وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه روش تحقیق مدیریت منابع انسانی- قسمت ۸

 
تاریخ: 17-12-99
نویسنده: مدیر سایت

در این فصل درباره روش تحقیق بحث خواهد شد. منظور از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص شود چه روش تحقیقی برای بررسی موضوع خاصی لازم است.
به عبارت دیگر هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه روش و شیوه ای را اتخاذ کند تا او را هر چه دقیقتر و سریعتر و ارزان تر در دستیابی به پاسخ و یا پاسخ هایی برای پرسش یا پرسش های تحقیقی مورد نظر کمک کند.
ارزش نسبى یک شغل، سهمى است که آن شغل، در تحقق اهداف سازمان دارد، اما از آن جا که اندازه‏ گیرى و تعیین دقیق سهم شغل، در موفقیت سازمان به آسانى امکان ‏پذیر نیست، باید شاخص‏ها و متغیرهاى دیگرى را یافت که با اندازه‏ گیرى آنها بتوان ارزش شغل را مشخص کرد. متغیرهایى که معمولاً براى ارزشیابى شغل انتخاب مى‏شوند، عبارتند از ؛ مسئولیت،[۳۴] مهارت،[۳۵] تلاش[۳۶] و شرایط کار.[۳۷]
براى ارزشیابى مشاغل، چهار روش اصلى وجود دارد که عبارتند از ؛ روش امتیازى، مقایسه عوامل، طبقه ‏بندى و رتبه ‏بندى.
۳-۱- روش تحقیق
در این پایان نامه با توجه به ماهیت آن، روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است.
۳-۲- جامعه آماری
جامعه آماری در این تحقیق شامل ۲۰ نفر از کارکنان امور اداری شرکت ملی گاز استان گلستان می باشد.
۳-۳- نمونه و روش نمونه گیری
در این تحقیق سعی شده است تا از بین کارکنان آن دسته و گروهی انتخاب شوند، که با مفهوم موضوع تحقیق آشنایی داشته و در نتیجه توان و درک مناسب پاسخگویی به سئوالات را داشته باشند.
در این تحقیق یک نمونه آماری ۲۰ نفره از کارکنان به عنوان حجم نمونه شناسایی شده و دو پرسشنامه تنظیم شده و به آنان ارائه گردید و سپس از روش ۲X (کای – دو) تک تک سؤالات پرسشنامه را مورد بررسی قرار دادیم و نتیجه را به روش زیر محاسبه کردیم.
فرض صفر 
فرض تحقیق 
که در این تحقیق  در نظر گرفته شده است و مقدار  می باشد که :
اگر  باشد فرض  رد می شود و فرض  پذیرفته می شود.
اگر  باشد فرض  پذیرفته می شود.
۳-۴- ابزار گردآوری داده ها[۳۸]
در روش بررسی این پایان نامه، طریق مطالعات نظری،[۳۹] کتابخانه ای و مطالعات تجربی[۴۰] به وسیله مصاحبه به همراه پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفته است.
ابتدا طی مطالعات نظری نیازها مورد مطالعه قرار داده شد و سپس از دو پرسشنامه به صورت بسته استفاده شد که پرسشنامه اول شامل ۱۵ نیاز است که ۷ نیاز در اولویت انتخاب شد و از طریق پرسشنامه دوم که شامل ۱۰ سوال است تأثیر نیازها در انگیزش کارکنان مورد ارزیابی قرار گرفته است.
سعی شد که پرسشنامه جامع باشد، یعنی حاوی تمام سئوالاتی که در راستای رسیدن به اهداف نهایی لازمند.
اقداماتی که برای تنظیم سئوالات صورت گرفت عبارتند از:
سعی شد که سئوالات تحریک کننده نباشند.
تلاش شد که پرسشنامه خسته کننده نباشد.
کوشش شد تا پرسش ها، روشن و صریح و قابل درک باشند.
کوشش شد تا در پرسشنامه، برای پاسخ دهندگان، ایجاد انگیزه شود.
۳-۵- محدودیت های تحقیق[۴۱]
با توجه به اینکه نوع نیازها و سطح آنان بین کارکنان در زمان های متفاوت و مختلف تغییر می کند. بنابراین در زمان های متفاوت نیاز به تکرار سوالات تحقیق داریم.
با توجه به اینکه در هرسازمان نیروی انسانی ثابت نیستند، بلکه در ماه های متفاوت تعدادی بازنشسته، تعدادی استخدام، تعدادی بازخرید و تعدادی انتقالی می گیرند، بنابر این این تحقیق در هر زمانی نیاز به تکرار دارد.
گاهی اوقات کارکنان احساس می کنند که اگر به سوالات به درستی پاسخ دهند ممکن است این صداقت به ضرر آنها تمام شود. بنابر این عدم صداقت در پاسخگویی به سوالات ما را از مسیر و هدف اصلی منحرف می سازد.
۳-۶- روش تجزیه و تحلیل داده ها[۴۲]
در تجزیه و تحلیل داده های آماری از ابزارهای توصیفی مانند جدول های فراوانی و درصدها و نسبت های فراوانی استفاده شده است و برای تعیین تفاوتها از آزمون کای – دو ۲X استفاده شده است که مناسب ترین آزمون برای تحلیل این نوع داده ها بوده است.
فصل چهارم :
تجزیه و تحلیل یافته ها


فرم در حال بارگذاری ...

« شناسایی آسیب های موجود در برنامه آموزش مهارتهای زندگی نظام آموزش متوسطه نظری با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی از منظر متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان، و دانش‌آموزان- قسمت ۱۰رابطه بین مدیریت سود وتغییرات آن وپیش بینی سودهای آتی درشرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهرآن- قسمت ۱۵ »
 
مداحی های محرم