مفروض پژوهش حاضر این است که مشاغل سنتی و مدرن میتوانند دالان دسترسی افراد به جهان های اجتماعی دینی و دنیوی هستند. متاسفانه با توجه به پاسخهای پاسخگویان به این پرسش امکان تفکیک دقیق و صریح مذکور محقق نشد ولی تا آنجاکه از نتایج به دست آمده این تفکیک میسر شد حکایت از عدم ارتباط معنادار میان شغل والدین و شاخص نظام اخلاقی افراد است. میانگین شاخص نظام اخلاقی افرادی که والدین آنها مشاغل مدرن دارند ۸۹/۲ و میانگین شاخص نظام اخلاقی افرادی که والدین آنها مشاغل سنتی دارند ۰۹/۳ است. اگرچه این میانگینها متفاوت است ولی تفاوت آنها معنادار نیست. نتایج آزمون لاندا با ضریب ۰۹۷/ و سطح معناداری ۲۰۴/۰ و نتایج آزمون گودمن و کروسکال با ضریب ۵۶/۰ و سطح معنادری ۴۲/۱ و نتایج آزمون فی کرامرز با ضریب ۳۷/۲ و سطح معناداری ۳۹/۱ موید این برداشت است.
شغل والدین | شاخص نظام اخلاقی قدسی و دنیوی | |
سطح معناداری | میزان | |
ضریب لاندا | ۰/۲۰۴ | -/۰۹۷ |
گودمن و کروسکال | ۰/۱۴۲ | -/۰۵۶ |
فی کرامرز | ۰/۱۳۹ | -/۲۳۷ |
محل سکونت خانواده ها: رابطۀ محل سکونت خانواده ها و نوع نظام اخلاقی
محل سکونت خانواده ها در دوره جامعهپذیری اولیه فرزندان یکی دیگر از دالان های ارتباط با جهان های اجتماعی دینی ودنیوی است. مفروض این پژوهش این بود که شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچک و شهرهای کوچک بیشتر از روستاها ممر دسترسی افراد به جهان دنیوی هستند. میانگین شاخص نظام اخلاقی افرادی که محل سکونت خانوادۀ آنها شهرهای بزرگ بوده معادل۰۰/۳ و میانگین شاخص نظام اخلاقی افرادی که محل سکونت خانوادۀ آنها شهرهای کوچک بوده معادل۲۵/۳ میانگین شاخص نظام اخلاقی افرادی که محل سکونت خانوادۀ آنها روستا بوده معادل۴۵/۳ است. این تفاوتها معنادار است. نتایج به دست آمده از طریق آزمون تحلیل واریانس یکطرفه با (f =3) و سطح معناداری= /۰۰۱ s نشانگر معناداری این تفاوت است. شاخص نظام اخلاقی کسانی که دوران کودکی خود را در شهرهای بزرگ سپری کردهاند از کسانی که دوران کودکی خود را در شهرهای کوچکتر و روستاها گذراندهاند دنیویتراند.
آزمونf | شاخص نظام اخلاقی قدسی و دنیوی |
محل سکونت خانواده ها | F=3 s=/001 |
۴-۳-۴- رابطۀ دسترسی افراد به جهان اجتماعی دنیوی و نوع نظام اخلاقی آنها
چهارمین فرضیۀ پژوهش ناظر به میزان دسترسی افراد به جهان اجتماعی دنیوی از طریق نوع و میزان مشارکت آنها در نهاد علم و دانشگاه و نوع نظام اخلاقی آنهاست. در فرایند جامعهپذیری ثانویه عمدتاً افراد از کانال نهادهای تعلیم و تربیت رسمی و مشاغل با جهان اجتماعی ارتباط مییابند. با توجه به ارتباط وثیق تعلیم و تربیت و مشاغل در جهان امروز به ویژه در جمعیت آماری پزوهش حاضر، نهاد علم و دانشگاه مهمترین نهاد ارتباط پاسخگویان با جهان های اجتماعی دینی و دنیوی است. نهاد علم و دانشگاه به میزانی که ممر دسترسی افراد به جهان اجتماعی دینی یا دنیوی باشد به همان میزان میتواند در نوع نظام اخلاقی آنها اثرگذار باشد. این متغیر نیز با مؤلفه های گوناگونی به شرح زیر سنجش و آزمون شده است.
فرم در حال بارگذاری ...