وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه روش تحقیق مدیریت منابع انسانی- قسمت ۳

 
تاریخ: 17-12-99
نویسنده: مدیر سایت

مدیریت هماهنگی و امور گاز رسانی.
مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید (دیسپچینگ).
علاوه بر مدیریت های یاد شده ۱۳ امور وجود دارند که مستقیماً زیر نظر مدیر عامل مشغول فعالیت هستند. این امور عبارتند از؛ روابط عمومی، امور حقوقی، امور بازرسی و پاسخگویی به شکایات، حسابرسی داخلی، امور بین الملل، حراست، امور مجامع، امور اجرایی هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات، بازرسی فنی، امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)، فن آوری اطلاعات و ارتباطات، و امور تخصصی بازرگانی.
از شش مدیریت یاد شده، مدیریت گاز رسانی شامل ۳۰ شرکت گاز استانی است که در گستره جغرافیایی ایران به فعالیت هایی چون گاز رسانی به شهرها و روستاها، گاز رسانی به نیروگاه ها و صتایع کشور و گاز رسانی به مراکز تجاری مشغول است.
همچنین شرکت ملی گاز ایران مرکب از ۶ شرکت فرعی است که هر یک در حوزه های مختلف پالایش و نم زدایی، انتقال گاز، مهندسی و توسعه گاز، بازرگانی با مدیریت هایی مستقل مشغول فعالیت هستند.
این شرکت ها عبارتند از:
شرکت بازرگانی ایران.
شرکت انتقال گاز ایران.
شرکت های پالایش گاز ایران.
شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران.
شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران.
شرکت خدمات غیر صنعتی گاز ایران.
شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی گاز ایران است. شرکت مهندسی و توسعه گاز بر اساس نظام اجرائی طرح های صنعت نفت مسئول اجرای طرح های کلان شرکت ملی گاز ایران می باشد، که از لحاظ حجم پروژه های در دست اقدام، بزرگترین شرکت در مجموعه شرکت ملی گاز بوده و ۷۰% اعتبارات توسط این شرکت سرمایه گذاری می گردد.
این شرکت متولی انجام ۱۲ طرح عمده شامل طراحی و ساخت خطوط انتقال گاز، ایستگاه های تقویت فشار گاز، توسعه پالایشگاه ها و تاسیسات زیر بنائی به شرح زیر می باشد که ارزش طرح های در دست اقدام بیش از ۰۰۰/۲۰۰ میلیارد ریال و کل اعتبار مصوب شرکت در سال ۸۸ بیش از ۰۰۰/۴۰ میلیارد ریال بوده است.
این شرکت اساس نظام اجرائی طرح های صنعت نفت پایه گذاری گردیده است و طبق ماده ۵ اساسنامه شرکت در زمینه های ذیل مجاز به انجام فعالیت می باشد :
انجام مطالعات اقتصادی و توجیهی طرح هایی که به شرکت محول می شود.
انجام امور مهندسی بنیادی و تفصیلی و اجرای کلیه طرح های محوله.
