1-1-مقدمه. 3
1-2-بیان مسئله. 4
1-3-ضرورت انجام تحقیق.. 6
1-5-هدف تحقیق.. 7
1-6- مدل مفهومی.. 8
1-7-فرضیه های تحقیق.. 9
1-8-قلمرو تحقیق.. 10
1-8-1-قلمرو موضوعی.. 10
1-8-2-قلمرو مکانی.. 10
1-8-3-قلمرو زمانی.. 10
1-9-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10
فصل دوم مبانی نظری و ادبیات تحقیق.. 12
22-1 فرهنگ… 13
2-1-1 مقدمه. 13
2-1-2 تعاریف فرهنگ… 13
2-1-3 فرهنگ سازمانی.. 14
2-1-3-1 تعریف فرهنگ سازمانی.. 14
2-1-4 نحوه شکلگیری فرهنگها 15
2-1-4-1 بنیانگذاران یا موسسان.. 16
2-1-4-2 نقش مدیریت عالی.. 16
2-1-4-3 الزامات محیطی و رویدادهای حساس… 17
2-1-4-4 ساختار سازمانی.. 17
2-1-5 جامعهپذیری.. 18
2-1-5-1 مرحله پیش از ورود. 19
2-1-5-2 مرحله رویارویی.. 20
2-1-5-3 مرحله دگردیسی.. 21
2-1-6 انواع فرهنگ… 21
2-1-6-1 فرهنگ قوی و فرهنگ ضعیف.. 22
2-1-6-2 فرهنگ مثبت و منفی.. 23
2-1-7 آشنایی با الگوها و مدلهای فرهنگ سازمانی.. 23
2-1-7-1 طبقه بندی کتز، دوریس و میلر. 24
2-1-7-1-1 فرهنگ فرهمند(کاریزما) در برابر فرهنگ خودکفا 24
2-1-7-1-2 فرهنگ وسواسی در برابر فرهنگ پراعتماد. 24
2-1-7-1-3 فرهنگ دیوانسالار در برابر فرهنگ آفریننده. 25
2-1-7-1-4 فرهنگ پرهیزکننده در برابر فرهنگ کامیابجو. 25
2-1-7-1-5 فرهنگ سیاسیشده در برابر فرهنگ متمرکز بر هدف.. 25
2-1-7-2 الگوی پیترز و واترمن.. 26
2-1-7-2-1 تعصب در عمل.. 26
2-1-7-2-2 بهادادن به مشتری.. 26
2-1-7-2-3 خودگردانی و کارآفرینی.. 27
2-1-7-2-4 بهرهوری از طریق افراد. 27
2-1-7-2-5 تبحر و چیرگی در مدیریت.. 27
2-1-7-2-6 اقدام به کارهای مرتبط با تجربه و مهارت.. 28
2-1-7-2-7 بکارگیری ستاد اداری کم. 28
2-1-7-2-8 استفاده به موقع از ساختار مکانیکی و ارگانیکی بر حسب ضرورت و مورد. 28
2-1-7-3 مدل رابینز. 29
2-1-7-4 مدل AGIL (پارسونز). 30
2-1-7-5 مدل اوچی.. 31
2-1-7-6 مدل کویین.. 34
2-1-7-6-1 فرهنگ سلسلهمراتبی.. 34
2-1-7-6-2 فرهنگ عقلایی.. 35
2-1-7-6-3 فرهنگ مشارکتی.. 36
2-1-7-6-4 فرهنگ ایدئولوژیک… 37
2-1-7-7 طبقهبندی دنیسون.. 39
2-1-7-7-1 فرهنگ انعطافپذیر. 40
2-1-7-7-2 فرهنگ مأموریتی.. 40
2-1-7-7-3 فرهنگ مشارکتی.. 41
2-1-7-7-4 فرهنگ مبتنی بر تداوم(بورکراتیک). 41
2-1-7-8 طبقهبندی سونه فیلد. 42
2-1-7-8-1 فرهنگ مکتبی.. 42
2-1-7-8-2 فرهنگ باشگاهی.. 42
2-1-7-8-3 فرهنگ تیم بیس بال. 42
2-1-7-8-4 فرهنگ دژ نظامی.. 43
2-1-7-9 مدل پویای فرهنگی مری جو هچ.. 43
2-1-8 رابطه فرهنگ و شیوههای مدیریت.. 44
2-1-9 رابطه فرهنگ با عملکرد و اثربخشی.. 46
2-1-10 رابطه فرهنگ با استراتژی.. 48
2-1-11 دیدگاه دیویس در ارتباط با فرهنگ موجود و استراتژی.. 49
2-2- مدیریت دانش… 51
2-2-1- داده، اطلاعات و دانش… 51
2-2-2- انواع دانش… 53
2-2-3- مدیریت دانش: تعاریف.. 57
2-2-4- مدیریت دانش: مدل ها 59
2-2-4-1- مدل بویست.. 60
2-2-4-3- مدل رن جانستون.. 62
2-2-4-4- مدل ادل و گراسیون.. 63
2-2-4-5- مدل بات.. 64
2-2-5- فرآیندهای مدیریت دانش… 66
2-3- انتقال دانش… 67
