1-3- ضرورت تحقیق. 6
1-4- سابقه تحقیقات. 7
1-5- اهداف تحقیق. 8
1-6-سوالات تحقیق. 8
1-7- فرضیههای تحقیق. 9
1-7-1- فرضیه اصلی :. 9
1-7-2-فرضیههای فرعی:. 9
1-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها. 10
1-8-1 – روش تحقیق. 10
1-9- روش گردآوری اطلاعات. 11
۱-9-۱- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 11
1-10- قلمرو زمانی تحقیق. 11
1-11-قلمرو مکانی تحقیق. 11
1-12- تعاریف عملیاتی متغیر ها. 12
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش
2-1- مقدمه. 14
2-1-1-تعاریف جو سازمانی. 14
2-1-2- اهمیت جو سازمانی در کارکردهای سازمان. 16
2-1-3- مفهوم جو سازمانی از نگاه صاحبنظران. 16
۲-2- عوامل موثر بر جو سازمانی. 18
2-2-1-روشهای بهبود جو سازمانی. 20
2-2-2- انواع جو سازمانی و ویژگیهای آن. 21
2-2-2-1- جو باز. 21
2-2-2-2- جو کنترل شده. 22
2-2-2-3- جو خود مختار . 23
2-2-2-4- جو پدرانه. 23
2-2-2-5-جو بسته. 24
2-2-2-6- جو آشنا یا دوستانه. 24
2-2-3- ابعادجو سازمانی. 25
2-3- بهرهوری. 25
2-3-1-اهمیت بهرهوری. 26
2-3-2- بررسی تاریخ بهرهوری. 27
2-3-3- ضرورت بهرهوری. 29
2-3-4- بهرهوری چیست. 30
2-3-5- تعریف بهرهوری. 31
2-3-6- اصول بهرهوری و رابطه آن با کیفیت. 32
۲-4- سطوح بهرهوری. 35
2-4-1- ابزارهای اندازه گیری بهرهوری. 36
2-4-2- عوامل مؤثر بر افزایش بهرهوری. 38
2-4-2-1-عوامل خارجی یا غیرقابلکنترل یا عوامل برون سازمانی 39
2-4-2-2-عوامل داخلی یا قابلکنترل یا عوامل درون سازمانی. 39
2-4-2-2-1- عوامل سختافزاری. 39
2-4-2-2-2- عوامل نرمافزاری. 39
2-4-2-2-3- عوامل انسان افزاری یا مغز افزاری. 39
2-4-3- عوامل مؤثر در افزایش سطح بهرهوری. 43
2-4-4- عوامل مؤثر بر بهرهوری : (تقی زادگان، ۱۳۸۰ص۲۹۳-۲۸۲) 44
2-4-5- عوامل مؤثربر بهرهوری : (آذرمند، ۱۳۸۵ص ۵۸۲-۵۸۱). 45
2-5- عوامل مؤثر بر بهرهوری : (رئیسی و موسیزاده، ۱۳۸۵ص۳۷۸-۳۷۶) 46
2-5-1- عوامل مؤثر بر بهرهوری. 48
2-5-2-عوامل مؤثر بر بهرهوری : (شکری، ۱۳۷۵ص۵۱۸-۵۱۴). 48
2-5-3- عوامل پنجگانه مؤثر بر بهرهوری. 51
2-5-4- بهرهوری نیروی انسانی. 51
2-5-5- عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی کار. 52
2-5-6- عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی. 52
2-5-7- عوامل کلیدی در بهرهوری نیروی انسانی. 53
۲-5-8- سایر عوامل مؤثربر بهرهوری نیروی انسانی. 55
2-5-9-موانع بهرهوری. 56
2-5-10- موانع و مشکلات محیطی بهبود بهرهوری. 56
2-5-11- موانع و مشکلات سازمانی بهبود بهرهوری. 56
2-5-12- موانع فردی بهبود بهرهوری. 57
2-5-13- مهمترین عوامل مؤثردرکاهش بهرهوری سازمان (سالاریان وصدر۱۳۸۵). 57
2-5-14- عوامل مؤثربرافزایش بهرهوری نیروی انسانی: (ابطحی، ۱۳۸۰) 58
2-5-15- مدل بهبود جامع بهرهوری در بخش دولتی : (عالی، ۱۳۸۵ص۱۲۸) 61
2-5-16- تأثیر حقوق و دستمزد بر بهرهوری (عباسپور، ۱۳۸۲). 62
2-5-17- نقش پاداش در بهرهوری. 64
2-5-18- بهرهوری و مدیریت. 65
2-6- پیشینه تحقیقات. 66
فصل سوم: روش تحقیق
