توجه به نتایج احصا شده، تمام فرضیه های پژوهش مورد تایید واقع شد و عملا رابطه بین متغیرهای وابسته با متغیرهای مستقل تحقیق جهت پذیرش سیستم مدیریت اطلاعات پروژه در نمونه مد نظر تایید گردید.
در این پژوهش باتوجه به اینکه اخذ اطلاعات از نمونه مد نظر با توجه به جایگاه حاکمیتی آن امری سهل الوصول نبود جهت گردآوری اطلاعات و پرسشنامه ها محدودیت هایی به وجود آمد.
نوآوری صورت گرفته در این تحقیق ورود به سیستم های اطلاعات مدیریتی در سطح سازمان های حاکمیتی است که از الگوی ساختاری تسهیلگری در توسعه فناوری های پیشرفته پیروی می کنند و به صورت پروژه ای نیز فعالیت می کنند که نتایج حاصله می تواند برای کشور در حوزه حاکمیتی نیز کاربرد داشته باشد.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1.مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………..1
1-2.بیان مساله……………………………………………………………………………………………………………………2
1-3. مدل مفهومی پژوهش…………………………………………………………………………………………………..3
1-4.اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………………3
1-5. اهداف، سوالات و فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………..4
1-5-1. هدف انجام پژوهش………………………………………………………………………………………………..4
1-5-2. سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………….4
1-5-3. فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………..5
1-6. روش انجام تحقیق………………………………………………………………………………………………………6
1-6-1. روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..6
1-6-2. نقشه راه تحقیق……………………………………………………………………………………………………….6
1-6-3. قلمرو زمانی و مکانی تحقیق…………………………………………………………………………………….7
1-6-4. مشکلات انجام تحقیق……………………………………………………………………………………………..8
1-7. تعریف عملیاتی متغییرهای مستقل یا وابسته……………………………………………………………………8
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………11
2-2. ادبیات نظری و پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………11
2-2-1. رفتار و قصد انجام رفتار…………………………………………………………………………………………11
2-2-2. سلسله مراتب باورها، نگرش ها و رفتارها………………………………………………………………..12
2-2-3. سیستم اطلاعات مدیریت……………………………………………………………………………………….13
2-2-4. پذیرش فناوری اطلاعات………………………………………………………………………………………..38
2-2-5. مرکز همکاری های فناوری ریاست جمهوری…………………………………………………………..54
2-3. جمع بندی و تفسیر مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………58
2-3-1 . پاسخ به سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………..60
2-3-2. تفسیر مدل مفهومی……………………………………………………………………………………………….62
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………67
3-2. طرح تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..67
3-2-1. دسته بندی تحقیقات بر حسب هدف……………………………………………………………………….67
3-2-2. دسته بندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری داده ها (طرح تحقیق) …………………………68
3-2-3. واحد تحلیل…………………………………………………………………………………………………………68
3-2-4. مطالعات مقطعی……………………………………………………………………………………………………68
3-3. ابزار جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………….69
3-3-1. پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………..69
3-3-2. متغییرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………..75
3-3-3. مقیاس های اندازه گیری………………………………………………………………………………………..79
3-3-4. جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………..80
3-4. روش تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………..80
3-4-1. روش های توصیفی……………………………………………………………………………………………….81
3-4-2. روش های تحلیلی………………………………………………………………………………………………..81
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………83
4-2. نتایج آمار توصیفی…………………………………………………………………………………………………….83
4-2-1. اطلاعات جمعیت شناختی……………………………………………………………………………………..83
