چکیده…………………………………………………………………………………….. 1
مقدمه…………………………………………………………………………………….. 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- شرح و بیان مسئله………………………………………………………………………………….. 4
1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………. 6
1-3- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………… 8
1-4- سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………. 9
1-5- فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………… 9
1-6- قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………. 9
1-7- روش کار تحقیق………………………………………………………………………………….. 10
1-8- تاریخچه و سابقه موضوع تحقیق (پیشینه تحقیق)………………………………………….. 10
1-8-1- پیشینه تحقیق در داخل کشور………………………………………………………………. 10
1-8-2- پیشینه تحقیق در خارج کشور………………………………………………………………. 14
1-9- تعریف واژه ها و اصطلاحات………………………………………………………………….. 14
1-10- ساختار فصول آینده…………………………………………………………………………….. 17
خلاصه………………………………………………………………………………………………………. 18
فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه………………………………………………………………………………………………………… 20
بخش اول:
1-1- سازمان آموزش فنی و حرفهای كشور………………………………………………………… 21
1-2- پیام آرم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور……………………………………………. 21
1-3- فلسفه آموزش……………………………………………………………………………………… 22
1-4- اهـداف و نـگـرش سـازمـان………………………………………………………………….. 22
1-5- تعریف آموزشهای فنی و حرفه ای……………………………………………………………. 23
1-6- اصول و مبانی آموزش های فنی و حرفه ای………………………………………………… 24
1-7- ضرورت توجه به شکل گیری آموزش های فنی و حرفه ای……………………………. 26
1-8- آموزش، مهارت و اشتغال……………………………………………………………………….. 27
1-9- آثار تحولات جدید اقتصادی و اجتماعی بر آموزش های فنی و حرفه ای…………… 29
1-9-1- نقش آموزش های فنی و حرفه ای در سیاست………………………………………… 31
1-9-2- نقش فرآیندی (Process role) آموز های فنی و حرفه ای………………………. 31
1-9-3- نقش جامعه پذیری سیاسی آموزش های فنی و حرفه ای…………………………… 32
1-10- لزوم توجه به كیفیت در آموزش های فنی و حرفه ای………………………………….. 33
1-10-1- آلمان…………………………………………………………………………………………… 33
1-10-2- آفریقای جنوبی………………………………………………………………………………. 34
1-10-3- ایالات متحده آمریكا………………………………………………………………………… 34
1-10-4- بریتانیا………………………………………………………………………………………….. 34
1-10-5- نیوزلند…………………………………………………………………………………………. 35
1-12- تفاهم نامه همکاری آموزشی………………………………………………………………….. 35
بخش دوم:
2-1- تعاریف کارآفرین…………………………………………………………………………………. 36
2-2- تعاریف کارآفرینی………………………………………………………………………………… 37
2-3- سیر تاریخی مفهوم كارآفرینی………………………………………………………………….. 38
2-3-1- دوره اول: قرن 15، 16 میلادی «صاحبان پروژه های بزرگ»…………………………. 38
2-3-2- دوره دوم……………………………………………………………………………………….. 38
2-3-3- دوره سوم……………………………………………………………………………………….. 38
2-3-4- دوره چهارم…………………………………………………………………………………….. 39
2-3-5- دوره پنجم………………………………………………………………………………………. 39
2-4- ویژگی های كارآفرینان………………………………………………………………………….. 39
2-4-1- ویژگیهای شخصیتی کارآفرین ها………………………………………………………….. 40
2-4-2- ویژگی های رفتاری کارآفرین ها………………………………………………………….. 40
2-4-2-1- ویژگیهای مرتبط با سابقه و پیشینه…………………………………………………….. 40
2-4-2-2- ویژگی های تجربی……………………………………………………………………….. 41
2-5- اهمیت و ضرورت آموزش كارآفرینی……………………………………………………….. 41
2-6- انواع وظایف واقعی كارآفرینی………………………………………………………………… 44
2-7- انواع کارآفرینی……………………………………………………………………………………. 44