3- 1. مقدمه. 70
3- 2. نوع تحقیق. 70
3-3. روشها و ابزار گردآوری اطلاعات. 71
3-3-1. روش بررسی اسناد و مدارک. 71
3-3-2.روش میدانی. 71
3-4.مقیاسهای اندازهگیری متغیرها. 71
3- 5. مقیاس اندازهگیری نگرش ها. 72
3-6.طرح تحقیق. 73
3-6-1. هدف مطالعه. 73
3-6-2. نوع مطالعه. 73
3-6-3.میزان دخالت محقق در پژوهش. 73
3-6-4. مکان بررسی: طبیعی و ساختگی. 73
3-6-5. واحد تجزیه و تحلیل:افراد، زوجها، گروه ها، سازمانها 74
3-6-6. افق زمانی: بررسی مقطعی در برابر بررسی دورهای. 74
2-6-7.جامعه و نمونه آماری مورد پژوهش :. 74
3-6-8. حجم نمونه آماری. 76
3- 6- 9. روش تجزیه و تحلیل دادهها. 76
3- 6- 10. روشها و فنون آماری مورد استفاده برای تجزیه وتحلیل مشاهدات. 77
3-7. پایایی. 77
3- 7- 1. ثبات سنجهها. 77
3-7 -2. سازگاری درونی سنجه ها. 77
3-8. روایی. 79
3- 8- 1. روایی محتوا :. 79
3- 8- 2. روائی وابسته به معیار :. 79
3- 8- 3. روائی سازه ( مفهومی) :. 79
3-9-روایی پرسشنامه:. 79
3-10- روش تجزیه و تحلیل دادهها :. 80
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه. 82
4-2 – بررسی توصیفی ویژگیهای جمعیت شناختی. 82
4-2-1) جنسیت. 82
4-2-2- میزان تحصیلات. 83
4-2-3- رده سازمانی. 84
4-2-4 -سن. 85
4-2-5- سنوات خدمت:. 86
4-3 – آزمون فرضیات تحقیق. 87
4-3 – 1- آزمون فرضیه فرعی اول. 87
4-3-2 – آزمون فرضیه فرعی دوم. 88
4-3-3 – آزمون فرضیه فرعی سوم. 89
4-3-4 – آزمون فرضیه فرعی چهارم. 90
4-3-5 – آزمون فرضیه فرعی پنجم. 91
4-3-6- آزمون فرضیه فرعی ششم. 92
4-3-7 -آزمون فرضیه فرعی هفتم. 93
4-3-8 – آزمون فرضیه فرعی هشتم. 94
4-3-9 -آزمون فرضیه اصلی پژوهش. 95
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-1-مقدمه. 97
5-2 خلاصه یافتههای پژوهش. 97
5- 3- نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها. 98
5-3-1- نتیجه فرضیه اصلی. 98
5-3-2- نتیجه فرضیه فرعی اول. 98
5-3-3- نتیجه فرضیه فرعی دوم. 98
5-3-4- نتیجه فرضیه فرعی سوم. 99
5-3-5- نتیجه فرضیه فرعی چهارم. 99
5-3-6- نتیجه فرضیه فرعی پنجم. 99
5-3-7- نتیجه فرضیه فرعی ششم. 99
5-3-8- نتیجه فرضیه فرعی هفتم. 99
5-3-9- نتیجه فرضیه فرعی هشتم. 100
5- ۴- پیشنهادهای تحقیق. 100
5-4-1- رهنمودهایی برای عمل. 100
۵-۵- پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 102
5-6- محدودیتهای پژوهش. 102
منابع و ماخذ. 103
پیوست. 110
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جو سازمانی و بهره وری منابع انسانی در شرکت ملی گاز کاشان میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت ملی گاز کاشان به تعداد 132 تشکیل دادهاند. حجم نمونه مطابق با براساس جدول مورگان (1978) برای 111 نفر جامعه آماری(N)، تعداد 92 نفرحجم نمونه (S) انتخاب شدند. به دلیل اینکه ممکن بود برخی پرسشنامهها بازگردانده نشود، تعداد 100 پرسشنامه توزیع و با جمع آوری 92 پرسشنامه(رسیدن به تعداد مورد نظر) فرایند جمع آوری پرسشنامهها قطع گردید. در تحقیق حاضر از پرسشنامه جو سازمانی است اندارد هالپین و کرافت(1995) با 32 سوال و برای پرسشنامه 26 سوالی بهره وری منابع انسانی آجیو(2002) استفاده گردید که مقادیر ضریب آلفای کرونباخ برای هر دو پرسشنامه به ترتیب 916/0 و946/0 بدست آمد که نشان دهنده اعتبار قابل قبول و بالای پرسشنامهها میباشد.
جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از شاخص ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی روابط بین فرضیات تحقیق به کمک نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شده است. نتایج فرضیه اصلی نشان داد بین جو سازمانی و بهره وری منابع انسانی مقدار ضریب همبستگی 321/0 و معناداری 000/0 بدست آمد که نشان دهنده رابطه مثبت و معنادار بین جو سازمانی و بهره وری منابع انسانی بود از طرفی نتایج برای فرضیات فرعی نیز نشان داد بین مولفههای (وجود تاکید بر تولید، علاقمندی، وجود صمیمت، روحیه گری) با بهروه منابع انسانی نیز رابطه مثبت ومعناداری دیده میشود اما بین مولفههای (نفوذ و پویایی و پرهیز از مزاحمت) رابطه منفی و معنادار بدست آمد.
کلید واژه: جو سازمانی، بهره وری منابع انسانی، صمیمیت، نفوذ و پویایی، پرهیز از مزاحمت
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
جو سازمانی به عنوان یکی از ویژگیهای سازمانی می تواند نقش موثری در بهبود بهرهوری سازمانی داشته باشد.جو سازمانی مربوط به تعیین ویژگیهای قابل اندازهگیری محیط کار است که بطور مستقیم یا غیرمستقیم توسط کسانی که در این محیط کار میکنند درک شده است و فرض میشود که روی انگیزش و رفتارشان تأثیر میگذارد. همچنین به عنوان منبعی موثر و بانفوذ جهت شکل دهی رفتار عمل میکند. ویژگیهای زیر را برای جو سازمانی برشمردهاند:
– یک برداشت جمعی کارکنان دربارهی ویژگیهای خاص سازمان مثل اقتدار، اعتماد، انسجام، حمایت، تقدیر، نوآوری و عدالت؛
– برای ند تعامل اعضاییک سازمان ؛
– پایهای برای تفسیر شرایط؛
– تداعی کننده هنجارها و ارزشها و نگرشها راجع به فرهنگ سازمان ؛
– منبع تأثیرگذار بر رفتار (گاردنر و همکاران، 2005)
هالپین و کرافت در تعریف جو سازمانی میگویند: « ویژگیهای درونی که یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز ساخته و روی رفتار افراد آن تأثیر میگذارد، جو سازمانی نامیده میشود. این جو سازمانی به وسیله ادراکات کارکنان و توصیفهای آنان از ویژگیهای درونی سازمان سنجیده میشود. چند سالی است که بحث پیرامون بهرهوری جای خود را در میدان مباحث علمی و اجتماعی کشور باز کرده است. در صحنه پرشتاب رقابت جهانی و سیر پرشتاب فناوری اینک سیاست گذاران و مدیران افزایش بهرهوری را گاه به عنوان ابزار و گاه به عنوان هدف مورد توجه قرار میدهند. بهرهوری مفهومی است جامع و کلی که افزایش آن به عنوان یک ضرورت در جهت ارتقاء سطح زندگی، آرامش و آسایش انسانها و ساختن اجتماعی مرفه تر که هدف ملی و اساسی برای همه کشورهای جهان است، همواره مدنظر صاحبنظران سیاست، اقتصاد و دولتمردان میباشد. (ابطحی و کاظمی، ۱۳۷۸ص۲۲).
