1-4-ضرورت و اهمیت پژوهش………………………………………………………………………………..6 1-5-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها………………………………………………………………..8 1-5-1-افسردگی……………………………………………………………………………………………………..8 1-5-1-1-تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………….8 1-5-1-2-تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………………….8 1-5-2-اضطراب……………………………………………………………………………………………………….8 1-5-2-1-تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………….8 1-5-2-2-تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………………….9 1-5-3-مؤلفههای ذهنآگاهی………………………………………………………………………………….9 1-5-3-1-تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………….9 1-5-3-2-تعریف عملیاتی…………………………………………………………………………………….10 1-5-4-مؤلفههای صبر…………………………………………………………………………………………..10 1-5-4-1-تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………..10 1-5-4-2-تعریف عملیاتی…………………………………………………………………………………….11 فصل دوم: چهارچوب نظری و پیشینه پژوهش 2-1-مبانی نظری…………………………………………………………………………………………………..13 2-1-1-افسردگی……………………………………………………………………………………………………13 2-1-2-اضطراب منتشر…………………………………………………………………………………………14 2-1-3-تفاوتهای بین افسردگی و اضطراب…………………………………………………………..15 2-1-4-ذهنآگاهی…………………………………………………………………………………………………16 2-1-4-1-ریشههای تاریخی ذهنآگاهی………………………………………………………………16 2-1-4-2-انتقال ذهنآگاهی به روانشناسی………………………………………………………….18 2-1-4-3-ذهنآگاهی در روانشناسی بالینی:موج سوم رفتاردرمانی…………………….21 2-1-4-3-1-موج اول رفتاردرمانی……………………………………………………………………….21 2-1-4-3-2-موج دوم رفتاردرمانی……………………………………………………………………….22 2-1-4-3-3-موج سوم رفتاردرمانی……………………………………………………………………..23 2-1-4-3-3-1-مداخلات مبتنی بر آموزش ذهنآگاهی……………………………………..24 2-1-4-3-3-2-مداخلاتی که ذهنآگاهی مؤلفه کلیدی آنهاست………………………..26 2-1-4-4-تعاریف ذهنآگاهی……………………………………………………………………………….29 2-1-4-5-مفهومسازی ذهنآگاهی در روانشناسی بالینی…………………………………….31 2-1-4-6-رابطه ذهنآگاهی با مراقبه……………………………………………………………………36 2-1-4-7-سازههای مرتبط با ذهنآگاهی…………………………………………………………….38 2-1-4-7-1-شیوههای پردازشگری ذهنی……………………………………………………………38 2-1-4-7-2-اشکال هشیاری رفلکسی………………………………………………………………….40 2-1-4-8-رابطه بین ذهنآگاهی، شناخت ضمنی و آشکار………………………………….43 2-1-5-مبانی نظری صبر………………………………………………………………………………………46 2-1-5-1-مفهوم صبر……………………………………………………………………………………………46 2-1-5-2-انواع صبر………………………………………………………………………………………………49 2-1-5-3-رابطه صبر با مفاهیم مشابه………………………………………………………………….50 2-1-5-4-صبر در عرفان اسلامی………………………………………………………………………….51 2-1-5-5-مفهوم صبر در قرآن……………………………………………………………………………..53 2-1-5-6-زمینههای صبر در قرآن……………………………………………………………………….55 2-1-5-7-صبر و سایر مفاهیم در قرآن………………………………………………………………..59 2-1-5-8-نشانگان صبر…………………………………………………………………………………………60 2-1-5-9-پیامدهای صبر………………………………………………………………………………………63 2-1-5-10-صبر در روانشناسی…………………………………………………………………………….65 2-1-5-11-کارکردهای صبر…………………………………………………………………………………66 2-1-5-12-پایههای روانشناختی صبر………………………………………………………………….69 2-2-پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………..75 2-2-1-ذهنآگاهی………………………………………………………………………………………………..75 2-2-2-صبر……………………………………………………………………………………………………………78 2-3-سؤالات پژوهش……………………………………………………………………………………………..79 فصل سوم: روش و ابزارهای پژوهش 3-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….81 3-2-جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری……………………………………………………….81 3-2-1-دادههای توصیفی نمونه…………………………………………………………………………….82 3-3-ابزارهای پژوهش……………………………………………………………………………………………84 3-3-1-آزمون افسردگی بک…………………………………………………………………………………84 3-3-2-آزمون اضطراب پنهان و آشکار اشپیلبرگر………………………………………………..84 3-3-3-پرسشنامه صبر………………………………………………………………………………………….85 3-3-3-1-روایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..85 3-3-3-2-پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..86 3-3-4-پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی……………………………………………………………..87 3-3-4-1-روایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..87 3-3-4-2-پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..91 3-4-روش اجرا……………………………………………………………………………………………………….92 3-5-روش آماری……………………………………………………………………………………………………92 فصل چهارم: یافتهها 4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….94 4-2-یافتههای