طراحی، نظارت و اجرای کلیه عملیات مهندسی و ساختمان از جمله؛ احداث و توسعه سیستم های تولید و جمع آوری و انتقال نفت و گاز، تاسیسات سرچاهی، پالایشگاه ها و تاسیسات نم زدائی، ذخیره سازی گاز طبیعی، خطوط انتقال، تغذیه و توزیع گاز، ایستگاه های تقویت و تقلیل فشار گاز و C.N.G، سیستم مخابرات، تلمبه خانه ها، کارهای ساختمانی و زیر بنائی و انواع سازه های دریایی و تاسیسات مربوطه در داخل و خارج از کشور.
انجام کلیه عملیات تدارکاتی و تامین خرید کالاهای مورد نیاز از داخل و خارج از کشور.
انجام هرگونه فعالیت علمی، فنی، مالی، بازرگانی و خدماتی که برای توسعه عملیات شرکت لازم می باشد.
پالایش گاز ایران از میان ۵ شرکت فرعی تشکیل شده در شرکت ملی گاز ایران، شرکت پالایش گاز در حال حاضر از هفت شرکت پالایشی مستقل تشکیل شده که مدیریت و بهره برداری گاز طبیعی[۱۱] را بر عهده دارد و پیش بینی می شود که با اجرا طرح های توسعه ای پالایشی در پایان سال ۱۴۰۴ مجموع ظرفیت پالایش شرکت ملی گاز ایران به بیش از ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز بالغ گردد.
شرکت های پالایشی که در حال حاضر تحت مدیریت این شرکت فعالیت دارند عبارتند از:
پالایشگاه گاز بید بلند، این پالایشگاه با ظرفیت ۲/۲۷ میلیون متر مکعب اسمی در روز، در حال حاضر ۳/۱۸ میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز کشور را تولید می کند.
پالایشگاه گاز بید بلند ۲، این پالایشگاه با ظرفیت اسمی ۵۷ میلیون متر مکعب در روز در سال ۱۳۹۱ به بهره برداری می رسد.
پالایشگاه گاز پارسیان، این پالایشگاه با ظرفیت ۸۳ میلیون متر مکعب اسمی در روز، در حال حاضر ۲/۱۸ میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز کشور را تولید می کند.
پالایشگاه گاز ایلام، فاز دوم این پالایشگاه (میمک) به ظرفیت ۳،۴ میلیون متر مکعب در روز، در دست ساخت قرار دارد.
پالایشگاه گاز فجرجم، این پالایشگاه در حال حاضر با تولید ۱۰۲ میلیون متر مکعب گاز در روز، بخشی از گاز مورد نیاز کشور را تأمین می کند.
پالایشگاه گاز سرخون و قشم، گاز خروجی از این پالایشگاه بالغ بر ۵/۱۵ میلیون متر مکعب در روز می باشد.
پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد، این پالایشگاه در حال حاضر روزانه با تولید ۲/۴۷ میلیون متر مکعب، بخشی از گاز کشور را تأمین می کند.
مجتمع پالایشگاه گاز پارس جنوبی[۱۲]
شرکت انتقال گاز ایران، نیز یکی از شرکت های فرعی شرکت ملی گاز ایران است که از ابتدای تأسیس شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۳۴۴ تحت مدیریت شرکت پالایش و انتق

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.


ال گاز فعالیت داشت. در سال ۸۴ مدیریت انتقال از نظر ساختاری از بخش پالایش تفکیک و در پایان سال ۸۵ نیز به شرکت انتقال گاز تبدیل گردید. مهمترین وظیفه این شرکت دریافت گاز طبیعی، اتان، گاز مایع و مایعات گازی از منابع تولیدی داخلی و خارجی و انتقال به مبادی مصرف داخلی و پایانه های صادراتی است
.
شرکت انتقال گاز ایران از ۵ حوزه مدیریتی و ۱۰ منطقه عملیاتی تشکیل شده است. که در مجموع عملیات استحفاظی بالغ بر ۲۷ هزار کیلومتر از خطوط گاز کشور را بر عهده دارد.
توضیح اینکه، این حجم از خطوط احداث شده گاز از منابع استحصال تا پالایش و تا انتقال به منابع مصرف، به منزله شریان های اصلی انتقال گاز در سراسر کشور محسوب می شوند.
بدیهی است که پیچیدگی و بزرگی کار تنها با ذکر ارقام و آمار دریافت نمی شود، اما تا همین اندازه اشاره شود که اطمینان از انتقال بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز از منابع استحصال تا منابع مصرف تا پایانه های صادراتی، جز در پرتو مسئولیت پذیری بیش از ۷۰۰۰ نیروی تلاشگر با مدیریت کردن به روی ۶۰ تأسیسات تقویت فشار قوی، و وجود ۲۰۰ دستگاه کمپرسور و اداره یک شبکه مدرن مخابراتی و تله متری، امکان پذیر نبود.
شرکت ذخیره سازی گاز ایران یکی دیگر از شرکت های مهمی است که در بهمن ۱۳۸۶ تأسیس شد. از آنجا که هر کشور باید به طور متوسط معادل ۷/۱۳ درصد از میزان مصرف خود را ذخیره کند، بنابراین اگر مصرف سالانه گاز در ایران حدود ۱۰۷ میلیارد متر مکعب در نظر گرفته شود، باید سالانه ۱۴ میلیارد متر مکعب گاز در کشور ذخیره گردد.
پیرو همین واقعیت بود که شرکت ذخیره سازی با هدف ساماندهی، گسترش و تسریع فعالیت های ذخیره سازی گاز طبیعی در کشور تأسیس گردید و ادامه پروژه ها و همچنین تعریف اجرای پروژه های جدید را عهده دار شد و حرکت شتابنده ای برای بررسی و مطالعه در نقاط مختلف کشور به منظور مشخص کردن پتانسیل های ذخیره سازی گاز طبیعی آغاز و ۲۱۷ مخزن را طی یکسال مورد بررسی و مطالعه قرار داد. هم اکنون نیز این شرکت در حال اجرای پروژه های زیادی از جمله سراجه، شورجه، یورتشا، نصرآباد، قزل تپه، مختار و… می باشد.
 شرکت بازرگانی گاز ایران یکی دیگر از شرکت های فرعی شرکت ملی گاز ایران است که در تاریخ ۱/۱۱/۸۶ در راستای اهداف و سیاست های کلان صنایع مرتبط با انرژی به ویژه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در زمینه اجرای پروژه های مهم و حیاتی به منظور استخراج، تولید، پالایش، انتقال، توزیع انرژی و فرآورده های آن در بخش های مختلف مصرف اعم از بخش خانگی، صنایع، نیروگاه ها و صادرات و همچنین جایگزینی انرژی های پاک و ارزان با سایر حامل های انرژی جهت انجام فعالیت های مشروحه ذیل تشکیل شده است:
 فعالیت های بازرگانی شامل بازاریابی، خرید، فروش، واردات، صادرات، حق العمل کاری کالا و تجهیزات و همچنین مشتقات هیدروکربوری اعم از گاز طبیعی (Natural Gas)، گاز مایع (Liquid Petroleum Gas)، گاز طبیعی مایع (Liquefied Natural Gas)، مایعات و میعانات گازی (Condensate)، گوگرد و سایر محصولات پالایشگاهی.
انجام فعالیت های خدمات کالائی شامل انبارداری، تشریفات گمرکی و سایر فعالیت های مرتبط.
ارائه خدمات فنی، تخصصی، بازرسی فنی کالا، به روز رسانی و طبقه بندی کالا، تهیه بانک منابع تأمین کالا و سایر خدمات مرتبط.
شرکت خدمات غیر صنعتی گاز ایران در جوار پالایشگاه فجر جم و پارسیان و پالایشگاه های عظیم عسلویه که در حال احداث و بهره برداری می باشند.
