وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه روانشناسی گرایش بالینی: مقایسه ی مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار

 
تاریخ: 27-06-98
نویسنده: مدیر سایت

1-4-ضرورت و اهمیت پژوهش………………………………………………………………………………..6 1-5-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها………………………………………………………………..8 1-5-1-افسردگی……………………………………………………………………………………………………..8 1-5-1-1-تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………….8 1-5-1-2-تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………………….8 1-5-2-اضطراب……………………………………………………………………………………………………….8 1-5-2-1-تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………….8 برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید   1-5-2-2-تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………………….9 1-5-3-مؤلفه­های ذهن­آگاهی………………………………………………………………………………….9 1-5-3-1-تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………….9 1-5-3-2-تعریف عملیاتی…………………………………………………………………………………….10 1-5-4-مؤلفه­های صبر…………………………………………………………………………………………..10 1-5-4-1-تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………..10 1-5-4-2-تعریف عملیاتی…………………………………………………………………………………….11 فصل دوم: چهارچوب نظری و پیشینه پژوهش 2-1-مبانی نظری…………………………………………………………………………………………………..13 2-1-1-افسردگی……………………………………………………………………………………………………13 2-1-2-اضطراب منتشر…………………………………………………………………………………………14 2-1-3-تفاوتهای بین افسردگی و اضطراب…………………………………………………………..15 2-1-4-ذهن­آگاهی…………………………………………………………………………………………………16 2-1-4-1-ریشه­های تاریخی ذهن­آگاهی………………………………………………………………16 2-1-4-2-انتقال ذهن­آگاهی به روانشناسی………………………………………………………….18 2-1-4-3-ذهن­آگاهی در روانشناسی بالینی:موج سوم رفتاردرمانی…………………….21 2-1-4-3-1-موج اول رفتاردرمانی……………………………………………………………………….21 2-1-4-3-2-موج دوم رفتاردرمانی……………………………………………………………………….22 2-1-4-3-3-موج سوم رفتاردرمانی……………………………………………………………………..23 2-1-4-3-3-1-مداخلات مبتنی بر آموزش ذهن­آگاهی……………………………………..24 2-1-4-3-3-2-مداخلاتی که ذهن­آگاهی مؤلفه کلیدی آنهاست………………………..26 2-1-4-4-تعاریف ذهن­آگاهی……………………………………………………………………………….29 2-1-4-5-مفهوم­سازی ذهن­آگاهی در روانشناسی بالینی…………………………………….31 2-1-4-6-رابطه ذهن­آگاهی با مراقبه……………………………………………………………………36 2-1-4-7-سازه­های مرتبط با ذهن­آگاهی…………………………………………………………….38 2-1-4-7-1-شیوه­های پردازشگری ذهنی……………………………………………………………38 2-1-4-7-2-اشکال هشیاری رفلکسی………………………………………………………………….40 2-1-4-8-رابطه بین ذهن­آگاهی، شناخت ضمنی و آشکار………………………………….43 2-1-5-مبانی نظری صبر………………………………………………………………………………………46 2-1-5-1-مفهوم صبر……………………………………………………………………………………………46 2-1-5-2-انواع صبر………………………………………………………………………………………………49 2-1-5-3-رابطه صبر با مفاهیم مشابه………………………………………………………………….50 2-1-5-4-صبر در عرفان اسلامی………………………………………………………………………….51 2-1-5-5-مفهوم صبر در قرآن……………………………………………………………………………..53 2-1-5-6-زمینه­های صبر در قرآن……………………………………………………………………….55 2-1-5-7-صبر و سایر مفاهیم در قرآن………………………………………………………………..59 2-1-5-8-نشانگان صبر…………………………………………………………………………………………60 2-1-5-9-پیامدهای صبر………………………………………………………………………………………63 2-1-5-10-صبر در روانشناسی…………………………………………………………………………….65 2-1-5-11-کارکردهای صبر…………………………………………………………………………………66 2-1-5-12-پایه­های روانشناختی صبر………………………………………………………………….69 2-2-پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………..75 2-2-1-ذهن­آگاهی………………………………………………………………………………………………..75 2-2-2-صبر……………………………………………………………………………………………………………78 2-3-سؤالات پژوهش……………………………………………………………………………………………..79 فصل سوم: روش و ابزارهای پژوهش 3-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….81 3-2-جامعه آماری، نمونه و روش نمونه­گیری……………………………………………………….81 3-2-1-داده­های توصیفی نمونه…………………………………………………………………………….82 3-3-ابزارهای پژوهش……………………………………………………………………………………………84 3-3-1-آزمون افسردگی بک…………………………………………………………………………………84 3-3-2-آزمون اضطراب پنهان و آشکار اشپیلبرگر………………………………………………..84 3-3-3-پرسشنامه صبر………………………………………………………………………………………….85 3-3-3-1-روایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..85 3-3-3-2-پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..86 3-3-4-پرسشنامه پنج مؤلفه ذهن­آگاهی……………………………………………………………..87 3-3-4-1-روایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..87 3-3-4-2-پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..91 3-4-روش اجرا……………………………………………………………………………………………………….92 3-5-روش آماری……………………………………………………………………………………………………92 فصل چهارم: یافته­ها 