این تحقیق در چهار فصل به شرح زیر تدوین و نگارش شده است. فصل نخست با عنوان «كلیات تحقیق»، به دنبال پاسخ گویی به مفهوم شناسی موضوع تحقیق: «حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام با تكیه بر قران و سیره معصومین:» میباشد. در فصل دوم با تجزیه و تحلیل دیدگاه و رویکرد اسلام به عنوان یک دین جهانشمول به مبانی حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام پرداخته شده است، كه در آن اقتدار و جهانشمولی دین اسلام، مبانی روابط در نظام سیاسی اسلام و چارچوب کلی سیاست خارجی در نظام سیاسی اسلام مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در بخش اقتدار و جهانشمولی دین اسلام ابتدا به اثبات و بررسی این امر پرداخته و سپس ویژگیهای دین جهانشمول را برشمردهایم. در بخش مبانی روابط در نظام سیاسی اسلام یك سری اصول و مبانی را مطرح كرده كه نظام سیاسی اسلام بر پایه آنها استوار است و بر اساس آنها باید به حفظ اقتدار دست پیدا كرد نه با هر روش و حربهای كه خلاف اصول دین مبین اسلام است. در بخش چارچوب کلی سیاست خارجی در نظام سیاسی اسلام بیشتر به چگونگی و نحوه تعامل و روابط ادیان با یكدیگر با وجود اعتقادات مختلف پرداختهایم و حد و مرز و چارچوب و قالب مشخصی را كه دین اسلام به آن قایل است را مطرح كردهایم، تا براساس آن به حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام دست یابیم. در فصل سوم: قواعد فقهی حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام را مطرح كرده، و در آن قواعد فقه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و نظامی بررسی شد. و همه این قواعد با هم در جهت حفظ اقتدار به كار گرفته میشود و تنها پرداختن به قواعد سیاسی و نظامی و امنیتی كافی نمیباشد، زیرا مسأله اقتدار نظام اسلام مطرح است. در فصل چهارم به ارائه راهكارهای حفظ اقتدار نظام سیاسی پرداختهایم. در بخش اوّل تشكیل حكومت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته، زیرا اسلام ذاتا اقتدار دارد و تشكیل حكومت در جهت حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام صورت میپذیرد و لازمه آن بررسی شرایط جامعه و شرایط رهبری و تعامل بین این دو میباشد، بنابراین در بخش دوم نقش رهبری حكومت در حفظ اقتدار مورد بررسی قرار گرفته، كه در آن سیره حكومتی پیامبر6و ائمه معصوم:به عنوان الگو مد نظر است. کلیدواژه ها: حفظ اقتدار، نظام سیاسی، اسلام، قرآن كریم، سیره معصومین: فهرست عناوین عنوان صفحه فصل نخست: كلیات.. 2 1- ادبیات تحقیق.. 2 الف- موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف) 2 ب- مبانی نظری و مرور مختصری بر پیشینه، چارچوب نظری، پرسشها و فرضیهها 3 پرسشهای پژوهش… 3 فرضیههای پژوهش… 4 پیشینه تحقیق.. 4 پ- روش تحقیق.. 4 2- مفاهیم اساسی در نظام سیاسی اسلام. 5 2-1 اسلام. 6 2-2 دین.. 6 2-3 نظام. 7 2-4 حكومت.. 8 2-5 سیاست.. 9 2-6 اقتدار 10 2-7 فقه سیاسی.. 12 3- ماهیت نظام سیاسی اسلام. 13 4- نظام سیاسی صدر اسلام. 14 5- اصول جهان بینی نظام اسلامی.. 16 6- فطری بودن نظام اسلامی.. 18 فصل دوم: مبانی حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 22 بخش نخست: اقتدار و جهانشمولی دین اسلام. 22 1- جایگاه روابط در دین جهانشمول. 23 2- ویژگیهای دین جهانی.. 23 2-1 جهانشمولی.. 24 2-1-1 تعالیم قرآن مبنای روابط دین جهانشمول. 25 2-1 -2 زبان جهانی قرآن. 26 2-1 -3 جهانی بودن رسالت رسول اكرم6. 27 2-2 تغییر ناپذیری دین اسلام. 29 2-3 فطرتمداری دین اسلام. 32 3- رابطه اقتدار با جهانی شدن. 34 بخش دوم: مبانی روابط در جهت حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 34 1- اصل عدل. 35 2- وحدت و اتّحاد. 39 3- حوزههای اتّحاد عادلانه. 43 3-1 امّت اسلامی.. 44 3-2 پیروان ادیان توحیدی.. 45 3-3 جوامع بشری (وحدت جهانی) 48 4- عامل حفظ وحدت.. 53 بخش سوم: چارچوب کلی سیاست خارجی در حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 58 1- رابطه بین کشورها و امّتهای اسلامی.. 58 2- رابطه با ادیان دیگر از نظر اسلام. 60 3- رابطه نظام سیاسی اسلامی با كفار 64 4- نحوه تعامل و رابطه با مستکبران و متجاوزان. 68 5- مبانی و اصول روابط ضابطهمند با غیر مسلمانان. 75 5-1 منبع رابطة قلبی و روابط پنهانی و محرمانه با کفار 75 5-2 پایبندی به پیمانها با كفار 79 5-3 عدم تعرض به پناهندگان سیاسی.. 80 5-4 پیمان عدم تعرض… 81 5-5 پیمان مالی.. 82 5-6 پیمان نظامی.. 82 5-7 عدالت در روابط.. 84 5-8 نفی سلطه سیاسی و فرهنگی.. 87 5-9 منع هرگونه رابطه ولایی با غیرمسلمانان. 90 5-9-1 منع رابطه ولایی مؤمنان با «اهل كتاب». 90 5-9-2 منع رابطه ولایی با «كافران». 91 5-9-3 منع رابطه ولایی با «منافقان». 93 5-9-4 منع رابطه ولایی با «مشركان». 94 5-10 بیزاری از مستكبران. 96 5-11 ستیز با مستكبران. 98 فصل سوم: ضوابط فقهی حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 102 1- تعریف فقه سیاسی.. 102 2- تقسیمات ضوابط فقه سیاسی.. 104 2-1 ضوابط فقه سیاسی در عرصه سیاست.. 104 2-1-1 ضابطة مساوات.. 104 2-1-2 ضابطة عدم ولایت.. 106 2-1-3 ضابطة شورا 107 2-1-4 ضابطة مصلحت.. 109 2-1-5 ضابطة تقیه. 111 2-1-6 ضابطة نفی سبیل (سیادت) 113 2-1-7 ضابطة حرمت کمک به گناه و تجاوز یا «اعانه بر إثم». 116 2-2 ضوابط فقه سیاسی در حوزۀ اجتماعی.. 119 2-2-1 ضابطة عدالت.. 119 2-2-2 ضابطة حفظ نظام. 122 2-2-3 ضابطة وفای به عهد. 124 2-2-4 ضابطة جُبّ.. 126 2-3 ضوابط فقه سیاسی در حوزۀ اقتصادی.. 128 2-3-1 ضابطة سلطنت.. 128 2-3-2 ضابطة احسان. 131 2-3-3 ضابطة نفی عسر و حرج. 133 2-3-4 ضابطة حاکمیت دولت اسلامی.. 135 2-3-5 ضابطة حجّیت سوق المسلمین.. 139 2-3-6 ضابطة تعاون. 141 2-4 ضوابط فقه سیاسی در حوزۀ امنیتی و نظامی.. 142 2-4-1 ضابطة حرمت جان مسلمان. 142 2-4-2 ضابطة احترام به مال مسلمان. 143 2-4-3 ضابطة امان. 144 2-4-4 ضابطة صلح. 146 2-4-5 ضابطة مقابله به مثل. 147 2-4-6 ضابطة وحدت.. 149 2-4-7 ضابطة تقوای سیاسی.. 152 فصل چهارم: راهكارهای حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 158 بخش نخست: نقش تشکیل حکومت در حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 160 1- ضرورت تشکیل حکومت اسلامی.. 161 2- دلایل تشكیل حکومت اسلامی.. 172 2-1 دلایل عقلی.. 172 2-1-1 ضرورت اجرای احکام. 174 2-1-2 زوال دین بدون حكومت.. 177 2-1-3 دفاع از دارالاسلام. 178 2-2 دلایل نقلی.. 179 2-2-1 دلایل قرآنی.. 180 2-2-2 دلایل روایی.. 181 بخش دوم: نقش رهبری در حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 183 1- حاكمیت در نظام اسلامی.. 183 2- شرایط رهبر حكومت اسلامی.. 185 2-1 اسلام و ایمان. 188 2-2 عدالت.. 190 2-3 فقاهت.. 192 2-4 كفایت.. 193 3- اختیارات رهبر دینى در حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 196 3-1 فرماندهى نظامى جامعه. 196 3-2 پیمان نامهها 198 3-3 فرمان جهاد. 206 3-4 فرمان صلح. 210 3-5 امور حسبیه. 213 4- ویژگیهای رهبری در حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 217 4-1 مدارا با مخالفان. 220 4-2 مبارزه با معاند. 224 4-3 مهر و عطوفت.. 226 4-4 احترام به نظرات دیگران. 229 4-5 خدمت رسانی.. 231 4-6 وفاق اجتماعی.. 232 4-7 عدالت خواهی.. 234 4-8 مشاركت سیاسی با مردم. 235 نتیجهگیری.. 238 منابع. 242 فصل نخست: كلیات تحقیق مقدمه نیاز جامعه به حکومت و نظام سیاسی امری است که همواره مورد توجه و نظر متفکران سیاسی بوده است و آن را از ضروریات زندگی اجتماعی بشر مفروض داشتهاند. باید اذعان داشت كه یکی از اهداف مهم بعثت پیامبران صاحب شریعت، بیان چگونگی اداره جامعه و تشکیل حکومت بوده است، که بعضی از پیامبران هم در این زمینه موفق بودند و از آنجا که مکتب مقدس و روح بخش اسلام، عالیترین و جامعترین مکاتب دنیاست در این مورد از ویژگیهای خاصی برخوردار است؛ زیرا اسلام یک دین حکومتی و سیاسی است که سیاست در درون آن نهفته است و منشأ قانون و حکومت آن هم خود اسلام است. احکام حکومتی اسلام همان دیانت وشریعت اسلامی است که از سوی حضرت حق به پیامبرش وحی شده است. ضرورت وجود نظام سیاسی در اسلام از بدیهیات و ضروریات اولیه است، كه عقل و شرع بر آن صحه میگذارند و نیازی به دلیل و برهان ندارد؛ ما در این فصل برآنیم تا علاوه بر تبیین موضع تحقیق و ادبیات تحقیق-حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام با تكیه بر قرآن كریم و سیره معصومان:- به صورت اجمال نیز به تبیین ماهیت «نظام سیاسی در اسلام» بپردازیم.
فرم در حال بارگذاری ...