رسالت اصلی علم مدیریت دستیابی به بهرهوری بیشتر است و این امر همواره مورد توجه مدیران برای اداره و مهندسی مجدد سازمانها بوده است. بهرهوری حتی در سطح کوچکترین واحد اجتماعی یعنی خانواده ها هم رسوخ کرده، به نحوی که دستیابی به زندگی باکیفیت و رفاه بیشتر سبب تلاش بیشتر و هدفمند خانوادهها شده است. کوششهای اقتصادی انسان همیشه و همواره معطوف برآن بوده است که حداکثر نتیجه را از حداقل تلاشها و امکانات به دست آورد این تمایل را میتوان اشتیاق به وصول بهرهوری افزونتر نام نهاد. جمیع اختراعات و ابداعات بشر از ابتدایی ترین ابزار کار در اعصار بدوی گرفته تا پیچیده ترین تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی زمان حاضر، متأثر از همین تمایل و اشتیاق میباشد. هر انسان عاقل و خردمندی میخواهد بهترین کار را انجام دهد و بهترین بهره را حاصل کند.
در این فصل از تحقیق، محقق به طور خلاصه و با توجه به موضوع تحقیق، به بیان مساله اصلی پژوهش، ضرورت انجام تحقیق، فرضیههای تحقیق، اهداف اساسی از انجام تحقیق، روش تحقیق، روشهای گردآوری اطلاعات پرداخته مطرح میگردند.
1-2- بیان مسئله
کمال طلبی یکی از ویژگیهای انسان و مهم ترین عامل پیشرفت وی در طول تاریخ حیات اوست؛ بهرهوری نیز یکی از فعالیتهای ارادی انسان و از جمله شاخصهای رسیدن به کمال در نظامهای ساخته انسان است. تلاش انسان همواره معطوف به کسب حداکثر بازده از حداقل منابع بوده است. بر این اساس، موضوع بهرهوری، امری جدیدی نیست وقدمتی برابر طول تاریخ زندگانی بشر دارد. امروزه، بهرهوری به عنوان یکی از مهم ترین زمینه های توسعه مطرح است وتلاش برای دست یابی به حد مطلوبی از آن جز، اهداف عالی و است انداردهای زندگی مردم دنیا تلقی میگردد(تولنتینو[1]، 2000).
انسان از دیرباز در اندیشه درست وکارا و ثمر بخش از توانای ها، امکانات و منابع در دسترس خود بوده است. در عصر کنونی این امر بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است. بهرهوری فراتر از یک معیار، به عنوان یک فرهنگ و نگرش، با کار وزندگی مطرح شده و بهبود آن منشاء اصلی توسعه اقتصادی است. عوامل بیشماری در ارتقاء و بهبود بهرهوری و عملکرد نقش دارند. اما با نظر اکثر صاحبنظران نیروی انسانی با ارزشترین وبرجسته ترین عامل در دست یابی به هدفهای سازمان محسوب میشود. یکی از مظاهر موفقیت یک مدیر استفاده درست و بهینه از منابع مادی (تجهیزات و سرمایه،…)و نیروی انسانی سازمان متبوع خود است. افزایش نرخ بهرهوری و موفقیت سازمان در گروه به کار گیری درست از از منابع مادی وانسانی در جریان کار است (اسدی، 1387).