4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….94 4-2-یافته­های توصیفی………………………………………………………………………………………….95 4-2-1-یافته­های توصیفی مربوط به مؤلفه­های ذهن­آگاهی…………………………………95 4-2-2-یافته­های توصیفی مربوط به مؤلفه­های صبر……………………………………………96 4-3-آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………….97 4-3-1-یافته­های مربوط به سؤال اول…………………………………………………………………..97 4-3-2-یافته­های مربوط به سؤال دوم……………………………………………………………….102 فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری 5-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………….108 5-2-بحث و نتیجه­گیری در مورد سؤال اول پژوهش…………………………………………108 5-3-بحث و نتیجه­گیری در مورد سؤال دوم پژوهش………………………………………..112 5-4-محدودیت­ها………………………………………………………………………………………………..114 5-5-پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………..114 فهرست منابع منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………116 منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………………..121 پیوست­ها پرسشنامه پنج مؤلفه ذهن­آگاهی…………………………………………………………………………135 پرسشنامه صبر……………………………………………………………………………………………………..137 پرسشنامه افسردگی بک………………………………………………………………………………………139 پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیلبرگر…………………………………………………….144 چکیده به زبان انگلیسی……………………………………………………………………………………….14 فهرست جدول­ها جدول(3-1)توزیع گروه نمونه بر حسب سن…………………………………………………………82 جدول(3-2)توزیع گروه نمونه برحسب متغیر جنسیت…………………………………………83 جدول(3-3)توزیع گروه نمونه برحسب متغیر تحصیلات………………………………………83 جدول(3-4)ضرایب پایایی مؤلفه­های صبر…………………………………………………………….86 جدول(3-5)نتایج تحلیل عوامل پرسشنامه پنج مؤلفه ذهن­آگاهی به روش مؤلفه­های اصلی با چرخش واریماکس……………………………………………………………………………89 جدول(3-6)ضرایب پایایی مؤلفه­های ذهن­آگاهی………………………………………………….91 جدول(4-1)میانگین و انحراف معیار پنج مؤلفه ذهن­آگاهی در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار……………………………………………………………………………………………………95 جدول(4-2)میانگین و انحراف معیار مؤلفه­های صبر در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار……………………………………………………………………………………………………………………..96 جدول(4-3)نتایج آزمونMANOVA مربوط به مؤلفه­های ذهن­آگاهی……………97 جدول(4-4)نتایج مربوط به آزمون تحلیل واریانس تفاوت مؤلفه­های ذهن­آگاهی بین گروه­های افسرده، مضطرب و بهنجار………………………………………………………………98 جدول(4-5)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه مشاهده…………………………98 جدول(4-6)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه توصیف………………………….99 جدول(4-7)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عمل توأم آگاهی………..100 جدول(4-8)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عدم قضاوت………………..100 جدول(4-9)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عدم واکنش………………..101 جدول(4-10)نتایج آزمونMANOVA مربوط به مؤلفه­های صبر…………………….102 جدول(4-11)نتایج آزمون تحلیل واریانس تفاوت مؤلفه­های صبر بین گروه­های افسرده، مضطرب و بهنجار…………………………………………………………………………………..103 جدول(4-12)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه شکیبایی……………………………….103 جدول(4-13)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه رضایت…………………………………..104 جدول(4-14)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه استقامت………………………………..104 جدول(4-15)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه درنگ…………………………………….105 جدول(4-16)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه متعالی شدن………………………….106   فهرست نمودارها نمودار(2-1)پایه­های روانشناختی صبر…………………………………………………………….74 چکیده اهداف پژوهش حاضر ، مقایسه مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، اضطراب منتشر و افراد بهنجار بود. طرح این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از کلیه بیماران افسرده و مضطربی که از خرداد تا شهریور 1390 به مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه می کردند. نمونه مورد مطالعه شامل 30 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، 30 بیمار مبتلا به اختلال اضطراب منتشر و 30 فرد بهنجار بود. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از : پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر، پرسشنامه پنج مولفه ذهن آگاهی و پرسشنامه صبر. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می دهند که میان افراد افسرده، مضطرب و بهنجار از نظر مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر ، تفاوت معناداری وجود دارد


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : روایت ­شناسی سینمای مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردولدانلود پایان نامه ارشد : بررسی جرایم زنان و راه های پیشگیری از آن »