-
- شِلی[۳۷۲](۱۹۹۶) طی یک پروژه ای برای دریافت درجه دکتری در رشته تعلیم و تربیت دانشگاه سیتل پسفیک[۳۷۳]واقع در ایالت واشینگتن آمریکا، یکی از مصادیق مهم آموزش مهارتهای زندگی یعنی شهروندی خوب را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه به بررسی میزان ادراکات معلمان مدارس متوسطه دولتی از آموزش شهروندی[۳۷۴] و ویژگی های یک شهروند خوب و اینکه چه خطراتی دانش آموزان را در مسیر شهروند خوب شدن تهدید می کند پرداخته است. در این راستا پرسشنامه ای توسط ۳۹۱ معلم از ۲۰ مدرسه متوسطه واقع در ۱۴ منطقه ایالت واشینگتن[۳۷۵] (۹ مدرسه از واشینگتن شرقی و ۱۱ مدرسه از واشینگتن غربی) تکمیل شده است. بعلاوه مصاحبه ای نیز با ۲۲ معلم که پرسشنامه شهروندی[۳۷۶] را هم کامل کرده بودند، انجام شده است. همچنین متغیرهای از پیش تعیین شده ای در این پژوهش توصیفی بکار گرفته شده اند. متغیر وابسته کلی، ادراکات معلمان متوسطه از مؤلفه های مختلف شهروندی بود. همچنین متغیرهای مستقل در این مطالعه شامل سن معلم، جنسیت، زمینه نژادی[۳۷۷]، موقعیت جغرافیایی[۳۷۸]، موضوع تدریس و سطح آموزش بودند. این اطلاعات از بخش جمعیت شناختی[۳۷۹] پرسشنامه جمع آوری شده است. اطلاعات حاصل از مصاحبه با معلمان در این مطالعه نشان می دهد که والدین تأثیر بسزایی در شکل دادن ارزشهای شهروندی فرزندانشان داشتند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید. |
یافته های حاصل از پرسشنامه نشان می دهد که معلمان متوسطه به وضوح دریافته اند که رفتار اخلاقی بعنوان یک عامل مهم در رشد شهروندان خوب، محسوب می شود. معلمان همچنین یک دغدغۀ بزرگی را بیان می کنند و آن عبارتست از اینکه چگونه مواد مخدر و الکل بواسطه الگوسازی منفی دانش آموزان، رشد مهارت شهروندی آنها را تحت تأثیر قرار داده است. سرانجام اینکه بیشتر معلمان در توافق با مفاهیمی دربارۀ آنچه شهروندی خوب ایجاب می کند، بودند و به استثنای برخی تفاوتهای جنسی[۳۸۰] روی گزینه های خاصی در پرسشنامه، هیچ الگو یا ساختار تئوریکی یافت نشد که نشان دهنده تفاوتهای عمده بین خرده گروه ها[۳۸۱] (گروه های فرعی) باشد.
-
- مطالعه دیگری که توسط کیندی ویک فیلد[۳۸۲]در اداره کل آموزش و پرورش کلرادو[۳۸۳] انجام شده است، تنظیم اکتساب مهارت اجتماعی با استانداردهای محتوای درسی کلرادو را مورد بررسی قرار می دهد. ویک فیلد در پاسخ به این سؤال که چگونه می توان در مدارس از خشونت جسمی، جنسی و شخصی، مصرف الکل، توتون و داروهای دیگر، ایدز و دیگر بیمارهایی که از راه جنسی منتقل می شود جلوگیری کرد اظهار می دارد که بطور کلی همه این مسائل یک استراتژی پیشگیری دارند و آن تمرین عملی مهارتهای اجتماعی[۳۸۴] می باشد.
مهارتهای اجتماعی مهارتهایی هستند که به دانش آموزان کمک می کند تا بر روی یادگیری:
- تعیین مرزها و کنترل خشم/ جوشش به منظور کنترل خود و مقابله با فشار روانی
- تصمیم گیری و کاربرد حمایت های اجتماعی برای پشتیبانی از خودرأیی[۳۸۵]
- رشد همدلی و انتظارات بواسطه افزایش آگاهی از خود و ارتباطات بادیگران
- برقراری ارتباط کلامی/غیرکلامی ومدیریت تعارض به منظور افزایش کیفیت روابط میان فردی متمرکز شوند.
