وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه

 
تاریخ: 28-06-98
نویسنده: مدیر سایت

1-2 بیان مسئله………………………………… 7 1-3 ضرورت و اهمیّت……………………………. 11 1-4 اهداف پژوهش………………………………. 15 1-4-1 هدف اصلی پژوهش…………………………. 15 1-4-2 اهداف فرعی پژوهش……………………….. 15 1-5 فرضیه های پژوهش………………………….. 15 1-6 مولفه های پژوهش…………………………… 15 الف) مبانی نظری پژوهش…………………………. 20 2-1: آموزش از راه دور…………………………. 22 2-1-1: مقدمه………………………………… 22 2-1-2: تعاریف آموزش از راه دور…………………. 24 2-1-3: واژه­های مرتبط با آموزش از راه دور………… 31 2-1-4: تعریف یادگیری الکترونیکی……………….. 31 2-1-5: ماهیّت یادگیری الکترونیکی……………….. 33 2-1-6: ساختار نظری یادگیری الکترونیکی………….. 34 2-1-7: مزایا و معایب یادگیری الکترونیکی…………. 36 * 2-1-7-1: مزایای یادگیری الکترونیکی……………………. 36 * 2-1-7-2: معایب یادگیری الکترونیکی……………………… 39 2-1-8: انواع یادگیری الکترونیکی……………….. 40 یادگیری ترکیبی……………………………………………………………………. 40 یادگیری باز………………………………………………………………………….. 40 آموزش مبتنی برکامپیوتر………………………………………………….. 40 یادگیری برخط/ مبتنی بروب……………………………………………… 41 2-1-9: عوامل و اجزای نظام آموزش از راه دور………. 41 * فراگیران…………………………………………………………………………………. 42 * معلمان……………………………………………………………………………………… 43 * وسایل کمک آموزشی و رسانه­های آموزشی……………………….. 48 * رسانه­های نوین و نقش آنها در آموزش از راه دور…. 49 * انتخاب رسانه آموزشی مناسب…………………………………………… 51 * کلاسهای رفع اشکال……………………………………………………………….. 52 * کتابهای خودآموز…………………………………………………………………. 52 2-1-10: ویژگیهای آموزش از راه دور………………. 53 2-1-11: تاریخچه آموزش مجازی…………………… 54 * 2-1-11-1: تاریخچه آموزش مجازی در جهان…………….. 54 * 2-1-11-2: تاریخچه آموزش مجازی در ایران…………… 56 2-1-12: تغییر در آموزش عالی: عوامل و چالشها……… 57 2-1-12-1: عوامل تغییر………………………. 58 2-1-12-2: چالشها…………………………… 59 2-1-13: عوامل ایجاد یا علل پیدایش آموزش از راه دور در جهان 62 * 2-1-13-1: عوامل ایجاد یا علل پیدایش آموزش از راه دور در جهان 62 * 2-1-13-2: عوامل ایجاد یا علل پیدایش آموزش از راه دور در ایران 63 2-1-14: دانشگاههای مجازی در ایران……………… 64 * مرکز تحصیلات تکمیلی آموزشهای مجازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر 64 * دانشگاه مجازی جامعه المصطفی………………………………………. 64 * دانشگاه غیرانتفاعی مهرالبرز………………………………………. 64 * موسسه آموزش عالی نور طوبی…………………………………………… 65 * دانشگاه مجازی قرآن و حدیث…………………………………………… 65 * دورههای آموزشی……………………………………………………………………. 66 * ویژگیها و امتیازات این دانشکده………………………………… 66 * لوح فشرده و دروس اینترنتی…………………………………………… 67 2-2: تدریس مشارکتی یادگیرندگان از راه دور……….. 68 2-2-1: آموزش………………………………… 68 2-2-2: مفهوم تدریس…………………………… 69 2-2-3: روش تدریس…………………………….. 70 2-2-4: مفهوم یادگیری مشارکتی………………….. 73 2-2-5: مشخصه های یادگیری مشارکتی………………. 