تجارت خدمات مفهوم نسبتاً تازهای در تجارت است که از زمان انعقاد موافقتنامه عمومی تجارت خدمات در جریان مذاکرات تشکیل سازمان جهانی تجارت مورد توجه جدی کشورها قرار گرفت. موافقتنامه عمومی تجارت خدمات که یکی از موافقتنامههای اصلی منضم به موافقتنامه تشکیل سازمان جهانی تجارت به شمار میرود، به موضوع تجارت خدمات پرداخته است. خدمات دارای خصوصیاتی است که آن را از کالا متمایز میکند. مهمترین خصوصیات خدمات، غیرملموس و نامحسوس بودن، غیر قابل انبار کردن، و همزمانی تولید و مصرف است که البته این خصوصیات تا حدی نسبی هستند. موافقتنامه تجارت خدمات، خدمات را به 12 بخش (شامل خدمات مالی، خدمات اجتماعی و بهداشتی، خدمات حمل و نقل، خدمات گردشگری، خدمات ارتباطات، خدمات فرهنگی، تفریحی و ورزشی، خدمات زیست محیطی، خدمات توزیع، خدمات فنی و مهندسی، خدمات بازرگانی و خدمات آموزشی) و 155 زیر بخش تقسیم کرده است که به 4 شیوه عرضه میشود. از آنجا که بخش 12 خدمات با عنوان “سایر خدمات” که در هیچ کجا از آنها نام برده نشده است» حاوی هیچ توضیح و نیز هیچ زیر بخشی نمیباشد در این پایاننامه تنها 11 بخش خدماتی مذکور در موافقتنامه عمومی تجارت خدمات مورد بررسی قرار گرفته است. این موافقتنامه حاوی تعهدات عام و خاصی است که اعضای سازمان جهانی تجارت ملزم به رعایت آن هستند. تعهدات عام به محض عضویت یک کشور در سازمان جهانی تجارت باید از سوی آن کشور رعایت شوند. مهمترین تعهدات عام، تعهد به رفتار دولت کاملهالوداد و شفافیت است. تعهدات خاص، شامل سه تعهد دسترسی به بازار، رفتار ملی و تعهدات اضافی در جداول ملی اعضا درج میشود. در قانون ایران، قانون مصوبی در خصوص تجارت خدمات وجود ندارد. در برخی مقررات داخلی ایران مثل مقررات حمل و نقل و اصول81 و 82 قانون اساسی، تعارضاتی با مقررات گاتس وجود دارد که نیازمند اصلاح میباشد. کلیدواژگان: تجارت خدمات، موافقتنامه عمومی تجارت خدمات، حقوق ایران فهرست عنوان صفحه فصل اول: کلیات 1-1- مقدمه. 1 1-2- شرح و بیان مسئله پژوهشی.. 2 1-3- پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق.. 5 1-4- اهداف تحقیق.. 7 1-5- اهمیت و ارزش تحقیق.. 7 1-6- کاربرد نتایج تحقیق.. 7 1-7- فرضیه ها یا سوال های تحقیق.. 8 1-8- روش تحقیق.. 8 1-9- ابزار تجزیه و تحقیق.. 8 فصل دوم: موافقتنامه عمومی تجارت خدمات GATS 2-1- مقدمه. 9 2-2- موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 10 2-2-1- مذاکرات دور اوروگوئه و شکل گیری موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 10 2-2-2- اهداف موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 13 2-3- خدمات در چارچوب موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 14 2-3-1- تعریف خدمات و خصوصیات آن. 14 2-3-2- طبقه بندی خدمات.. 18 2-3-3- ساختار موافقتنامه. 19 2-3-4- حوزه پوشش… 24 2-4- بازار خدمات.. 25 2-4-1- ساختار بازار 25 2-4-1- شیوه های عرضه خدمات.. 26 عنوان صفحه فصل سوم: تعهدات کشورها تحت موافقتنامه GATS 3-1- مقدمه. 32 3-2- تعهدات و نظامات کلی.. 33 3-2-1- رفتار مبتنی بر اصل دول کامله الوداد. 33 3-2-2- شفافیت.. 38 3-2-3- افشای اطلاعات محرمانه. 44 3-2-4- انحصارات و عرضه کنندگان انحصاری خدمات.. 47 3-2-5- اقدامات حفاظتی.. 48 3-2-6- پرداخت ها و انتقالات و محدودیت های مربوط به حفظ تراز پرداخت ها 48 3-2-7- استثنائات کلی.. 53 3-2-8- استثنائات امنیتی.. 56 3-2-9- شناسایی.. 57 3-3- تعهدات خاص… 59 3-3-1- دسترسی به بازار 60 3-3-2- رفتار ملی.. 64 3-3-3- تعهدات اضافی.. 66 فصل چهارم: انواع و اقسام تجارت خدمات 4-1- مقدمه. 67 4-2- خدمات مالی.. 69 4-2-1- خدمات بانکی.. 71 4-2-1-1- بانکداری الکترونیکی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 72 4-2-1-2- شیوه های عرضه خدمات بانکی …………………………………………………………………………………………………………..73 4-2-2- خدمات بیمه. 74 عنوان صفحه 4-2-2-1- انواع بیمه ها………………………………………………………………………………………………………………………..74 4-2-2-2- بیمه اتکایی ………………………………………………………………………………………………………………………….75 4-2-2-3- شیوه های عرضه خدمات بیمه …………………………………………………………………………………………………76 4-2-2-4- عملکرد بیمه در کشورهای در حال توسعه …………………………………………………………………………………78 4-2-2-5- بیمه در ایران ………………………………………………………………………………………………………………………79 4-3- خدمات اجتماعی و بهداشتی.. 80 4-3-1- شیوه های عرضه خدمات اجتماعی و بهداشتی.. 81 4-3-2- موانع خدمات بهداشتی.. 82 4-4- خدمات حمل و نقل.. 82 4-4-1- شیوه های عرضه خدمات حمل و نقل.. 83 4-5- خدمات گردشگری.. 84 4-5-1- گردشگری الکترونیک… 86 4-5-2- شیوه های عرضه خدمات گردشگری.. 87 4-6- خدمات ارتباطات.. 88 4-6-1- واسطه ها در ارتباطات الکترونیک… 89 4-6-2- خصوصی سازی مخابرات.. 90 4-6-3- شیوه های عرضه خدمات ارتباطات.. 93 4-6-4- ضمیمه مربوط به ارتباطات از راه دور 94 4-7- خدمات تفریحی، فرهنگی و ورزشی.. 95 4-7-1- شیوه های عرضه خدمات تفریحی، فرهنگی و ورزشی.. 95 4-7-2- خبرگزاری.. 95 4-7-2- موزه 96 4-7-3- کتابخانه. 96 عنوان صفحه 4-8- خدمات زیست محیطی.. 97 4-8-1- شیوه های عرضه خدمات زیست محیطی.. 97 4-9- خدمات توزیع. 98 4-9-1- شیوه های عرضه خدمات توزیع. 99 4-10- خدمات فنی و مهندسی.. 100 4-10-1- شیوه های عرضه خدمات فنی و مهندسی.. 100 4-11- خدمات بازرگانی.. 101 4-11-1- شیوه های عرضه خدمات بازرگانی.. 101 4-12- خدمات آموزشی.. 103 4-12-1- شیوه های عرضه خدمات آموزشی.. 104
فرم در حال بارگذاری ...