- ۱- رای دیدن نمونه های بیشتری از این قبیل آرا، قضایی ر.ک: به کتاب غنی ذیل: (این کتاب در بخش مرجع دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی موجود است.) Lamarque, Jean, Code de l’environnement. Dalloz, 1998, pp 1496-1499. ↑
- ۲٫ Des emanations d’odeurs ou de fumes polluants (Cass. Civ. 3,23 fevrier 1982, GP 1982. 2. Pan 225; Civ, 11, 16 mai 1994, Bull. Civ. Iin 131) op. cit et voir, Lamarque, Jean, Code de l’environnement, Dalloz, 1998. pp. 1027-1035 et 1496-1499. ↑
- ۳- ماده دوم قانون اوت ۲۰۰۸ (ماده ۱-۱۶۱ کد محیط زیست) با پذیرش این رویکرد خسارات زیست محیطی را اینگونه تعریف نموده است: «بر اساس عنوان حاضر منظور از خسارات وارده بر محیط زیست هر قسم تخریب مستقیم یا غیر مستقیم قابل اندازه گیری بر محیط زیست است که شامل: ۱-ایجاد خطر خسارات شدید بر سلامتی انسانی یا آلودگی خاک ها که ناشی از تولید مستقیم یا غیر مستقیم و آلودگی در سطح یا در خاک و ارگانیزم ها و یامیکرو ارگانیزم ها نماید. ۲-تأثیر شدیدی بر وضعیت اکولوژیکی، شیمیایی، با کیفیت یا ظرفیت اکولوژیکی آبها بجز موارد پیش بینی شده در عنوان هفتم ماده ۱-۲۱۲ کد محیط زیست بگذارد. ۳-تأثیر شدیدی بر حفظ، بهبود وضعیت حفاظتی مطلوب گونه ها بگذارد. ۴-تأثیر بر خدمات اکولوژیکی، به معنای تأثیر بر نقش حفاظتی خاک ها، آب ها، گونه ها و بهره مندی از یکی از منابع طبیعی یا بهره مندی عموم از آنها، به استثنای خدماتی که برای عموم توسط بهره برداران یا مالکین تدارک دیده شده است، بگذارد. ↑
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید. |
- ۴٫ La responsabilite du fait des pollution atmospheriques V. Lamarque, Jean op. cit. pp 1496-1499 et lamarque. Jean, Droit de la protection de la nature et de l’environnement, L.G.D.J, 1973, pp. 908-9. ↑
- ۱- دادنامه شماره ۱۳۹۳-۱۶/۱۲/۸۳ کلاسه پرونده ۸۱/۴۶۱ ک/ب/ح دادگاه عمومی کهک. ↑
- ۲- حکم شماره ۱۱۰۷/۲۰/مورخ ۹/۴/۷۰ دادسرای عمومی تهران ↑
- ۳-La gene cause par les mauvaises odeurs odeurs provenant restaurant. (Civ d’une. 3e, 18 dec 1973, Bull. Civ, 111 n 637, p467). ↑
- ۴٫ Civ. 3e 4 fevr. 1976, D. 1976, ir, 124,1. ↑
- ۵٫ Civ. Ler, mars, 1977. IR. 437. ↑
- ۷٫ L’emison de poussieres et des fumes provenant d’un cimenteric. Civ. 2e, 28 janv 1971. et Civ, ler, 5 dec. 1973, Bull. Civ. 1, n 339, p 300. ↑
- ۶٫ Les odeurs, les fumes, et la poussiere emanant d’un atelier. Civ. 3e, 6 juin 192. somm. 187. ↑
- ۷٫ Thribunal de Grande Instance. 12 juin 1973, A.J.P.I, 1974-424. ↑
- ۷٫ Civ. 2e, 7 juin 1974, D 1974. 207. ↑
- ۹٫ Civ. 2e, 23 fevr. 1977. ↑
- ۱۰٫ Relents d’odeur legerement acidules ↑
- ۱۱٫ Civ. 3e, 8oct. 1980. ↑
- ۱۲٫ Les odeurs provenant d’un elevage d’animaux. Civ 2e, 22 janv. 1970. ↑
- ۱۳٫ Les odeurs naucabondes provenant d’une porcherie. ↑
- ۱۴٫ Lamarque, Jean. Op. cit. pp. 1496-1499 –
15-درتفصیل آراء صادره و سایر مصادیق مربوط به آلودگی های جوی ؛ رویه قضایی فرانسه ر.ک: ↑ - ۱- اصول و شرایط مربوط به احراز مسئولیت مدنی ر.ک به کاتوزیان، همان منبع. ↑
- ۲- بر اساس تقسیم بندی رایج و مطابق اصول کلی مربوط به جبران خسارات، نحوه و روش های جبران خسارت به دو دسته جبران عینی lareparation en nature و جبران نقدی la reparation pecuniare انجام می گیرد. در شکل اول گفته می شود که خسارات به گونه ای جبران شود که گویی از اصل زیانی به بار نیامده است که شامل مواردی چون اعاده وضع به حالت سابق و توقف و تعلیق فعالیت آلاینده می شود. و در جبران نقدی ارزشی معادل آنچه که از دست رفته است به زیان دیدگان پرداخت می شود. رک: کاتوزیان، منبع پیشین، و در خصوص روش های جبران خسارت آلودگی در حوزه محیط زیست ر.ک: قندیل، سعیدالسید، آلیات تعویض الاضرار البیئیه، دار الجامعه الجدیده للنشر، جامعه طنطا، کلیه الحقوق، ۲۰۰۴ صص ۹۹-۱۰۰ ↑
- -La reparation primaire ↑
- -Reparation complementaire ↑
- ۱٫ Prieur, Michel, Droit de l’environment, Dalloz, 2001, p 896. ↑
- ۲- در حقوق فرانسه استفاده از حکم اعاده وضع به حالت سابق علاوه بر اینکه یک ضمانت مدنی است بعنوان یک ضمانت اداری نیز رایج است. برای نمونه استاندار این اختیار را دارد تا بر اساس ماده ۵۳ قانون دوم فوریه ۱۹۹۵ و ماده ۲۵ قانون ۳۰ ژوئن ۲۰۰۰ (مواد ۲۷-۵۸۱ و ۲۸-۵۸۱ کد محیط زیست فرانسه) مربوط به تأسیسات طبقه بندی شده به این روش توسل جوید و حکم به اعاده وضع به حالت سابق نمایدنقل از:PrieurMichel, op. cit. p. 897 ↑
- -Prieur, op cit. pp. 896-7 ↑
- ۴- اعاده وضع به حالت سابق صرفاً به عنوان یک ضمانت مدنی مطرح نیست بلکه به عنوان یک ضمانت اداری یا کیفری نیز کاربرد دارد. برای مثال در حقوق ایران می توان به حکم مقرر در قسمت اخیر ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی راجع به کیفر جرم تخریب محیط زیست و منابع طبیعی اشاره نمود. در حقوق محیط زیست فرانسه نیز تأکید بر استفاده از این روش به عنوان یک ضمانت کیفری به صورت وسیعی رایج است. برای مثال در ماده ۴۱ مصوبه ۳۰ اکتبر ۱۹۶۱ (ماده ۶۸-۲۴۱ کد روستایی از بخش مقرراتی) مربوط به پارک های ملی، و ماده ۳۲ مصوبه ۲۵ نوامبر ۱۹۷۷ (ماده ۴۷-۲۴۲ کد روستایی از بخش مقرراتی) راجع به ذخیره گاه های طبیعی که برای قضاوت امکان محکومیت شخص مسئول به بازگرداندن طبیعت آسیب دیده به همانگونه که از قبل بوده اند و در زمینه ذخیره گاه های طبیعی حکم به بازگرداندن به وضعیت پیشین، مقرر گردیده است. همین راه حل در زمینه جرائم موضوع قانون ۲ می ۱۹۳۰ مربوط به اماکن (ماده ۱۹-۳۴۱ ک.