وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد : تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم

 
تاریخ: 27-06-98
نویسنده: مدیر سایت

عنوان­بندی فیلم همان کارکرد بسته بندی و یا جلد کتاب را دارد که با مراجعه به آن می­توان به محتوای کلّی آن دست یافت. این پژوهش به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. جامعه­ی آماری در این پژوهش ساکنین شهر اصفهان و تبریز می­باشند. از هر شهر200 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه در اختیار آنها  قرار گرفت. ابزار این پژوهش پرسشنامه­ای است که توسّط محقّق تهیّه و تنظیم شده است. روایی آن از طریق روایی صوری مورد تأیید اساتید قرار گرفت و پایایی آن از روش ضریب آلفای کرونباخ9/0 به دست آمده است. کلید واژه: رنگ، مخاطب، روان شناسی رنگ، عنوان­بندی، ژانر.   فهرست مطالب عنوان چکیده برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید   فصل اول : کلیات تحقیق 1- 1 تعریف مسئله 3 1-2 ضرورت و اهمیّت تحقیق 3 1-3 سؤالات تحقیق 3 1-3 سؤالات تحقیق 3 1-4 فرضیّات تحقیق 3 1-5 اهداف اصلی و فرعی 4 1-6 روش جمع آوری اطّلاعات 4 1-7 کاربرد تحقیق 4 1-8 پیشینه تحقیق 5 1-9چگونگی انجام پروژه عملی 6 1-10روش تحقیق 6 فصل دوم : نور و رنگ 2-1 تعریف نور 9 2-2 تعریف رنگ 10 2-3 پیشینه رنگ 11 2-4 رابطه نور و رنگ 13 2-5 تأثیرات نور 14 2-7 رنگ‌های هماهنگ 152-6 ارزش رنگی 15 2- 8 دمای رنگ 16 2-9 بافت 16 2-10 كُمپوزیسیون رنگ 17 2-11 زمینه و رنگ‌های روی زمینه 17 2-12 رابطه رنگ و فرم (شكل) 18 2-13 وسایل تأكید فرم (مزاج رنگ) 18 2-14 رنگ‌های تأثیرگذار و رنگ‌های تأثیرپذیر 19 2-15 اثر فضای رنگ­ها 20 2-16 جلوه‌های فضای رنگ‌ها 20 2-17 رنگ كاهشی، افزایشی 21 2-18 ریتم رنگ 21 2-19  روان‌شناسی رنگ 22 2-19-1 تعریف روان‌شناسی 22 2-20رنگ از دیدگاه روان شناسی 22 2-20-1 معانی رنگ‌ها 22 2-20-2 سمبولیسم رنگ 27 2-21 احساس نور از نظر روان­شنا­سی فیزیولوژیك 28 2-22 احساس و ادراک 28 2-23 آمادگی ذهنی 30 2-24تلقین 30 2-25خطای بینایی، حركتی، خطا­­ های بصری، توهم­ها 30 فصل سوم : مخاطب شناسی 3-1 مخاطب شناسی 33 3-2-1 دلایل مختلف مخاطب بودن 333- 2 تعریف مخاطب 33 3-3دسته بندی مخاطب 34 3-3-1 دسته بندی مخاطبین بر مبنای ویژگی­های جمعیت شناسی 34 3-3-2 دسته بندی مخاطبان برحسب باورها 34 3-3-3 دسته بندی مخاطب بر اساس نگرش­ها 34 3-3-4 دسته بندی مخاطب بر اساس دسترسی 34 3-3-5 دسته بندی مخاطبین بر اساس رفتار 35 3-3-6 دسته بندی مخاطبین بر اساس توصیف و استفاده از رسانه­ها 35 3-4 عوامل مربوط به مخاطب 35 3-4-1مسایل و مشكلات اجتماعی مخاطبین 36 3-4-2 تفاوت های فردی 36 3-4-3 شخصیّت 36 3-4-4 جنس 37 3-4-5 گروه سنّی 37 3-4-6 شیوه زندگی 37 3-4-7 قومیّت 38 3-4-8 تحصیلات 38 3-4-9 سلیقه 38 3-4-10 اهمیّت شناخت مخاطبان 38 3-5 دلایل انتخاب رنگ از نظر مخاطب در علم روانشناسی 39 3-5-1 خاكستری 39 3-5-2 آبی 39 3-5- 3 سبز 39 3-5-4 قرمز 39 3-5-5 زرد 39 3-5-6 بنفش 40 3-5-8 سیاه 403-5-7 قهوه ای 40 3- 6 تأثیرات روانی رنگ بر خصوصیّات شخصی و روحی افراد 41 3-6-1 اثر روانی رنگ در سالمندان 42 3-6-2 اثر روانی رنگ در كودكان 42 3-7 جلب مخاطب از طریق رنگ 43 فصل چهارم: عنوان بندی 4-1 تعریف عنوان­بندی (تیتراژ) 45 4-2 تعریف عنوان­بندی از نظر اساتید 45 4-3 لزوم طراحی عنوان­بندی برای فیلم 47 4-4 تاریخچه عنوان‌بندی در جهان 48 4-5 انواع عنوان‌بندی 49 4-5-1 عنوان‌بندی آغازین 50 4-5-2 عنوان‌بندی پایانی 51 4-5-3 عنوان‌های اعتباری 51 4-5-4 تفاوت های عنوان‌بندی آغازین و پایانی 52 4- 6 دسته بندی عنوان‌بندی 53 4-7 نكاتی كه از نظر مرتضی ممیز برای ساخت عنوان­بندی خوب لازم است: 54 4-8 انواع تكنیك‌ های ساخت عنوان بندی 54 4-9 کمپوزیسیون مطلوب 56 4-10 ژانر 57 4-10-1 تعریف ژانر‏ 57 4-10-2 انواع ژانر 57 4- 11 كاربرد ژانر در بحث تولید فیلم 60 4-11-1 تحولات ژانرها 61 4-11-2 پیدایش‏ژانرها 62 4-12  ویژگی های یک عنوان‌بندی خوب 654-11-3 كاركرد ژانرها در تحلیل فیلم 63 4- 12-1 عنوان­بندی خوب و مناسب 65 4-12- 2خلاقیّت 67 4-12-3 فضاسازی 67 4-12-4 اتّصال عنوان‌بندی به فیلم 67 4-12-5 تناسب نوع حروف با فضای فیلم 68 4-12-6 هماهنگی عنوان‌بندی آغازین و پایانی 68 4-12-7 زمان بندی عنوان‌بندی 69 4- 13 افراد مشهور در زمینه‌ی عنوان بندی 70 4-13-1 سائول باس 70 4-13-2 سبک کاری 72 4-13-3 فهرست فیلم هایی که سائول باس برای آنها عنوان‌بندی طراحی کرد 73 4پ13-4 تحلیل عنوان‌بندی فیلم “سرگیجه” اثر سائول باس 76 4-14 ویژگی آثار سائول باس 79 4-15 تاریخچه‌ی عنوان بندی در ایران 80 4-16 افراد مشهور در ساخت عنوان­بندی دهه­های 40-60 82 4-16-1 طراحان عنوان بندی در ایران 83 4-18آمار 101 نمونه پرسشنامه 102 نتیجه گیری آخر 114 منابع و مآخذ 122 شرح کار عملی 122     تحصیلی پاسخگویان 106   تعریف مسئله در ­این تحقیق تلاش بر ­این بوده­ است که عنوان­بندی را­­­ مورد بررّسی قرار دهیم و تأثیرات متقابل روانشناسی رنگ در ساخت عنوان­بندی و تأثیر بصری آن بر مخاطب را مورد سنجش قرار دهیم. 1-2 ضرورت و اهمیّت تحقیق با توجّه به­ اینکه صنعت سینما روز به روز در حال توسعه و تکامل است، روزانه هزاران مخاطب با    ویژگی­های منحصر به­ فرد را جذب خود می­کند. سینما صنعتی پر مخاطب و پول ساز است. عامل مهّمی برای انتقال پیام، ارتباطات بین المللی و تبادلات فرهنگی است. عنوان­بندی دریچه­ای است که مخاطب برای ورود به متن اصلی فیلم باید از آن عبورکند تا بتواند به محتوای اصلی آن دست پیدا کند.      عنوان­بندی فیلم آینه­ی تمام نمای ژانر فیلم است، پس ­باید به درستی ساخته شود تا ذهن بیننده را برای رسیدن به هدف اصلی ساخت فیلم هدایت کند. از آنجا که رنگ یکی از مهّم­ترین و پرکاربرد ­ترین عوامل بصری است می­توان با مدد گرفتن از آن به یک عنوان­بندی موفّق و مؤثّر دست یافت. علم و آگاهی ما از معانی رنگ­ها و روانشناسی رنگ به ما کمک می­کند تا به وسیله­ی آن منظور فیلم را راحت­تر به بیننده القاکنیم. 