در راستای خدمات رسانی به شهرک های مسکونی گاز واقع در شهرستان جم به منظور تهیه و تنظیم و اجرای برنامه های احداث، توسعه و اجرای عملیات سرویس و نگهداری و تعمیرات (برق، مکانیک، تأسیسات، تهویه، سااختمانی و فضای سبز) منازل سازمانی، اماکن عمومی و تأسیسات غیر صنعتی همچنین کلیه فعالیت های فرهنگی، ورزشی، آموزشی و رفاهی از جمله حمل و نقل (زمینی و هوایی)، باشگاه ها، رستوران ها، راهبری اماکن فرهنگی ورزشی و مذهبی شرکت های تابعه شرکت ملی گاز ایران فعالیت می کند.
۲-۳- معرفی شرکت
خط لوله گاز طبیعی طی سال های ۵۳ تا ۵۵ از پالایشگاه گاز سرخس جهت گاز رسانی به نیروگاه نکا از استان گلستان که در آن زمان بعنوان شرق استان مازندران محسوب می شد عبور نمود و در سال ۶۰ شهر گرگان بعنوان اولین شهر و روستاهای امیر آباد (گرگان )، قزلجه (آزادشهر) و یساقی (کردکوی) به نام اولین روستاهای این منطقه از نعمت گاز طبیعی برخوردار گردیدند. در آن زمان استان گلستان زیر مجموعه گاز منطقه ۴ کشوری (استان خراسان) قرار داشت.
در سال ۱۳۷۸ با تاسیس استان گلستان، شرکت گاز استان گلستان نیز در مرداد ماه همان سال تاسیس و با مدیریت برادر محسن عرب مقصودی در شهرستان گرگان شروع به کار نمود و عملاً فعالیت خود را با اجاره ساختمانی واقع در بلوار دانش از اوایل آذرماه ۱۳۷۸ آغاز کرد.
این شرکت در بدو تاسیس یعنی آذرماه ۱۳۷۸ شامل ۱۶ شهر و ۲۳ روستای گازرسانی شده بوده است که مجموعا شامل ۱۴۹۰ کیلومتر شبکه، ۷۶۵۰۰ عدد انشعاب، ۱۰۶۰۰۰ مشترک و ۱۱۷۰۰۰ خانوار بهره مند از گاز را شامل می شده است.
فعالیت های جاری این شرکت مبنی بر دریافت، فروش و توزیع گاز شهری در محدودۀ گرگان و حومه می باشد. که طبعاً جایگزینی گاز طبیعی
در رابطه با سایر سوخت های فسیلی در حوزه استحفاظی اشاره شده و از نظر زیست محیطی و اقتصادی مزایای هنگفت و مؤثری را برای شهروندان و کشور در برخواهد داشت
.
این شرکت در ادامه فعالیت های منطقه و حوزه استحفاظی خود با اجرا و نصب شبکه و انشعابات و تأسیسات گازی در بخش های خانگی، تجاری، صنعتی و همچنین حفظ و نگهداری تاسیسات موجود و سایر اقدامات بازرگانی، مالی، اداری و عملیاتی به تکاپوی خویش ادامه داده است.
۲-۴- حوزه استحفاظی و مسئولیت شرکت گاز استان گلستان[۱۳]
گرگان، آق قلا، بندرترکمن، بندرگز، خانببین، علی آباد، فاضل آباد، کردکوی، کلاله، گمیشان، گنبد، نوکنده، دلند، سرخن کلاته، نگین شهر، سیمین شهر، انبارالوم، جلین، اینچه برون، آزادشهر، رامیان، گالیکش، مینودشت، نوده خان دور.
۲-۴-۱- عملکرد شرکت گاز استان گلستان، تا اوایل سال ۱۳۹۳ بدین ترتیب می باشد؛
از ۲۴ شهر موجود استان گلستان، در حال حاضر تمامی آنها گازرسانی شده و۱۰۰% جمعیت شهری از نعمت گاز بهره مند می باشند و از حیث گاز رسانی به شهرها این استان به عنوان استان سبز شناخته شده است.
همچنین درخصوص روند گاز رسانی به روستاهای استان بیان می گردد، در حال حاضر از مجموع ۹۹۳ روستای استان، حدود ۹۰۱ روستا قابلیت گازرسانی دارد، که تاکنون گاز تعداد ۶۹۰ روستا مورد بهره برداری قرار گرفت که در مجموع ۸۲% خانوار روستائی استان را شامل می شود، ضمن اینکه عملیات گازرسانی به تعداد ۶۹ روستا نیز در دست اجرا می باشد.
در راستای توسعه بخش صنعت و حمل و نقل نیز در سطح استان تا کنون تعداد ۴۱۷ واحد صنعتی عمده و ۶۳ جایگاه سی ان جی نیز گازرسانی شده است.

عکس مرتبط با اقتصاد


فرم در حال بارگذاری ...

« تاریخ حدیث و اندیشه‌های حدیثی در بحرین- قسمت ۳۹شناسایی و رتبه بندی موانع عمده سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو ایران با توجه به شاخص های کسب و کار- قسمت ۵ »
 
مداحی های محرم