وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد : روایت ­شناسی سینمای مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول

 
تاریخ: 27-06-98
نویسنده: مدیر سایت

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده نظریات و شکل­های روایتی بی­شماری دردنیا وجود دارد که تنوع گونه­­های آن شگفت انگیز است گویی تمام دنیا را می­توان ظرفی برای روایت کردن داستان­های بشر دانست. از گذشته تا به امروز، خصوصا در چند سال اخیر بسیاری از نظریه­پردازان، در مورد روایت اظهار نظرهایی کرده­اند که یکی از آنها دیوید بوردول می­­­باشد. او برای سینما چهار شیوه روایت بر می­گزیند­ که این چهار شیوه از جانب من سرمشق و الگویی، برای تحلیل روایی مستند­های ایرانی در دهه هشتاد قرار گرفت. سینمای مستند ایران قدمتی همپای کل سینمای ایران دارد. این سینما در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد شمسی با فعالیت­های سینمایی آزاد، جشنواره­های فیلم و در بعضی مواقع فشارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فرصتی را فراهم آورد که فیلم­هایی در حوزه­ی سینمای مستند پدید آورد که از حیث روایی قابل تامل و بررسی می­باشند. کلمه “روایت­شناسی” که در عنوان آورده شده برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید است، اصطلاح به نسبت تازه­ای است ولی بحث از روایت نه تنها مقوله­ای جدیدی  نیست، بلکه در سنت غرب سابقه آن به افلاطون و ارسطو باز می­گردد­­. روایت شناسی به بررسی جوانب مشابه و متفاوت روایت­های مختلف، از منظر ساختاری می­پردازد. در این نوشتار سعی شده است تا با تحلیل روایی مستندهای این­ دهه، فیلم­­­ها را از منظری دیگر بررسی کنیم.   کلید واژه­ها: روایت، سینمای مستند، دهه هشتاد، نوفرمالیست، راوی، شخصیت، دیوید بوردول   فهرست عنوان                                                                                     صفحه مقدمه…………………………………………………………………………………………………..1 فصل اول: کلیات 1-1طرح مساله…………………………………………………………………………………………… 2 1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………….. 4 1-3 اهداف تحقیق………………………………………………………………………… 5 1-4 سوالات تحقیق ………………………………………………………………….. 5 1-5 پیشینه­ی تحقیق…………………………………………………………….. 5 1-6 روش و فنون اجرایی پژوهش………………………………………………………………… 7 1-7محدودیت­های پژوهش …………………………………………………………………. 7 فصل دوّم: مبانی نظری 2-1چهارچوب نظری……………………………………………………………..9 2-2مستند………………………………………………………………………….. 12 2-2-1-تعاریف مستند…………………………………………………………..13 2-2- 2نگاهی اجمالی به تاریخچه سینمای مستند ایران………………………….16 2-3 روایت فیلمی………………………………………………………………….22 2-4 روایت سینمایی………………………………………………………..24 2-5 نظریه های تقلیدی روایت…………………………………………………………… 26 2-5-1 شاهد نامرئی…………………………………………………………………………… 27 2-5-2  آیزنشتاین: روایت به مثابه صحنه آرایی……………………………………. 28 2-6 نظریه های زبان- بنیاد روایت…………………………………………………………. 30 2-6-1روایت فیلم به مثابه فرازبان……………………………………………………… 32 2-6-2روایت فیلم به مثابه بیان……………………………………………………… 33 2-7 نکاتی در باب  فرمالیست­ها و نوفرمالیست­ها……………………………………… 34 2-7-1 عناصر شکل روایی و غیر روایی از منظر نوفرمالیست­ها………………………38 2-7-2 اصول شکل روایی………………………………………………………………….38 2-7-3 تمایز داستان و طرح………………………………………………………38 2-7-4 علت………………………………………………………………………………….39 2-7-5 زمان…………………………………………………………………………….40 2-7-6 فضا…………………………………………………………………………….40 2-8 نظریات دیوید بوردول درباره روایت…………………………………………….41 2-8-1روایت کلاسیک…………………………………………………………….43 2-8-2روایت سینمای هنری………………………………………………………47 2-8-3روایت مبتنی بر ماده­گرایی تاریخی……………………………………51 2-8-4روایت پارامتریک……………………………………………………………………55 فصل سوّم: روش تحقیق 3-1 روش تحقیق…………………………………………………………… 61 فصل چهارم: یافته‌های تحقیق 4-1 مستند انیمیشن…………………………………………………………………66 4-1-1سیانوزه………………………………………………………………..67 4-2 مستند­های اتوبیوگرافیک – خود بیانگر(Self- portrait)…………………………………69 4-3درام مستند (داکیو درام)………………………………………………….75 4-4 مستند داستانی (Docufiction)……………………………………………….78 4-5 مستند­های حیات وحش و محیط زیست………………………………………….79 4-6 ملف گند…………………………………………………………………………….. 