2-7-1- فردی…………………………………………………………………………………………….. 44
2-7-2- گروهی………………………………………………………………………………………….. 45
2-8- ارتباط خلاقیت و نوآوری با كارآفرینی………………………………………………………. 46
2-9- كارآفرین چگونه كارآفرینی می كند؟…………………………………………………………. 47
2-10- مهارت های كارآفرینی…………………………………………………………………………. 48
2-10-1- مهارت های شخصی كارآفرینی………………………………………………………….. 49
2-10-2- مهارت های مدیریتی كارآفرینی………………………………………………………….. 49
2-10-3- مهارت های فنی كارآفرینی……………………………………………………………….. 49
2-11- متغیرهای مهارت های كارآفرینی……………………………………………………………. 50
2-11-1- متغیرهای مهارت های شخصی كارآفرینی……………………………………………… 50
2-11-2- متغییرهای مهارت های مدیریتی كارآفرینی…………………………………………….. 52
2-11-3- متغیرهای مهارت های فنی كارآفرینی…………………………………………………… 54
2-12- جایگاه كارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم مختلف……………………………………. 57
2-12-1- دیدگاه دانشمندان علوم اقتصادی…………………………………………………………. 57
2-12-2- دیدگاه محققین علوم رفتاری نسبت به كارآفرینی……………………………………. 59
2-12-3- دیدگاه دانشمندان مدیریت نسبت به كارآفرینی……………………………………….. 60
2-13- عوامل مؤثر بر فرآیند كارآفرینی……………………………………………………………… 62
2-14- عوامل مؤثر بر اثربخشی دوره های آموزش كارآفرینی………………………………….. 63
2-15- آموزش و ترویج كارآفرینی…………………………………………………………………… 64
2-16- تحصیل كارآفرینی- شیوه های آموزشی……………………………………………………. 64
2-17- دانشگاه كارآفرین………………………………………………………………………………… 65
2-18- سابقه كارآفرینی در ایران………………………………………………………………………. 67
2-19- فرهنگ كارآفرینی در ایران…………………………………………………………………….. 68
2-20- اقدامات انجام شده در ایران جهت كارآفرینی…………………………………………….. 71
2-20-1- كارآفرینی و اقتصاد…………………………………………………………………………. 71
2-20-2- كارآفرینی و رشد اقتصادی………………………………………………………………… 72
2-20-3- كارآفرینی و رشد فن آوری………………………………………………………………. 72
2-20-4- كار آفرینی و اشتغال…………………………………………………………………………. 72
2-20-5- كارآفرینی و خصوصی سازی……………………………………………………………… 73
2-21- كسب و كار چیست؟………………………………………………………………………….. 75
2-22- مزایای ایجاد كسب و كارهای كوچك……………………………………………………… 76
2-23- چرخه ی حیات كسب و كارهای كارآفرینانه……………………………………………… 77
2-24- چرخه عمر كارآفرینی- استراتژی آغاز یك كسب و كار………………………………. 79
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
مقدمه………………………………………………………………………………………………………… 82
3-1- روش تحقیق………………………………………………………………………………………… 83
3-2- جامعه آماری………………………………………………………………………………………… 84
3-3- شیوه نمونه گیری و حجم نمونه………………………………………………………………… 84
3-4- روش گردآوری داده ها………………………………………………………………………….. 85
3-5- پرسشنامه…………………………………………………………………………………………….. 86
3-6- روایی و پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………… 87
3-6-1- روایی پرسشنامه (اعتبار)……………………………………………………………………… 87
3-6-2- پایایی پرسشنامه (اعتماد)……………………………………………………………………. 87
3-7- سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………….. 88
3-8- متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………… 88
3-9- مدل ترسیمی تحقیق……………………………………………………………………………… 89
3-10- روش های آماری مورد استفاده………………………………………………………………. 89
3-10-1- آزمون t تک نمونه…………………………………………………………………………… 90
3-10-2- آزمون t مستقل………………………………………………………………………………. 90
3-10-3- آزمون تحلیل واریانس یک عامله………………………………………………………… 90
3-10-4- آزمون LSD…………………………………………………………………………………. 90
3-10-5- آزمون فریدمن……………………………………………………………………………….. 91