75 * همبستگی مثبت………………………………………………………………………… 75 * مسئولیت فردی………………………………………………………………………… 75 * تعامل چهره به چهره (کنش متقابل)……………………………… 76 * مهارتهای اجتماعی……………………………………………………………….. 76 * ارزشیابی فرآیندگروهی………………………………………………………. 76 * ترکیب اعضای گروه مشارکتی……………………………………………… 76 2-2-6: چارچوب مفهومی یادگیری مشارکتی…………… 77 1. مسئولیت پذیری………………………….. 77 وابستگی متقابل مثبت…………………….. 78 نظارت بر فرایند یادگیری…………………. 78 2-2-7: اهمیت و جایگاه تعامل در آموزش و یادگیری…… 79 2-2-8: آموزش الکترونیکی و نظریه ساختن‌گرایی………. 81 2-2-9: مفهوم تعامل در محیط آموزش الکترونیکی……… 82 2-2-10: انواع تعامل در محیط آموزش الکترونیکی…….. 86 1. تعامل دانشجو با دانشجو………………….. 89 تعامل استاد با دانشجو…………………… 90 2-2-11: ضرورت تعامل در آموزش الکترونیکی…………. 94 2-2-12: طبقه بندی سطوح مشارکت در یادگیری الکترونیکی 95 1. گفتگو…………………………………. 95 2. مشارکت موازی…………………………… 96 3. مشارکت متوالی………………………….. 97 4. مشارکت هم افزایانه……………………… 98 2-2-13: فعالیتهای یادگیری در آموزش مجازی………… 99 2-2-14: فعالیت یادگیری بحث در آموزش مجازی………. 100 * 2-2-14-1: چگونگی آغاز و برنامه ریزی یک بحث بر خط 101 * 2-2-14-2: چگونگی حفظ بحث شروع شده در دوره برخط 101 2-2-14-3: نمره دادن به یادگیرندگان برای شرکت در بحث در دوره برخط………………………………………….. 102 2-2-15: مزایا و چالشها و راهکارها در یادگیری مشارکتی الکترونیکی 102 رهنمودهایی برای طراحی محیط یادگیری الکترونیکی تعاملی 105 ب) پیشینه پژوهش……………………………… 108 پیشینه خارجی……………………………….. 112 پیشینه داخلی……………………………….. 119 3-1 مقدمه…………………………………… 123 3-2 روششناسی تحقیق…………………………… 123 3-3 متغیرهای پژوهش…………………………… 124 3-3-1 متغیر مستقل…………………………… 124 3-3-3 متغیرهای کنترل………………………… 125 3-3-4 متغیرهای مداخله گر…………………….. 125 3-3-5 متغیرهای مزاحم………………………… 126 3-4 جامعه آماری……………………………… 126 3-5 نمونه آماری……………………………… 127 3-6 نوع تحقیق……………………………….. 127 3-7 ابزار تحقیق……………………………… 128 3-8 اجرای مقدماتی برای تعیین ضریب پایایی و روایی… 128 3-9 روش گردآوری اطلاعات و دادهها……………….. 129 الف) آموزش به شیوه عادی……………………… 129 ب) آموزش به شیوه مشارکتی…………………….. 130 3-10 روش اجرا……………………………….. 130 3-11 روش تحلیل داهها و روشهای آماری……………. 131 4-1: بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی و ارزیابی بالینی گروهها 134 4-2: بررسی فرضیه های پژوهش از طریق آزمون های توصیفی و استنباطی 135 فرضیه اول………………………………….. 135 فرضیه دوم………………………………….. 137 فرضیه سوم………………………………….. 139 مقدمه………………………………………. 143 5-1 بررسی و تفسیر یافته های پژوهشی…………….. 144 5-2 بحث و نتیجه گیری کلی……………………… 152 5-3 پیشنهادات……………………………….. 158 5-3-1 پیشنهادات کاربردی……………………… 158 5-3-2 پیشنهادات پژوهشی………………………. 161 5-3-3 محدودیتهای تحقیق………………………. 162 منابع………………………………………. 163 فهرست جداول عنوان صفحه جدول 2-1-1 «آموزش از راه دور، سیر تکامل یافتگی نظام آموزش از راه دور از 1960 تا 1998»………………46 جدول 2-2-1 «فعالیت­های یادگیری در آموزش الکترونیکی» ……………………………………………………………… 127 جدول 4-1 «میانگین، انحراف استاندارد سن و تحصیلات و فراوانی جنسیت گروه­ها»……………………….. 