2-3-1-انتقال دانش:تعاریف.. 67
2-3-2- انتقال دانش: فرآیند. 69
2-3-3- انتقال دانش: اصول انتقال دانش… 70
2-3-4- انتقال دانش :عوامل کلیدی موفقیت انتقال دانش… 71
2-3-5 انتقال دانش: موانع انتقال دانش… 73
2-3-6- انتقال دانش: مدل انتقال دانش نوناکا 74
2-3-6-1 انتقال دانش :عنصر Seci 75
2-3-6-2- انتقال دانش: عنصر فضای اشتراکی (Ba). 78
2-3-6-3- عنصر دارایی دانش (Ka). 79
2-3-7- انتقال دانش: استراتژی های انتقالات یا تبدیلات دانش… 80
2-3-8- انتقال دانش: برنامه های انتقال دانش در سازمان.. 80
2-4- پیشینه تحقیق.. 81
فصل سوم روششناسی تحقیق.. 85
3-1–مقدمه. 86
3-2-طرح تحقیق.. 86
3-2-1-نوع تحقیق.. 86
3-2-2-هدف تحقیق.. 86
3-2-3-میزان دخالت محقق.. 86
3-2-4-افق مقطعی.. 87
3-3-ابزار گردآوری داده ها 87
3-4-جامعه آماری و نمونه آماری.. 88
3-5-روش تجزیه و تحلیل داده ها 88
3-6- پایایی (Reliability) 88
3-6-1- ثبات سنجهها 88
3-6 -2- سازگاری درونی سنجه ها 89
3-7- روایی ( Validity) 90
3- 7- 1- روایی محتوا 90
3- 7- 2. روائی وابسته به معیار. 90
3- 7- 3- روائی سازه ( مفهومی). 91
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 92
4-1. مقدمه. 93
4-2.بررسی توصیفی ویژگیهای جمعیت شناختی.. 93
4-2-1-جنسیت.. 93
4-2-2- میزان تحصیلات.. 94
4-2-3 – سن.. 95
4-2-4- سنوات خدمت: 96
4-4 ) آزمون فرضیات تحقیق.. 97
4-4-1)نتایج حاصل از آزمون فرضیه های اصلی.. 97
4-4–1-1) آزمون فرضیه اصلی اول. 97
4-4–1-3) آزمون فرضیه اصلی سوم. 101
4-4–1-4) آزمون فرضیه اصلی چهارم. 102
4-4-2)نتایج حاصل از آزمون فرضیه های فرعی.. 104
4-4-2-1) آزمون فرضیه فرعی اول. 104
4-4–2-2) آزمون فرضیه فرعی دوم. 105
4-4–2-3) آزمون فرضیه فرعی سوم. 107
4-4–2-4) آزمون فرضیه فرعی چهارم. 108
4-4–2-5) آزمون فرضیه فرعی پنجم. 110
4-4–2-6) آزمون فرضیه فرعی ششم. 111
4-4–2-7) آزمون فرضیه فرعی هفتم. 113
4-4–2-8) آزمون فرضیه فرعی هشتم. 114
4-4–2-9) آزمون فرضیه فرعی نهم. 116
4-4–2-10) آزمون فرضیه فرعی دهم. 117
4-4–2-11) آزمون فرضیه فرعی یازدهم. 119
4-4–2-12) آزمون فرضیه فرعی دوازدهم. 120
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات.. 122
5-1. مقدمه. 123
5-2. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها 123
5-2-1) نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی اول: 123
5-2-2) نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی دوم: 124
5-2-3) نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی سوم: 124
5-2-4) نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی چهارم: 125
5-3.بحث و نتیجه گیری.. 125
5-4. پیشنهادها 127
فهرست منابع………………………………………………………………………………………………….135
چکیده:
پژوهش حاضر پژوهشی کاربردی – توصیفی است. تحقیق کاربردی در جستجوی دستیابی به یک هدف علمی است و تأکید آن بر تأمین سعادت ورفاه توده مردم و مطلوب بودن فعالیت است. یافتههای تحقیق کاربردی به میزان بسیار زیادی قائم به زمان و مکان هستند ( دلاور، 1373: ص25).