خلاصه………………………………………………………………………………………………………. 91
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه………………………………………………………………………………………………………… 93
4-1- آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان…………………………………. 93
4-1-1- جنسیت………………………………………………………………………………………….. 93
4-1-2- سن……………………………………………………………………………………………….. 94
4-1-3- تحصیلات………………………………………………………………………………………. 95
4-2- استفاده از تحلیل آماری برای تایید گروه بندی اولیه پرسشنامه شخصیتی نئو………… 96
4-3- آمار توصیفی سوالات تحقیق…………………………………………………………………… 97
4-4- بررسی آمار توصیفی مربوط به هر یک از سوالات پرسشنامه…………………………. 103
4-5- تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………… 133
4-6- یافته های جانبی………………………………………………………………………………… 135
4-6-1- جنسیت……………………………………………………………………………………….. 136
4-6-2- سن……………………………………………………………………………………………. 137
4-6-3- تحصیلات…………………………………………………………………………………….. 138
4-7- رتبه بندی سوالات تحقیق…………………………………………………………………….. 139
4-8- مدل نهایی تحقیق………………………………………………………………………………. 140
خلاصه……………………………………………………………………………………………………. 141
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه………………………………………………………………………………………………………. 143
5-1- خلاصه تحقیق…………………………………………………………………………………… 144
5-2- یافته های تحقیق………………………………………………………………………………… 145
5-2-1- یافته های اصلی تحقیق……………………………………………………………………. 145
5-2-2- یافته های جانبی تحقیق……………………………………………………………………. 146
5-3- محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………… 147
5-4- پیشنهادها…………………………………………………………………………………………. 147
5-4-1- پیشنهادهای اصلی…………………………………………………………………………… 147
5-4- 2- پیشنهاداتی جهت تحقیقات آتی………………………………………………………… 148
فهرست منابع فارسی…………………………………………………………………………………… 149
فهرست منابع انگلیسی………………………………………………………………………………….. 152
ضمائم…………………………………………………………………………………………………….. 155
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………. 158
صفحه عنوان به زبان انگلیسی…………………………………………………………………………. 160
چکیده:
امروزه عصر منابع طبیعی , جای خود را به عصر دانش , فناوری , کارآفرینی و نوآوری داده است, بر این اساس به کارگیری فرصت ها و پتانسیل های ناشی از عوامل مذکور در اولویت اصلی برنامه ها و استراتژی های کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته قرار دارد , به گونه ای که یکی از پایه ها و بنیان های توسعه کارآفرینی کارآفرینان می باشند , افرادی که با اتکاء به توان ذهنی , بکارگیری نوآوری به همراه پذیرش ریسک معقول, شجاعت, قاطعیت و مسئولیت پذیری زمینه اعتلای جامعه , رشد اقتصادی سریع و توسعه پایدار کشور خویش را فراهم می نمایند. هدف اصلی از نگارش تحقیق حاضر, بررسی نقش آموزشهای فنی و حرفه ای در توسعه کارآفرینی در شهرستان کاشان می باشد, هدف مذکور به وسیله متغیرهایی نظیر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان, ویژگیهای رفتاری کارآفرینان, آموزش های فنی وحرفه ای , مهارت های فنی و حرفه ای , کسب و کار جدید , به عنوان سوال های تحقیق مورد آزمون قرار گرفته است. این تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی و از نوع تحقیق همبستگی است و روش گردآوری مباحث نظری آن کتابخانه ای بوده و داده های آن به صورت نمونه گیری از جامعه بزرگتر به وسیله پرسشنامه به دست آمده است. جامعه آماری این تحقیق را آموزش دیدگان مهارتهای مختلف سازمان فنی و حرفه ای و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای شهرستان کاشان تشکیل می دهد و در آن از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است.