166 جدول 4-2« نتیحه تحلیل واریانس یک طرفه میان متغیرهای مربوط به سن و تحصیلات»………………………167 جدول 4-3« میانگین و انحراف استاندارد عملکرد گروه­ها در پیش آزمون و پس آزمون تجزیه و تحلیل».. 167 جدول4-4«آزمون لوین برای بررسی مفروضه برابری واریانس ها»…………………………………………………………167 جدول 4-4« آزمون لوین برای بررسی مفروضه برابری واریانس ها………………………………………………………..168 جدول 4-5« نتیجه تحلیل کوواریانس یک متغیری پس آزمون نمره تجزیه و تحلیل»……………………………. 169 جدول 4-6« میانگین و انحراف استاندارد عملکرد گروه­ها در پیش آزمون و پس آزمون قضاوت و ارزشیابی.171 جدول 4-7« آزمون لوین برای بررسی مفروضه برابری واریانس های نمرات قضاوت و ارزشیابی»……………..171 جدول 4-8«نتیجه تحلیل کوواریانس یک متغیری پس آزمون نمره قضاوت» …………………………………………172 جدول 4-9« میانگین و انحراف استاندارد عملکرد گروه­ها در پیش آزمون و پس آزمون کاریرد»…………….. 173 جدول 4-10«آزمون لوین برای بررسی مفروضه برابری واریانس های نمرات کاربرد معلومات»…………………..175 جدول 4-11« نتیجه تحلیل کوواریانس یک متغیری پس آزمون نمرات کاربرد معلومات»……………………….. 175 فهرست تصاویر عنوان صفحه شکل 2-1-1 « ترکیب حوزه­های مختلف در یادگیری الکترونیکی»…………………………………………….. 52 شکل 2-1-2« مدل مفهومی شبکه یادگیری رورکی اندرسون و گاریسون و آرچر»…………………….64 شکل 2-1-3 «رابطه یادگیری و سازمان آموزش دهنده در نظام آموزش از راه دور»………………….74 شکل 2-2-1 «سطوح تعاملات در محیط یادگیری الکترونیکی»……………………………………………….111 1-1 مقدمه با ظهور و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات[1]، تحولات جهانی با محوریت اطلاعات با شتابی فزاینده در حال گسترش است. پدیده­ی نوظهور اینترنت اندک زمانی پس از ظهور،کلیّه عرصه­های فعالیّت در کشورهای پیشرفته را فراگرفت. در حال حاضر یکی از جدیدترین دستاوردهای فناوری اطلاعات، آموزش های الکترونیکی مبتنی بر اینترنت می­باشد که موانع آموزش­های سنّتی از قبیل کمبود فضای آموزشی،کمبود اساتید، محدودیّت زمانی، استفاده از حجم انبوه اطلاعات و دشواری برنامه ریزی در نظام های سنّتی را حل کرده است. اورازا[2] (2005) اصطلاح یادگیری یا آموزش از راه دور را به عنوان نظام آموزشی که در آن استاد و دانشجو از نظر نقطه مکانی جدا از هم هستند تعریف می­کند. به عبارت دیگر او بیان می­دارد که؛ سیستم یادگیری از راه دور فناوری را جهت به دست آوردن مساعدت لازم در فرایند آموزش در بر می گیرد. حتّی در این فرایند در مورد بهره­گیری از مواد چاپی یا فناوری­های پیشرفته از قبیل فناوری­های ارتباطی- تصویری نیز صحبت می­شود. در سطح بین المللی آموزش از راه دور یکی از استراتژی­های مهم دهه 90 شناخته شده بود. به واسطه این استراتژی که در مقیاس بین المللی پذیرفته شده، یادگیری از راه دور در سالهای اخیر پیشرفت چشم­گیری داشته، کاربرد فناوری­های جدید حصارهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی ارتباط از راه دور را شکسته است. این می­تواند به وسیله توسعه