ک و فهم در کودکان دارای اختلال خواندن کمک کند.
بنابراین، مسئله اصلی این پژوهش (هدف کلی تحقیق)، عبارت است از بررسی تأثیر بهکارگیری تخته هوشمند بر انگیزش و پیشرفت در خواندن و درک مطلب دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در پایهی سوم دورهی ابتدایی شهرستان تربتحیدریه.
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش
کودکان با اختلال ویژهی یادگیری، با توجه به داشتن هوش طبیعی با مشکل یادگیری مواجهاند و زمانی تشخیص داده میشوند که پیشرفت در آزمونهای استانداردشده برای خواندن، ریاضیات یا بیان نوشتاری بهطور چشمگیری زیر حد مورد انتظار برحسب سن، سطح تحصیلات و سطح هوشی باشد. این کودکان مشکلات زیادی درزمینه ی خواندن و نوشتن دارند و مشکل آنها معمولاً دیر تشخیص داده میشود. مسائل عاطفی دوران نوجوانی و بزرگسالی آنها بیشتر مربوط به دوران تحصیلی و میزان ترک مدرسه در آنها 5/1 برابر حد متوسط است. (فرهبدومینایی، 1382؛ کاپلان و سادوک، 1378).
کودکان مبتلابه اختلال یادگیری در یک یا چند مورد از تواناییهای تحصیلی مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات و یا هر سه این موارد مشکلات جدی دارند (کاواناک و تروس، 1988).
اختلال خواندن، اختلال در یادگیری ریاضیات و اختلال نوشتن از انواع رایج اختلالات یادگیری به شمار میرود. عوامل متعددی ممکن است باعث اختلال یادگیری شود. که میتوان از بین آنها به عوامل ارثی، عوامل مادرزادی، عوامل محیطی و عوامل آموزشی اشاره کرد (شکوهی یکتا و همکار، 1385).
بر اساس تحقیقات انجامشده این نتیجه حاصل گردیده است که 75 درصد یادگیری از طریق وسایل دیداری و تصویری و بهوسیلهی حس بینایی انجام میشود درصورتیکه تنها 13 درصد یادگیری از طریق حس شنوایی و وسایل صوتی انجام میگیرد و دیگر حواس به ترتیب بساوایی 6 درصد، بویایی و چشایی هرکدام 3 درصد در یادگیری تأثیر دارند.
به همین دلیل است که امروزه در طراحی مدارس فنآوری و ارتباطات نقش حیاتی ایفا میکنند (فتاحیان، 1383).
تحقیقات نشان میدهد که کاربرد کامپیوتر بهعنوان مربی در ترکیب با آموزش سنتی برای تعلیم و تمرین و ارائه آموزش، باعث افزایش یادگیری در دورههای سنتی و مهارتهای پایهای میشود. همچنین دانش آموزان سریعتر یاد میگیرند، حافظهی بیشتری نشان داده و اگر کامپیوتر کار میکنند به بهتر آموختن تشویق میشوند (عچرش، 1389).
فنآوریهای کمکی یک حیطهی وسیع وگستردهای را از یک مداد وکاغذ ساده تا فنآوریهای برتر و بالایی مانند رایانه را دربرمی گیرد. این فنآوریهای حمایتی ازلحاظ آموزش به سه گروه فنآوریهای پایین، میانی و بالا (برتر) طبقهبندی میشوند (شارپ، 2006؛ اسخومارکر، 2009).
ﺷﯿﻮع اﺧﺘﻼل در ﯾﺎدﮔﯿﺮی را ﻃﺒﻖ ﮔﺰارش ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻣﻠﯽ ﻣﺸﻮرﺗﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﻧﺎﺗﻮان ﻣﻌﻠﻮل از ﯾﮏ ﺗﺎ ﺳﻪ درﺻﺪ ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﺪرﺳﻪ رو میدانند اﻣﺎ ﺗﺨﻤﯿﻦ ﺷﯿﻮع اﺧﺘﻼﻻت ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﯾﮑﺴﺎن ﻧﯿﺴﺖ؛ داﻣﻨﮥ ﺗﺎ 30 درﺻـﺪ در پژوهشهای ﻣﺨﺘﻠﻒ گزارششده اﺳﺖ. در ﻣﻄالعه ﻣﺮوﯾﺎن و ﺣﺴﯿﻨﯽ(1376) ﻣﯿﺰان ﺷﯿﻮع اﺧﺘﻼﻻت ﯾﺎدﮔﯿﺮی 8 درﺻﺪ ذکرشده اﺳﺖ. ازنظر تفاوتهای ﺟﻨﺴﯽ، گزارشهای بهدستآمده از ﻣﺪارس وکلینیکها، رواج 4ﺑﻪ1را بین ﭘﺴﺮﻫﺎ و دﺧﺘﺮﻫﺎ ﻣﻄﺮح کردهاند. بههرحال، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت همهگیرشناسی و ﻃﻮﻟﯽ ﻧﺸﺎن دادهاند ﮐﻪ اﯾﻦ ﺗﻔﺎوت ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ واﻗﻌﯽ ﻧﺒﺎﺷﺪ و ﺗﻌﺪاد دﺧﺘﺮان و ﭘﺴﺮان ناتوان در ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎﺷﺪ. در ﺑﺮوز اﺧﺘﻼﻻت ﯾﺎدﮔﯿﺮى ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ آﻣﻮزﺷﻰ، ﻣﺤﯿﻄﻰ، روانشناختی و ﺣﺘﻰ ژﻧﺘﯿﮑﻰ دخیلاند. دانشآموزان مبتلابه اﺧﺘﻼﻻت ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﮐﻪ در ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺑﺎ ﯾﮏ ﮐﻼس ﻋﺎدی درس میخوانند ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻫﻤﺴﺎﻻن ﺳﺎﻟﻢ ﺧﻮد ﻣﻮرد ﻃﺮد ﻗﺮار میگیرند و ﻣﻨﺰوی میشوند. عزتنفس و خودپنداری ﺿﻌﯿﻒ ﻫﻢ میتواند ﺗﺄﺛﯿﺮی ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺮ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺑﮕﺬارد. در ﺑﯿﻦ ﮐﻮدﮐﺎن مبتلابه ناتوانیهای ﯾﺎدﮔﯿﺮی، آن دﺳﺘﻪ ﮐﻪ عزتنفس ﭘﺎﯾﯿﻨﯽ دارﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آنهایی ﮐﻪ دارای عزتنفس ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ازلحاظ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﺪﺗﺮی دارﻧﺪ(نریمانی و رج
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...