هیجانی و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان) به بررسی جنبه ای خاص از هیجان پرداخته و نمی توانند یک دید کلی بدست دهند. از طرفی با توجه به گسترش استفاده از علوم عصب شناختی در روانشناسی نیاز است تا ابزارهای روانشناسی نیز از پیشرفت های عصب شناسی بهره مند شوند تا بهتر بتوانند خود را با روانشناسی نوین تطبیق دهند.
1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش
یافتههای حاصل از ساخت و هنجاریابی مقیاس هیجانی میتواند در مراکز مشاوره، کلینیکهای روانشناسی، دانشگاهها و مدارس مورد استفاده قرار بگیرد و نیز به انتخاب شیوههای درمانی مناسب به آنها کمک خواهد کرد. با شناسایی سبک های هیجانی افراد و مرتبط کردن آنها با مسائل و مشکلات زندگی آنها میتوان به آنها آموزشهای لازم را داد تا سبک هیجانی خود را بهبود بخشند.
نبود ابزاری استاندارد و متناسب با فرهنگ جامعه ایران، محقق را به ساخت و هنجاریابی چنین ابزاری سوق داده است.
1-4. اهداف پژوهش
1-4-1. هدف کلی
ساخت و هنجاریابی آزمونی برای اندازهگیری سبک های هیجانی (با توجه به مؤلفههای اصلی آن) بر اساس نظریه ریچارد دیویدسون، در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران
1-4-2. اهداف جزئی
- تعیین مؤلفههای سبک های هیجانی
- ساخت و هنجاریابی آزمونی برای اندازهگیری سبک های هیجانی (با توجه به مؤلفههای اصلی آن) ، در بین دانشجویان
- بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالات
- بررسی ساختار عاملی در تحلیل سؤالات
- بررسی رابطه میان نمره پرسشنامه با متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت، سن و مقطع تحصیلی
1-5. سؤلات پژوهش
- روایی پرسشنامه سبک های هیجانی چگونه است؟
- آیا پرسشنامه سبک های هیجانی محقق ساخته از همسانی درونی و پایایی قابل قبولی برخوردار است؟
- آیا پرسشنامه سبک های هیجانی از روایی قابل قبولی برخوردار است؟
- ساختار پرسشنامه محقق ساخته از چه مؤلفههایی تشکیل شده؟
- آیا میتوان هنجار جنسی برای این پرسشنامه تهیه کرد؟
- در صورت برخورداری این پرسشنامه از روایی و پایایی کافی، نرم و هنجار مناسب برای تش
-
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...