برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………1
فصل اوّل:کلّیّات ……………………………………………………………………………………………………….3
1-1. شرح وبیان مسئله پژوهشی ……………………………………………………………………………………4
1-2. ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق ………………………………………………………………………….5
1-3. اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………5
1-4. کاربرد نتایج تحقیق …………………………………………………………………………………………….5
1-5. پیشینه علمی موضوع…………………………………………………………………………………………….6
1-6. سؤالهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………7
1-7. فرضیههای تحقیق ………………………………………………………………………………………………7
1-8. شرح روش تحقیق……………………………………………………………………………………………….7
فصل دوم: طرسوسی، کهنالگو …………………………………………………………………………………..8
2-1. ابوطاهرطرسوسی ………………………………………………………………………………………………..9
2-1-1. زندگی …………………………………………………………………………………………………………9
2- 1- 2. زادگاه……………………………………………………………………………………………………….10
2- 1- 3. قصهگویان………………………………………………………………………………………………….12
2- 1- 4. آثار ابوطاهر طرسوسی………………………………………………………………………………….14
2- 1- 5. دارابنامه…………………………………………………………………………………………………..16
2- 1- 5- 1. داستانهای ایرانی……………………………………………………………………………………17
2- 1- 5- 2. داستانهای یونانی و رومی………………………………………………………………………..19
2- 1- 5- 3. قصههای قرآنی و دینی ……………………………………………………………………………21
2- 1- 5- 4. حوادث تاریخی نزدیک به زمان مؤلف ………………………………………………………22
2- 1- 5- 5. خلاصه دارابنامه طرسوسی …………………………………………………………………….23
2-2. کهن الگو ……………………………………………………………………………………………………….30
2-2-1. مفاهیم مرتبط با کهنالگو ……………………………………………………………………………….32
2- 2- 1-1.کهنالگو و نماد………………………………………………………………………………………..33
2-2-1-2. موتیف و کهنالگو…………………………………………………………………………………….34
2-2-1-3. پروتوتایپ و کهنالگو………………………………………………………………………………..35
2-2-3. تاریخچه کهنالگو…………………………………………………………………………………………36
2-2-4. نقد کهنالگویی و اسطورهشناختی……………………………………………………………………..38
2-2-5. انواع کهنالگوها…………………………………………………………………………………………….39
یادداشتهای فصل دوم ……………………………………………………………………………………………..40
فصل سوم:کهن الگوها در داراب نامه…………………………………………………………………………42
3-1.کهن الگوی آفرینش………………………………………………………………………………………….43
3- 1-2. آفرینش جهان و انسان……………………………………………………………………………………44
3- 1- 3. بیمرگی…………………………………………………………………………………………………….47
3- 1- 3- 1. عمر طولانی…………………………………………………………………………………………..47
3- 1- 3- 2. آسیبناپذیری………………………………………………………………………………………..47
3- 1- 3- 3. جاودانگی……………………………………………………………………………………………..48
3- 1- 4. تقدّسنمایی………………………………………………………………………………………………..49
3- 1- 5. دوستی با حیوانات………………………………………………………………………………………..50
3- 1- 6. ساخت خانه………………………………………………………………………………………………..51
3- 1- 7. پرواز…………………………………………………………………………………………………………53
sabzfile.com |
3-2. کهن الگوی باروری …………………………………………………………………………………………..56
3- 2- 1. رابطه کهن الگوی باروری و قدرت جادویی شاه………………………………………………..57
3-2-2. حرمت خون شاه……………………………………………………………………………………………60
3- 2- 3. حرمت دیدن شاه…………………………………………………………………………………………61
3- 2- 4- وظیفه باروری شاه و مرگ او………………………………………………………………………..62
3- 2- 5. رابطه باروری و رویینتنی……………………………………………………………………………..64
3- 2- 6- برونهمسری………………………………………………………………………………………………64
3- 2- 7. مسابقه برای انتخاب همسر……………………………………………………………………………..66
