وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" دانلود فایل های دانشگاهی – ۲-۱۱-۸- مدل استراتژی چند عاملی توسعه نظام‌های مدیریت دانش – 1 "

 
تاریخ: 12-09-01
نویسنده: مدیر سایت

 

۲-۱۱-۷- مدل استراتژی چهار حلقه‌ای مدیریت دانش

 

با توجه به ابعاد مختلف مدیریت دانش که در کنار هم آمده‌اند، جاشاپارا، مدیریت دانش را در قالب یک چرخه حلقه‌ای این گونه تعریف می‌کند: فرایندهای یادگیری اثربخشی که توأم با خلق، سازماندهی، تبادل دانش (اعم از ضمنی و آشکار که با استفاده مناسب از تکنولوژی و محیط فرهنگی پژوهشگر است) و به کار بستن آن می‌باشد که سبب ارتقای سرمایه عقلانی سازمانی و بهبود عملکرد آن می‌شود (Jashapara, 2004). شکل زیر این مدل را نشان می‌دهد.

 

شکل۲- ۱۱ مدل چهار حلقه ای مدیریت دانش

 

۲-۱۱-۸- مدل استراتژی چند عاملی توسعه نظام‌های مدیریت دانش

 

یک سیستم مدیریت دانش باید فعالیت‌های مدیریت دانش شامل خلق، ذخیره‌سازی و بازیابی، انتقال و به کارگیری دانش را انجام دهد. مدل چند عاملی توسعه سیستم‌های مدیریت دانش نشان می‌دهد که کدام یک از فعالیت‌های مدیریت دانش باید پشتیبانی شوند. سه مرحله اول در بیشتر مدل‌های پیشنهادی چرخه مدیریت دانش ارائه شده‌اند.

 

اما در این مدل، انتقال و تکامل نیز اضافه شده است. انتقال از این جهت که دانش باید در بین افرادی که به آن دانش نیاز دارند. انتشار یابد و تکامل از این جهت اضافه شده است که دانش همیشه باید به روز باشد تا مورد استفاده قرار گیرد (Vizcaino et al, 2009).

 

 

 

شکل۲- ۱۲ چرخه پنج مرحله‌ای زندگی د انش

 

اکتساب دانش: که یکی از اجزای کلیدی معماری سیستم‌های مدیریت دانش است.

 

ذخیره سازی و رسمی سازی دانش، مرحله ای است که تمامی فعالیت هایی که بر سازماندهی ساختاردهی، ارائه و کدگذاری دانش تمرکز دارد را با هدف تسهیل کاربرد آن گروه بندی می‌کند(Davenport & Prusak, 1998).

 

استفاده از دانش، یکی از مراحل اصلی در بین فعالیت های مدیریت دانش است، زیرا دانش زمانی مفید خواهد بود که مورد استفاده قرار گیرد. اصلی ترین دشمن استفاده از دانش، ابهام است. کارکنان معمولاً از این امر شکایت دارند که به آن ها در رابطه با منابع دانش مشاوره داده نمی شود و نمی توانند از مزایای دانشی که سازمان در اختیار دارد

 

استفاده کنند. سیستم های مدیریت دانش باید امکان جستجوی اطلاعات را برای کارکنان فراهم کنند و حتی پیشنهادهایی با هدف کمک به کاربران برای انجام وظایف شان به وسیله درس هایی که از قبل گرفته اند ارائه کنند.

 

انتقال دانش: یکی از فعالیت هایی است که در بین فعالیت های مدیریت دانش بیشترین پژوهش ‌در مورد آن انجام گرفته است. در این مرحله، تمرکز بر انتقال دانش ضمنی و صریح است. مرحله انتقال می‌تواند به وسیله استفاده از مکانیزم هایی برای اطلاع رسانی افراد در باره دانش جدیدی که به منابع دانش سازمان اضافه شده است، استفاده کند.

 

تکامل دانش:‌‌ مرحله ای است که مسئول نظارت بر دانش است تا اطمینان حاصل شود که دانش هر روز در سازمان به روز شده و تکامل می‌یابد.

 

۲-۱۱-۹- مدل استراتژی چرخه حیات دانش

 

بهترین راه برای تفکر ‌در مورد ساختار دانش، درک سیکل زندگی آن است و باید فرایندهایی که توسط آن دانش ایجاد شده، توزیع گشته و به کار گرفته شود. اگر چه اندیشمندان مختلف مراحل متعدد و مختلفی را در این باره بیان کرده‌اند. اما در اینجا سیکل مرحله ای دانش نشان داده می شود.

