افزایش تاثیرگذاری نقش مدرسه در فرآیندهای توسعه جامعه دانش بنیان و هویت ساز پایدارتولید وتوزیع و انتشار دانش مدارس و اشتراک دانش با سایر ارکان جامعه ی دانش بنیانتوسعه دانش زمینه ای، ذخیره ی اطلاعاتی و سرمایه ی فرهنگی نیروی انسانی مدرسه در ابعاد گوناگون اعتقادی فرهنگی، علمی، آموزشی، پژوهشیفراهم نمودن بسترهای ذخیره سازی دانش و ایجاد پایگاه های دانشی در مدارسافزایش شبکه های ارتباطی، عاطفی و تعاملاتی بین مدیران و کارکنان مدارستوسعه کانال های الکترونیکی بین ارکان مدرسه با محیط بیرونی از جمله اداره، اداره کل، اولیاء و …توسعه مهارت های ادارکی، کلامی، حرفه ای، تخصصی نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. |
تواتمندسازی دانش آموزان و معلمان و ارتقای مهارت های آن ها با تحول در محیط یاددهی – یادگیریبهبود فرآیندهای گردش وکاربرد اطلاعات با عنایت به اتخاذ رویکرد جامعه دانش بنیان برای ارتقای جایگاه و منزلت مدرسهتوسعه سیستم های یکپارچه مدیریت مدرسه و یکپارچه سازی این سیستم ها در سطح ادارات
۲-۱۱- ارکان مدارس هوشمند
۱- محیط یاددهی یادگیری: این محیط چهار حوزه را تحت پوشش خود قرار می دهد .
الف- برنامه درسی ب- روش تدریس ج- ارزیابی د- محتوا
۲-مدیریت: منابع و فرآیندهای مورد نیاز محیط یاددهی- یادگیری را پشتیبانی و حمایت می کند.
۳-مسئولیت های افراد و مهارت های مورد نیاز: در رویکرد سیستمی مدیران تبدیل به مدیران یادگیری و مسئولان تبدیل به مدیران آموزشی خواهند شد.
۴-فن آوری: ایجاد محیط یاددهی- یادگیری مدیریت و ارتباطات بیرونی راه حل های مبتنی بر فناوری را الزامی می کند. (سایت مدارس هوشمند استان فارس)
۲-۱۲- اصول مدارس هوشمند
دیوید پرکینز[۵۵] استاد دانشگاه هاروارد اصول مدارس هوشمند را به شرح زیر بیان می کند.
- یادگیری محصول تفکرات است و تفکر خوب را همه دانش آموزان می توانند فرا بگیرند.
- یادگیری مستلزم فکر عمیق است و ملازم کاربرد منعطف و فعال دانش است.
به این ترتیب هفت اصل اساسی در مدارس هوشمند باید نصب و راه اندازی شود که این هفت اصل عبارت اند از:
- دانش مولد: انتخاب دروس مفید برای دانش آموزان
- هوش یادگرفتنی: تلقی از هوش به عنوان امری اکتسابی و قابل دستیابی و نه خصیصه ای ثابت
- تمرکز بر درک و تاکید بر فهمیدن
- آموزش برای تسلط: آموزش به قصد کسب مهارت و انتقال آن به موقعیت های جدی
- ارزیابی آموزش محور: ارزیابی به قصد یادگیری و نه امتحان
- مدرسه هم چون سازمان یادگیرنده
- استقبال پیچیدگی: پذیرش برخورد با موقعیت های پیچیده (پرکینز، ۲۰۰۷)
۲-۱۳- اهداف مدارس هوشمند
اهداف، مقاصد مورد انتظار در دوره های زمانی بلندمدت می باشند. اهداف مدارس هوشمند به نحوی تبیین شده اند که در راستای اهداف اداره کل آموزش و پرورش بوده، مسیر را برای نیل به این هموار سازند. همچنین اهداف مدارس هوشمند در راستای چشم انداز مدارس هوشمند تدوین گردیده است تا نیل به این اهداف، رسیدن به چشم انداز را ممکن تر سازد. اهداف اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص هوشمند سازی مدارس عبارت اند از:
-
- استمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه
- ایجاد محیطی پویا و جذاب برای شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیت های فردی و جمعی دانش آموزان
- افزایش حضور و پشتیبانی و مشارکت والدین و گروه های ذینفع در فرایند یادگیری دانش آموزان
- همراه نمودن کادر آموزشی مدارس با روندهای نوین آموزشی مبتنی بر نیازمندی های جامعه دانش بنیان
- ایجاد محیطی مناسب جهت ارزیابی های مستمر و متناسب با استعداد و پیشرفت دانش آموزان
- فراهم نمودن فضای مشارکت و تعامل دانش آموزان و معلمان در فرآیندهای آموزشی
- ترویج یادگیری تجربی، پژوهش محوری و دانش آموز محوری در فرآیندهای آموزشی
- توسعه مهارت های ادراکی، کلامی، اجتماعی، حرفه ای و تخصصی دانش آموزان
فرم در حال بارگذاری ...