و) هتل.. 5
ز) هتل آپارتمان.. 5
د) هتل بوتیک… 5
ذ) کاروانسرا 6
فصل دوم: بررسی نمونه های مشابه
2-1- نمونه داخلی.. 8
2-1-1- اقامتگاه بین راهی آفتاب مهتاب… 8
آدرس: کیلومتر 21 اتوبان قم تهران لاین شرقی.. 8
(پمپ بنزین) 8
(رستوران آفتاب) 9
(فروشگاه های عرضه کننده سوغات ومحصولات فرهنگی) 9
2-1-2- اقامتگاهی مجلل در جنوب تهران.. 11
گذر از دالان تاریخ.. 12
عمر خانات… 13
ورودی اقامتگاه. 15
2-2- نمونه خارجی.. 17
2-2-1- اقامت گاه بین راهی در لندن.. 17
2-2-2- اقامتگاه بین راهی درآمریکا 20
فصل سوم: مبانی نظری طرح
3-1- نقش کاروانسراها به عنوان اقامتگاه های سابق در سیر زندگی ایرانیان.. 26
3-2-کاروانسراها به عنوان اقامتگاه های سابق.. 31
3-2-1- سرپناه در سفر. 32
3-2-2- کاروانسرا در دوره اسلامی.. 33
3-3- انواع کاروانسراها 34
3-4- شبكه اقامتگاه های بین راهی در ادوار تاریخی.. 36
3-4-1- ساختمان های بین راه در دوره پارتیان.. 36
3-4-2- ساختمان های بین راه در دوره ساسانیان.. 37
فصل چهارم: بسترطرح و مطالعات سایت
4-1- استان ایلام. 40
4-1-1- بررسی موقعیت شهرستان ایلام. 40
4-1-2- وضعیت اقتصادی.. 40
4-2- بررسی وضعیت اقلیمی استان ایلام. 41
4-2-2- پراكندگی بارش در استان ایلام. 43
4-2-3- دمای هوا در استان ایلام. 44
4-2-4- میزان بارندگی.. 44
4-2-5- روزهای یخبندان.. 44
4-2-6- بادها مسلط.. 44
4-2-7- رطوبت نسبی.. 45
4-2-8- ادبیات قومی استان.. 45
4-2-9- صنایع دستی.. 46
فصل پنجم: استانداردها و ریز فضاها
5-1- ظرفیت و درجه بندی اقامتگاه ها 48
5-1-1- برنامه توزیع فضا 49
5-1-2-تقسیم فضاها 50
5-2- ضوابط و استانداردهای طراحی متل (اقامتگاه بین راهی) 50
5-2-1- تقسیم فضاها در اقامت گاه. 51
5-2-3- اهداف اصلی در طراحی طبقات مهمان.. 61
5-2-4- خدمات ضروری در پایانه های بین راهی.. 63
5-2-5- ساختارها و فضاهای لازم در پایانه بین راهی.. 64
5-3- نکات مهم در طراحی پایانه های بین راهی.. 67
فصل ششم: سیر تکوین ایده وروند طراحی
6-1- تصویر ماهواره ای از شهرایلام(به طرف جاده حمیل) 71
6-2- تصویر ماهواره ای از بخش حمیل(به طرف جاده حمیل) 71
6-3- تصویر ماهواره ای از سایت(جاده حمیل) 72
6-4- روند تکوین حجم. 73
6-5- تحلیل سایت… 75
فصل هفتم: آلبوم نقشه ها وتصاویر مربوط
منابع وماخذ . ……88
چکیده
نیاز انسان به سرپناه و مامن، نه تنها در سراگاه، بلکه در سفرهایی که با هدف رفع نیازهای ارتباطی، اقتصادی و نظامی یا رشد و توسعه تجاری، فرهنگی و گردشگری و سیاحت انجام می شده است، از دوران باستان درکشورهای شرقی خصوصا ایران مورد توجه بوده است. آثار و مظاهری از این گونه بناها و استراحتگاه های بین راهی، تحت عناوین کاروانسرا، رباط، کاربات و … با کاربری های متعدد را در گوشه و کنار ایران می توان دید که از جمله شاهکارهای معماری و هنری عصر خود و یا در زمان رونق جاده ابریشم به شمار می روند؛ و این در حالی است که در جوامع اروپایی و یا امریکایی با این رویداد به صورت ابتدایی برخورد شده و قرن های متمادی کاروانیان شب هنگام دایره وار دور هم جمع می شدند و جهت امنیت بیشتر از تهاجم ها، حصاریا ازدلیجان هاوسپس چهارپایان به دور خود می کشیدند
فرم در حال بارگذاری ...