باید توجه داشت که بهرهوری بالاتر باعث ارتقاء سطح زندگی و رفاه اجتماعی میشود درآمدها با استفاده بهینه از نهادها و تولید ستاندهها مناسب تر و بیشتر افزایش مییابد و این خود باعثمی شود که تولید به نحوی مناسبتر رشد یابد و در دنیای پررقابت توفیقاتی حاصل شود این موقعیت خود باعث رونق کسب و کار و در نتیجه کیفیت برتر زندگی جامعه میگردد و فرآیند یادشده جز با نگرش درست بهبهرهوری و ارتقای آن تحقیق نخواهد پذیرفت (طوسی، 1384).در جهان رقابتی امروز که بهرهوری در همه زمینهها افزایش یافته است تنها سازمانهای میتوانند در این دنیای پر تلاطم باقی بمانند که به بهترین وجه ازمنابع خود استفاده نموده و بیشتر ین بهرهوری را داشته باشند(فرخی، 1386).
جو سازمانی همانند هوای موجود در یک اتاق است، ما نمیتوانیم جو سازمانی را ببینیم یا لمس کنیم، اما آن ما را احاطه کرده است و هرچه که اتفاق میافتد را تحت تأثیر قرار میدهد و خود نیز از آنچه که در سازمان میگذرد، تأثیر میپذیرد. بنابراین هر سازمانی، فرهنگ، سنتها و روش های عمل ویژهای دارد که بر روی هم جو آن سازمان را تشکیل میدهند. جو برخی سازمانها پویا و کاری است و برخی دیگر سهلگیر و برخی کاملا انسانی و برخی دیگر سخت و سرد. در جو باز و مطلوب، کارکنان از رضایت شغلی قابل توجهی برخوردارند و انگیزه کافی برای غلبه برمشکلات دارند. آنها دارای نیروی محرکه لازم برای ترتیب دادن کارها و حفظ تحرک سازمان هستند. به علاوه کارکنان به همکاری با سازمان خود افتخار میکنند. کارکنان به خوبی با یکدیگر همکاری میکنند و امور سازمان را تمام و کمال انجام میدهند پژوهشها نشان میدهند که سیاست ها، برنامههای سازمان، وضعیت مالی یا ارزش سهام شرکت هیچکدام سازمان را به محیطی مناسب برای کارکردن تبدیل نمی کند، بلکه آنچه از سازمانی که محیط کار ایده آل و مطلوب میسازد، احساس کارکنان نسبت به محیط کار است. شرایط محیط کار برای ایجاد و رشد احساس کارکنآن در سه عامل خلاصه میشود: مدیریت، شغل و همکاران. بیش از چند دهه از اولین تعریف جو سازمانی میگذرد. در این مدت تعاریف متعددی مطرح شده که جوهر ههمه آنها دو عنصر را در برداشته است: 1)سیستم شناختی (عنصرذهنی)، که بیانگر سیستمهای ارزشی سازمان است. 2)برداشتهای جمعی (عنصراحساسی) از سیاستها، عملکرد و روشهای سازمان نشئت میگیرد.
مورداول بیشتر به فرهنگ سازمان مرتبط است و مورد دوم واقعا ًبیانگر جوی است که رهبری با آن مرتبط است. جو، نمای قابل دید و فرهنگ بخش غیر قابل رویت سازمان است، مثل یک کوه یخ شناور در آب(گاردنرو همکاران، 2005).
