1-1- مقدمه
بازاریابی فعالیتی است که طی آن نیازها و خواستههای تأمین نشدۀ مشتریان، تعیین میشوند. میزان اهمیت این نیازها و خواستهها، تعیین بازار هدفی که شرکت در آن دارای بالاترین قابلیت خدمت رسانی است. بازاریابی پویا، هنر فروختن آنچه که تولید شده نیست، بلکه آگاهی نسبت به آن چیزی است که باید تولید شود. آنچه که بقا و رشد واحدها را تضمین میکند حمایت از ناحیه مصرف کننده آن هم با ارائه تقاضای خرید مکرر میباشد. (کاتلر،1382 : 10)
نقش بستهبندی به عنوان ابزاری جهت برقراری ارتباط با مصرفکننده و انتخاب مارکهای تجاری دائما در حال رشد میباشد جهت تحقق اهداف ارتباطی لازم است که اطلاعات کافی در رابطه روانشناسی مصرف کننده توسط تولیدکنندگان کسب شود. این موضوع جهت درک واکنش مصرف کننده نسبت به بستهبندی کالای ضروری لازم است. بستهبندی محصولات نوعی علم، هنر و تکنولوژی حمایت از محصولات درمقابل آلودگی و خطرات ناشی از حمل و نقل و ذخیرة مناسب محصولات است. در حوزة بازاریابی بستهبندی یک روش جذاب جهت انتقال پیام در رابطة با محصول به مشتریان میباشد. همچنین این امکان را فراهم میسازند که محصولات مختلف به صورت واحد و منسجم محافظت شوند. بنابراین لازم است که تلاشهای زیادی در جهت افزایش کارآیی بستهبندیهای صورت بگیرد به همین دلیل است که رسانههای قدیمی نیز مسیر فعالیت خود را به سوی تبلیغات در هنگام خرید سوق داده اند.
در این فصل کلیات مربوط به پژوهش حاضر مورد بررسی قرار می گیرد به این ترتیب که در ابتدا به شرح و بیان مسأله پژوهشی پرداخته میشود تا مبانی لازم جهت توجیه چرائی انجام پژوهش حاضر فراهم آید. در ادامه اهداف پژوهش بیان میشود و به تبع این اهداف فرضیه های پژوهش ارائه می شوند. سپس قلمرو پژوهش به لحاظ موضوعی، زمانی و مکانی معین میشود و روش مورد استفاده در پژوهش حاضر به اختصار توضیح داده میشود. در نهایت نیز به تعریف کاربردی واژههای پژوهش پرداخته میشود.
1-2- بیان مساله
مشتری و جلب رضایتمندی او از موضوعات اساسی است که در دنیای رقابتی حاضر میتواند موجب ترقی یک سازمان گردد. اهمیت مشتری و رضایت او چیزی است که به رقابت در سطح جهانی بر می گردد. در این راستا توجه به اینکه چه مواردی میتواند در افزایش رضایتمندی مشتریان به صورت دقیق تر و کامل تر مؤثر باشد، ضروری و حائز اهمیت است.
متاسفانه علی رغم اهمیت موضوع بستهبندی و نقش تأثیر گذار آن در افزایش رقابت پذیری محصولات در بازارهای رقابتی، آمارهای موجود در ایران حاکی از بی توجهی شرکتهای داخلی به مبحث بستهبندی کالاها میباشد. اگرچه مطالعات انجام گرفته حاکی از سیر صعودی تفکر بازاریابی در زمینه تحقیقات بستهبندی بوده است، اما همچنان شکاف بارزی در بررسی رابطه استراتژیهای رقابتی و بستهبندی کالاها را نمایان میسازد. بدون شک شناسایی این روابط و بررسی نقش مؤلفههای مختلف بستهبندی در رفتار مصرف کننده خواهد توانست نقاط قوت و ضعف شرکتها را در جهت ورود به بازارهای رقابتی شناسایی نموده و با ارائه راهکارهای مناسب، ارتقا سطح عملکرد آنان را ممکن سازد.
از سوی دیگر رفتار مصرف کننده طی دهههای اخیر یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه محققان بازاریابی بوده است.گوناگونی و تنوع رفتار مصرف کننده به دلیل گوناگونی در عوامل أثر گذار بر رفتار فرد وانگیزه فرد برای خرید میباشد. وجود گروههای متفاوت مصرف کننده برای بازارهای یک محصول بیانگر تفاوتها ی گسترده است. امروزه مصرف کننده به عنوان کلید اصلی موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت محسوب میشود. (هاشمی، 1389 : 54)
بنابراین سوال اساسی پژوهش حاضر این است که ابعاد مختلف بستهبندی محصول چه تاثیری بر رفتار خرید مصرف کنندگان دارد. بهعبارت دیگر تاثیر هریک از ابعاد بستهبندی محصول یعنی رنگ، طرح و اندازه بستهبندی بر رفتار خرید مصرفکنندگان چیست.
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
نقش بستهبندی در موفقیت فروش بر هیچ کس پوشیده نیست و بستهبندی خوب میتواند موجب افزایش تحرک مدیران شده و سود زیادی را نصیب واحد تولید نماید. نقش بستهبندی رساندن پیام کالای بستهبندی شده به مصرف کننده است، در عین حال بستهبندی موجب افزایش طول عمر محتوی خود شده و جاذبههای تبلیغاتی را در رابطه با مصرف کننده و بویژه در مقابل کالای رقیب بوجود میآورد (صداقت، 1375 : 19). نحوه بستهبندی و پوشش یک کالا میتواند مبین جایگاه محصول، مقرون به صرفه بودن، قابلیت اعتماد، دوام و سایر ویژگیهای محصول در بازار باشد.
جایگاه یابی از مصادیق مدیریتی انگیزشی میباشد و در واقع با طراحی و بستهبندی مناسب، نوعی کدگذاری در فرآیند انتقال پیام و نوعی وفاداری در مصرف کننده ایجاد کرده و میتوان برای هر کالا یک مدل ارتباطی منحصر به فرد را تعیین و بکارگیری نمود. بر این اساس میتوانیم به اهمیت و ضرورت تحقیق و بررسی تأثیر مولفههای بستهبندی بر رفتار مصرف کنندگان مواد غذایی پی ببریم زیرا یکی از زمینههای پویا و دینامیک بستهبندی به فروش رسیدن مواد غذایی در بازار رقابت و تجارت است.
1-4- اهداف تحقیق
این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین مؤلفههای بستهبندی و رفتار مصرف کننده و با اهداف زیر انجام میپذیرد:
هدف اصلی:
شناخت و تعیین رابطه بین مولفههای بستهبندی و رفتار مصرف کننده
اهداف فرعی:
شناخت و تعیین رابطه بین رنگ بستهبندی و رفتار مصرف کننده
شناخت و تعیین رابطه بین طرح بستهبندی و رفتار مصرف کننده
شناخت و تعیین رابطه بین اندازه (حجم) بستهبندی و رفتار مصرف کننده
1-5- فرضیههای تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...