مزایای ترکیب مهارتهای اجتماعی در داخل برنامه های درسی
وقتی مطالب و موضوعات درسی با زندگی واقعی دانش آموزان مرتبط باشد آنها علاقه و انگیزه بیشتری برای یادگیری موضوعات درسی نشان می دهند.
- دانش آموزان هم در زمینۀ موضوع علمی و هم در زمینه مهارت اجتماعی ماهر می شوند.
- فضا و جو آموزشگاهی مثبت[۳۸۶]افزایش می یابد.
- بدون تنظیم برنامه هایی از قبیل فعالیتهای مکمل و فوق برنامه، محیط یادگیری سالم و مدنی برای یادگیری مهارتهای اجتماعی ایجاد می شود (ویک فیلد، ص ۱).
ترکیب مهارتهای اجتماعی در داخل برنامه درسی مدرسه از قبیل:
- تعیین آنچه که دانش آموزان باید بدانند و قادر به پرورش توانایی های شخصی باشند و از رفتارهای مخاطره آمیز اجتناب کنند.
- طراحی سرفصل هایی که اکتساب دانش و مهارت را ارزیابی می کنند.
- طراحی مجموعه ای از فعالیت ها برای دانش آموزان در داخل برنامه درسی موجود که براساس استانداردهای محتوای آکادمیک[۳۸۷]تنظیم شده و تمرین رفتاری مهارتهای اجتماعی را نیز دربر بگیرد.
- جایگزین کردن درس های جدید که دانش و مهارت را از طریق تمرین رفتاری می آموزند، و ترکیب استانداردهای محتوای علمی و تحصیلی با حوزه موضوعی انتخاب شده.
یک بخش اساسی در ایجاد محیط یادگیری مدنی[۳۸۸] و سالم، به منظور افزایش توانایی های شخصی دانش آموزان و به چالش کشاندن موانع موفقیت تحصیلی می باشد (همان منبع، ص ۷).
- مطالعه ای تحت عنوان «مهارتهای زندگی در عرض برنامه درسی»[۳۸۹]توسط هنگر[۳۹۰] (۱۹۹۱) در اداره کل آموزش و پرورش ایالت نیوجرسی و در دبیرستان نیوتن انجام گرفت. هدف این مطالعه آموزش و آماده سازی دانش آموزان عقب افتاده ذهنی آموزش پذیر برای اشتغال می باشد. در این برنامه تمرکز آموزش روی مهارتهای زندگی عملی می باشد. در شرح این برنامه باید گفت آموزش گروهی و فردی در حوزه هایی مانند مالیات[۳۹۱]، بانکداری، درخواست نویسی و فرم نویسی، ثبت داده های کامپیوتری، آموزش رانندگی، نگرش ها و عادتهای کاری[۳۹۲]، کاربرد ابزار، مصاحبه شغلی، مهارتهای تحصیلی و علمی سنتی تر از قبیل هجی کردن، خواندن و حساب کردن، با بهره گرفتن از یک رویکرد چندحسی[۳۹۳] برای تسهیل یادگیری درباره یک زمینۀ کلی انجام گرفته است.
یک ویژگی منحصر به فرد این برنامه گردش علمی هفتگی[۳۹۴] جهت کمک به عملیاتی شدن آموزش می باشد. بدین ترتیب دانش آموزان آموزشهایی را در اردوگاههای محلی در زمینه هایی مانند نگهداری، شاخه زنی و کاشتن بوته ها[۳۹۵]؛ محوطه سازی[۳۹۶]؛ کاربرد ابزار؛ ساختمان سازی و خانه داری[۳۹۷] دریافت می کنند. گردش علمی بعد عملی اجرای برنامه است که موجب روشن شدن نقاط قوت و نقاط ضعف هر یک از دانش آموزان می شود. موفقیت در دنیای کار به طور قابل ملاحظه ای به شایستگی و توانایی در مهارتهای زندگی روزانه وابسته است (ریوی[۳۹۸]، ۱۹۷۸).
خلاصه این که برنامه مذکور در پی آن است که دانش آموزان را از طریق تجهیز به مهارتهای زندگی و شغلی برای زندگی در خارج از محیط مدرسه آماده کند. در برنامه درسی کلیه ایالت های آمریکا مفاهیم زیر در زمینه آموزش مهارتهای زندگی برای افزایش موفقیت شغلی آینده به دانش آموزان ارائه می شود:
فرم در حال بارگذاری ...