وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد گروه علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی: بررسی میزان برخورداری دانشجویان مراکز آموزش مجازی ایران از مهارت‌های یادگیری الکترونیکی و رابطه آن با رضایت و پیشرفت تحصیلی آنها

 
تاریخ: 28-06-98
نویسنده: مدیر سایت

فهرست مطالب: مقدمه……………. .. 1-1 بیان مساله. . 1-2 ضرورت انجام پژوهش 1-3 اهداف پژوهش… 7 1-4 سوال های و فرضیه‌های پژوهش… . 1-5 تعریف مفهومی اصطلاحات پژوهش… 8 1-6 تعریف عملیاتی اصطلاحات پژوهشی.. 10 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه‌ی پژوهش 2 مقدمه. 12 2-1 فناوری اطلاعات و ارتباطات… 12 2-2 تعامل در آموزش از راه دور. . 2-2-1 تعامل استاد – دانشجو……………………………………………………………………………………………….. 14 2-2-2 تعامل دانشجو – دانشجو……………………………………………………………………………………………… 14 2-2-3 تعامل دانشجو – محتوا………………………………………………………………………………………………… 14 2-2-4 تعامل استاد – محتوا……………………………………………………………………………………………………. 15 2-2-5تعامل استاد-استاد……………………………………………………………………………………………………….. 15 2-2-6تعامل محتوا-محتوا………………………………………………………………………………………………………. 15 2- 3 مراحل تکامل فناوری آموزشی.. …………16 2-3-1 فناوری توزیعی ……………………………………………………………………………………………………… 16 2-3-2 فناوری اشتراکی………………………………………………………………………………………………………….. 16 2-3-3 فناوری تعاملی……………………………………………………………………………………………………………. 17 2-4 نظریه‌های مورد استفاده در فناوری آموزشی.. 18 2-4-1 نظریه رفتارگرایی………………………………………………………………………………………………………… 18 2-4-2 نظریۀ شناخت گرایی…………………………………………………………………………………………………… 19 2-4-3 نظریۀ سازنده گرایان……………………………………………………………………………………………………. 19 2-5 دسته‌بندی آموزش الکترونیکی.. 20 2-5-1 یادگیری شخصی………………………………………………………………………………………………………… 20 2-5-2 یادگیری جمعی…………………………………………………………………………………………………………… 21 2-5-3 کلاس‌های مجازی………………………………………………………………………………………………………. 21 2-6 آموزش از راه دور. 21 2-6-1 نسلهای آموزش از راه دور…………………………………………………………………………………………… 22 2-6-1-1 نسل اول………………………………………………………………………………………………………………..23 2-6-1-2 نسل دوم………………………………………………………………………………………………………………..24 2-6-1-3 نسل سوم……………………………………………………………………………………………………………….24 2-6-1-4 نسل چهارم…………………………………………………………………………………………………………….24 2-6-1-5 نسل پنجم………………………………………………………………………………………………………………24 2-6-2 تاریخچه آموزش از راه دور در ایران……………………………………………………………………………… 25 2-7 آموزش مجازی.. 25 2-7-1 شیوه‌های آموزش مجازی…………………………………………………………………………………………….. 28 2-7-1-1 آموزش فاصله‌ای……………………………………………………………………………………………………..28 2-7-1-2 آموزش الکترونی…………………………………………………………………………………………………….28 2-7-1-3 پخش شبکه‌ای تعاملی……………………………………………………………………………………………..28 2-7-1-4 پخش شبکه‌ای زنده…………………………………………………………………………………………………29 2-7-1-5 همایش‌های روی خط……………………………………………………………………………………………..29 2-7-1-6 آموزش آن‌لاین………………………………………………………………………………………………………29 2-7-1-7 پخش شبکه‌ای……………………………………………………………………………………………………….29 2-7-1-8 هم اندیشی مجازی…………………………………………………………………………………………………29 2-7-2 عناصر آموزش مجازی………………………………………………………………………………………………..30 2-7-2-1 هدف‌های برنامه درسی…………………………………………………………………………………………..30 2-7-2-2 فعالیت‌های یادگیری………………………………………………………………………………………………..30 2-7-2-3 مواد و منابع یادگیری……………………………………………………………………………………………….31 2-7-2-4 محتوای الکترونیکی…………………………………………………………………………………………………31 2-7-2-4-1 استانداردهای محتوای الکترونیکی…………………………………………………………………………32 2-7-2-4-2 بررسی استانداردهای آموزش و فراگیری الکترونیکی……………………………………………….33 2-7-2-5 سامانه مدیریت یادگیری…………………………………………………………………………………………..35 2-7-2-6 نقش معلم در محیط‌های یادگیری