مطالعات مهاجرت یونیسف که در مقالهای با عنوان «آینده کودکان» به چاپ رسید نشان داد تفاوتهای فاحشی میان کودکان و خانوادههای کودکان مهاجر با کودکان و خانوادههای بومی وجود دارد. از شاخصترین نتایج این پژوهش میتوان به این نکات اشاره کرد:
1) مقایسه کودکان و والدین خانوادههای بومی و مهاجر نشان از سلامت جسمی و روحی خانوادههای بومی در مقایسه با خانوادههای مهاجر دارد؛
2) گرایش شدید خانوادههای مهاجر به افراد هم وطن و محدود کردن روابط خود با افراد خارجی با هدف حفظ فرهنگ و آداب و رسوم خود.
آنچه از نتایج این تحقیق میتوان اقتباس کرد عبارت است از: ناتوانی در صحبت کردن به زبان کشور هدف، تحمل تبعیض نژادی و قومی؛ ناتوانی در برقراری ارتباط با همسالان و همکلاسیها، شکاف فرهنگی میان والدین و کودکان به دلیل پذیرش فرهنگ جدید و بیاهمیتی به فرهنگ بومی خود؛ دوگانگی شخصیتی، احساس ناخوشایند متفاوت بودن از دیگران؛ شکستهای آموزشی ناشی از تبعیضنژادی – قومی و ناتوانی در فراگیری به دلیل عدم تسلط به زبان کشور هدف و.کودکان مهاجر با آن دست به گریبان هستند.
مشکلات روانی که برای مهاجران به وجود میآید را از دو نظر میتوان بررسی کرد؛ عواملی که در کشور میزبان وجود دارد و همچنین عوامل روانی که در خود شخص موجود است، اینها دست به دست هم داده باعث سازگاری یا عدم سازگاری فرد با شرایط کشور میزبان میشود، البته این مشکلات در افرادی که محیط کشور میزبان زادگاهشان است بیشتر جلوه میکند. برای مثال کودکان افغانی که در ایران به دنیا آمده یا رشد کردهاند که در اصطلاح نسل دوم گفته میشوند به خاطر اینکه پیش زمینه ذهنی از افغانستان ندارند، نیاز به سازگاری با محیط کشور میزبان دارند و اگر این نیازشان درست از سوی جامعه برآورده نشود دچار تعارض شخصیت میشوند.
بنابراین با توجه به اهمیت موضوع مهاجرت و تاثیرات قابل توجه آن در وضعیت روحی و فرهنگی دانش آموزان برآنیم که در تحقیق خود تفاوت سبکهای اسنادی، هوش معنوی و سخت رویی دانش آموزان دختر ایرانی و اتباع افغانی بررسی نماییم.
1-6- روش تحقیق
این تحقیق از نظر هدف توصیفی و از نظر ماهیت علی- مقایسهای و از لحاظ روش گردآوری دادهها، میدانی است. متغیرهای کنترل عبارتاند از سن و مقطع تحصیلی، که جهت مقایسه در متغیرهای ذکرشده همسان میشوند. تحقیق حاضر از نظر گردآوری اطلاعات از نوع میدانی میباشد وجهت جمعآوری اطلاعات ازپرسشنامه استفاده گردیده است. جامعهی تحقیق حاضر را دانشآموزان ایرانی و اتباع افغانی دبیرستان دخترانه اسلام شهر تشکیل میدهند. تعداد نمونه شامل 360 نفر میباشد که 180 نفر از اتباع ایرانی و 180نفر از اتباع خارجی را دربرمیگیرد و مطابق با جدول مورگان محاسبه میگردد.
1-7- جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق
مهاجرت، تأثیراتی با ابعاد مختلف را بر ساختار خانواده و کل اعضای آن متحمل میسازد. تحقیقات انجام شده مؤید این نکته است که سیستم روانی کودکان و نوجوانان متعلق به خانوادههای مهاجر به طور خاص در معرض آسیب قرار میگیرد. در واقع بزرگ شدن در خانواده مهاجر میتواند به بحرانهای ویژه دوران نوجوانی، اشکال متفاوتی داده و حتی منجر به افزایش این بحرانها گردد. بنابراین بررسی و پژوهش در زمینه تاثیرات محیطهای تحصیلی بر سیستم روانی کودکان و نوجوانان مهاجر از وظایف مهم هر جامعهای است. متاسفانه در این حوزه تحقیقات قابل توجهی صورت نگرفته است.
این تحقیق سابقاً فقط با محوریت یکی از موارد سبک اسنادی، هوشمعنوی، سخترویای زیر انجام شده و تا به حال این سه عامل با هم دریک پژوهش مورد بررسی قرار نگرفته است.
1-8- تعاریف نظری و عملیاتی
1-8-1- سبکهای اسنادی:
تعریف نظری: از نظرهایدر (1985) اسناد عبارت است از فرایندی که افراد به کار میگیرند تا رویدادها یا رفتارها را به عوامل
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...