بنابراین کارکنان ارزشمند ترین دارایی ما هستند. نیروی انسانی است که با برخورد مناسب میتواند مثبت و در جهت اهداف سازمان و یا در صورت عدم هدایت در خلاف اهداف سازمان گام بردارد. از این رو شناخت رفتار نیروی انسانی در مدیریت اهمیت ویژهای دارد. البته این شناخت و نگه داری از نیروی انسانی صرفاً نگه داشتن افراد در سازمان نیست بلکه جوش دادن آنها با سازمان و ایجاد همبستگی متقابل فرد و سازمان است. به عقیده هرسی و بلانچارد[2](1998)، موفقیت سازمانها و محیط کاری بستگی کامل به استفاده کار آمد از نیروی انسانی بر پایه علوم رفتاری دارد و این چالشی است که به گونهای فزاینده سرپرستان، مدیران ودست آن درکاران امورکارو سازمان را به خود مشغول کرده است بدون شک شرایطی نیز که در آن میکوشیم کاری را انجام میدهیم میتواند بر کار آمدی وسرعت کوشش هایمان اثر بگذارد. زمانی که به انجام دادن کاری مشغول هستیم، محیط بلافصل به اندازه توانایی واقعی ما برای انجام دادن آن موثر است. در میان عواملی که میتواند رفتار کارکنان را تحت تأثیر قرار دهند، شرایط فیزیکی کار بارزتر ازهمه عوامل اند. با این حال، نتایج اجرای برنامههای پژوهشی شرکت وسترن الکتریک در کارخانه هاثورن در سال1927، توجه روانشناسان را ازوضوع گزینش و جای گزینی به ورای مسایل پیچیده روابط، انگیزش وروحیات انسانی توسعه داد. یافتههای حاصل از این مطالعات معلوم کرد که شرایط اجتماعی و روان شناختی محیط کار با مراتب مهمتر از شرایط فیزیکی است که تحت آن شرایط، کار اجرا میشود(ابدالهی، 1384). لذا پژوهش حاضر به بررسی رابطه جو سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی در سازمان شرکت ملی گاز کاشان میپردازد.
1-3- ضرورت تحقیق
امروزه بر خلاف گذشته محققان اکثراً بر اهمیت و تأثیر عملکردهای فرانقشی به جای عملکردهای درون نقشی بر روی اثر بخشی سازمان تأکید میورزند. این نقشهای اختیاری که در سیستم پاداش رسمی سازمان در نظر گرفته نمیشوند، فراتر از نقشهای رسمی سازمان بوده و تأثیر به سزائی در موفقیت و اثر بخشی یک سازمان دارند(ارگان،1988). جو سازمانی نیز منعکس کننده نگرش افراد از سازمانی است که نسبت به آن احساس دلبستگی میکنند و مجموعهای از ویژگیهایی است که توسط کارکنان سازمان وجود دارد و به عنوان نیروی اصلی در تعیین رفتار کارکنان موثر است (علاقمند، 1376). اکول[3] (1996) جو سازمانی راجلوهایازفرهنگ، حاصلترکیبی ازاحساسات، نگارشها، رفتارهای شکلدهنده زندگی سازمانی و یک واقعیت سازمانی با یک مفهوم عینی تعریف میکنند. جو سازمان با ادراکات اعضای سازمان از عناصر بنیادی سازمان اشاره دارد (وساتوفار[4]، 1989). از آنجا که جو، مبتنی بر چشم اندازهای فردی است، تغییرپذیری سریعی دارد ضامن این که روی رفتار افراد هم تأثیر گذار است (پاینوپاق[5]، 1969).سرعت شگفت انگیز علوم و تکنولوژی، حاکی از دگرگون شدن توانمندیهای نیروی انسانی است.نیرویی که بر محیط اطراف خود به شدت اثر میگذارد و هرروز شگفتیهای تاره میآفریند.اگر بخواهیم به موازات رقبا حرکت کنیم و یا اینکه از آنها پیشی بگیریم باید دگرگونی و تغییر را بوجود آورده و از نیروی انسانی به نحو مطلوب استفاده کنیم.