در این تحقیق از آزمون t تک نمونه, جهت تایید یا رد هر یک از سوالات تحقیق , از آزمون t مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک عامله برای بررسی معنی دار بودن اختلاف بین سوالات تحقیق بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی , از آزمون توکی جهت مقایسه زوجی متغیرها بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی, و در نهایت از آزمون فریدمن جهت تعیین اولویت متغیرهای مذکور استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که کلیه متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق در توسعه کارآفرینی موثر بوده است, نتایج حاصل از این تحقیق می تواند مورد استفاده سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان کشور و مدیران سازمآنهای دولتی و خصوصی قرار گیرد تا با شناخت و تقویت این ویژگیها , زمینه ی اعتلا, رشد اقتصادی سریع و توسعه پایدار کشور و سازمان خویش را فراهم نمایند
واژگان کلیدی: کارآفرین, کارآفرینی, خلاقیت, نوآوری , آموزش کارآفرینی مهارت های كارآفرینی, سازمان, آموزش, آموزش فنی و حرفهای, توسعه اقتصادی, کسب و کار
مقدمه:
در سال های اخیر به نقش کارآفرینان در تسهیل توسعه اقتصادی جهانی توجه ویژه ای شده است. کارآفرینی مانند انقلاب و جنبش در سرتاسر دنیا گسترش یافته است. در حال حاضر سیر تحولات جهانی , کارآفرینان را در خط مقدم توسعه فن آوری و توسعه اقتصادی قرار داده است. تجربه موفقیت آمیز اغلب کشورهای پیشرفته و نیز برخی از کشورهای در حال توسعه در عبور از بحران اقتصادی به واسطه توسعه کارآفرینی در آن کشورها, موجب گردیده تا سایر کشورها نیز برای کارآفرینی, کارآفرینان و شکل گیری کسب و کارهای نوآورانه اهمیت خاصی قائل گردند. توسعه کارآفرینی در یک کشور نیازمند اقدامات همه جانبه و هماهنگی در جنبه های مختلف سیاسی, اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی, خانوادگی و حتی فردی است.
تحولات ناشی از انقلاب صنعتی, نقش دیرین آموزش و پرورش را به طور کلی دگرگون ساخت به گونه ای که در برنامه ها , محتوای درسی و روش های تعلیم و تربیت تغییرات اساسی ایجاد نموده , که یکی از مهمترین آنها توسعه ی آموزشهای فنی و حرفه ای می باشد. تربیت نیروی انسانی موردنیاز جوامع در قالب آموزشهای فنی و حرفه ای از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم , مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت. در پی پیشرفتهای علمی و صنعتی پس از جنگ جهانی دوم , این آموزشها به نحو بی سابقه ای در جهان گسترش یافت تا آنجا که امروز آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی پس از آموزش و پرورش , در بسیاری از کشورها خصوصا جوامع صنعتی در جهت پاسخگویی هر چه بیشتر به نیازهای اقتصادی و اجتماعی در حرکت می باشد. از آنجایی که آموزش, یکی از جنبه های مهم در گسترش کارآفرینی است و سازمان فنی و حرفه ای نیز در این امر نقش موثری ایفا می نماید یکی از اقدامات اساسی زمینه ای در این راستا شناسایی افراد کارآفرین و نیز شناسایی کسانی است که ظرفیت های کارآفرینی در آنها وجود دارد.
عنوان این تحقیق نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه کارآفرینی در استان اصفهان (مطالعه موردی : شهرستان کاشان) می باشد. در این فصل شرح و بیان مسئله تحقیق, اهمیت و ارزش آن, اهداف تحقیق, فرضیات تحقیق, متغیرهای تحقیق, قلمرو تحقیق, روش کار تحقیق و در پایان فصل نیز واژه های مهم عملیاتی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می گیرند , شرح داده می شود.
