- میان دختران و پسران در تغییر خودکنترلی وتابآوری حاصل از اجرای برنامه مداخلهای کودکان طلاق تفاوت معنادار وجود دارد.
- نوع جنسیت والدسرپرست، در میزان اثربخشی اجرای برنامه مداخلهای بر خودکنترلی و تاباوری کودکان طلاق و زیرمقیاسهای ان دو تاثیری معنادار دارد.
1ـ4 متغیرها، مفاهیم و سازهها
با توجه به اهمیت رشد شناختی در دوره تحولی کودکی دوم، و از آنجا که در این دوره، رشد شناختی کودک دچار تغییرات عمدهای میشود و تفکر کودک راهبردها و سازماندهی بیشتری دارد
و از نظم و منطق بیشتری برخوردار میشود لذا توانایی استفاده از منابع شناختی خود در فرایند حل مساله[26] دارند(مایرز[27]، 2009). از این رو متغیرهای شناختی و هیجانی- اجتماعی خودکنترلی
و تابآوری به همراه همبستههای شناختی آن و یک برنامه بهعنوان مداخله جهت اجرای پژوهش حاضر به شکل زیر انتخاب شد.
1ـ4ـ1 تعیین و نامگذاری متغیرها، نقش متغیرها
در این قسمت به معرفی متغیرها، تعیین نقش آنها و مقیاسهای اندازهگیری آنها میپردازیم:
· متغیر وابسته[28]: متغیر اصلی مورد توجه، متغیر پاسخ یا برونداد است که مشاهده
یا اندازه گیری میشود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود. هدف محقق آن است
که تغییرپذیری متغیر وابسته را تشریح و پیش بینی کند. این متغیرها در این پژوهش عبارتنداز:
1. خودکنترلی
2. خودکنترلی درونفردی
3. خودکنترلی میانفردی
4. خودسنجی
5. تابآوری
6. توانمندی اجتماعی
7. خودتنظیمی هیجانی
8. مسئولیتپذیری
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...