م.ز.ف) و قانون ۳۱ دسامبر ۱۹۱۳ مربوط به بناهای تاریخی و قانون مربوط به تأسیسات طبقه بندی شده (ماده ۹-۵۱۴ ک.م.ز.ف)، مواد ۷-۳۶۳ و ۱۴-۳۶۳ کد جنگل مربوط به جرائم علیه جنگل، ماده ۲۴ قانون ۱۵ ژوئیه ۱۹۷۵ مربوط به پسماندها (ماده ۴۶-۵۴۱ ک.م.ز.ف) پیش بینی شده است. بنابراین در صورتی که در اثر آلودگی هوا خساراتی به بناهای تاریخی، اماکن، ذخیره گاه های طبیعی و سایر عناصر محیط زیست وارد آید قاضی فرانسوی این اختیار را دارد که شخص به اشخاص مسئول را به اعاده وضع به حالت سابق محکومننماید. ر.ک Prieur, Michel, Droit de l’environnement, Dalloz, 2001, pp. 896 ↑
- ۵- به موجب این اصل در مواردی که با توجه به شناخت های علمی زمان امکان بروز خسارات غیر قطعی وجود داشته باشد و ممکن است اثر نامطلوب بر محیط زیست بگذارد، مقامات عمومی با اعمال اصل احتیاطی و در حوزه صلاحیت خود بر این امر نظارت نموده و آیین هایی را جهت ارزیابی خسارات اتخاذ نموده و اقدامات مناسب و موقتی به منظور جلوگیری از وقوع خسارت تدارک خواهند دید. (ماده ۵ منشور اساسی محیط زیست فرانسه مصوب ۲۰۰۵) ↑
- ۱- انصاری، مهدی، منبع پیشین، صص ۹۹-۹۷٫ ↑
- ۲- ماده ۱۰ قانون اوت ۲۰۰۸ همچنین مقرر می دارد که به منظور اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در املاک خصوصی، متصدی باید مقدمتاً اجازه مکتوبی را از مالکان، صاحبان واقعی حقوق و دارندگان حق و یا در موارد مقتضی از دارندگان حق انتفاع تحصیل نماید. همچنین می تواند در موارد مقتضی با این افراد قرارداد پیشگیرانه (آینده نگرانه) با محتوای اخذ اجازه یا تأدیه خسارت به دلیل اسکان در آنجا انعقاد نماید. در صورت فقدان توافق مناسب یا در مواقع اضطراری، اجازه ممکن است توسط رئیس دادگاه شهرستان یا قاضی منتخب توسط وی ارائه گردد. ↑
- ۳٫ Civ. 3e 23 fevr 1982, Gaz. Pal. 1982.2.225, Lamarque, op. cit. p1496, n ↑
- ۴- اصولاً فرمول ریاضی دقیقی برای تقویم عناصر زیست محیطی وجود ندارد و این امر تابعی از اقتصاد بازار است. بویژه با توجه به این رویکرد که محیط زیست و عناصر آن دارای ارزش ذاتی هستند و نمی توان آسیب به آنها را به پول تقویم نمود. به همین دلیل نیز در خصوص نحوه قیمت گذاری عناصر زیست محیطی اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. گروهی قیمت گذاری عناصر زیست محیطی را فاقد اعتبار و غیر قابل اطمینان می دانند و گروهی دیگر بر مبنای آنچه که در واقعیت می گذارد نه تنها قیمت گذاری را نفی ننموده بلکه ارزیابی دقیق آنرا حربه ای بر علیه سوء استفاده از عناصر زیست محیطی می دانند. برای دیدن نظرات مخالف و موافق و همچنین روش های تقویم خسارات زیست محیطی ر.ک: ترنر، آر، ک، اقتصاد محیط زیست، ترجمه دکتر سیاوش دهقانیان و دیگران، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۷۴ صص ۹۴ به بعد. ↑