1-1. شرح و بیان مسئله
در دنیای در حال تحول امروز، كامیابی از آن جوامع و سازمان هایی است كه بین منابع كمیاب و قابلیت های مدیریتی و كارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی داری برقرار سازند. به عبارتی دیگر جامعه و سازمانی می تواند در مسیر توسعه، حركت رو به جلو و با شتابی داشته باشد كه با ایجاد بسترهای لازم، منابع انسانی خود را به دانش و مهارت های كارآفرینی مولد تجهیز كند تا آنها با بهره گرفتن از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت كنند. بنابراین آموزش مهارت های كارآفرینی برای ارتقاء هر جامعه و سازمانی امری ضروری است (آقازاده و رضازاده،1383 : 14). از آنجا كه كارآفرینی اكتسابی است لذا مهارت های آن قابل یادگیری است. بسیاری از جنبه های كارآفرینی می تواند آموزش داده شود اما پذیرش ریسك و داشتن جرأت، لازمه ی موفقیت در آن می باشد. به هر حال آموزش كارآفرینی نقش مهمی را در ارتقاء كارآفرینی بازی می كند. آموزش كارآفرینی با تقویت نوآوری، خلاقیت، انعطاف، ظرفیت پاسخگویی در شرایط مختلف، خود گردانی و خود مدیریتی، رفتارها و نتایجی را تولید می كند. عدم موفقیت در كارآفرینی خود بخشی از فرآیند یادگیری است كه این امر اشاره به این دارد كه كارآفرینی می تواند با آموزش و تربیت تحصیل گردد. هر فرد برای كارآفرین شدن باید مهارت هایی را كسب كند. به طور كلی مهارت های كارآفرینی را می توان در سه بخش مهارت های شخصی، مهارت های مدیریتی و مهارت های فنی كارآفرینی دسته بندی نمود. (ابراهیمی و زارعی، 1387: 23- 22)
از كارآفرینی تعاریف مختلفی شده است، دانشمندان علوم اجتماعی، روانشناسی، اقتصادی و مدیریت هر یك تعاریف خاصی برای كارآفرینان دارند. اما آنچه در اكثر آن ها می توان مشاهده كرد این است كه كارآفرینان محور توسعه اقتصادی بوده و با تخریب روش كهن و نا كارآمد قبلی و جایگزینی آن ها با شیوه های كارآمد و نوین به نظام اقتصادی، پویایی و حیات می بخشند (سعیدی كیا،1385،20).
كارآفرین و كارآفرینی اولین بار مورد توجه اقتصاددآنان قرار گرفت، تمامی مكاتب اقتصادی از قرن شانزدهم میلادی تاكنون به نحوی كارآفرینی را در نظریه های اقتصادی خود تشریح نموده اند. از نظر اقتصاددآنان كارآفرین فردی است كه منابع، نیروی كار، مواد و سایر دارایی ها را با هم تركیب می كند تا ارزش آن ها را نسبت به قبل بیشتر نماید. همین طور كسی است كه تحولات، فن آوری ها و نظم جدیدی را بنیان می نهد (Karl Vesper, 1993, 13). ریشه مفهوم كارآفرینی به قرن 18 میلادی باز می گردد كه ریچارد كانتیلون، این واژه را در علم اقتصاد ابداع كرد و آن را چنین تعریف نمود: «كارآفرین فردی است كه ابزار تولید را به منظور تركیب به صورت محصولاتی قابل عرضه به بازار خریداری می كند». پس از آن ژان باتیست سی[1]، اولین كسی بود كه بر نقش حیاتی كارآفرینان در جا به جایی منابع اقتصادی بر اساس اصول بهره وری تأكید كرد. وی كارآفرینی را مختص فردی می داند كه منابع اقتصادی را از یك حوزه دارای بهره وری و سود پایین به حوزه ای دارای بهره وری و سود بالاتر منتقل كند (مقیمی، 1381،13). كارآفرینی فرآیندی است كه در آن فرصت ها به وسیله افراد برای خودشان