الکترونیکی……………………………………………………………..35 2-7-2-7 مهارت‌های موردنیاز یادگیرنده الکترونیکی………………………………………………………………….37 2-7-2-7-1 مهارت به کارگیری رایانه……………………………………………………………………………………..40 2-7-2-7-2 مهارت در به کارگیری ابزارهای اینترنتی و سامانه‌های مدیریت یادگیری…………………….40 2-7-2-7-3 مهارت در به کارگیری تجارب اولیه………………………………………………………………………41 2-7-2-7-4 مدیریت زمان……………………………………………………………………………………………………..41 2-7-2-7-5 مهارت‌های زبانی………………………………………………………………………………………………..42 2-7-2-7-6 مهارت‌های نوشتاری……………………………………………………………………………………………42 2-7-2-7-7 مهارت حل مساله………………………………………………………………………………………………..42 2-7-2-7-8 مهاررت تفکر انتقادی…………………………………………………………………………………………..43 2-7-2-7-9 مهارت پرسشگری……………………………………………………………………………………………….45 2-7-2-7-10 مهارت به کارگیری شیوه‌های مطالعه و یادگیری………………………………………………….. 45 2-7-2-7-11 مهارت فراشناختی……………………………………………………………………………………………..46 2-7-2-7-12 مهارت خودرهیابی…………………………………………………………………………………………….47 2-7-2-7-13 مسئولیت‌پذیری…………………………………………………………………………………………………48 2-7-2-7-14 خودارزیابی………………………………………………………………………………………………………48 2-7-2-7-15 مهارت برقراری ارتباط همزمان و ناهمزمان…………………………………………………………..49 2-8 رضایت تحصیلی.. 50 2-8-1 خودتوانی اینترنتی یادگیرنده…………………………………………………………………………………………52 2-8-2 پاسخگویی به موقع مدرس…………………………………………………………………………………………..52 2-8-3 انعطاف پذیری دوره یادگیری الکترونیکی……………………………………………………………………….52 2-8-4 کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی…………………………………………………………………………………..52 2-8-5 کیفیت فناوری…………………………………………………………………………………………………………….53 2-8-6 سودمندی سامانه…………………………………………………………………………………………………………53 2-8-7 سهولت استفاده از سامانه……………………………………………………………………………………………..53 2-8-8 تنوع در ارزیابی…………………………………………………………………………………………………………..53 2-9 پیشرفت تحصیلی.. .Error! Bookmark not defined. 2-10 ارزشیابی کیفیت دوره‌های یادگیری الکترونیکی.. Error! Bookmark not defined. 2-11 جایگاه مهارت‌های یادگیرنده الکترونیکی در برنامه درسی دانشگاه‌های مجازی.. 57 2-12 پیشینه پژوهش… 60 2-12-1 پژوهشهای انجام شده خارجی…………………………………………………………………………………….60 2-12-2 پژوهشهای انجام شده داخلی………………………………………………………………………………………63 2-13 جمع بندی.. 70 فصل سوم: روش پژوهش 3مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. ..73 3-1 روش پژوهش… 73 3-2 جامعه آماری پژوهش… 73 3-3 حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 74 3-4 روش‌های جمع آوری اطلاعات… 74 3-5 روایی و پایایی.. 75 3-6 روش‌های آماری تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش… 76 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش 4 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..78 4-1 توصیف یافته‌های پژوهش… 79 4-2 تجزیه و تحلیل سؤال های پژوهش: 81 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 5 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………91 5-1 بحث و بررسی یافته‌ها 92 5-2 نتیجه گیری.. ….100 5-3 پیشنهادها 101 5-3-1 پیشنهاد‌های کاربردی………………………………………………………………………………………………….101 5-3-2 پیشنهاد‌های پژوهشی…………………………………………………………………………………………………102 5-4 محدودیت‌های پژوهش… 102 5-4-1 محدودیت‌های در اختیار پژوهشگر……………………………………………………………………………..102 5-4-2 محدودیت‌های خارج از اختیار پژوهشگر……………………………………………………………………..103 6 فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………………….104 فهرست جداول جدول 4-1 : فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس……………………………………79 جدول 4-2 : نتیجه آزمون کالموگروف – اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع داده‌ها……………………..80 جدول 4-3 : بررسی میزان مهارت‌های یادگیری الکترونیکی دانشجویان دوره مجازی دانشگاه الکترونیکی تهران(مهرالبرز و دانشگاه تهران)، با استفاده از آزمون t یکطرفه……………………………………81 جدول 4-4 : بررسی میزان رضایت تحصیلی دانشجویان دوره مجازی دانشگاه الکترونیکی تهران (مهرالبرز و دانشگاه تهران)، با استفاده از آزمون t یکطرفه……………………………………………………………82 جدول 4-5 : توصیف میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دوره مجازی دانشگاه الکترونیکی تهران(مهرالبرز و دانشگاه تهران)،………………………………………………………………………………………………83 جدول 4-6 : بررسی رابطه بین مهارت‌های یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی و پیشرفت تحصیلی با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون……………………………………………………………..84 جدول 4-7 : بررسی رابطه بین مهارت‌های یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی و رضایت تحصیلی با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون………………………………………………………………85 جدول 4-8 : نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره تاثیر مولفه‌های مهارت‌های یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی بر پیشرفت تحصیلی………………………………………………………………..87 جدول 4-9 : نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره تاثیر مولفه‌های مهارت‌های یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی بر رضایت تحصیلی…………………………………………………………………8 چكیده: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان برخورداری دانشجویان مراکز آموزش مجازی از مهارت‌های یادگیری در محیط الکترونیکی و نقش آن در رضایت و موفقیت تحصیلی دانشجویان است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مراکز آموزش مجازی دانشگاه تهران و موسسه آموزش عالی مهر البرز هستند که از طریق روش نمونه گیری طبقه ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 338 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و برای جمع آوری داده‌های مورد نیاز از دو پرسشنامه محقق ساخته، آزمون سنجش آمادگی یادگیری الکترونیکی و آزمون رضایت تحصیلی استفاده شده است. روایی محتوایی این دو آزمون از طریق اعمال نظرات هفت نفر از متخصصان آموزش مجازی و پایایی آنها پس از اجرای آزمایشی با محاسبه آلفای کرانباخ به ترتیب 84/0 و 87/0 محاسبه شد. همچنین برای سنجش موفقیت تحصیلی از معدل پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده گردید. تحلیل یافته‌های این پژوهش با استفاده از آزمون T، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام نشان داد که میزان مهارت‌های دانشجویان در کار با رایانه و اینترنت، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های شناختی و مهارت‌های فراشناختی بر اساس آزمون t در حد متوسط بوده است. همچنین رضایت تحصیلی آنها متوسط و پیشرفت تحصیلی در حد خوب بوده است. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارت‌های فراشناختی و شناختی با موفقیت تحصیلی به ترتیب 340/0+ و 148/0+ همبستگی وجود دارد. همچنین این پژوهش نشان می­­دهد که بین مهارت‌های فراشناختی و شناختی با رضایت تحصیلی به ترتیب 517/0+ و 224/0+ همبستگی وجود دارد و بین سایر متغیرها نظیر مهارت‌های فناورانه و مهارت‌های ارتباطی با موفقیت و رضایت تحصیلی ارتباط قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشد. سهم مهارت‌های فراشناختی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانشجویان 8/32 درصد و سهم مهارت‌های شناختی 5/11 درصد می­باشد. همچنین سهم مهارت‌های فراشناختی در پیش‌بینی رضایت تحصیلی دانشجویان 50 درصد و سهم مهارت‌های شناختی 5/17 درصد می‌باشد.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد رشته حقوق : تملك اراضی توسط سازمان‌های دولتی و تعارض آن با حقوق مالكانهدانلود پایان نامه کارشناسی ارشد: تاثیر مکمل سازی سیر و پیاز تازه برعملکرد و سیستم ایمنی جوجه های گوشتی »