– جدول شماره 7-4 خلاصه مدل پیش بینی متغیر سازگاری اجتماعی کودکان توسط متغیرهای الگوهای
ارتباطی والدین.73
– جدول شماره 8-4 آزمون تحلیل واریانس.74
– جدول شماره 9-4 ضرایب مدل رگرسیون75
– نمودار شماره 1-477
– نمودار شماره 2-477
– جدول 10-4 آزمون کولمگروف – اسمیرنف.78
– جدول شماره 11-4 نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه دوم79
– جدول شماره 12-4 نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه سوم.79
– جدول شماره 13-4 نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه چهارم.80
– جدول شماره 14-4 نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه پنجم.80
– جدول شماره 15-4 نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه ششم.81
مقدمه
یکی از عوامل موثر در رفتار فرد خانواده است. محیط خانواده اولین و بادوام ترین عاملی است که در رشد شخصیت افراد تاثیر می گذارد. خانواده اولین زمینه های رشد و تکوین شخصیت فرد را فراهم می سازد. کودک لحن سخن گفتن را از خانواده می آموزد، ارزشهای اخلاقی را از آنان می گیرد و روابط اجتماعی آینده او متاثر از چگونگی روابطشان با اعضای خانواده است (مختاری، 1385).
با توجه به اینکه برای کودک در سالهای اولیه، تنها روابط موجود، رابطه با والدینش می باشد و کودک اولین و حساس ترین دوره سنی و بیشترین اوقات خود را در کنار خانواده می گذراند، بهترین و مؤثرترین نتایج را در سلامت و بهداشت روانی او خواهد داشت. بنابراین پدر و مادر اولین کسانی هستند که کودک از آنها تقلید می کند و با توجه به حرکات و رفتار اطرافیان شخصیت کودک تکوین می یابد (عریضی، 1381).
با توجه به اهمیتی که خانواده در رشد اجتماعی فرد دارد، بعضی از افراد نظیر الکایند[1]، 1987؛ سیگل[2]، 1987؛ کانینگ و لیون[3]، 1991؛ به نقل از لفرانسویس[4]، 1996 معتقدند که نباید کودکان را بی محابا به سمت آموزش های پیش دبستانی بکشانیم و جو حاکم بر بسیاری از برنامه های پیش دبستانی ممکن است کودکان را آن طور که باید و شاید به سوی پیشرفت
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...