پایان نامه درمورد مدیریت دانش/ابزارهای مدیریت عملکرد
مدلها و ابزارهای مدیریت عملکرد:
امروزه مدل ها و ابزار های متنوعی در مدیریت عملکرد وجود دارد که برای طراحی و اجرای یک برنامه مدیریت عملکرد انتخاب آن ها امری ضروری محسوب میشود. مدل ها نسبت به ابزار ها از جامعیت بیشتری برخوردارند بطوری که، مدل های مدیریت عملکرد در یک چارچوب کلی، ساختار سازمان را مورد بررسی قرار میدهند. این مدل ها بر روی چگونگی دستیابی به اهداف یک سازمان تأکید میورزند. اگر چه مدل های مختلفی وجود دارد، لیکن شالوده و هدف آن ها با یکدیگر مشابه بوده و در نهایت این مدل ها در بهبود عملکرد یک سازمان مؤثر میباشند. از جمله مدل های عملکرد میتوان از مدل هایی نظیر مدل دفتر حسابرسی کانادا، مدل خطی درونداد- برونداد، مدل دلفین، مدل کارت های امتیازی و…نام برد. از طرف ابزار های مدیریت عملکرد نیز متنوع میباشند و هدف آنها نیز بهبود کارایی سازمان است. لیکن این ابزارها برای یک وظیفه یا یک جنبه از عملکرد سازمان طراحی میشوند و بدین ترتیب از محدودیت زمانی خاصی برخوردارند. برخی از این ابزارها عبارتند از: شش سیگما، کایزن بلیتز، سیستم کیفیت ایزو 9001 و…
(یارمحمدیان و همکاران،1387: 71). در ادامه به بررسی برخی از مدل های مطرح شده در حوزه عملکرد می پردازیم:
الف- مدل دفتر حسابرسی عمومی کانادا
این مدل توسط دفتر حسابرسی کانادا ارائه گردیده است و در 9 گام به شرح زیر میباشد: تشخیص نقش برنامه در میزان دستیلبی سازمان به اهداف استراتژیک خود تعیین فعالیت ها و برون دادهای کلیدی سازمان جهت تامین اهداف آن شناسایی پاسخ خواهان، مشتریان و گروه های ذینفع خدمات سازمان تعیین اهداف برنامه و نتایج حاصل از آن تعیین اهداف عملکرد و راهای دستیابی به اهداف سازمان تعیین شاخص های بالقوه عملکرد جهت برآورد فاصله بین وضع موجود و مطلوب و اجرای اقدامات اصلاحی جمعآوری اطلاعات پایه برای شاخصها از شواهد موجود و قابل دسترسی در سازمان ارزیابی کفایت شاخصهای عملکرد از نظر میزان دستیابی سازمان به اهداف سازمان استقرار نظام پاسخگویی برای تشخیص ارتباط بین نتایج، برونداد ها، فعالیت ها و منابع. بنابراین دفتر حسابرسی کانادا برای بررسی عملکرد این دفتر، از این مدل استفاده میکند. اساسیترین گام در این مدل تعیین اهداف استراتژیک است و پس از آن باید فعالیت ها و بویژه برونداد های کلیدی مشخص و شاخص های عملکرد برای تشخیص فاصله بین وضع موجود و مطلوب دقیقاً تعیین شود تا بتوان نظام پاسخگویی در سیستم استقرار یابد (یارمحمدیان و همکاران،1387: 72).
فرم در حال بارگذاری ...