برخی از ابزارهای توانا برای رفع زیان­های تحمیل شده از سوی همکاری­های از راه دور به دست آمده باشد(اورازا، 2005). به دنبال ظهور تدریس کامپیوتر محور[3] در دهه 1980، یادگیری بر پایه اینترنت[4]در دهه 1990 و کارآموزی تحت وب با هدایت مربی در هزاره جدید اصطلاح یادگیری الکترونیکی به عنوان رویکری که بواسطه دو فناوری کامپیوتر و ارتباطات، یادگیری را آسان ساخته و افزایش می­دهد، معنی پیدا کرده است. فناوری ارتباطات قادر به کاربرد اینترنت به عنوان یادگیری از راه دور، یادگیری تحت وب، یادگیری گروهی، یادگیری مجازی چند رسانه ای/رسانه های غنی، نرم­افزارهای مدیریت دوره و کتابخانه­های دیجیتالی و اشیاء با قابلیت استفاده مجدّد یادگیری می باشد. سازمان­ها می­توانند محدودیّت بودجه خود را با آخرین فناوری­ها برای بهبود محیط یادگیریشان وفق دهند(چیو و شنگ[5]،2008). استفاده ار اینترنت و دیگر فناوری­های اطلاعاتی، اکنون به سرعت در عرصه آموزش گسترش پیدا می­کند. این ابزارها باید مشخصاً ملزوماتی چندمنظوره و تسهیلگر و نه جایگزین روش آموزش چهره به چهره در نظر گرفته شوند. مطالعات نشان می­دهد که موسسات آموزشی، 16% بودجه خود را در سال 2000 و 24% آن را در سال 2001 صرف ابتکارات آموزش الکترونیکی کرده­اند ( بی­لاوسکی و مت­کالف، 2005، به نقل از ال­دیقایدی و نوبی، 2008). امروزه کامپیوترها برای کمک به عملکرد یادگیرندگان و آماده کردن آنان برای تمرین مهارتهای خاص، بسیار مورد استفاده­اند. توسعه سریع فناوری­های اینترنت باعث شده است که آموزش الکترونیکی به شکل مهمی از آموزش در عصر اطلاعات تبدیل شود (چانگ و چن، 2009). رشد روزافزون اطلاعات، ویژگی تعلم وتربیت نوین است که اهمیت یادگیری مداوم را بیش از پیش آشکار می­کند؛ اما حجم و سرعت در آن­چه بیاموزیم، بسیار است؛ به گونه­ای که روشهای قدیمی یادگیری درمی­مانند. مواجهه با چنین چالشی نیازمند اندیشه­ای نوین درباره چگونگی کسب مهارت و دانش و نحوه به­کارگیری منابع یادگیری است. یادگیری و آموزش غالباً مترادف هم تلقی می­شوند؛ در صورتیکه مترادف نیستند. آموزش روشی است که طی آن محتوا انتقال می­یابد و پشتوانه­ی یادگیری است و یادگیری روشی درونی برای پردازش اطلاعات و تبدیل آن به دانش است. اما از آن­جا که روشهای بسیاری برای یادگیری وجود دارد، باید راهکارهای موثر و فراتر از آموزش نیز برای یادگیری جست­وجو کرد. تا به حال، به طور سنتی بر آموزش رویکردی مفروض برای تسهیل و بهبود کارکرد تلقی شده و به آموزش به دیده­ی فراگیری خاصی که موجب کاراآیی کاراموز می­شود، نگریسته شده است. در حالیکه، آموزش را می­توان با روشهای بسیاری انجام داد؛ مثلا در کلاس، باتلفن، با کامپیوتر، یا ماهواره. کامپیوتر جدیدترین ابزار آموزشی است و تفاوت آن با ابزارهای قبلی در چندبعدی بودن آن است. یادگیری الکترونیکی و شبکه­ای، فضای محصور آموزش سنتی را در معرض سوال و تردید قرار داده و مفروضات این فضای محدود درباره­ی ثبات و پایداری کلام، متن خطی و مدرس در مقام ناقل مقتدر را به چالش کشیده است. فضای مجازی، محیطی مبتنی بر کنترل خود فراگیر ایجاد می­کند، مفاهیم قطعیت خود را از دست می­دهند و شاگردان به نحو فعال