موفقیتها و شکست های خود را عموماً به شخص خود (کوشش یا توانایی شخصی) نسبت میدهند دارای منبع کنترل درونیاند و گروه دوم که موفقیتها و شکستهای خود را معمولاً به عوامل بیرونی از خود (بخت و اقبال یا دشواری تکلیف) نسبت میدهند افراد دارای منبع کنترل بیرونی نام گرفتهاند (یوسفی و همکاران، 1387).راتر برای اینکه تفاوت های شخصیت موجود در عقاید ما، نسبت به منبع تقویتمان را تبیین کند مفهوم منبع کنترل را معرفی کرد (شولتز و شولتز[45]، 2006).کری کالدی[46] و همکاران (2002) بیان داشتند که افراد با منبع کنترل درونی رضایتمندی بیشتری از زندگی خود گزارش میکنند.استپتو و واردل[47](2001) معتقدند که منبع کنترل درونی بالا با افزایش احتمال رفتارهای سالم ارتباط مثبت دارد.اشبی[48](2002) بیان می کند کسانی که منبع کنترل درونی دارند خود را دارای کنترل بیشتری در زندگی می دانند و مسئولیت بیشتری در جهت دادن به زندگی خود احساس می کند. از طرفی از آنجا که در محیط دانشگاه دانشجویان در روابط میان فردی خود با سایرین نیازمند برقراری تعاملهای اجتماعی مناسب هستند، از جمله سازههایی که احتمالاً با بهزیستی روانشناختی آنها مرتبط است تواناییهای هوش هیجانی[49] است.گلمن[50] (1998) هوش هیجانی را توانایی دریافت سریع، ارزیابی و ابراز هیجانات، فهمیدن و اداره کردن آن و به کار بردن اطلاعات هیجانی برایهدایت افکارو اعمال میدانست.نتایج بسیاری از تحقیقات از جمله آستین و همکاران[51](2004)، ماورولی و همکاران[52] (2007)، تسائوسیسونیکولا[53](2005)،پیکوراس[54](2006)،گالاگروولابرودریک[55](2008)بیانگر ارتباط مثبت بین هوش هیجانی و بهزیستی روانشناختی اند.هوش هیجانی درک افراد را نسبت به خود و دیگران بالا برده و با مدیریت هیجانات خود و دیگران باعث میشود که افراد بتوانند گام برداشتن به سمت بهتر شدن را بیشتر درک نموده و با افزایش خودآگاهی و خودشکوفایی به ارتقاء بهزیستی و رضایت از زندگی در آنها بیانجامد (پیکوراس، 2006). با توجه به نتایج ناکافی و متناقض برخی تحقیقات پیشین و نیز به دلیل عدم وجود تحقیقی جامع که به طور منظم و منسجم نقش هر سه متغیرپنج عامل بزرگ شخصیت، منبع کنترل و هوش هیجانی را در پیشبینی بهزیستی روانشناختی آن هم در جامعهی دانشجویان مورد بررسی قرار داده باشد لذا این سؤال بیپاسخ گذاشته شده که آیا سه متغیر مذکور میتوانند در پیشبینی بهزیستی روانشناختی نقش داشته باشند؟ بر همین اساس پژوهش حاضر به بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت، منبع کنترل و هوش هیجانی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان پرداخته است.
[1]Well-being
[2]Mental Health
[3]Positive psycology
[4] Ingersoll & Eth
[5] -Soppingtom Andrew.A
[6] Psychological Well-being(PWB)
[7]Ryff & singer
[8]Ryff
[9]Vleioras & Bosma
[10] Burris, Berchting, Salsman & Carlson
[11]Locusof control
[12]Krous & Show
[13]Thomas &Stetz
[14] Emotional intelligence
[15]Mavroveli, Petrides, Rieffe & Bakker
[16]happiness
[17]Positive psychology
[18]Wellness
[19] Illness
[20]Ryff,Singer & love
[21] Furnham & shristoforou
[1]Well-being
[2]Mental Health
[3]Positive psycology
[4] Ingersoll & Eth
[5] -Soppingtom Andrew.A
[6] Psychological Well-being(PWB)
[7]Ryff & singer
[8]Ryff
[9]Vleioras & Bosma
[10] Burris, Berchting, Salsman & Carlson
[11]Locusof control
[12]Krous & Show
[13]Thomas &Stetz
[14] Emotional intelligence
[15]Mavroveli, Petrides, Rieffe & Bakker
[16]happiness
[17]Positive psychology
[18]Wellness
[19] Illness
[20]Ryff,Singer & love
[21] Furnham & shristoforou
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...