دو عنصر حیاتی و اساسی بهرهوری، کارایی و اثربخشی است. کارایی ناظر است برای نکه دادههای مختلف چگونه با هم ترکیب میشوند، یا اینکه کار چگونه پیش میرود؟ کارایی، توانایی به دست آوردن محصولی استفاده بیشتر، از حداقل داده هاست. کارایی به این معنا است که حجم معینی از محصول با کیفیت عالی، در کمترین زمان و با کمترین ضایعات به دست آید. اثربخشی ناظر است برای آنکه آیا نتایج به دست آمده ی است ادهها منطبق با هدفهای مورد انتظار است یا خیر(ام. پوتی، ۱۳۷۱)
بهرهوری باید به عنوان یکی از ارکان اساسی سازمانها در شرایط رقابتی کنونی مورد حمایت خاصی قرار گیرد. به طوری که با برنامه ریزیهای اصولی و منطقی و استفاده صحیح از تمام تواناییها و امکانات بالقوه و بالفعل در جهت تحقق هر چه بیشتر بهرهوری گام برداریم. مجموعه عوامل مؤثر بر بهرهوری ازدو رکن اصلی تشکیل میشود.
عوامل داخلی سازمان شامل عوامل انسانی و عوامل تکنولوژیکی و عوامل خارجی یعنی دولت و زیرساختها، منابع طبیعی، تغییرات ساختاری و غیره… میباشد. مجموعه عوامل مؤثر بر بهرهوری از دو رکن اصلی تشکیل میشود. عوامل داخلی سازمان شامل عوامل انسانی و عوامل تکنولوژیکی و عوامل خارجی یعنی دولت و زیرساخت ها، منابع طبیعی، تغییرات ساختاری و غیره… میباشد.
عوامل خارجی در کنترل مدیر سازمان نیست و معمولاً این عوامل برای تمامی سازمانها کم و بیش یکسان است. اما عوامل داخلی در کنترل مدیر است و میتواند با برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسب در نحوه عملکرد مؤثر نیروهای انسانی و غیر انسانی اثر گذار باشد.
لذا ضرورت پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که چه رابطه معناداری بین جو سازمانی بهرهوری نیروی است.
1-5- اهداف تحقیق
هدف: وجود معضلاتی مانند کم کاری و پرخاشگری موجب میشود تا سازمانها در پی کاهش اینگونه رفتارها و افزایش هرچه بیشتر رفتارهایی باشند که برای سازمان منافعی از جمله بهرهوری داشته باشد. یکی از عوامل ایجادکننده بهرهوری در سازمان، جو سازمانی است.هدف از انجام این پژوهش، رابطه بین جو سازمانی و نیروی انسانی سازمان در میان کارکنان شرکت ملی گاز کاشان است.
1-6-سوالات تحقیق
خوشبختی، سعادت و بهروزی هر ملتی وابسته به کار و تلاش همه اقشار جامعه بوده و بهرهوری معیاری برای ارزیابی عملکرد این فعالیتها و تلاشهای در بخشهای مختلف اجتماعی – اقتصادی است. بهرهوری به وسیله نسبت مطلوبیتهای حاصله (ستانده) بر منابع و آنچه که برای حصول به نتیجه صرف شده(داده ها)بیان میشود. این نسبت یکی از مهمترین شاخصهایی است که ثمر بخشی فعالیتها را نشان میدهد. اما، امروزه بهرهوری فراتراز یک معیار، و به عنوان یک فرهنگ و نگرش به کار و زندگی مطرح بوده و بهبود آن منشأ اصلی توسعه اقتصادی است. ارتقاء بهرهوری بر پدیدههای اصلی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامع همانند کاهش تورم، افزایش سطح رفاه عمومی، افزایش سطح اشتغال، افزایش توان رقابت سیاسی و اقتصادی و مانند اینها تأثیرات عمیقی دارد. پایه حرکتهای بهرهوری در نیروی انسانی نهفته است و شاید بتوان ادعا کرد که افزایش بهرهوری در هر کشوری به داشتن انسانهایی ماهر، توانمند و با انگیزه وابسته است. امروزه بهرهوری و کارایی، ارزشمندترین جایگاه را نزد مدیران دارد و همه در جستجوی کارایی و اثربخشی بیشترند و تلاشهای مدیران نیز در همین راستا شکل میگیرد تا ثبات سازمان را در دنیای پررقابت امروز تضمین کنند(الوانی، 1370).در این راستا، بهرهوری نیروی انسانی از مسائلی است که به علت ارتباط تنگاتنگ آن با توسعه نیافتگی ملل، مدتهای مدیدی اذهان بسیاری از اندیشمندان را به خود مشغول کرده است (طباطبایی، 1379).
