(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده پایاننامه:
بنی أمیه شاخه ای از خاندان قریش است که در سال 41 هـ.ق تا 132 هـ.ق. بر سراسر جهان اسلام و از سال 138 هـ.ق تا 422 هـ.ق. بر اسپانیا حکومت کردند. آنان در زمان بعثت، نسبت به پیامبرk موانع سختی اتخاذ کردند، آنان در فتح مکه به ظاهر اسلام را پذیرفتند اما در باطن خویش همچنان بر عقاید باطل خویش پافشاری میکردند. آنها در زمان خلافت معاویه با امپراتوری روم شرقی اقدام به برقراری روابط نمودند و از فرهنگ روم متأثر گشتند. در قرآن آیاتی وجود دارند که شأن نزول آنها بنی امیه میباشد. جریان وهابیت در قرن 12 هـ. ق توسط محمد عبدالوهاب ظهور و بروز یافت، هر چند که بنیان آن توسط احمد بن تیمیة در قرن 8 هـ. ق پایه گذاری شده بود. افکار و عقاید این فرقه دنباله رو افکار و عقاید بنی امیه میباشد. زمینه فکری وهابیت به اسرائیلیات باز میگردد. آنان به شیوه های مختلف اقدام به تبلیغ فرقه ی خویش مینماینداز جمله: سردادن شعارهای مذهبی، برخورداری از حمایت قدر های استکباری و…. . فرقه وهابیت سخن جدیدی را نیاورده بلکه تفکرات عصر بنی امیه را پر و بال داده است و تمام هم خود را برای خاموش کردن نور اسلام وارد عرصه کرده است. همان طور که پیامبرk فرمود: بنی امیه هرگز مسلمان نشده و به ناچار تظاهر به این دین کردند و تاریخ بعدها نشان داد پس از فوت پیامبرk خاندان بنی امیه کفر باطنی خود را عیان کردند. وهابیت برگرفته از تفکرات شخصیت هایی چون ابوسفیان، معاویه، حجاج بن ثقفی است که بغض و کینه نسبت به نام پیامبرk دارند و از اینکه در مأذنه ها نام رسول خداk در کنار اسم خداوند میآید غضبناک میشوند. یکی از مفتی های شهر مکه در خاطرات خود مینویسد یک موذن صالح، خوش صدا در شهر ریاض با گفتن نام پیامبرk بر او درود فرستاد و محمد عبد الوهاب، موسس فرقه وهابیت با شنیدن این اقدام او را گردن زد. امروز وهابیت در ستیز با اهل بیتb بوده و علنی اعلام تخریب حرم های حضرت علیj، امام حسینj و حضرت عباسj را میکنند حال آنکه خالد بن ولید یکی از اصحاب پیامبرk بارها قلب رسول خداk را به درد آورد اما وهابیت هیچ حساسیتی نسبت به حرم و بارگاه وی ندارد. در چند سال اخیر جریانی در حال شکل گیری است که وهابیت را به سمت فرقه سلفی سوق میدهد. فرقه سلفی اغلب در جهان به سه دسته تقسیم میشود: اول سلفی های سنتی و درباری که توسط حاکم عربستان منسوب میشوند و تحت عنوان هیئت عالی افتا، بله قربان گوی پادشاه عربستان هستند، دسته دوم سلفی های اصلاح طلب بوده که عقایدی میانه رو دارند و بیشتر به مباحث تبلیغی میپردازند و عقیده دارند مسلمانان جهان دچار شرک و کفر هستند که باید به فرقه سلفی بپیوندند. دسته سوم فرقه سلفی سیاسی و جهادی هستند که جز کشتار مسلمانان هدفی ندارند و تمام کشورهای اسلامی را سرزمین کفر میدانند و برای پیشبرد اهداف خود گروه هایی چون بن لادن و طالبان را تشکیل دادند. واژگان کلیدی: بنی أمیه، وهابیت، وجوه اشتراک، سلفی گری، خلفا، ابن تیمیه.
