وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد : مقایسه کیفیت رابطه، رضایت زناشویی و شادمانی در زنان شاغل و خانه دار

 
تاریخ: 04-03-99
نویسنده: مدیر سایت
و سلامت خانواده به وجود ارتباطات سالم میان زوج­ها بستگی دارد و چنانچه پایه­ی خانواده استحکام لازم را نداشته باشد، پیامد آن انواع مشکلات جسمانی و روانی است (ستیر،[4] 1987، ترجمه بیرشک، 1384).
علاوه بر این، به دلیل این که رضایت از رابطه زناشویی، مورد توجه محققان در زمینه ازدواج است و از آن به عنوان “مسیر مشترک پایانی[5]“یا “هدف نهایی زندگی مشترک” تعریف شده است، در تحقیق بر روی روابط نزدیک، تعداد زیادی از تحقیق­ها در زمینه آسیب شناسی روانی و کارکرد زناشویی، بر رضایت زناشویی متمرکز شده است (ویزمن، اوبلیکر و وینستاک[6]، 2004). با توجه به این که همه­ی زوج­ها به دنبال آن هستند که از زندگی زناشویی خود لذت ببرند و احساس رضایت کنند (رضازاده، 1381). پژوهش­های متعددی بیان کرده­اند که همسرانی که اختلاف داشته و رضایت پایینی دارند، افسرده­تر هستند، رفتاری خصمانه­تر و خلقی مضطرب­تر دارند (سایرز، کوهن، فرسکو، بلاک و سارور ، 2001، به نقل از حسینی، 1391). در ایران احتمال ابتلای زنان به افسردگی دو برابر مردان(9/2درصد در مقابل7/1درصد) به دست آمده است (کاویانی، احمدی ابهری، نظری و هرمزی، 1381).
هدف پژوهش
مقایسه کیفیت ارتباط، رضایت زناشویی و شادمانی در زنان متاهل شغال و خانه دار شهر هرسین.
فرضیه های پژهش
فرضیه کلی
بین کیفیت ارتباط، رضایت زناشویی و شادمانی زنان متاهل شاغل و خانه دار شهر هرسین تفاوت وجود دارد.
فرضیه های فرعی
بین کیفیت ارتباط و مولفه های آن در زنان متاهل شاغل و خانه دار شهر هرسین تفاوت وجود دارد.
بین رضایت زناشویی و مولفه های زنان در متاهل شاغل و خانه دار شهر هرسین تفاوت وجود دارد.
بین شادمانی زنان متاهل شاغل و خانه دار شهر هرسین تفاوت وجود دارد.
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
تعریف مفهومی کیفیت رابطه زوجین: رضایت زناشویی احساسات عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده توسط زن یا شوهر، زمانی که همه­ی جنبه­های ازدواج­شان را در نظر می­گیرند، می­باشد (هاکینز[7]، 1986، به نقل از نظری، 1388).
تعریف عملیاتی کیفیت رابطه زوجین: در این پژوهش میزان کیفیت رابطه زوجین نمره­ای است که شرکت کنندگان از پاسخ به پرسشنامه­ی کیفیت رابطه زوجین خوشکام (1385) به دست می­آورند.
تعریف مفهومی رضایت زناشویی: رضایت زناشویی احساسات عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده توسط زن یا شوهر، زمانی که همه­ی جنبه­های ازدواج­شان را در نظر می­گیرند، می­باشد (هاکینز[8]، 1

ادامه مطلب

سایت های دیگر :


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد :مقایسه منبع کنترل و هیجان خواهی در افراد وابسته به مواد اپیوئیدی تحت درمان MMTپایان نامه ارشد :مقایسه سبک های فرزندپروری و سلامت روان والدین افراد معتاد و افرد عادی »
 
مداحی های محرم