وبلاگ

توضیح وبلاگ من

معیارهای ارزیابی پیاده‌راه‌/،پایان نامه گسترش پیاده ‏راه ها

 
تاریخ: 26-07-98
نویسنده: مدیر سایت

معیارهای ارزیابی پیاده‌راه‌/،پایان نامه گسترش پیاده ‏راه ها
معیارهای ارزیابی پیاده‌راه‌
بیش از هر چیز باید توجه داشت که در مکانیابی و طراحی پیاده‌راه‌ها لازم است ابعاد مختلفی در نظر گرفته­شود. در پیدایش رویکرد پیاده­مداری، علاوه بر شهرسازان و طراحان محیط، جامعه­شناسان و متفکران اجتماعی نیز نقش موثری داشته­اند. به همین دلیل، برنامه­ریزی و طراحی پیاده، صرفاً جنبه کالبدی یا ترافیکی ندارد، بلکه با اهداف وسیع اجتماعی و فرهنگی نیز همراه است (قربانی و جام کسری 1389، 62). در این تحقیق چهار بعد اجتماعی ـ اقتصادی، کالبدی ـ فضایی، دسترسی و ترافیک و طراحی شهری برای معرفی شاخص­ها و معیارها در نظر گرفته­شده­است:

2-19-1- معیارهای اجتماعی ـ اقتصادی
از جاذبه­های پیاده‌راه‌ها می­توان به برگزاری نمایشگاه­های فصلی و ارائه آثار هنری، تئاتر خیابانی و … جهت شادابی و نشاط اجتماعی و پویایی و جذابیت فضایی (مرتضوی 1390) اشاره نمود. همچنین احداث پیاده‌راه‌ها عمدتاً با قرارگیری در امتداد نقاط جاذب فرهنگی و تاریخی باعث تقویت زندگی اجتماعی و فرهنگی می­گردد. از دیگر شاخص­های مهم غلبه فرهنگ پیاده‏روی، میزان ایمنی و امنیت در خیابان (معینی 1389) و فعالیت 24 ساعته فضای شهری (کاشانی­جو 1390) می­باشد.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

2-19-2- معیارهای کالبدی ـ فضایی
ساماندهی پیاده‌راه‌ها یکی از عوامل موثر در رونق مراکز خرده فروشی سنتی و جدید و دسترسی آسان به خدمات جزئی ولی ضروری روزمره محسوب می­شود. (مهدیزاده 1379, 16). وجود کاربری‌های  مختلط تجاری و مسکونی شرط اصلی برای فعالیت 24 ساعته پیاده‌راه‌ها به عنوان فضای شهری است و به خصوص به استقرار خرده­فروشی­ها در طبقات اول و کاربری‌های  مسکونی در طبقات بالا تاکید می­شود (کاشانی­جو 1390). وجود مغازه­های تجاری، دستفروشان، رستوران­ها، کافه تریاها جهت ایجاد جذابیت و افزایش سرزندگی و تنوع محیط(مرتضوی 1390) ضروری است. شکل زیر تنوع کالبدی در هر سه بعد را نشان می­دهد:

2-19-3- معیارهای ترافیک و دسترسی


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته سینما: سینمای معناگراپایان نامه ارشد:ارائه یک الگوریتم زمانبندی کارا در شبکه محاسباتی گرید با هدف کاهش زمان اتمام کل و توازن بار »