81 4-6-1 شناسنامه ی فیلم……………………………………………………. 81 4-6-2‌ داستان فیلم……………………………………………………………………..82 4-6-3 تحلیل روایتِ فیلم………………………………………………….. 83 4-7 ترانه اندوهگین کوهستان…………………………………………………..86 4-7-1 شناسنامه ی فیلم……………………………………………………86 4-7-2 داستان فیلم…………………………………………………………………………87 4-7-3 تحلیل روایتِ فیلم………………………………………………………….. 88 4-8 رئیس جمهور میرقنبر………………………………………………………… 91 4-8-1 شناسنامه ی فیلم………………………………………………………….91 4-8-2 داستان فیلم………………………………………………………………. 92 4-8-3 تحلیل روایتِ فیلم…………………………………………………………….93 4-9 فقط کمی نور ………………………………………………………………………….. 97 4-9-1 شناسنامه ی فیلم…………………………………………………………….. 97 4-9-2 داستان فیلم………………………………………………………………………… 98 4-9-3 تحلیل روایت فیلم…………………………………………. 98 4-10 بهترین مجسمه­ی دنیا ………………………………………………… 102 4-10-1 شناسنامه­ی فیلم…………………………………………………..102 4-10-2 داستان فیلم………………………………………………………………….103 4-10-3 تحلیل روایت فیلم………………………………………………………………104 4-11  ده فیلم مستند برتر سال1390…………………………………………………107 4-12معرفی مستند­های مهم سال­های 1391تا1393………………………………115 فصل پنجم: نتیجه گیری 5-1 جمع بندی و نتیجه گیری ……………………………………………………122 5-2 پیشنهادات………………………………………………………………………….127 فهرست منابع منابع ……………………………………………………………………………129 چکیده انگلیسی مقدمه جمله معروف « انسان درون روایت زندگی می‌كند » تاکید بر فراگیری روایت را نشان می‌دهد و تاكیدی است بر این نكته كه در زندگی روزمره با انواع روایت‌ها روبروییم. از سوی دیگر، بله، این سخن درست است كه بشر همیشه خودش، چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی، موضوع روایت بوده است. روایت با تاریخ بشر آغاز می­شود. تا زمانی که ÷انسانی برای زیستن وجود دارد، روایت هم است. در سرتاسر تاریخ نمی­توان مردمانی را یافت که بدون روایت باشند. روایت­های بی­شماری در دنیا وجود دارد. هرکس در هر مرتبه، منطقه و موقعیت روایت خودش را دارد. اصولا انسان­ها از شنیدن و روایت کردن برای یکدیگر لذت خواهند برد. حکایت­ها و داستان­ها، افسانه­ها و اسطوره­هایی که در گذشته برایمان نقل کرده­اند، با خاطرات کودکی و باورهای زندگی­مان عجین شده است و این، میراثی گرانبها از پدران­مان می­باشد که تا ابد در ذهنمان حک شده است. شاید همه نداند که چگونه خوب روایت کنند ولی همه می­دانند که چگونه روایت کنند علاوه بر این همه روایت را از غیر روایت تشخیص می­دهند و به راحتی می­دانند که چه چیز روایت است و چه چیز روایت نیست (پرینس، 1389: 5 ) روایت‌ها، شرح زندگی‌های زیسته یا نازیسته بشر است؛ زندگی‌های نازیسته‌­ای كه البته محتملند؛ یعنی بالقوه امكان تحقق آنها در گذشته، اكنون یا آینده وجود دارد. به نظر می‌رسد، نخستین برخورد و رویارویی ما با روایت از همین میل به تجربه زندگی‌های دیگر یا آن‌طور كه امروزه مطرح است، امكان زیستن در جهان‌های موازی سرچشمه می‌گیرد. در حین خواندن روایت، به‌طور موقت به زندگی دیگران، همان شخصیت‌های قصه، وارد می‌شویم. این ورود در وهله نخست، از سر كنجكاوی است كه ظاهرا از نیروهای غریزی در وجود بشر است که بعدا به مسائلی همچون دانش‌اندوزی و كسب تجربه یا فقط حظ و لذت زیبایی‌شناختی می‌رسیم.   1-1 طرح مساله روایت ضرورتا باید کسی را داشته باشد تا متن را ارائه کند  مولف، قصه­ی داستان را روایت کند  راوی، در جهان داستان زندگی کند، غم­ها و شادی­های آن را به جان بخرد  شخصیت،  گوش دهد، تماشا کند و دلش بخواهد تا داستان ادامه پیدا کند  تماشاگر. این عناصر جزء لاینفک روایت در تمام دوران­ها و مشترک بین همه ملت­ها است و عدم وجود یکی از آن­ها باعث می­شود تا روایتی وجود نداشته نباشد.

 


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه بررسی وضعیت سیستم­های اطلاعات مدیریت کتابخانه­های مرکزیپایان نامه روانشناسی گرایش بالینی: مقایسه ی مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار »