وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" مقاله های علمی- دانشگاهی – ۲-۸- تکنولوژی آموزشی کلید یادگیری پایدار – 1 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: مدیر سایت

 

استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی و بهره‌گیری از آن‌ ها در مراکز آموزشی ، هرچند که نمی‌تواند یگانه ابزار مقابله با تهدید‌ها و رهایی از امواج خروشان تغییرات پرشتاب جامعۀ بشری باشد، اما به مؤسسات نوید می‌دهد که با استفادۀ مستمر از این فناوری ، حداقل یگ گام جلوتر از رقبای خود حرکت کنند.

 

۲-۷-۲- مزایای آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس

 

امروزه با پیدایش آموزش الکترونیکی ، تصورات قبلی در زمینۀ نیاز به امکانات فیزیکی بسیار برای امر آموزش و یادگیری در سطح عمومی و آموزش عالی متحول و دگرگون شده است.اکنون با به صحنه آمدن مراکز آموزش الکترونیکی ، اماکن یادگیری در هر زمینه ای ، برای هر فردی و در هر زمان و مکانی به صورت مادام العمر فراهم است. از جمله مزایای آموزش و یادگیری الکترونیکی این موارد قابل ذکرند:

 

    • کاهش استرس ها و فشارهای روانی در دانش‌آموزان از طریق گسترش یادگیری های تعاملی ،فردی و مجازی؛

 

    • تحقق عدالت آموزشی از طریق گسترش دسترسی به دامنۀ وسیعی از محتوای الکترونیکی ؛

 

    • افزایش مشارکت معلمان و دانش آموزان در فرایند تعلیم و تربیت و تولید محتوای بومی و محلی ؛

 

  • افزایش امکان نظارت و کنترل قیق یادگیری دانش آموزان و ارزشیابی از آموخته های آنان از طریق آموزش و ارزشیابی مجازی و …

 

۲-۷-۳- موانع و چالش های آموزش و یادگیری الکترونیکی

 

مهم‌ترین چالش‌هایی که بر راه آموزش الکترونیکی در ایران وجود دارد عبارتند از :

 

    1. کمبود زیر ساخت‌های فنی و مخابراتی ؛

 

    1. نیاز مخاطبان به سواد رایانه‌ای ؛

 

    1. لزوم تهیه محتوای درسی الکترونیکی ؛

 

    1. محدود بودن مدرسان راغب به کار بردن در این حیطه؛

 

    1. لزوم سرمایه‌گذاری در زمینۀ فناوری اطلاعات ؛

 

    1. نبود نیروی انسانی آموزش دیده و مناسب ؛

 

    1. نبود ارتباط چهره به چهره بین مدرس و دانش آموز ؛

 

    1. بومی نبودن محتوای آموزشی ؛

 

    1. لزوم تأیید محتوای دوره ها توسط سازمان‌ها و ادارات ؛

 

    1. وجود نظام آموزشی متمرکز و ‌یک‌سویه در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و درسی ؛

 

  1. نبود شبکه‌ای واحد در سطح کشور ، برا‌ی حمایت و پشتیبانی.

 

۲-۷-۴- تأثیر آموزش الکرونیکی در بهبود آموزش معلمان

 

شواهد به دست آمده بررسی‌های تحقیقاتی نشان از آن دارد که فنون تدریس و نوع تفکر معلمان ، در به کارگیری آموزش الکترونیکی و در نتیجه پیشرفت دانش‌آموزان تأثیر به سزایی دارد .

 

    • دانش معلمان : روش به کار‌گیری آموزش الکترونیکی در کلاس درس تحت تأثیر دانش معلمان دربارۀ موضوع مورد تدریس و نیز ارتباط فناوری اطلاعات با آن قرار دارد. بعضی ‌از معلمان منابع فناوری اطلاعات راکه به موضوع درسی خاصی منوط است انتخاب می‌کنند.

 

    • شواهد نشان می‌دهد ، وقتی معلمان دانش خود را در زمینۀ موضوع درس و شیوۀ یادگیری دانش‌آموز به کار می‌بندند ، به کارگیری فناوری اطلاعات بیشترین اثر مستقیم را بر پیشرفت شاگردان می‌گذارد.

 

    • دانش مربوط به فن معلمی : باورها و ارزش های مربوط به فن آموزش یا روش تدریس معلم نقش مهمی در شکل دادن به فرصت‌های یادگیری از طریق فناوری ایفا می‌کند.