- ۱- ر.ک: خوش اخلاق، رحمان و مرتضی حسن شاهی، «تخمین خسارات وارده به ساکنان شیراز به دلیل آلودگی هوا»، مجله تحقیقات اقتصادی، ش ۶۱، پاییز و زمستان ۸۱، صص ۶۰-۵۶٫ ↑
- ۲- شیرودی، دکتر عبدالحسین، قراردادهای ساخت، بهره برداری و واگذاری، پردیس قم دانشگاه تهران و شرکت مهندسی توسعه نفت، ۱۳۸۴، ص ۱۱۳٫ ↑
- ۳٫ Lamarque, Jean, Code de l’environnement, Dalloz, 1998, p. 1496 v. ↑
- ۱- کاتوزیان، همان منبع، ص ۵۹ ↑
- -Trib. Gr. Inst. Albertville, 26 aout 1975, Lamarque, op. cit. p 1497 2 ↑
- ۱- دادنامه شماره ۱۳۹۳-۱۶/۱۲/۸۳ کلاسه پرونده ۸۱/۴۶۱/گ.ب.ج دادگاه عمومی شهر/.کهک. ↑
- ۲- بخشی از نظریه کارشناسان رسمی دادگستری در پرونده مزبور بدین شرح است «… اگر چه پراکنش ذرات ناشی از معدن منگنز و رسوب آن بر روی شاخ و برگ باعث اختلال در فروغ آمائی «فتوسنتز» شده و در نتیجه ضمن افت تدریجی محصول باعث ضعیف شدن درختان گردیده ولی در عین حال علت عمده خشک شدن اشجار ناشی از کمبود آب و عدم انجام عملیات مراقبتی بوده است و حدود ۴۰ درصد ناشی از گرد و غبار سنگ شکن و ۶۰ درصد ناشی از کمبود آب و عدم مراقبت و در نتیجه خسارات وارده به خوانده در این رابطه دوازده میلیون و هشتصد هزار ریال برآورد می شود …» برای دیدن مشابه فرانسوی قضیه فوق در زمینه اثبات رابطه سببیت میان خسارات وارده بر محصولات مزرعه و آلودگی های جوی ر.ک. ↑
- ۳- التلوث المتعدد المصادر ↑
- ۴- شکری، سرور، محمد مشکات المسئولیته المدنیه عن التلوث البیئه والنظمه الضمان هذه المسئولیه، و ثائق الموتمر القانون البیئه، جامعه العدن، ۲۰۰۴، صص ۴۶-۲۳٫ ↑
- ۱- برونوسکی، بی تا، ص۱ ↑
- ۲- (برونوسکی، بی تا، صص ۲۹-۳۲؛ یر ۱۳۸۰، صص۲۹۵-۲۹۷) ↑
- ۱- برونوسکی، بی تا، ص۱ ↑
- ۲- برونوسکی، بی تا، صص ۲۹-۳۲؛ یر ۱۳۸۰، صص۲۹۵ ↑
- ۳- لواسانی، ۱۳۷۲، ص۷ ↑
- ۴- لواسانی، ۱۳۷۲، ص۷ ↑
- ۱- «وَ اتَّقُوا فِتنَهً لَّا تَصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنکُم خاصَّهً»: و بترسید از بلایی که تنها دامنگیر ستمکاران نیست و همه را فرا می گیرد.(انفال، ۲۵ ↑
- ۲- (کیس، ۱۳۷۹، ج۱، ص۵ ↑
- ۳- (کیس، ۱۳۷۹، ج۱، ص۵ ↑
- ۴- (تقی زاده انصاری، ۱۳۷۶، ص۱۴ ↑
- ۵- آریان پور، ۱۳۶۶، ج۲، ص۳۳۲؛ ↑
- ۶- انصاری ، تقی زاده ۱۳۷۶، ص۱۰ ↑
- ۷- کیس، ۱۳۷۹، ج۱، ص۵ ↑
- ۸- میرقوام، ۱۳۷۵، ص۳ ↑
- ۹- . بنان، ۱۳۵۱، ج۱، ص۵ ↑
- ۱- سلطانی، بهرام ۱۳۷۱، ج۶، ص۱ ↑
فرم در حال بارگذاری ...