وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه – ۲-۲-۱-۳ اهداف ورزش ایروبیک – 8 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: مدیر سایت

 

بهتر است با علم جدید در ورزش ایروبیک آشنا باشیم و به سلامتی افراد بیاندیشیم. بیشتر آسیب­های وارده به یک ورزشکار به علت فشار بیش از اندازه روی پاهای او به هنگام ورزش است. ‌بنابرین‏ بهتر است برنامه ای طراحی شود که فشار آن در سطح پایین باشد. ‌به این نوع برنامه ایروبیک با شدت پایین[۶۴] و کنترل شده می­گویند.هنگامی که این روش ابداع شد بعضی­ها عقیده داشتند این نوع ورزش فشار کافی برای ایجاد تناسب اندام را وارد نمی­کند، اما پس از تحقیقات و مطالعات در در دانشگاه فیزیکال فیتنس[۶۵] مشخص شد که اثرات تمرین ایروبیک با شدت پایین بیشتر از تمرین ایروبیک با شدت بالا[۶۶]ست. لازم به یاد آوری است به دنبال این تحقیقات مشخص شد که آسیب­های وارده در تمرین ایروبیک با شدت بالا در طول هشت هفته به مراتب بیشتر از در تمرین ایروبیک با شدت پایین است (همان منبع).

 

۲-۲-۱-۳ اهداف ورزش ایروبیک

 

  1. تقویت سیستم هوازی بدن

با توجه به اینکه دستگاه غالب در این ورزش برای تأمین انرژی سیستم هوازی است در نتیجه کارایی این سیستم برای رساندن انرژی به عضلات و سایر ارگان­های بدن از طریق تکرار تمرین تقویت شده افزایش می­یابد و از این طریق سیستم قلبی عروقی و تنفسی تقویت می­ شود.

 

  1. افزایش استقامت بدن

از آنجا که دستگاه غالب در این ورزش سیستم هوازی است در نتیجه قلب نقش مؤثری را ایفا می­ کند و خون مورد نیاز بدن که حاوی مواد غذایی و اکسیژن است را به عضلات می رساند. با تمرینات منظم و اصولی ایروبیک، ضربان قلب کاهش یافته و قلب قادر است که با تعداد ضربان کمتری، خون مورد نیاز را به عضلات برساند. این عمل از طریق کاهش ضربان قلب و افزایش حجم ضربه ای اتفاق می ­افتد یعنی قلب با هر ضربان خون بیشتری را تلمبه می­ کند. این عمل باعث می­ شود که فرد دیرتر خسته شود و در واقع زمان بیشتری می ­تواند به فعالیتش ادامه دهد. چیزی که در اوایل تمرین برای افراد، سخت و خسته کننده است اما بعد از تمرین امکان پذیر و راحت تر خواهد بود. استقامت یعنی توانایی انجام و تکرار حرکات در مدت زمان بیشتر. و از این طریق استقامت فرد افزایش می­یابد. اگرچه تمرینات ایروبیک به طور کلی باعث افزایش استقامت موضعی در عضلات نیز می­ شود ‌بنابرین‏ تمرینات ایروبیک باعث تقویت هر دو نوع استقامت عمومی و موضعی می­ شود.

 

  1. افزایش کارایی دستگاه گردش خون

همچنان که در بالا توضیح داده شد، تمرین منظم و اصولی باعث افزایش کارایی دستگاه گردش خون از طریق کم کردن ضربان قلب و افزایش حجم ضربه ای خون می­ شود. و این عامل نشان دهنده آمادگی فرد است.در واقع با انجام تمرینات، قدرت عضله قلب افزایش می­یابد و با کارایی بیشتری عمل تلمبه انجام ‌می‌گیرد.از طرف دیگر حفره­های داخل قلب هم بزرگتر شده و قبل از هر ضربه خون بیشتری را در خود جا می­دهد. از این رو قلب با صرف انرژی کمتر، و نیز تعداد ضربان کمتر نیاز عضلات و سایر اندام­ها را به خون برآورده می­ کند. از طرف دیگر ثابت شده است که در اثر تمرینات منظم ایروبیک، تعداد مویرگ­هایی که خون را به سمت عضلات می­برند، افزایش می­یابد.

 

  1. کاهش درصد چربی بدن

از آن جایی که سیستم انرژی هوازی است در نتیجه منبع غالب سوخت رسانی در این سیستم چربی است، هر چقدر این تمرینات تکرار شوند بدین طریق چربی­های بدن جهت تأمین انرژی لازم برای فعالیت، مصرف شده و درصد این منبع تولید کننده انرژی در بدن کاهش می­یابد. ‌بنابرین‏ با انجام این تمرینات میزان چربی­های بدن کاهش می­یابد.