 

    • اعتماد معلمان در به کارگیری فناوری اطلاعات: اگر معلم سازمان‌دهی دانش‌آموزان را بر مبنای فعالیت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات تنظیم کند ، کارایی گروهی و فردی دانش آموزان نیز می‌تواند به موازات آن بیشتر باشد.

 

  • سازمان دهی : اگر معلمان نتوانند تشخیص دهند که اتخاذ رویکرد های جدید تدریس ، طرح درس و برنامه درسی ، از جمله ضروریات تعامل است ، به کارگیری آموزش الکترونیکی در فرایند یاددهی – یادگیری محدود خواهد شد.

 

۲-۸- تکنولوژی آموزشی کلید یادگیری پایدار

 

– گام های اساسی توسعه و تکنولوژی آموزشی

 

گام اول توجه به مخاطب

 

در نگرش جدید آموزشی، شناخت ویژگی‌های مخاطب، تحقیق و بررسی نیازهای آموزشی او، کشف روش‌ها و راه حل‌های تازه آموزشی، توسعه امکانات آموزش فردی و چگونگی فعال کردن مخاطب، از اهمیت خاصی برخوردار است در این راســتا، ایــن نوآوری های آموزشی مطرح است:

 

۱٫ اجتناب از روش آموزش مســتقیم به وســیله معلم و گرایش به سوی روش یادگیری توسط خود شاگرد، به عنوان بازده کلیدی آموزش. توجه به روش یادگیــری ایجاب می‌کند، فعالیت یادگیری را خود شــاگردان انجــام دهند و وظیفه معلــم در این نظام، تنظیم آن گونه تجارب آموزشی اســت که دانش‌آموزان را با مســائل آموزشــی درگیر کند. در این مسیر، برای تنظیم تجارب آموزشــی که به یادگیری پایدار منجر خواهد شــد، معلم آگاه باید خــود، آگاه و متوجه فرهنگ ها، آداب و رسوم و وضعیت زندگی افــراد کلاس و توانایی‌ها و ضعف‌های یادگیرنده باشد.

 

۲٫ دوری از روش آمــوزش یکنواخت و گرایش به ســوی آموزش فعال از طریق:

 

    • تشــکیل گروه هــای کوچــک آموزشی، با توجه به توانایی‌های متفاوت دانش آموزان

 

    • آموزش از طریق هم کلاسی ها

 

    • درگیــر کــردن دانش آمــوزان با مسائلی که خود باید مطالعه کنند.

 

    • فراهم کردن برنامه های خارج از آموزش مدرسه‌ای

 

  • بهره گیــری از امکانــات جامعه بــه عنــوان مرکز منابــع و کانون فعالیت هــای مناســب بــرای یادگیری.

۳٫ دوری از این نگرش که «شــاگرد را جزئی از گــروه دانش آموزان» تلقی می‌کند و گرایش به ســوی نگرشی کــه در آن هر دانش آموز، یک فرد و «شخصیت مستقل» با همه توانایی ها و ضعف هاســت؛ و فراهــم کــردن امکانات یادگیری مســتقل و فردی برای دانش آموزان.در این راســتا، طراحــی و ترویج روش آمــوزش برنامــه ای می‌تواند به عنوان نقطه شروع آموزش دانش آموزان کم کار و بی انگیزه به کار گرفته شود. به نحوی که آن ها را کم کم به فعالیت های منجر به یادگیری ترغیب و تشویق کند؛ ایــن روش بر این نکتــه تأکید دارد که دانش آموز چه کاری باید انجام دهد، نه این که برای دانش آموز چه کاری انجام شده است.

 

پس اگر شرایط و محیط آموزشی فراهم باشــد، دانش‌آموز مــورد توجه خــاص قــرار گیــرد، امــکان فعالیت یادگیری برای او بیشــتر شــود، بتواند روش یادگیری مورد علاقه و متناسب بــا توانایی‌های خــود را پی گیــری کند، و براســاس توانایی‌هایش یــاد بگیرد، مشکلات و موفق نبودن های آموزشی به حداقل می‌رســد، محیط آموزشی پر از تجارب شیرین و یادگیری‌های پایدار می‌شــود و دیگر زنگ پایانی مدرســه به منزله رهایی دانش آمــوزان از زندان نخواهد بود.

 

– گام دوم لزوم توجه به تکنولوژی یادگیری، شرط موفقیت در یادگیری.


فرم در حال بارگذاری ...

« " دانلود منابع پایان نامه ها | ۲-۲-۵) رابطه بین اجزای کیفیت حسابرسی – 5 "" فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه – ۲-۲-۱-۳ اهداف ورزش ایروبیک – 8 " »