4-2-2. نتایج آمار توصیفی متغیرهای مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………..88
4-3. بررسی و ارزیابی فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………92
4-3-1. نتایج آزمون اسپیرمن……………………………………………………………………………………………..93
4-3-2. نتایج وزن دهی متغیرهای تحقیق به روش آنتروپی شانون و انحراف معیار استاندارد…….100
4-3-3. آزمون های تکمیلی……………………………………………………………………………………………..101
فصل پنجم: نتایج و پیشنهادات
5-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….105
5-2. پاسخ به سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………105
5-3. بررسی و ارزیابی آزمون های تکمیلی………………………………………………………………………..107
5-4. تحلیل نتایج تحقیق………………………………………………………………………………………………….107
5-5. پیشنهادات مدیریتی و محدودیت ها…………………………………………………………………………..109
5-5-1. محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………112
5-5-2. پیشنهادات برای تحقیقات آتی………………………………………………………………………………112
منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………………..114
پیوستها……………………………………………………………………………………………………………………….127
مقدمه
در طی دهه ی اخیر، شدت یافتن رقابت میان سازمانها در جهت بهینهسازی و مکانیزه سازی فرایندهای درونسازمانی توجه آنها را به سمت شناخت دقیقتر و عمیقتر نیازها و خواستههای سازمان و کارکنان سوق داده است. علیرغم سرمایهگذاریهای فراوان انجامشده درزمینهی کاربری فناوریهای اطلاعاتی در عرصه مذکور میزان استفاده از این فناوریها یا چندان بالا نبوده و یا اثربخشی مطلوب را نداشته است. این موضوع نیاز به انجام پژوهش برای شناسایی عوامل تعیینکننده پذیرش دستگاههای الکترونیکی سازمانی توسط کارکنان را آشکار می سازد. درک عواملی که موجب پذیرش فناوری های جدید میشود و ایجاد شرایطی که تحت آن، فناوری های اطلاعاتی موردنظر پذیرفته شود از پژوهشهای مهم درزمینه شناسایی و تبیین رفتار مصرفکننده است. چراکه تبیین رفتار مصرف کنندگان که در این تحقیق کارکنان میباشند، امکان ارائه برنامههای مطلوبتر و افزایش رضایت آنها در جهت سودآوری بیشتر را فراهم میآورد. با توجه به این مطلب این تحقیق باهدف شناسایی عوامل دارای رابطه با درک مفید بودن و سهولت استفاده از سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه در سازمانهای پروژه محور توسط کارکنان، بر اساس نظریه یکپارچه پذیرش و بهکارگیری فناوری (UTAUT)، شناسایی جایگاه متغیرهای محیطی در مدل رفتار کارکنان بهنحویکه با کنترل آنها امکان تغییر نگرش و افزایش بهره گیری کارکنان از خدمات الکترونیکی سازمانی در راستای کاهش زمان و افزایش بهره وری و ایجاد ارزشافزوده برای سازمانهای پروژه محور انجامشده است.
مدل مفهومی تحقیق یکی از جدیدترین مدلها درباره پذیرش فناوری است که آن را میتوان حاصل تلفیق سازه های اصلی چندین مدل مشهور درزمینه پذیرش فناوری دانست. سازههای اصلی تحقیق عملکرد مورد انتظار، تلاش مورد انتظار، تأثیرات اجتماعی، اعتماد و تسهیل شرایط است که با قصد رفتاری و بهتبع آن رفتار استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات پروژه رابطه دارد. روش تحقیق در این تحقیق مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه است. با ترجمه پرسشنامههای استاندارد در این حوزه و انجام تحقیقات پیشآزمون و بهرهگیری از روشهای میدانی نظرات مدیران مورد ارزیابی قرار گرفت.
در این فصل که نخستین فصل تحقیق بوده و طرح و شالودهی اصلی آن تبیین میشود؛ نخست مساله تحقیق بیان میشود. همچنین مهمترین مدلهای ارائه شده در مورد موضوع تحقیق معرفی می شود؛ و از میان مدلها مدل مفهومی که اساس تحقیق بر پایهی ان انجام شده انتخاب شده و به طور مفصل تر تشریح میگردد. برای توجیه علل انجام تحقیق اهمیت ضرورت و نتایج احتمالی تحقیق بیان میگردد. همچنین مهمترین مشکلات احتمالی در انجام تحقیق ذکر شده و اهداف سوالات و فرضیات تحقیق بیان میگردد. در پایان روش تحقیق از نظر شیوه انجام تحقیق ذکر گردیده و متغییر های مستقل و وابسته تحقیق و دامنهی زمانی و مکانی آن تعریف میشود.