 

    1. پیشگیری از امراض قلبی

 

با توجه به اینکه ریشه اکثر امراض قلبی چاقی است در نتیجه این ورزش از طریق سوختن چربی باعث می­ شود که چربی­های اضافی بدن مصرف شده و امکان ایجاد تصلب شرایین و به طبع آن خطر بروز سکته­های قلبی کاهش می­یابد. ورزش باعث افزایش لیپوپروتیین­های با چگالی بالا[۶۷] در بدن می­ شود. و از این طریق نقش مثبتی را در جهت جلوگیری از امراض قلبی ایفا می‌کند. HDL چربی­های اضافی داخل رگ­های خونی را برداشته و به سیستم دفع منتقل می­ کند تا از این طریق باعث جلوگیری از تصلب شرایین شود. چربی­های منفی یا مضر در بدن را لیپوپروتیین[۶۸] با چگالی پایین می­نامند.که این نوع چربی­ها در اثر کاهش تحرک در بدن زیاد شده و باعث ایجاد بیماری­های قلبی از طریق تجمع در داخل دیواره عروق می شود. ورزش باعث افزایش نسبت HDL به LDL می شود. از طریق خطر افزایش LDL را خنثی می‌کند.

 

  1. پیشگیری از افسردگی

از آنجایی که ورزش ایروبیک با موسیقی همراه است، ورزش گروهی است در نتیجه خسته کننده نیست و فرد همواره شاداب و سرحال خواهد بود. از این طریق ایروبیک می‌تواند درمانی برای بیماری مهلک افسردگی باشد. بعد از تمرین منظم هوازی، هورمونی به نام آندروفین در بدن ترشح می­ شود که این هورمون نشاط آور است باعث احساس شادابی در فرد می­ شود. به تدریج افراد با ادامه تمرینات بیشتر متوجه شادابی خود شده و در اصطلاح به ورزش اعتیاد پیدا ‌می‌کنند که البته این اعتیاد سودمندی­های زیادی برای آن­ها در پی دارد.

 

  1. افزایش تمرکز و هماهنگی عصبی عضلانی

حرکات ایروبیک تا حدودی پیچیده وهماهنگ هستند. ‌بنابرین‏ نیاز به درگیری مغزی هم دارند یعنی فرد باید روی حرکاتی که می­خواهد انجام دهد تمرکز کند و دستوراتی که از طریق عصب حرکتی به عضلات می‌آید بتواند سریع انجام دهد. از این طریق ایروبیک باعث افزایش هماهنگی عصبی- عضلانی می شود.

 

  1. ایجاد تناسب اندام

تناسب اندام یکی از هدف­های اصلی ورزش است و در واقع پاداش ورزش به افراد، علاوه بر موارد قبلی که ذکر شد تناسب اندام است. تناسب اندام فرق یک ورزشکار را از غیر ورزشکار مشخص می­ کند. تناسب اندام یعنی رسیدن به وزن مطلوب و شکل تیپ مزومورف در بدن که در این حالت فرد از بدنی عضلانی با حداقل چربی مورد نیاز برخوردار است. این امر از نظر روانی خیلی به فرد کمک می‌کند و عاملی است برای ادامه تمرین. بدون شک ورزش ایروبیک در ئستیابی ‌به این فاکتور جسمانی از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

  1. اعتماد به نفس

ایروبیک بر پایه آموزش تدریجی حرکات از ساده به پیچیده قرار دارد. هنگامی که شخص می آموزد حرکات پیچیده را انجام دهد، این پیشرفت به او اعتماد به نفس می­دهد که در تمام رفتارهای او مؤثر خواهد بود. به طور کلی هنگامی که فرد از نظر جسمانی، وضعیت مطلوبی داشته باشد، این عامل باعث افزایش اعتماد به نفس او در تمام کارهایش می­ شود.

 

  1. انضباط

شخص در حین اموزش یاد می‌گیرد که اگر کاری را با قانون و اداب خاصی انجام دهد موفق خواهد شد و رسیدن ‌به این برنامه به انظباط نیاز دارد.مفرح بودن این ورزش خود بهترین مشوق برای دادن منظم ان خواهد بود.

 


فرم در حال بارگذاری ...

« " مقاله های علمی- دانشگاهی – ۲-۸- تکنولوژی آموزشی کلید یادگیری پایدار – 1 "مقالات و پایان نامه های دانشگاهی | قسمت 9 – 9 »