یا برای سازمان هایی كه در آن كار می كنند، بدون توجه به منابعی كه در كنترل آنهاست تعقیب می شود (Hurley,1999,7). با ظهور اصول اقتصادی نئو كلاسیك، مفهوم كارآفرینی و كارآفرین دیگر مورد توجه اقتصاددآنان نبود زیرا اصول اقتصادی كلاسیك فقط به دنبال بهینه ساختن منابع موجود برای دستیابی به تعادل و توازن بودند. تمركز بر بهینه سازی منابع موجود در بطن نیروهای خارجی به نقطه ثقل اصول اقتصادی رایج تبدیل شده بود. ژوزف شومپیتر[2]، تنها اقتصاددان برجسته ای بود، كه با تمركز بر تحلیل های اقتصادی بر پویایی حیات اقتصادی و پویایی های عدم توازن كه با توازنی ایستا در تضاد بود از اصول اقتصادی كلاسیك خارج شد. او كارآفرینی را نقطه ثقل نظریه اش در مورد توسعه اقتصادی و ساز و كار تغییر اقتصادی می دانست (Prokopenko,1991, 15). كارآفرینی توسعه موقعیت ها و اقدامات نوآورانه همراه با خطر، چه در سازمانی كه قبلاً تأسیس شده و چه به صورت آزاد یا مستقل، روند هدایت به خلق سازمان جدید بدون توجه به نوع و پتانسیل سازمان، خلق ثروت، تخریب خلاق، روندی فراتر از شغل و حرفه، بلكه یك شیوه زندگی است، كارآفرینی فرآیند خلق ارزشمند از هیچ تعریف شده است (صمد آقایی، 1380،22). شومپیتر بر این نكته اصرار دارد كه كارآفرین، مدیری نیست كه فرآیند تولید را نظارت می كند، بلكه او فعالیت های معمولی را بر مبنای تجارب گذشته انجام می دهد، اما خطر ابهامات را می پذیرد و در فعالیت هایی شركت می كند كه تاكنون انجام نشده اند.
آموزشهای فنی و حرفه ای در برنامه ریزیهای توسعه کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در روند بازسازی و نوسازی صنایع و علوم فنی و حرفه ای ارزش و اعتباری خاص یافته است, همچنین تعداد کثیری از داوطلبین نیز با رغبت و علاقه بیشتری به این آموزش ها روی می آورند. به همین جهت تشخیص نقاط ضعف و قوت در فرایند آموزش های فنی و حرفه ای با بهره گرفتن از روش های تحلیلی در مورد هر یک از رشته ها و اجزای آنها حائز اهمیت بوده و از اولویت خاصی برخوردار است.
دگرگونیهای نظام اجتماعی – اقتصادی عصر حاضر ریشه در پیشرفت و تحولات ایجاد شده در علم و تکنولوژی دارد – بر اساس این واقعیت عینی بسیاری اندیشمندان توسعه را بر آن داشت تا نقش کارآفرینان را در فرایند واقعی توسعه مطرح کند – یعنی عناصری که در شرایط مناسب می توانند با تکیه بر توان ذهنی و نیز ریسک پذیری ذاتی خود به عنوان موتور توسعه اقتصادی مسئولیت پذیرند.
آموزش فنی و حرفه ای کشور باید در جهت آموزش ترغیب کارآفرینان اقدام اساسی کند که با توجه به جایگاه خطیر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و در ارائه آموزش های فنی و حرفه ای در سراسر کشور به نظر می رسد این سازمان در موقعیتی قرار گرفته است که می تواند از طریق ارائه طیف وسیعی از آموزشهای فنی و حرفه ای اثر بخش نقش اساسی در توسعه کارآفرینی خلاق در سطح شهرستان کاشان ایفا نماید – این تحقیق به منظور بررسی نقش آموزشهای فنی و حرفه ای در توسعه کارآفرینی و شناسایی مشکلات و تنگناههای موجود در فرایند مذکور و ارائه راهکارهای اجرایی انجام یافته است.
1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...