انتقال دانش در موفقیت سازمان ، عاملی کلیدی است چراکه می تواند سبب گسترش سریعتر دانش به بخشهایی از سازمان که قادر به بهره برداری از آن هستند ، شود. در این پژوهش تلاش خواهد شد تا تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی(براساس مدل فرهنگ سازمانی دنیسون) بر انتقال دانش در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان تبیین شود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان(غیر هیات علمی) دانشگاه آزاد اسلامی کاشان هستند (جمعا 135 نفر).براساس جدول مورگان تعداد 103 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید.جهت جمع آوری داده های میدانی دو پرسشنامه برای انجام بررسی حاضر مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون(2000) با 36 گویه و پرسشنامه محقق ساخته انتقال دانش با 13 گویه برای این منظور مورد استفاده قرار گرفت.
جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمون تی به کمک نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شده است. نتایج فرضیه ها نشان داد که ابعاد فرهنگ سازمانی شامل بعد مشارکت،بعد سازگاری، بعد انطباق پذیری و بعد رسالت بر فرایند انتقال دانش کارکنان اثرگذار است.
واژه های کلیدی: فرهنگ سازمانی، بعد مشارکت،بعد سازگاری، بعد انطباق پذیری ، بعد رسالت ،فرایند انتقال دانش کارکنان
فصل اول
کلیات تحقیق
]
1-1-مقدمه
در دنیای رقابتی کنونی سازمانها به منظور افزایش رقابتپذیری به دنبال افزایش بهرهوری و استفاده موثر از منابع خود میباشند. با توجه به پررنگ شدن نقش فناوری اطلاعات در فرآیندها و تعاملات درون و برون سازمانی، دانش به عنوان مهمترین منبع سازمانها قلمداد میشود. به همین جهت به منظور رقابتپذیری و بقای سازمانی، مدیریت این مقوله اهمیت ویژهای یافته و به عنوان یکی از مباحث مطرح در مجامع علمی مورد بحث میباشد. در اقتصاد مبتنی بر دانش امروز، مزیت رقابتی، بیش از آنکه در دسترسی به منابع و بازارهای خاص باشد در تسهیل روندهای اطلاعاتی انجام کار یافت میشود. پس دانش و سرمایه فکری به عنوان مبنای اولیه دستیابی به شایستگیهای محوری و راهبردی برای عملکرد برتر مطرح میشوند. در راستای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار نیز توجه به دانش موجود، چگونگی استفاده موثر از آن و ایجاد ساختاری برای بهکارگیری اطلاعات و دانش جدید امری مهم و حیاتی شمرده میشود که سازمانها باید توجه ویژهای به آن داشته باشند.
دانش، پیش شرط ورود سازمان یادگیرنده به عرصه رقابت و عامل اصلی بقاست . اگر سازمان ها در ابعاد خرد و ملت ها در ابعاد کلان از پیشرفت غافل شوند ، اقتصاد و ثروت زایی را به رقبا خواهند باخت . سازمان ها در حال رقابت در اقتصاد جدیدی به نام «اقتصاد دانش محور» هستند. اقتصاد دانشمحور[1] اقتصادی است که جریان تولید ارزش افزوده به طور عمده از طریق تولید ، توزیع و استفاده از دانش به دست می آید.
تحقیق حاضربا هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی برانتقال دانش کارکنان در این فصل به بیان مساله،بیان اهمیت و ضرورت تحقیق،معرفی مدل مفهومی و فرضیه ها و تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها می پردازد.
1-2-بیان مسئله
در اقتصاد دانش محور امروزی ، دانش به عنوان منبع کلیدی محسوب می شود که باید همانند جریان نقدینگی ، منابع انسانی و یا مواد اولیه مدیریت شود. در چنین شرایطی
فرم در حال بارگذاری ...