وبلاگ

توضیح وبلاگ من

نقش فاصله قدرت در پیش بینی سبک رهبری معنوی مدیران مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد- قسمت ۶

 
تاریخ: 17-12-99
نویسنده: مدیر سایت

۱۱۶

 

ابزار جمع آوری داده ها:
ابزار جمعآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه بود که در تحقیق حاضر از دو پرسشنامه فاصله قدرت به منظور اندازه گیری نمره فاصله قدرت مدیران و برای تعیین میزان انطباق رفتار مدیران با شاخصهای رهبری معنوی از پرسشنامه رهبری معنوی ضیائی و همکاران (۱۳۸۷) استفاده گردید.
برای اندازه گیری و تعیین نمره فاصله قدرت مدیران از پرسشنامه محقق ساخته فاصله قدرت استفاده شد که سؤالات آن با استفاده و اقتباس از پرسشنامه فرهنگ هافستد (۱۹۸۰) و با برداشت از مقالات و کتابهای موجود در زمینه فاصله قدرت جمعآوری شدند. بدین ترتیب که پرسشنامه اولیه دارای ۶۵ عبارت بود که ۷ بعد فاصله قدرت را اندازه گیری میکرد، با توجه به تعداد زیاد سؤالات پرسشنامه، محدود بودن وقت آزمودنیها و عدم رغبت به تکمیل پرسشنامه های طولانی که خطر کاهش سطح دقت آنان را افزایش میداد ضمن مشورت با اساتید متخصص و تأیید اساتید راهنما و مشاور، عبارتهای پرسشنامه برای اندازه گیری نمره فاصله قدرت مدیران متناسب و تعدیل شد و تعداد عبارات به ۳۱ مورد کاهش پیدا کرد. پس از اجرای آزمون مقدماتی، نمره کلیه عبارت ها برای تجزیه و تحلیل به وسیله نرم افزار spss وارد کامپیوتر شد، چهار عبارت که به وسیله نرم افزار نا مناسب تشخیص داده شدند (عبارت هایی که قابلیت اعتماد پرسشنامه را کاهش داده، واریانس را پایین آورده و همبستگی منفی با نمره کل آزمون داشتند) علامت گذاری شد و با انطباق آنها با مبانی نظری و دریافت نظر اساتید راهنما و مشاور، از اینکه سؤالات موازی پرسشنامه در سنجش خصیصههای مورد بررسی ایفای نقش نموده و حذف آنها بر روایی پرسشنامه اثری ندارد، اطمینان حاصل شد و در مرحله اجرای نهایی این چهار سؤال از مجموعه سؤالات پرسشنامه حذف شدند. در نهایت ۲۷ عبارت باقی ماند که در قالب یک پرسشنامه همراه با راهنمای تکمیل برای آزمودنیها تنظیم گردید. گزینه ها بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت (از خیلی موافقم تا خیلی مخالفم ) تنظیم شدند.
در جدول (۳-۲) عبارات مربوط به هر یک از مؤلفه های فاصله قدرت نشان داده شده است.

 

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی مبانی و آثار تربیتی حج از منظر قرآن و روایات- قسمت ۲۱تاثیر منابع و قابلیت های سازمانی بر عملکرد بازاریابی- قسمت ۴ »
 
مداحی های محرم