای راولز بر نظریههای رقیب 153 2-6. دسته بندی و بررسی نقدهای وارد بر راولز 155 1-2-6. انتقادهای وارد بر مبانی و بستر فکری راولز 155 1-1-2-6. نقد لیبرالیسم 155 2-1-2-6. نقد انسانگرایی 157 3-1-2-6. نقد سکولاریسم 160 4-1-2-6. نقد انسانشناسی وظیفهگرا 161 5-1-2-6. نقد کثرتگرایی 166 6-1-2-6. نقد نسبیتگرایی معرفتشناختی 169 7-1-2-6. نقد پراگماتیسم 172 8-1-2-6. قرارداد اجتماعی 172 2-2-6. انتقادهای ناظر بر محتوای راولز 175 1-2-2-6. بیتوجّهی به فلسفهی اخلاق 175 2-2-2-6. وضعیت اصیل 175 3-2-2-6. بیتوجّهی به معیارهای عدالتپژوهی 176 4-2-2-6. پردهی بیخبری 177 5-2-2-6. فرضی بودن وضع نخستین و اشکالات آن 177 6-2-2-6. پارادوکس در تصور پیشین «خیر» و سعادت 181 7-2-2-6. عدم توجّه به تلقیهای دیگر از «خیر» 182 8-2-2-6. اصول عدالت: آزادی، تمایز 182 9-2-2-6. اقتضای ظالمانهی اصل دوم 183 10-2-2-6. نسبیت عدالت و معیارناپذیری مطلق آن 184 11-2-2-6. ایدئولوژیک و جانبدارانه و بومی بودن نظریهی راولز 185 12-2-2-6. فقدان نوآوری 186 13-2-2-6. فقدان انسجام و شفافیت لازم و ابهام و تفسیرپذیری زیاد نظریه 187 14-2-2-6. خنثا و تهی بودن عدالت در نظریهی راولز 188 15-2-2-6. معطوف بودن به پوچی و پوچگرایی 189 16-2-2-6. عدم توجّه به بسیاری از تلقیهای دیگر از عدالت 190 17-2-2-6. تردیدپذیر بودنِ ضدیت با فایدهانگاری 190 18-2-2-6. نگاه غیرساختاری و انتزاعی به عدالت اجتماعی 191 خاتمه علل توجّه صاحبنظران به دستآورد راولز 193 منابع: 199 کتابنامه فارسی: 199 مقالات: 201 منابع انگلیسی: 203 منابع اینترنتی: 204 پیشگفتار حال و هوای ماه رمضان و تشنگی و گرمای تابستان سال هشتاد و هشت، یکی از ماندگارترین خاطرات مرا رقم زد، طرح ضیافت، طرحی آموزشی-تبلیغی در دانشگاه فردوسی. بنا بود برای دانشجویان، درس جنگ نرم را تدریس کنم، بگذریم از حال و هوای آن روزها و ماجرای انتخابات و حساسیتها و سر و صداهایی که بود و گذشت و… کمابیش بهخیر گذشت. دربارهی موضوعی که قرار بود برای دانشجویان تدریس کنم کم و بیش اندوختهای داشتم، اما روزها، روزهایی بود که هر سری و صدایی بوی سیاست میداد، و نه سیاست به معنای مقدسی که میشناسیم، حال شاید بتوانی تصور کنی عبارت «جنگ نرم» آن هم در فضای هیجانزدهی دانشگاه با دانشجویان چه میکرد و با من چه میکرد.
فرم در حال بارگذاری ...