در تولید دانش مشارکت می­ورزند؛ بدین سان، فضایی ایجاد می­شود که فراگیران صرفاً معانی پیشین و دانسته را شرح نمی­دهند؛ بلکه فعالانه در خلق معانی شرکت می­کنند. به نظر می­آید، در این نکته اجماع نسبی وجود دارد که ورود فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در تعلیم و تربیت مهارت­های یادگیری بلند مدت و مستقل را تشویق می­کند. لانگشیر تأکید می­کند که معلمان و یادگیرندگان فرصت بسط مفهوم و آگاهی فراسطحی را می­یابند و این ناشی از اعمال ارتباطی است که متضمن وسعت ذهن، نظارت برخورد و تأمل مداوم مشارکت­کنندگان است. استفاده از یادگیری الکترونیکی به پیشرفت آموزش عالی کمک می­کند. نظام یادگیری الکترونیکی ابزاری قوی برای دست­یابی به اهداف استراتژیک دانشگاه(تدریس،تحقیق، و خدمت رسانی به جامعه) است و این پیشرفت به یک اندازه در سطح سازمانی و فردی یعنی کارکنان تدریس و دانشجویان کمک می کند. این نوع یادگیری جمع آوری، تحلیل و کاربرد اطلاعات به صورت اختصاصی را حمایت می­کند و شامل روش­های تدریس مختلف، برای نمونه مدیریت اطلاعات، تفکّرخلّاق، حل مسأله و یادگیری مشارکتی می­باشد(بیتس[6]،2005، به نقل از بجیسویچ[7]، 2007). در سالهای اخیر توجه زیادی به یادگیری مشارکتی با کمک فناوری شده است؛ زیرا این روش یادگیری می­توانند تعاملات همگن و کارگروهی را افزایش دهد و فعالیتهای جمعی بدون محدودیت زمان و مکان را تنظیم و راهبری کند. گرچه در گذشته اثربخشی یادگیری مشارکتی عمدتاً پذیرفته نشده بود و برتری علمی به­واسطه موفقیت فردی تعریف تعریف شده بود، ولی حوزه پژوهشی با عنوان ″ یادگیری مشارکتی با کمک کامپیوتر[8]″ به تازگی رشد سریعی کرده است (جانسون و همکاران، 1998؛ چوئن و اسکاردآمالیا، 1998، به­نقل از پرانگلی و همکاران، 2006). آموزش ،زمانی موفق­تراست که با چگونگی یادگیری مغزسازگار و هماهنگ باشد. مغزانسان همیشه تحت تأثیرعوامل محیطی یاد می­گیردوعملکردآن درقبال یادگیری، به برقراری شرایط لازم وکافی منوط است که به هنگام یادگیری فراهم می شود. مغزبرای تفکردرسطوح متفاوت، ازآسان به مشکل قابلیت داردونبایدآن را فقط درسطوح پایین مثل دانش وفهم ودرک، محدودکرد. اگرطبقه بندی شش گانه­ی بلوم ازقابلیت های ذهنی به هنگام یادگیری رابپذیریم، بایدراهبردهای بهینه ی یاددهی بااستفاده ازسطوح بالای قابلیت­های ذهنی را بشناسیم تابتوانیم به بهترین وجه ممکن، فرایندیاددهی – یادگیری رامدیریت کنیم . بیان مسئله ورود به جهان دانایی محور و نیاز روزافزون به آموزش، همراه با پیچیده شدن زندگی­ها نیاز به آموختن مستقل را در طول زندگی افزایش داده است. شروع آموزش از راه دور در آموزش و پرورش، نخست با هدف افزایش پوشش تحصیلی و از آن پس با هدف گشودن راهی برای کیفیت بخشی و تحول آفرینی اساسی در محتوا و روشهای آموزشی آغاز به کار کرده است. هم­اکنون این آموزش با به­کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات نه­تنها مکمل آموزشهای حضوری است، بلکه فرصت خوبی برای به­روز کردن محتوا و انعطاف­بخشی به روشهای یادگیری و یاددهی به ارمغان می­آورد (الحسینی، 1384). ظهور شبکه­های ارتباطی گسترده از قبیل اینترنت، در کنار ابزار و