فهرست مطالب
عنوان صفحه مقدمه 5 تعریف مسأله 6 پیشینه تحقیق 7 ضرورت تحقیق 8 هدف تحقیق 8 سؤالات تحقیق 8 الف) سؤالات اصلی_ 8 ب) سؤالات فرعی_ 9 فرضیه ها 9 الف) فرضیههای اصلی_ 9 ب) فرضیههای فرعی_ 9 روش انجام تحقیق 9 فصل اول: بنی امیه 10 بنی امیه در لغت 11 نسب بنی اُمیه 12 بنی اُمیه از جاهلیت تا بعثت پیامبرk 13 بنىامیه و پیامبرk 15 از بدر تا فتح مکه 17 بنى امیه پس از پیامبرk 19 بنىامیه و امام علىg 21 خلفای بنی أمیه 23 1- معاویه بن ابی سفیان(41-60ق) 24 2.یزید بن معاویه بن ابی سفیان (60-64 ق.) 24 3.معاویه بن یزید بن معاویه بن ابی سفیان (64 ق.) 24 4.مروان بن الحکم بن العاص (64-65 ق.) 24 5.عبدالملک بن مروان بن الحکم (73-86 ق.) 25 6.ولید بن عبدالملک بن مروان (86-96 ق.) 25 7.سلیمان بن عبدالملک بن مروان (96-99 ق.) 25 8.عمر بن عبدالعزیز بن مروان (99-101 ق.) 25 9.یزید بن عبدالملک بن مروان (101-105 ق.) 25 10.هشام بن عبدالملک بن مروان (105-125ق.) 26 11.ولید بن یزید بن عبدالملک بن مروان(125-126ق.) 26 12.یزید بن ولید بن عبدالملک بن مروان (126 ق.) 26 13.ابراهیم بن ولید بن عبدالملک بن مروان (126 ق.) 26 14.مروان بن محمدبن مروان (127-132ق.) 26 عصر فرهنگی بنی امیه 27 روابط معاویه با امپراتوری روم شرقی 27 روابط خلفای اموی با روم شرقی (از زمان یزید تا عبدالملک) 29 روابط امویان با روم شرقی (از آغاز خلافت عبدالملک تا سقوط بنی امیه) 31 تأثیرات فرهنگی روم شرقی بر امویان_ 38 بنىامیه در شأن نزول آیات 39 فصل دوم: وهابیت 54 سلفی گری 55 مفهوم لغوی سلفی 55 مفهوم اصطلاحی سلفی 56 احمدبن حنبل رئیس خط سلفی گری 57 عوامل تاریخی پیدایش خط سلفی گری 58 سلفیه جدید (فرقه وهابیت) 58 بنیانگذاران فرقه وهابیت 59 الف) ابن تیمیه بنیانگذار فکرى وهّابیت_ 59 ب) محمّد بن عبد الوهّاب_ 61 زمینه فکری وهابیت (اسرائیلیات) 63 واژه اسرائیلیات_ 63 اسرائیلیات در کتابهای تفسیری و تاریخی_ 64 واردکنندگان اسرائیلیات در فرهنگ اسلامی 65
- 1. کعب الاحبار 66
- تمیم داری_ 68
- 3. عبدالله بن سلام 68
- وهب بن منبه صنعانی_ 69
عوامل مؤثر در تبلیغ وهابیت 71 1- تفرقه و پراکندگی مردم 72 2- ضعف فرهنگی، دینی و اقتصادی سر زمین نجد_ 74 الف- فقر و تبعیض__ 76 ب- ضعف ایمان نسل جدید_ 77 ج- نا آگاهی دین داران_ 77 3- همکاری آل سعود 78 4- سردادن شعار های مذهبی_ 79 5- استفاده ابزاری از حرمیین شریفین_ 81 6- استفاده از موسم حج_ 83 7- حلال شمردن اموال مخالفین_ 84 8- حمایت وپشتیبانی قدرت های استکباری_ 84 9- تحمیل و اصرار عقیده 87 10- انتشارات ضد شیعه 89 11- در انحصار قرار دادن مراکز انتشاراتی و کتابخانهای_ 90 الف)کتابخانه ها 91 ب)مراکز انتشاراتی_ 93
- استفاده از ابزار رسانه ای (مطبوعات، رادیو، تلویزیون، خبر گزاری ها و سایت ها) 94
فصل سوم: وجوه اشتراکات بنیامیه و وهابیت 97 اشتراکات وهابیت با خلفای بنی أمیه 98 1) اهانت به أحکام دین و أعمال و اقوال کفر آمیز_ 99 2- تحریف دین_ 104 3)کشتار مسلمانان_ 110 الف) زیاد بن ابیه 110 ب)بسر بن ارطاة 111 ج) حجاج بن یوسف ثقفی_ 112 1-4)بنی أمیه و ایجاد تفرقه میان مسلمانان_ 117 الف) تفرقه عقیدتی- مذهبی_ 117 ب) تفرقه سیاسی_ 118 ج) تفرقه قومی- نژادی_ 118 2-4) وهابیت و ایجاد تفرقه میان مسلمانان_ 119 الف)تبعیض در بُعد آموزش__ 119 ب) تبعیض از بُعد دینی و اعتقادی_ 120 ج) تبعیض فرهنگی_ 121 د) تبعیض درتصدی و اجرای قانون_ 122 ه) تبعیض اقتصادی_ 122 5) بدعت گزاری_ 124 الف) اذان گفتن در نماز عید (فطر و قربان) 124 ب) ایراد خطبه عیدین پیش از نماز 124 ج)حلال نمودن ربا 125 د)تمام خواندن نماز در سفر_ 125 ه) حذف «بسم الله الرحمن الرحیم» در نماز 126 و) حذف تلبیه در مراسم حج_ 127 6) ستیز با مسلمانان و دوستی با کافران_ 133
فرم در حال بارگذاری ...