وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمبولیسم در اشعار نیمایوشیج- قسمت ۳

 
تاریخ: 17-12-99
نویسنده: مدیر سایت

محل خدمت:تعداد پایان نامه ها و رساله های راهنمایی شده کارشناسی ارشد/دکترا:تعداد پایان نامه ها و رساله های در دست راهنمایی کارشناسی ارشد/دکترا:

  1. اطلاعات مربوط به پایان نامه:
۱ – الف: عنوان پایان نامه:
فارسی T غیر فارسی
ب: نوع کار تحقیقاتی: بنیادی[۱] نظری[۲] T کاربردی[۳] عملی[۴]
پ: تعداد واحد پایان نامه: ۶
ت: پرسش اصلی تحقیق (مسأله تحقیق): سمبولیسم در اشعار نیمایوشیج از چه دیدگاهی مورد بررسی است؟
  1. بیان مسأله: (تشریح ابعاد، حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسش های تحقیق، منظور تحقیق):

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

نماد در لغت به معنی نمود،نماد، ونماینده است و در برابر واژه فرنگی symbol می آید که از کلمه
یونانیsymbolon به معنی علامت، نشانه، و اثر می باشد. نماد شیء بی جان یا موجود جانداری است که هم خودش است و هم مظهر مفاهیمی فراتر از خودش.
در ادبیات نماد یکی از شگردها و ترفندهای تصویرگری و از جمله امور حوزه بیان است. نمادهای ادبی بیش از آنکه از حوزه های دیگر تقلید شده باشند، زاییده ذهن خلّاق نویسنده وشاعر است. حتی چنانچه نماد از جای دیگر وام گرفته شده باشد، بنا به شرایط اثر تغییر می کند و نقش تازه ای به خود می گیرد. لزوم پرداختن شعر به مسائل سیاسی و اجتماعی شاعران را به سوی سمبلیسم کشاند و شعر گاهی به صورت تمثیل درآمد یعنی داستانی (مشبه بهی) که هر چند به ظاهر معنای خود را دارد امّا مراد معنی باطنی آن است که همانا مسائل سیاسی اجتماعی باشد. بسیاری از اشعار معروف نیماچنین است. آثار نیما در موارد متعددی تمثیلی است، اجزاء آن یعنی سمبل های آن از طبیعت انتخاب شده است و شعر به ظاهر حادثه یی طبیعی را توصیف می کند امّا در معنای کلی یعنی تمثیلی یک حقیقت اجتماعی را شرح می دهد و لذا به این شیوه سمبولیسم اجتماعی گفته اند. مثلاً کسانی که در ساحل نشسته اند و به نشاط مشغولند امّا جلوی چشم آنان کسی در دریا در حال غرق شدن است، کمک می طلبد و کسی به او اعتنایی ندارد. اینشعر تمثیلی است از اجتماع که مردم بی خبر به زندگی خود مشغولند و متوجه آن کسی (روشنفکر و مبارز) نیستند که به خاطر آنان در حال هلاک است. اجزا این تمثیل یعنی دریا، ساحل، آدم ها و غریق سمبل هستند. در این رساله، نگارنده بر آن است تا نمادپردازی را که با عناصر گرفته شده از محیط زندگی شاعر و برخواسته از روحیّات متفکرانه و قالبی نو در محتوای سیاسی، اجتماعی و انسانی و نیز احساسات و عواطف شاعر به شکل طبیعی و در قالبی نمادین و نیز ارتباط نماد یا سمبولیسم با ترکیبهای تشبیهی، استعاری و تمثیل را مورد بررسی قرار دهد.
  1. سوابق مربوط:(بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق)

عکس مرتبط با اقتصاد

در مطالعه شعر نیما آنچه نخست جلب نظر می کند دید تازه او به طبیعت و جهان است. به همین جهت، موضوع و مضمونهایی در شعر او راه یافته که در آثار دیگران یا طرح نشده یا بدان زاویه مورد توجه نبوده است. نکته دیگر نظر اجتماعی و اقتصادی نیماست در بسیاری از اشعارش و نیز شعرهایی سمبولیک و انتقادی که ناگزیر پیچیده ترست و همین گونه معانی را هر بار به نوعی که احساس کرده، به صورتی تازه و بی سابقه عرضه داشته است. زبان شعر نیما ساده و بعضی از اشعارش رمزی و تمثیلی است. عامل تمثیلی بودن شعر او، بیشتر سه چیز است: نخست اعتقاد او به اینکه تمثیل از جنبه های مهم صور خیال در شعر است. دیگر آشنایی او با شعر سمبولیستهای فرانسوی و سوّم زمانه او که عصر استبداد و خفقان بوده است. تمثیلهایی که نیما از آن در اشعارش بکار برده این جهانی است و موضوع آن بر محور زندگی اجتماعی و سیاسی شکل گرفته است. تمثیلهای نیما معمولاً ساخته و پرداخته ذهن خود اوست و ممکن است گاه گاه زمینه باورهای عامیانه را در پارهایی از اجزای آن تشخیص داد. علاوه بر این در شعر او ترکیبهای تشبیهی و استعاری و ترکیب سازیهای جدید نیز وجود دارد و این ترکیب سازیها چه آنها که جنبه صور خیال دارد و چه آنها که صرفاً از نظر واژه سازی و ترکیب سازی است در اشعار او نمود یافته است. درباره نیمایوشیج آثار فراوانی نگاشته شد و کتابها و مقالاتی پیرامون موضوع مورد بحث به صورت پراکنده به چاپ رسیده است.

۷٫اهداف تحقیق:(شامل اهداف علمی۱، کاربردی۲ و ضرورت های۳ خاص انجام تحقیق)

 


فرم در حال بارگذاری ...

« مقایسه کارایی کانال های مستقیم و غیرمستقیم در بازاریابی بیمه با استفاده از تکنیک DEA- قسمت ۳بررسی تأثیر اشتراک دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان کارکنان با در نظر گرفتن اثر تعدیل گر سرمایه های اجتماعی- قسمت ۱۴ »
 
مداحی های محرم