توصیفی………………………………………………………………………………………….95 4-2-1-یافتههای توصیفی مربوط به مؤلفههای ذهنآگاهی…………………………………95 4-2-2-یافتههای توصیفی مربوط به مؤلفههای صبر……………………………………………96 4-3-آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………….97 4-3-1-یافتههای مربوط به سؤال اول…………………………………………………………………..97 4-3-2-یافتههای مربوط به سؤال دوم……………………………………………………………….102 فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری 5-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………….108 5-2-بحث و نتیجهگیری در مورد سؤال اول پژوهش…………………………………………108 5-3-بحث و نتیجهگیری در مورد سؤال دوم پژوهش………………………………………..112 5-4-محدودیتها………………………………………………………………………………………………..114 5-5-پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………..114 فهرست منابع منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………116 منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………………..121 پیوستها پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی…………………………………………………………………………135 پرسشنامه صبر……………………………………………………………………………………………………..137 پرسشنامه افسردگی بک………………………………………………………………………………………139 پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیلبرگر…………………………………………………….144 چکیده به زبان انگلیسی……………………………………………………………………………………….14 فهرست جدولها جدول(3-1)توزیع گروه نمونه بر حسب سن…………………………………………………………82 جدول(3-2)توزیع گروه نمونه برحسب متغیر جنسیت…………………………………………83 جدول(3-3)توزیع گروه نمونه برحسب متغیر تحصیلات………………………………………83 جدول(3-4)ضرایب پایایی مؤلفههای صبر…………………………………………………………….86 جدول(3-5)نتایج تحلیل عوامل پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی به روش مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس……………………………………………………………………………89 جدول(3-6)ضرایب پایایی مؤلفههای ذهنآگاهی………………………………………………….91 جدول(4-1)میانگین و انحراف معیار پنج مؤلفه ذهنآگاهی در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار……………………………………………………………………………………………………95 جدول(4-2)میانگین و انحراف معیار مؤلفههای صبر در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار……………………………………………………………………………………………………………………..96 جدول(4-3)نتایج آزمونMANOVA مربوط به مؤلفههای ذهنآگاهی……………97 جدول(4-4)نتایج مربوط به آزمون تحلیل واریانس تفاوت مؤلفههای ذهنآگاهی بین گروههای افسرده، مضطرب و بهنجار………………………………………………………………98 جدول(4-5)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه مشاهده…………………………98 جدول(4-6)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه توصیف………………………….99 جدول(4-7)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عمل توأم آگاهی………..100 جدول(4-8)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عدم قضاوت………………..100 جدول(4-9)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عدم واکنش………………..101 جدول(4-10)نتایج آزمونMANOVA مربوط به مؤلفههای صبر…………………….102 جدول(4-11)نتایج آزمون تحلیل واریانس تفاوت مؤلفههای صبر بین گروههای افسرده، مضطرب و بهنجار…………………………………………………………………………………..103 جدول(4-12)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه شکیبایی……………………………….103 جدول(4-13)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه رضایت…………………………………..104 جدول(4-14)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه استقامت………………………………..104 جدول(4-15)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه درنگ…………………………………….105 جدول(4-16)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه متعالی شدن………………………….106 فهرست نمودارها نمودار(2-1)پایههای روانشناختی صبر…………………………………………………………….74 چکیده اهداف پژوهش حاضر ، مقایسه مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، اضطراب منتشر و افراد بهنجار بود. طرح این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از کلیه بیماران افسرده و مضطربی که از خرداد تا شهریور 1390 به مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه می کردند. نمونه مورد مطالعه شامل 30 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، 30 بیمار مبتلا به اختلال اضطراب منتشر و 30 فرد بهنجار بود. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از : پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر، پرسشنامه پنج مولفه ذهن آگاهی و پرسشنامه صبر. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می دهند که میان افراد افسرده، مضطرب و بهنجار از نظر مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر ، تفاوت معناداری وجود دارد
فرم در حال بارگذاری ...