3- 2- 8. قربانی………………………………………………………………………………………………………..67
3- 2- 9. اجرای مراسم باروری……………………………………………………………………………………69
3- 2- 10. پرستش نمادهای باروری …………………………………………………………………………….70
3- 3. کهنالگوی قهرمان در داستان داراب……………………………………………………………………73
3- 3- 1. مادر مثالی………………………………………………………………………………………………….75
3- 3- 2. آنیما………………………………………………………………………………………………………….79
3- 3- 3. پیر دانا……………………………………………………………………………………………………….83
3- 3- 4. سایه………………………………………………………………………………………………………….86
3- 3- 5. نقاب…………………………………………………………………………………………………………90
3- 3- 6. سفر قهرمان…………………………………………………………………………………………………91
3- 3- 6- 1. عزیمت…………………………………………………………………………………………………93
الف) دعوت به آغاز سفر …………………………………………………………………………………………..93
ب) ردّ دعوت………………………………………………………………………………………………………….93
ج) امداد غیبی………………………………………………………………………………………………………….94
د) عبور از نخستین آستان……………………………………………………………………………………………94
ه) شکم نهنگ………………………………………………………………………………………………………….94
3- 3- 6- 2. آیین تشرّف …………………………………………………………………………………………..95
الف) جاده آزمون…………………………………………………………………………………………………….95
ب) ملاقات با خدابانو………………………………………………………………………………………………..97
ج) زن در نقش وسوسهگر………………………………………………………………………………………….97
د) آشتی با پدر و خدایگان………………………………………………………………………………………….97
ه) برکت نهایی…………………………………………………………………………………………………………98
3- 3- 6- 3. بازگشت……………………………………………………………………………………………….98
الف) امتناع از بازگشت………………………………………………………………………………………………98
ب) عبور از آستان بازگشت………………………………………………………………………………………..99
ج) ارباب دو جهان و رها در زندگی…………………………………………………………………………..100
3- 4. کهنالگوی قهرمان در داستان اسکندر………………………………………………………………..102
3- 4- 1. مادر مثالی………………………………………………………………………………………………..104
3- 4- 2. آنیما………………………………………………………………………………………………………..107
3- 4- 3. پیر خردمند……………………………………………………………………………………………….112
3- 4- 4. سایهها……………………………………………………………………………………………………..118
3- 4- 5. نقاب……………………………………………………………………………………………………….126
3- 4- 6. سفر قهرمان…………………………………………………………………………………………….126
3- 4- 6- 1. عزیمت………………………………………………………………………………………………127
الف) دعوت به آغاز سفر………………………………………………………………………………………….127
ب) ردّ دعوت………………………………………………………………………………………………………..128
ج) امداد غیبی………………………………………………………………………………………………………..128
د) عبور از نخستین آستان………………………………………………………………………………………….128
ه) شکم نهنگ………………………………………………………………………………………………………..128
3- 4- 6- 2- آیین تشرّف……………………………………………………………………………………….129
الف) جاده آزمون…………………………………………………………………………………………………..129
ب) ملاقات با خدابانو………………………………………………………………………………………………131
ج) زن در نقش وسوسهگر………………………………………………………………………………………..131
د) آشتی با پدر……………………………………………………………………………………………………….131
ه) خدایگان……………………………………………………………………………………………………………132
و) برکت نهایی……………………………………………………………………………………………………….132
3- 4- 6- 3. بازگشت……………………………………………………………………………………………..133
الف) امتناع از بازگشت…………………………………………………………………………………………….133
ب) فرار جادویی…………………………………………………………………………………………………….134
ج) دست نجات از خارج………………………………………………………………………………………….134
د) ارباب دو جهان و رها در زندگی……………………………………………………………………………135
یادداشتهای فصل سوم ………………………………………………………………………………………….136
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………..139
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………….141
چکیده:
نقد کهنالگویی، از رویکردهای نسبتاً جدید در زمینه نقد متون ادبی است که از یافتههای علومی چون روانشناسی، مردمشناسی و اسطورهشناسی برای تحلیل متن کمک میگیرد. شالوده اصلی این نقد را کهنالگو تشکیل میدهد. کهنالگو اصطلاحی است که یونگ برای آن بخش از ناخودآگاه روان که مشتمل بر تجارب موروثی انسان که در هر زمان و هر مکانی، به اشکال مشابه متجلی میشود، به کار برد. زمینه نمود کهنالگو خوابها، اساطیر، متون ادبی و نظایر آن است. دارابنامه از متون ارزشمند حماسی در قرن ششم، روایت ابوطاهر طرسوسی از زندگی داراب فرزند بهمن و شرح حال اسکندر و بوراندخت است. یکی از جنبههای مهم این اثر حضور پررنگ کهنالگوهاست به گونهای که بدون بررسی و نقد و تحلیل این امر، بخش مهمی از خلاقیت مؤلف مغفول خواهد ماند. پژوهش حاضر، بررسی کهنالگوهای این اثر است. با توجه به روایی بودن دارابنامه، برجستهترین کهن الگوی این اثر، کهنالگوی سفر قهرمان است. در هر دو بخش کتاب تولّد، زندگی، سفر و ماجراهای آن در شرح حال داراب و اسکندر، کمابیش بر کهن الگوی جهانی سفر قهرمان منطبق است. داراب توسط پیک به سفر «دعوت» میشود و ابتدا در اجابت دعوت «تعلّل» میورزد و سپس سفر را آغاز میکند. با فائق آمدن بر نگهبانان «آستان نخستین»، وارد «جاده آزمون» میشود و بر موانع آن غلبه میکند. سپس با «زن وسوسهگر» مواجه میشود و سرانجام با «خدابانو» ازدواج میکند. وی در «آشتی با پدر» موفق عمل میکند و به «برکت نهایی» میرسد. اگرچه وی در ابتدا از بازگشت «امتناع» میکند، اما در نهایت به وطن باز میگردد و از نگهبانان «آستان بازگشت» عبور میکند و با غلبه بر مشکلات پیش رو، «ارباب دو جهان» میشود. اسکندر نیز این مراحل را در زندگی خود تجربه میکند. مؤلف در ضمن کهنالگوی سفر قهرمان، از مجموعه کهنالگوهای روانشناسیِ تحلیلی از جمله آنیما، پیرِ دانا، مادرِ مثالی و سایهها بهره گرفته است. همچنین به موارد بسیاری از کهنالگوی آفرینش از جمله بازخوانی آفرینش نخستین، یاد کردن از نخستینها، مقدسنمایی، دوستی با حیوانات و ساخت شهرها در دارابنامه اشاره شده است. از میان این موارد، بازخوانی آفرینش نخستین و مقدّس نمایی از بسامد بیشتری برخوردارند. همچنین در بخش کهنالگوی باروری، بسیاری از موارد این کهن الگو از جمله آیین های باروری، پرستش نمادهای باروری، قدرت جادویی شاه، وظیفه باروری شاه و قربانی استفاده شده است.
مقدمه:
در کنار نقدهای سنتی از جمله نقد تاریخی، نقد اخلاقی و… رویکردهای نسبتاً جدیدی در زمینه نقد متون رواج یافته است. یکی از این شیوهها، نقد اسطورهشناختی یا کهنالگویی است که در این شیوه منتقد، کهنالگوها و صور مثالی را در آثار ادبی تجزیه و تحلیل میکند. نقد اسطورهشناختی پیشینهای نزدیک به یک قرن دارد، اما در ایران از عمر آن چندان نمیگذرد.
اگرچه کهنالگو با نام «کارل گوستاو یونگ» و روانشناسیِ تحلیلی او شناخته شده است، اما علاوه بر او محققان و اندیشمندانِ اسطورهشناسی چون «فریزر»، «الیاده» و «کمپبل» آرا و نظرات مختلفی را درباره کهنالگو ارائه کردهاند. با این حال، اغلب پژوهشهای انجام گرفته بر اساس نقد اسطورهشناختی، بر کهنالگوهای روانشناختی چون آنیما، سایه، پیر دانا و… متمرکز شده است و یافتن مواردی که به سایر کهن الگوها از جمله کهنالگوی باروری و کهنالگوی آفرینش پرداخته باشد، اندکی دشوار است؛ زیرا گستردگی اشکال کهنالگویی مانع استفاده از مجموعه کامل آنها در متون ادبی است. درواقع تحلیل متنی واحد بر مبنای تمام کهنالگوهای یادشده، همانند آنچه که «کوپ» در کتاب اسطوره، یا «گرین» و همکارانش در کتاب مبانی نقد ادبی انجام دادهاند در ادبیات فارسی اندک است.
از طرف دیگر،بررسی کهنالگویی متون حجیمی چون شاهنامه فردوسی و دارابنامه طرسوسی بر اساس مجموعه گسترده کهنالگوها امری دشوار است، زیرا این گونه آثار به دلیل ساختار روایی و حماسی و قدمت زمان تألیف، از غنیترین متونی هستند که انواع کهنالگو را در آنها میتوان مشاهده کرد. همچنین این آثار به دلیل طولانی بودن داستانها و نیز آوردن روایات و قصههای متعدد و داشتن شخصیتهای گوناگون، اشکال زیادی از کهن الگوها را در خود جای دادهاند که اشاره به تمامی آنها از عهده پژوهشی واحد خارج است و در بررسی آنها، از میان شمار زیاد صور نوعی، غالباً به مهمترین و رایجترین کهنالگوها پرداخته میشود. همین شیوه نیز در پژوهش حاضر به کار گرفته شده و کهنالگوهای پرکاربرد و مرسوم مورد تحلیل قرار گرفته است.
با توجه به اینکه تقسیمبندیها و آراء مختلفی در باب کهنالگوها ارائه شده است، کهنالگوهای دارابنامه طرسوسی ذیل سه عنوان اصلیِ کهنالگوی آفرینش(بر اساس آراء الیاده)، کهنالگوی باروری(بر اساس نظریه فریزر) و کهنالگوی قهرمان تدوین شده است. بخش سوم(کهن الگوی قهرمان) از دو قسمت تشکیل شده است. ابتدا بر اساس الگوی قهرمان(نظریه اتو رنک) تولد و زندگی قهرمان تحلیل شده است. سپس با کمک کهنالگوهای یونگ، دو شخصیت اصلی و سایر شخصیتها ذیل عناوین مادر مثالی، آنیما، پیر دانا، سایه و نقاب مورد بررسی قرار گرفتهاند. در قسمت دوم بر اساس الگوی سفر قهرمانِ «جوزف کمپبل»، سفرهای داراب و اسکندر تحلیل و میزان انطباق این سفرها بر الگوی کمپبل نشان داده شده و موارد تغییر این الگو در هر دو سفر بیان گردیده است. البته به دلیل جدایی دو بخش دارابنامه و طولانی بودن هر دو قسمت، داستان داراب و داستان اسکندر در بخش کهنالگوی قهرمان به طور مجزا بررسی شدهاند.
همچنین در مواردی که کلیّت متن اجازه برداشت کهنالگویی میداد،به نمادهای مرتبط با کهنالگو(تصاویر رایج کهنالگویی) از جمله درخت، کوه، حیوان، آب و…پرداخته شده است.نظر به اینکه هر کدام از این موارد، به کهنالگوهای مختلفی اختصاص داشتند،اختصاص فصلی مجزا به تصاویر کهنالگویی مقدور نبود و متناسب با عنوان هر بخش، این موارد تحلیل شدهاند.
باید اضافه کرد که اگر چه «ذبیحاللّه صفا» تصحیحی کم نقص از دارابنامه ارائه دادهاند، اما این تصحیح از لحاظ شیوه نگارشی با آئین نگارش موجود تفاوت بسیار دارد. هر چند هماهنگ کردن نمونه های انتخاب شده از متن دارابنامه با آئین نگارش فعلی امری زمانبر بود با این حال تمامی نمونه های انتخاب شده از متن دارابنامه مطابق قواعد مرسوم نگارش در زمان حال نگاشته شده است.
فرم در حال بارگذاری ...