امکانات آموزشی پیشرفته، باعث تحول در روش­های آموزشی شده و این امکان را فراهم کرده است تا بتوان طیف وسیعی از فراگیران را در نقاط مختلف و از فواصل دور و نزدیک تحت پوشش شبکه آموزشی درآورد و با روش­های متقاوت از انواع سنتی بدون نیاز به شرکت در کلاس­های حضوری، آموزش­های علمی و تخصصی را به مرحله اجرا درآورد (عبادی، 1380). یکی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش در قرن بیست و یکم، چگونگی تربیت فراگیرانی است که آمادگی لازم برای رویارویی با جامعه در حال تغییر و تحول و پیچیدگی های عصر انفجار اطلاعات را برخوردار باشد . بر این اساس ترویج اندیشه و اندیشه­ورزی در دانشگاه و مراکز آموزشی حائز اهمیت بوده و این تنها در سایه­ی انتقال اطلاعات به ذهن فراگیر حاصل نمی­شود، بلکه در برنامه­های دانشگاه باید روش­هایی گنجانده شود که از طریق آنها دانشجویان قابلیت­های چگونه آموختن را از طریق نظم فکری بیاموزند و در زندگی روزمره خود بکار ببرند (مهرمحمدی،2001). به عبارت دیگر در رویکرد آموزش الکترونیکی از حالت انفعالی بودن بیرون آمده و حدود خویش را تا مرز پرسشگری و فرد­گرایی فعال پیش می­برد. همچنین استفاده از امکانات تعاملی بسیاری از اطلاعات، باعث تحلیلی و انتقادی فکر کردن فراگیر شده و آن­ها را متمایل به کار و یادگیری­های گروهی و همزمان بدون داشتن قید مکانی می­کند. درست در اینجا متوجه این تحول عظیم می­شویم که دیگر لزومی ندارد معلم بیشتر از شاگردان موضوع یا مهارتی را بداند؛ زیرا در این مرحله دانشجویان و فراگیران اغلب ممکن است بیشتر از معلمان و مربیان درباره فناوری بدانند (ریچاردسون، والف، 2003). آموزش الکترونیکی دو ویژگی ممتاز برای یادگیری اثربخش دارد: 1- بر خودآموزی تأکید می­کند و به بهترین وجه امکان توسعه آن را به صورت جذاب فراهم می­کند، و 2- به شکل کلاسهای مجازی و محیط­های گفتمان گروهی، فرصت­های لازم برای تعامل، گفت و گو و یادگیری مشارکتی را در دا­نشجویان پرورش می­دهد (لوک­وک، گولی، 2001). از آنجایی که با گسترش حوزه­های تخصصی علوم و افزایش دانش واطلاعات بشری در این حوزه­ها و انباشت اطلاعات گسترده­ای از دانش تخصصی، دیگر امکان انتقال تمام اطلاعات به یادگیرندگان در زمان محدود دوران تحصیل وجود ندارد و حتی اگر تمام اطلاعات و دانش موجود در هر زمینه تخصصی را بتوان به یادگیرندگان آن حوزه انتقال داد، با توجه به ماهیت پویایی دانش در طول زمان و تغییرات و پیشرفت­های آن، پس از مدت کوتاهی اطلاعات منسوخ شده و قابل ا­ستفاده نیستند. از این رو یادگیرندگان باید در حوزه تخصصی خود قدرت تحلیل، نقد و بررسی، ارزیابی و در کل تفکر به شیوه انتقادی را بیاموزندتا بتوان مسائل جدید را طرح کرده و به آن پاسخ دهند، نظریه پردازی کنند، اندیشه­های جدید تولید و پویایی خود را در طول زمان و در علم تخصصی خود حفظ کنند این مهم با تأکید بر آموزش تفکردر آن حوزه تحقق می یابد (الدر و پاول،2003؛پاول و الدر،2002).


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارتباط هوش هیجانی، سبک های مقابله ای با تنظیم دشواریهای هیجانیدانلود پایان نامه در مورد:ارزیابی عملکرد پلیس در مواجهه با جرایم مشهود »