بیان مساله
امروزه رقابت برای ارائه ی خدماتی که بهینهسازی و تسریع فرایندها را شامل میشوند، بهعنوان یک مسئله راهبردی کلیدی برای سازمانها مطرح است. با توجه به رشد چشمگیر و سرعت تحولات تکنولوژی در جهان حرکت به سمت بهینهسازی و مکانیزه نمودن فرایندها در سازمانها را بهعنوان مقدمهای برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار میتوان قلمداد کرد.
ازآنجاکه کاربران سیستمهای اطلاعاتی بهنوعی مصرف کننده تلقی میشوند پذیرش یا عدم پذیرش فناوری در حوزه رفتار مصرفکننده مطرح میشود؛ و با توجه به ماهیت آنها میتوان پذیرش آن را در حوزهی سیستم های اطلاعاتی مطرح نمود.
فناوری بهعنوان یکی از کلیدیترین عواملی است که کسبوکارها را دچار دگرگونی بنیادین ساخته است. سیستمهای اطلاعاتی بهویژه سیستمهای مدیریت اطلاعات پروژه نیز از این امر مستثنا نبوده و در جهت تسریع و مدیریت فرایند پروژه و مستندسازی دقیق آن کاربرد قبال توجهی را دارا میباشند.
علیرغم سرمایهگذاریهای فراوان انجامشده درزمینه کاربری فناوریهای اطلاعاتی در عرصهی مدیریت اطلاعات پروژه میزان استفاده از این فناوریها چندان بالا نیست. این موضوع نیاز به انجام پژوهش برای شناسایی عوامل تعیینکننده پذیرش سیستمهای مدیریت اطلاعات پروژه توسط کاربران را آشکار میسازد.
ازاینرو درک عواملی که موجب پذیرش فناوریهای جدید میشود و ایجاد شرایطی که تحت آن، فناوریهای اطلاعاتی موردنظر پذیرفته شود از پژوهشهای مهم درزمینه فناوری اطلاعات و شناسایی و تبیین رفتار مصرفکننده است. بررسی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندگان در استفاده از خدمات الکترونیکی برای افزایش اثربخشی فرایندهای سازمانی امری ضروری است.
بنابراین پژوهش حاضر در پی شناسایی عوامل تعیینکننده پذیرش فناوری سیستمهای اطلاعات پروژه توسط کاربران میباشد. بهعبارتدیگر این پژوهش درپی درک عواملی میباشد که موجب پذیرش فناوریهای جدید شده و ایجاد شرایطی که تحت آن، فناوریهای اطلاعاتی موردنظر پذیرفته شوند.
مدل مفهومی پژوهش
محققین حوزه های سیستم های اطلاعاتی یا فناوری اطلاعات با مدل های متعددی در حوزه ی پذیرش فناوری مواجه هستند که از این مدل ها می توان به مدل های تئوری رفتار منطقی، تئوری رفتار برنامه ریزی شده، مدل پذیرش فناوری، مدل پذیرش فناوری 2، مدل تناسب بین وظیفه و فناوری و غیره اشاره نمود که یکپارچه کردن مدل ها در قالب تئوری یکپارچه پذیرش و بهکارگیری فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است. ازاینرو مدل نهایی این تحقیق نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری است که آن را میتوان حاصل تلفیق چندین مدل مشهور درزمینه پذیرش فناوری دانست. هدف این نظریه دست یافتن به دیدگاه واحد درباره پذیرش کاربران است. شکل 1-1 نمونهای از این مدل را نشان میدهد.
استفاده واقعی
قصد استفاده
عملکردمورد انتظار
تلاش مورد انتظار
تاثیرات اجتماعی
اعتماد
تسهیل شرایط
شکل 1 1. مدل مفهومی تحقیق
اهمیت و ضرورت تحقیق
در عصر حاضر نمیتوان از فناوری های نوین بهعنوان عاملی کلیدی در کسب مزیت رقابتی غافل شد. چرخه های پیدایش، رشد، بلوغ، انحطاط و مرگ شرکتهای تجاری را مجموعه ای از تعاملهای پیچیده بین فناوری و
فرم در حال بارگذاری ...