وبلاگ

توضیح وبلاگ من

رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل- قسمت ۳۲

 
تاریخ: 17-12-99
نویسنده: مدیر سایت
معیارها میانگین
حفظ مشتری ۴٫۰۳۰۹
جذب مشتری ۳٫۷۷۳۲
کیفیت محصول ۴٫۰۰۰۰

با توجه به جدول، مشاهده می شود که در متغیر عملکرد بازار، بیشترین امتیاز ۰۳۰۹/۴ مربوط به حفظ مشتری است و کمترین امتیاز ۷۷۳۲/۳ مربوط به جذب مشتری است.

۵-۴ نتایج آمار استنباطی

۱)در ارتباط با فرضیه اول نتایج حاصل از بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی ارتباط معناداری وجود دارد و شدت رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار برابر با ۲/۲۰ + می باشد یعنی این فرضیه تایید می شود. تایید این فرضیه را می توان با تحقیق صورت گرفته توسط موسوی (۱۳۸۹) با عنوان ارزیابی تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بازر بورس اوراق بهادار تهران که در آن رابطه معنی داری بین سرمایه اجتماعی و عملکرد شرکت تایید شده است همسو دانست.
همچنین ملکیان و زارع بهنمیری در سال ۱۳۸۹ در مقاله ای به تبیین اثرات سرمایه اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت های داروسازی با رویکرد فازی پرداخته اند. جهت بررسی عملکرد صورت های مالی شرکت ها و به منظور سنجش سرمایه اجتماعی ابزار پرسشنامه با ضریب پایایی ۹۶ درصد مورد استفاده قرار گرفته است.نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای مستقل سرمایه اجتماعی بر عملکرد شرکت اثر مثبت داشته اند که با یافته های این پژوهش همسو می باشد.
از طرفی این نتیجه با نتایج حاصل از تحقیق چانگ وهیسه (۲۰۰۱) و مادیتیسن و لی دوهوانگ(۲۰۱۱) که رابطه بین ساختار سرمایه اجتماعی و عملکرد شرکت ها را رد کرده بودند، مغایر است.
۲) در ارتباط با فرضیه دوم، نتایج حاصل از بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل ارتباط معنا داری وجود دارد. یعنی این فرضیه تایید می شود و شدت رابطه بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی برابر با ۲/۲۲+ درصد می باشد. نتیجه این فرضیه، با تحقیقات انجام شده توسط رهی و همکارانش (۲۰۱۰)، گرینستین (۲۰۰۸)، کشین (۲۰۰۶) ولی وتسی (۲۰۰۵) مطابقت دارد.
۳)در ارتباط با فرضیه سوم، نتایج حاصل ازبررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل رابطه معنا داری وجود ندارد و این فرضیه رد می شود. نتایج حال از این فرضیه با تحقیقات صورت گرفته توسط جیانگ وهیسه (۲۰۱۱) و مادیتیسن و همکاران (۲۰۰۱) همسو است.
۴) در ارتباط با فرضه چهارم، نتایج حاصل از بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بین بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل ارتباط وجود دارد و این فرضیه تایید می شود. همچنین شدت رابطه بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل برابر با ۱/۲۱+ می باشد. نتایج حاصل از این فرضیه با تحقیقات صورت گرفته توسط رهی و همکارانش (۲۰۱۰)، گرینستین (۲۰۰۸) و کشین (۲۰۰۶) همسو می باشد.
۵-۵) محدودیت های تحقیق
هر محققی در مسیر جمع آوری اطلاعات و کسب نتایج مطلوب با مشکلاتی روبرو می شود که لازم است آن ها را شناسایی کرده و در جهت رفع آنها گام بردارد. انجام این تحقیق نیز با مشکلات متعددی مواجه بود که عمده آنها عبارتند از:

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

    1. این تحقیق در شرکت های تولیدی استان اردبیل انجام شده و قابل تعمیم به شرکت های دیگر نمی باشد.
    2. به دلیل اینکه حجم نمونه کمی به پرسشنامه پاسخ دادند ممکن است سطح عملکرد بازار مقدار واقعی را نشان نداده باشد.
    3. این پژوهش به بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با عملکرد بازار شرکتهای تولیدی پرداخته است و برای اطمینان از درستی نتایج به دست آمده می بایست این روابط در سایر سازمانها نیز آزموده شوند، این کار می تواند از انحراف های تعمیم جلوگیری نماید، که مستلزم زمان و هزینه های بالایی می باشد

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir
  1. محدود بودن جامعه آماری به شرکت های تولیدی

۵-۶) پیشنهادات با توجه به فرضیه های تحقیق

با توجه به نتایج حاصل از فرضبه ها موارد زیر پیشنهاد می گردد:

  1. با توجه به رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی پیشنهاد می گردد مدیران،کارکنان را در انجام وظایف شرکت مشارکت دهند و آموزش های لازم در راستای ایفای وظایف تعیین شده صورت گیرد، به کارکنان اجازه دهند تا نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با بهبود عملکرد بازار و شرکت به طور آزادانه مطرح نمایند، مدیران مالی از هر بخش شرکت به طور منظم نیازهای آینده و جاری مشتریان را برمبنای کاری قرار دهند و هر بخش به نیازها و احتیاجات یکدیگر پاسخگو باشند و شرکت وظایف بازرگانی را در خدمت پاسخ به خواسته های مشتریان بازر هدف قرار دهد. وقتی شرکت بتواند نیازها و احتیاجات مشتریان را براورده نماید و مشتریان را حفظ نماید، می تواند عملکرد بازار را بهبود بخشد.
  2. با توجه به رابطه بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی به مدیران پیشنهاد می شود به کارکنان اعتماد بیشتری داشته باشند، از ایده ها، اطلاعات و دیگر منابع کارکنان استفاده نمایند، به احساسات کارکنان احترام بگذارند، برای کارکردهای گروهی و تیم های کاری ارزش زیادی قائل شوند، نسبت به کارکنان و نیازهای آنها شناخت لازم را کسب کنند، به کارکنان امکان داده شود تا از امور یکدیگر مطلع گردند، به کارکنان امکان داده شود یا اطلاعات مهم را با همدیگر و با شرکت در میان بگذارند، از راه حل هایی که توسط کارکنان گذاشته می شود جهت حفظ مشتریان وارضای نیازهایشان استفاده نمایند، مدیران سطوح مختلف می توانند کارکنان را به شرکت در کلاسهای آموزشی جهت افزایش توانایی در جهت برخورد با مشتریان و اتخاذ تصمیمات دقیق تشویق نمایند. با این روند انتظار می رود سازمان بتواند کارکنان را ه توسعه عملکرد بازار ترغیب نمایند.
  3. با توجه به رابطه بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی با وجود رد این فرضیه به مدیران پیشنهاد می شود که روحیه گروهی و تیمی را در میان کارکنان بالا ببرند. کارکنان شرکت باید اطلاعات را از روی میل و داوطلبانه با یکدیگر تسهیم و تقسیم نمایند و با یکدیگر رابطه خوبی داشته باشند، رابطه خوبی بین کارکنان و مشتریان به قرار شود، وقتی مشتریان احساس کنند که کارکنان برای آنها ارزش قائل هستند موجب افزایش عملکرد بازار شرکت و حفظ بیشتری مشتریان می شود.
  4. با توجه به رابطه بین ارتباطی سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی پیشنهاد می شود کارکنان به شیوه ای سالم و سازنده یکدیگر را نقد کنند، کارکنان و شرکت نسبت به تحقیق اهداف یکدیگر متعهد باشند، کارکنان نسبت به ارزش های شرکت وفادار باشند، کارکنان شرکت تفاوت های همکاران خود را به آسانی پذیرا باشند و کارکنان شرکت باید احساسات یکدیگر را درک کنند و به راحتی با یکدیگر کنار آیند و شرکت و مدیران باید نسبت به ارزش های کارکنان وفادار باشند. از این رو می توان انتظار داشت که این امر به توسعه عملکرد بازار منجر گردد.

۵-۷) پیشنهاد برای تحقیقات آتی

اصولا هر پروژه تحقیقاتی با توجه به اهداف و رسالتی که دارد در یک چارچوب مشخص انجام می گیرد و در پایان به فهرستی از سوالات که در ابتدا مطرح بوده اند، پاسخ می گوید. اما یک پروژه تحقیقاتی در بهترین شرایط نیز نمی تواند به همه سوالات موجود یا پرسش هایی که در جریان تحقیق ایجاد می شوند پاسخ بگوید. همیشه در پایان تحقیقات سوالات جدیدی مطرح می شود که به عنوان موضوعات جدید به محققان دیگر پیشنهاد می شود. اینک در پایان تحقیق با توجه به نتایج به دست آمده و خلا های تحقیقاتی موجود، پیشنهادات زیر به سایر پژوهشگران ارائه می شود:

  1. بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و عملکرد مالی شرکت های فعال در سایر صنایع فعال در بورس و مقایسه آنها با نتایج تحقیق حاضر
  2. بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی در تعیین ارزش شرکت ها به کمک سایر الگوهای تایید شده
  3. بررسی و طراحی الگوی گزارش دهی سرمایه اجتماعی در شرکت ها


فرم در حال بارگذاری ...

« جایگاه فرهنگی ـ هنجاری اتحادیه اروپا در نظام جهانی- قسمت ۸مزیت عملیاتی:”پایان نامه کسب و کار الکترونیک” »
 
مداحی های محرم