وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه کارشناسی ارشد:مدلسازی و حل یک مسأله مکان یابی سلسله مراتبی چند هدفه با تقاضای فازی

 
تاریخ: 11-07-98
نویسنده: مدیر سایت

 

 

 

 

 

 

 

فهرست شکل ها
 
عنوان
صفحه
شکل 1- 1  دسته بندی کلی مسائل برنامه تسهیلات
3
شکل 1- 2  دسته بندی مسائل مکان یابی با نگرش نوین
4
شکل 1- 3  یک مثال برای سیستم خدمات بهداشتی
5
شکل 1- 4  شکل مربوط به مثال شعبات پستی
6
شکل 1- 5 شکل مربوط به مثال شبکه راه ها
7
شکل 1- 6  الگوهای جریان
10
شکل 1- 7  انواع خدمت
11
شکل 1- 8 ساختار فضایی
11
شکل 2- 1  استقرار بهینه در یک مثال دو سطحی
21
شکل 3- 1  استقرار گره های تقاضا، تسهیلات موجود و مکان های کاندید
35
شکل 3-2 رابطه فضای جواب و ارتباط غالب
38
شکل 3-3 مراحل الگوریتم انبوه ذرات
42
شکل 3- 4  نحوه نمایش جوابها
46
شکل 3-5  نحوه تخصیص تقاضا به تسهیلات در ماتریس
46
شکل 3-6  کد گشایی الگوریتم حل
48
شکل 3-7 شبه کد حرکت هر ذره
49
شکل 3-8  شبه کد الگوریتم MOPSO پیشنهادی
50
شکل 3-9  فلوچارت الگوریتم MOPSO
51
شکل 3- 10  توزیع فازی مقدار تابع و اهداف فازی که توسط تصمیم گیرنده تأیید می شود
59
شکل 4-1 نمودار میانگین تعداد جوابهای نامغلوب در الگوریتم MOPSO پیشنهادی
71
شکل 4-2 نمودار جبهه پارتو برای مسأله نمونه اول
71
شکل 4-3 نمودار جبهه پارتو برای مسأله نمونه هفتم
71
شکل 4-4 نمودار جبهه پارتو برای مسأله نمونه پانزدهم
72
شکل 4-5 نمودار جبهه پارتو برای مسأله نمونه نوزدهم
72
فهرست شکل ها
 
عنوان
صفحه
شکل 4-5 نمودار جبهه پارتو برای مسأله نمونه بیست و دوم
72
شکل 4-5 نمودار زمان حل بر حسب ثانیه در نرم افزار  GAMSو الگوریتم MOPSO پیشنهادی
74
 

فصل اول

 

مقدمه وکلیات تحقیق
 

1-1- مقدمه

برنامه ریزی تسهیلات که از مباحث مهم مهندسی صنایع است، در دو بخش عمده جایابی و   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید طراحی را شامل می شود که مهمترین بخش طراحی، استقرار یا جانمایی و بخش های دیگر آن، حمل و نقل و طراحی ساختمان و تاسیسات است. منظور از تسهیلات هر مجموعه، شامل کارخانه، دانشگاه، بیمارستان و غیره است. در جایابی، به بررسی محل قرار گرفتن یک وسیله برای رسیدن به اهداف مورد نظر پرداخته می شود که برای تعیین محل آن، معیارهای مهمی مؤثرند. از جمله این معیار ها نزدیکی به جاده های اصلی، بازار مصرف، منابع تأمین مواد اولیه، در دسترس بودن نیروی انسانی مورد نیاز، شرایط محیطی، امکان توسعه، مقررات و قوانین دولتی و غیره است. در طرح استقرار قرار است نحوه قرار گرفتن اجزای یک وسیله برای رسیدن به بهترین بهره وری را تعیین شود. روش های زیادی تا کنون برای حل این گونه مسائل مطرح شده اند که از آن جمله می توان به برنامه ریزی ریاضی، استفاده از تصمیم گیری های چندگانه و غیره اشاره کرد.

یکی از مسائلی که باید در مراحل اولیه طراحی سیستم های صنعتی مورد توجه قرار گیرد، مسأله مکان یابی و استقرار تسهیلات است. مطالعه پیرامون مکان یابی صنعتی از دیدگاه جغرافیدانان و علمای علم اقتصاد همواره دارای اهمیت و اولویت بوده است. مراکز صنعتی و کارخانجات برای تعیین مکان احداث کارخانه، استقرار تجهیزات و دپارتمان های خود در کارخانه، استقرار دفاترشان در سطح شهر، تعیین مراکز توزیع محصولات و … با چنین مسائلی سر و کار دارند. در واقع، تصمیمات مربوط به مکان یابی و استقرار، نه تنها درمسائل صنعتی، بلکه در مسائل گوناگونی در بخش های دولتی و خصوصی، اعم از صنعتی و غیر صنعتی ظاهر می شود. در بخش دولتی، تعیین مکان مراکز خدماتی، نظیر ایستگاه های پلیس راه، اورژانس، بیمارستان ها، ایستگاه های آتش نشانی و غیره، نیاز به اتخاذ چنین تصمیماتی دارد. لذا تصمیم گیری در مورد مکان یابی تسهیلات عمدتا از تصمیم گیری های بلند مدت و استراتژیک شرکت های بزرگ خصوصی و عمومی است و هزینه های بالای مربوط به جایابی و استقرار و راه اندازی تسهیلات، پروژه های مکان یابی را به سرمایه گذاری بلند مدت تبدیل کرده است. لذا موفقیت یا شکست مراکز تسهیلاتی در هرکدام از بخش های دولتی و خصوصی، بستگی کامل به مکان های انتخابی برای آنها دارد. بدین ترتیب، اهمیت مسآله مکان یابی و استقرار تسهیلات و ضرورت پرداختن بدان بر همگان روشن است.

1-2- دسته بندی کلی مسائل برنامه ریزی تسهیلات

مسائل برنامه ریزی تسهیلات را به چهار دسته عمده مکان یابی، تخصیص و طراحی تقسیم می شود با ترکیب این مؤلفه ها مسائل مکان یابی-مسیریابی،مکان یابی-تخصیص به دست می آید. که در شکل (1-1) مشاهده می شود.

تخصیص

مکان یابی- تخصیص تسهیلات

مکان یابی

مکان یابی – مسیریابی تسهیلات

 

برنامه ریزی تسهیلات       مسیریابی

 

چیدمان تسیهلات

طراحی        جابه جایی مواد


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود سمینار ارشد رشته برق کنترل: کنترل توپ ضد هوایی با استفاده از کنترل فازیپایان نامه ارشد مهندسی فناوری اطلاعات: بازمهندسی فرآیند‌های مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی برای ارائه استراتژی‌های بازاریابی »