1-3 سؤالات تحقیق 1-  عنوان­بندی چیست؟ 2- عوامل تشکیل دهنده­یِ عنوان­بندی کدام اند؟ 3- مشخّصاتِ یک عنوان­بندی خوب چیست؟ 4- زمانِ مناسب برای عنوان­بندی چه مقدار است؟ 5- آیا رنگ بر عنوان­بندی تأثیر دارد؟ 6- رنگ از نظر مخاطبین چه معانی دارد؟ 7- بیشترین رنگ­های استفاده شده در عنوان­بندی فیلم­های ایرانی کدامند؟ 8- در ایران چه تکنیک­هایی برای ساخت عنوان­بندی مورد استفاده قرار می­گیرد؟ 1-4 فرضیّات تحقیق 1-  عنوان­بندی یکی از عوامل مهمّ در معرفی فیلم است. 2- عنوان­بندی خوب باعث موفّقیّت فیلم می شود. 3- عنوان­بندی خوب در ذهن بیننده ماندگار است. 4- عنوان­بندی براساس ژانر­های مختلف هنری متفاوت ساخته می­شود. 5- بیشترین ژانر مورد استفاده در ساخت فیلم در ایران ژانر اجتماعی می­باشد. 6- ارتباط درست بین ژانر فیلم و عنوان­بندی بسیار مهّم و حائز اهمیّت است. 7- رنگ عامل مؤثّری در ساخت عنوان­بندی مناسب است. 8- رنگ­ها باید بر اساس ژانر و محتوای فیلم انتخاب و مورد استفاده قرار­گیرد. 9- رنگ القاءکننده­ی حال و هوای محتوای فیلم است. 1-5 اهداف اصلی و فرعی هدف اصلی از این تحقیق رسیدن به نقش رنگ در عنوان­بندی فیلم است. آیا این مقوله در ایران از ارزش کافی برخوردار است؟ تا چه حد به عنوان­بندی اهمیّت داده و هنگام ساخت آن به هماهنگی رنگ­­ها با ژانر فیلم توجّه می­شود. آیا عنوان­بندی­ها­­یی که در ایران ساخته می­شود با محتوای اصلی فیلم هم راستا هستند و رنگ در عنوان­بندی فیلم­های ایرانی به چه صورت و به چه میزان مورد استفاده قرار می­­گیرد. 1-6 روش جمع آوری اطّلاعات شیوه جمع­آوری اطّلاعات به صورت کتابخانه­ای، اینترنت، همچنین جمع­آوری اطّلاعات به روش میدانی، مصاحبه و تهیّه پرسشنامه و آنالیز و بررسی 150 عدد عنوان­بندی فیلم از بین 300 عنوان­بندی فیلم بوده است. 1-7 کاربرد تحقیق از نتایج این تحقیق می­توان در بررسی و سنجش کیفیّت عنوان­بندی فیلم­ها استفاده کرد. همینطور به بررسی عوامل مختلفی­که به موفّقیّت یک عنوان­بندی و ماندگاری آن کمک می­کند دست یافت، زیرا تأثیر­    عنوان­بندی بر­ مخاطب بسیار حائز اهمّیت است. در این تحقیق  ژانرهای مختلف معرفی شده که با آگاهی از آن می­توان به تحلیل و محتوای فیلم راحت­تر دست پیدا­ کرد و همینطور رنگ­های مختلف از لحاظ مبانی و علم روانشناسی مورد بررسی قرار داده شده است تا به بهترین و مناسب­ترین رنگ برای ساخت عنوان­بندی هماهنگ با ژانر فیلم رسید.                                                     

 


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه بررسی و مقایسه میزان اثر بخشی دوره های آموزشی ICDL بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دبیرانپایان نامه با موضوع:جایگزین‌های عدم ایفای عین تعهد در کنوانسیون بیع بین‌المللی کالا با مطالعه تطبیقی در حقوق ایران »
 
مداحی های محرم