از طرفی جو سازمانی نیز منعکس کننده نگرش افراد از سازمانی است که نسبت به آن احساس دلبستگی میکنند و مجموعهای از ویژگی هایی است که توسط کارکنان سازمان وجود دارد و به عنوان نیروی اصلی در تعیین رفتار کارکنان موثر است ( علاقمند، 1376). اکول[8] (1996)جو سازمانی ر اجلوهای از فرهنگ، حاصل ترکیبی از احساسات، نگارش ها، رفتارهای شکل دهنده زندگی سازمانی و یک واقعیت سازمانی با یک مفهوم عینی تعریف میکنند. جو سازمان با ادراکات اعضای سازمان از عناصر بنیادی سازمان اشاره دارد (وساتوفار[9]، 1989). از آنجا که جو، مبتنی بر چشم اندازهای فردی است، تغییرپذیری سریعی دارد ضامن این که روی رفتار افراد هم تأثیر گذار است (پاینوپاق[10]، 1969). لذا ضرورت پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که چه رابطه معناداری بین جو سازمانی بهرهوری نیروی است.
1-7- فرضیه های تحقیق
1-7-1- فرضیه اصلی :
بین جو سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی رابطه معنی داری وجود دارد.
1-7-2-فرضیههای فرعی:
بین بعد روحیه گری جو سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین بعد مزاحمت جو سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین بعد صمیمیت جو سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین بعد علاقه مندی جو سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین بعد ملاحظه گری جو سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین بعد فاصله گیری جو سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین بعد نفوذ و پویایی جو سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی رابطه معنیداری وجود دارد.
۸. بین بعد تأکید بر تولید جو سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی رابطه معنیداری وجود دارد.
1-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها
1-8-1 – روش تحقیق
از آنجا که هدف از این تحقیق، توصیف شرایط و پدیدههای مورد بررسی، به منظور شناخت بیشتر شرایط موجود و یاری رساندن به فرآیند تصمیم گیری میباشد، این تحقیق را براساس چگونگی بدست آوردن دادههای مورد نظر میتوان در زمره تحقیق توصیفی به شمار آورد، و چون دادههای مورد نظر از طریق نمونه گیری از جامعه، برای بررسی توزیع ویژگیهای جامعه آماری انجام میشود این تحقیق از شاخه پیمایشی(زمینه یابی)1 بوده که به شیوه مقطعی2 صورت میپذیرد. (دلاور، 1380)
1-9- روش گردآوری اطلاعات
نظر به اینکه این تحقیق یک پژوهش توصیفی و کاربردی است لذا برای جمع آوری اطلاعات از روش های ذیل استفاده شده است :
روش کتابخانه ای: در بخش مطالعات کتابخانهای، از منابع مکتوب (کتابها، مقالات، پایان نامه ها و…) و اینترنت استفاده شده است.
روش میدان ی: از ابزار پرسشنامه برای گردآوری نظریات کارکنان و مدیران (اطلاعات اولیه) جهت ارزیابی رابطه بین جو سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی استفاده میشود.
۱-9-۱- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
برای تجزیه و تحلیل دادهها در این تحقیق از روشهای آماری زیر استفاده میشود:
آزمون فریدمن
آزمون ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن
آزمون علامت
فرم در حال بارگذاری ...