 

 

 

شکل۲- ۱۳ چرخه زندگی دانش

 

خلق دانش: خلق دانش معمولاً در قالب فرایندی پیچیده و غیر قابل مدیریت دیده می شود. در حالی که، آرزوی بسیاری از سازمان ها، پشتیبانی این فرایند خاص است، و تلاش بسیاری در زمینه انتقال دانش صورت گرفته است تا این آزادی را برای کارکنان به وجود بیاورد که امکان خلاقیت بیشتری داشته باشند. دانش سازمان نیز از خلق دانش، محدود به برخی جنبه‌های محدود است.

 

فرایند خلق دانش می‌تواند به وسیله سیستم های مدیریت دانش مانند ابزارهای همکاری و شبکه­ های متخصصان صورت گیرد که برای مرتبط کردن افرادی که ممکن است علاقه ای مشترک در رابطه با یک ایده در حال پیدایش داشته باشند، بسیار مفید است.

 

انجمن های مباحثه نیز به عنوان ابزاری مفید برای یافتن ایده ها و نظرات افراد مختلف به کار گرفته
می‌شوند (Benbya, 2008).

 

توزیع دانش: همان‌ طور که در جدول زیر دیده می شود، نگرش های متعددی برای گردآوری دانش وجود دارد. با وجود این تعداد نگرش مختلف، حتی اگر شرکت ها زمان زیادی را صرف کدگذاری دانش کرده و آن را در دسترس کارکنان دیگر قرار دهند، ‌به این معنی نیست که دانش به طور صحیح تفسیر شده یا ارزش گذاری مناسبی روی آن صورت می‌گیرد. در حال حاضر حجم بالایی از اطلاعات و اسناد و مدارک در بایگانی های شرکت ها وجود دارد که زمان مصرف آن ها گذشته است. در واقع آنچه که در توزیع دانش مهم است این است که تنها یکسری دیدگاه ها و ارزشمند و قابل دسترس را تولید کنند تا به راحتی به دیگران نیز قابل انتقال باشد.

 

جدول۲- ۶ تکنیک های کسب اطلاعات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دسته نمونه نوع نتایج مصاحبه ساختارمند

 

آزاد (غیرساختارمند)

 

نیمه ساختارمند

مستقیم

  • با توجه به پرسش های مختلف، متفاوت خواهد بود

مطالعه موردی روش رویدادهای مهم

 

مشابه سازی و سناریونویسی

مستقیم

  • رویه های حاصل و متعلق

انتقاد انتقادگری مستقیم ارزشیابی مسائل و استراتژی حل مسائل ایفای نقش ایفا کردن نقش غیرمستقیم رویه های حاصل، مشکلات پیش رو در نتیجه نقش ها مشابه سازی مشابه سازی مستقیم رویه های حاصل مشاهده مشاهده – رویه های حاصل اهداف مرتبط تجزیه هدف مستقیم اهداف و اهداف فرعی، گروه بندی اهداف تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل اسناد معمولاً غیر مستقیم با توجه به مدارک موجود متفاوت خواهد بود، تعاملات با متخصصان تجزیه و تحلیل شبکه اجتماعی تجزیه و تحلیل پرسشنامه و ایمیل مستقیم و غیر مستقیم

با ارزش ترین نوع انتقال یا تبادل دانش، تعامل دو سویه است که به هنگام صحبت و جلسات فردی و گروهی با همکاران اتفاق می افتد جدول ۲-۷ ابزارهای انتقال دانش را نشان می‌دهد که بر حسب میزان اشتراک گذاری دانش رتبه بندی شده اند.

 

جدول۲- ۷ ابزارهای انتقال دانش بر حسب میزان اشتراک گذاری (Jashapara, 2004)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چهره به چهره درجه بالا

 

درجه پایین

کنفرانس ویدیویی تلفن گفتگوی نوشتاری (چت) اینترانت / اینترنت پایگاه اطلاعاتی اسناد

برخی روش های تبادل دانش را می توان در زیر مشاهده کرد:


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه – خ – انتقال ارادی حق زارعانه در مدت قرارداد زراعی : – 9" دانلود پروژه و پایان نامه | تغییرات در ساعات گزارش شده سال جاری نسبت به سال گذشته با تغییرات در بودجه سال جاری رابطه مستقیم دارد. – 7 " »